Bestand synchronizeren tussen twee macs

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16-09 13:39
Ik heb nu een jaar twee macs in het bezit; een iMac voor thuis gebruik, en een MacBook Pro voor op school. Natuurlijk maak ik mijn huiswerk erg vaak op mijn iMac maar wil ik dat huiswerk natuurlijk op school ook kunnen maken/bekijken/presenteren, en dat is waar dit topic om gaat.

Ik gebruik op dit moment Synkron om mijn bestanden te synchroniseren tussen iMac en Macbook. Werkt perfect, behalve voor dit; ik moet elke keer weer opnieuw de juiste map op mijn MacBook opzoeken als ik wil gaan syncen. Nu is dat op zich niet zo heel erg, maar het begint best wel vervelend te worden. Ik heb al een paar keer gehad dat ik per ongeluk de verkeerde map aan geklikt had waardoor mijn bestanden dus opeens heel ergens anders stonden.

Het probleem ligt aan het feit dat de locatie van mijn MacBook op mijn iMac niet altijd bewaard blijft; de connectie wordt pas gelegd bij de eerste verbinding met de MacBook. Als ik dus Synkron op start en gelijk ga syncen met de oude instellingen dan doet hij dat niet omdat hij de folder niet kan vinden.

Mijn vraag aan de mede-tweakers; wat gebruiken jullie om bestanden te synchroniseren tussen je Mac en MacBook? Weet iemand een manier/applicatie die wel met één klik mijn bestanden synchroniseert? Ik wil trouwens geen gebruik maken van dropbox of andere online programma's; ze werken fantastisch, dat weet ik, maar ik wil liever niet al mijn bestanden op een online service zetten voor het geval ik geen internet op mijn MacBook heb bijvoorbeeld.

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloys
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Dropbox!

Edit: lees nu dat je geen online service wilt. Dan moet je dus geen dropbox gebruiken. Echter als je alleen bedoeld dat je lokaal ook bij je bestanden wilt kunnen, dan kan je prima dropbox gebruiken. Ik begreep dat je jouw bestanden niet online wilde hebben staan (bijv om privacy redenen) ;) .

[ Voor 114% gewijzigd door Aloys op 14-02-2011 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Soepstengel schreef op maandag 14 februari 2011 @ 20:57:
Mijn vraag aan de mede-tweakers; wat gebruiken jullie om bestanden te synchroniseren tussen je Mac en MacBook? Weet iemand een manier/applicatie die wel met één klik mijn bestanden synchroniseert? Ik wil trouwens geen gebruik maken van dropbox of andere online programma's; ze werken fantastisch, dat weet ik, maar ik wil liever niet al mijn bestanden op een online service zetten voor het geval ik geen internet op mijn MacBook heb bijvoorbeeld.
Dropbox bewaart je bestanden ook gewoon op de iMac en MacBook Pro, dus ook zonder internetverbinding kun je erbij :)

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-09 14:34

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Met Dropbox staat er altijd een lokale kopie van de data op de gekoppelde computers, en je kan Dropbox op je Mac dus prima gebruiken als je geen verbinding bij de hand hebt. De data staat immers gewoon op je Mac, en synchroniseert wel weer als je wel verbinding hebt. Daarnaast ondersteunt Dropbox tegenwoordig 'LAN Sync' waarbij de synchronisatie tussen je iMac en MBP dus over het LAN gebeurt wanneer ze in hetzelfde LAN zitten.

Ik denk dat je alsnog eens naar Dropbox zou moeten kijken. Het voldoet immers stiekem prima aan je eisen ;)

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06:44

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Ik gebruik DropBox voor mijn 'werkstukken', kleine documenten etc. Ik zoek nog wel iets om mijn iPhoto library te syncen, die is ondertussen zo'n 15gb groot en ik wijzig regelmatig hier iets in, zowel onderweg op een MBP als thuis op de Mac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Dat kan met rsync. Als je liever een grafisch frontend hebt, kijk eens naar arrSync

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Een alternatief voor Dropbox is overigens SugarSync, dat ik nu aan het proberen ben. Het biedt in de gratis versie iets meer opslagruimte, maar is niet zo mooi geïntegreerd als Dropbox.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
Andere rede waarom geen dropbox is vanwege het opslag limiet :P Voor mijn studie maak ik ook regelmatig video's, en dat is gewoon niet te doen met dropbox.

Gewoon een offline syncer die ik zelf aan kan zetten en die het met 1 klik doet. Iemand die weet hoe dat met dat reconnecten zit? Is daar niet iets aan te doen toevallig?
Het probleem ligt aan het feit dat de locatie van mijn MacBook op mijn iMac niet altijd bewaard blijft; de connectie wordt pas gelegd bij de eerste verbinding met de MacBook. Als ik dus Synkron op start en gelijk ga syncen met de oude instellingen dan doet hij dat niet omdat hij de folder niet kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Dirsync Pro misschien?

http://www.dirsyncpro.org/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Soepstengel schreef op maandag 14 februari 2011 @ 21:42:
Andere rede waarom geen dropbox is vanwege het opslag limiet :P Voor mijn studie maak ik ook regelmatig video's, en dat is gewoon niet te doen met dropbox.

Gewoon een offline syncer die ik zelf aan kan zetten en die het met 1 klik doet. Iemand die weet hoe dat met dat reconnecten zit? Is daar niet iets aan te doen toevallig?

[...]
Whieee schreef op maandag 14 februari 2011 @ 21:09:
Dat kan met rsync. Als je liever een grafisch frontend hebt, kijk eens naar arrSync
Wel lezen he ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nerpissad
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online

Nerpissad

~ett korståg mot långsam käng~

arrSync ziet er uit als iets waar ik al een poosje naar aan het zoeken ben. bedankt voor de tip!

Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
Heb ik ook gedaan, en arRsync heeft gewoon exact hetzelfde probleem als Synkron.

Mijn Mac maakt verbinding met mijn MacBook en mount deze op mijn iMac onder Volumes. Zodra ik mijn MacBook afsluit wordt die verbinding verbroken, als ik hem weer aanzet wordt die verbinding niet automatisch gelegd. Kortom; als ik dan arRsync (of Synkron) probeer te gebruiken geeft deze errors omdat het programma de destination path niet kan vinden.

Wat nu? Ik moet nu dus elke keer weer opnieuw die destination selecteren. Even mijn MacBook bezoeken via Finder werkt ook niet altijd omdat ik ook nog een server thuis heb staan waar ik ook verbinding mee maak zodat de eerste Volume naar mijn server verwijst, en niet naar mijn MacBook (staat dus niet vast gelegd).

[ Voor 21% gewijzigd door Soepstengel op 15-02-2011 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Je zou een automator action kunnen maken die de inhoud van de folder rsynct (over ssh) naar de andere Mac. Weliswaar geen ready-to-go oplossing, maar met een beetje moeite snel te realiseren, en daarna doet het eigenlijk precies wat je wilt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
Whieee schreef op dinsdag 15 februari 2011 @ 20:14:
Je zou een folder action kunnen maken die de inhoud van de folder rsynct (over ssh) naar de andere Mac. Weliswaar geen ready-to-go oplossing, maar met een beetje moeite snel te realiseren, en daarna doet het eigenlijk precies wat je wilt :)
Ja, misschien is dat wel een mogelijkheid! Ik ben echter best wel een n00b met terminal, en ik denk dat het beter is om mij daar niet aan te wagen ;) Ik hoopte eigenlijk op een reactie van iemand die hetzelfde probleem had als waar ik tegen aan liep, en misschien een app wist die dat op kon lossen. Dan ga ik zo wel gewoon verder ;)

Bedankt in ieder geval voor de reacties!

Pagina: 1