Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefve1
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08-09 23:59
Hallo,

Ik ben nu bezig met ubuntu te gebruiken als OS van een thuisserver.
Nu zou ik graag op bepaalde tijdstippen (bv 12h en 22h) mails willen krijgen met informatie van mijn server, zoals de temperatuur. Meer informatie mag altijd maar de temperatuur is het belangrijkste. Als er meer gegevens in kunnen komen zoals 'smart' gegevens van de harde schijven, is dat altijd welkom.

Is er iemand die mij hierbij kan helpen?

Alvast bedankt!

mvg

Stef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:00
Eh... wat heb je zelf al gezocht?

Wat richtingaanwijzers:
lm-sensors om temperaturen en zo te rapporteren;smartmontools om harddiskstatus te rapporteren;
bash scripting om bovenstaande bij elkaar te stoppen en 'mooier' te maken;
cron om taken op vaste tijden uit te voeren;

Verder wat doorzettingsvermogen en geduld. 't Is geen point-and-click OS...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefve1
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08-09 23:59
Bedankt vanaalten voor je antwoord.

Ik heb vooral gezocht voor een webinterface (nagios3 en webmin allebei uitgeprobeerd.)
Maar ik kan hier nergens een email rapport instellen.

Is er een webinterface die mails verstuurd, en waar ik services kan aan/uitzetten zoals FTP.
Ik zoek dus eigenlijk zoiets als wat freenas kan, maar dan voor ubuntu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

nagios moet je via de configuratie-files instellen ;).
Munin kan ook doen wat je wil.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb vooral gezocht voor een webinterface (nagios3 en webmin allebei uitgeprobeerd.)
Maar ik kan hier nergens een email rapport instellen.
Erg leuk om mee te spelen Nagios en nadat ik dat heb geprobeerd ben ik overgestapt op OMD, wat staat voor; Open Monitoring Distribution. Het bestaat uit meerdere plug-ins, zoals
Check_MK, Nagvis en Multiside, en nog veel meer zelf een wiki, dokuwiki word voor je geïnstalleerd, handleiding als je bent opgestart dus...!!
Het is wel een draak om op te zetten, maar als het eenmaal werkt heb je een toptool. Je kunt er zelfs je iptables en bv Ossec mee laten monitoren, en meer. Zover ben ik zelf ook nog niet hoor, maar ik heb het draaiend met verschillende sensors en het is heel erg de moeite waard
Je kunt zeker wel je mail instellen, dat kun je vinden in de nodige handleidingen en wiki's, want dat zul je in de configuratie files moeten instellen, zoals Boudewijn al zei.
Is er een webinterface die mails verstuurd, en waar ik services kan aan/uitzetten zoals FTP.
Ik zoek dus eigenlijk zoiets als wat freenas kan, maar dan voor ubuntu.
Ja hé, jij wilt een vanzelf OS, niets gaat hier vanzelf, je zult altijd 1 en ander zelf moeten instellen en installeren.
Maar een web interface die e-mails verstuurd die ken ik niet zoals je het zegt, maar met een web-interface services aan en uit zetten is geen probleem! ;)