Atheros 928X en Ubuntu 10.10

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomskipsp
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-10 16:26
Mede-tweakers,

Ik zit met een probleem. Het zit zo:
Ik heb thuis 2 Sony Vaio Vgn-ns38e laptops staan. Hier stond Windows 7 op. Ik heb hierna een dual-boot gemaakt met Ubuntu 10.10. Niets aan het handje. Alles werkte. Behalve de Wifi. Die is trager dan dikke **** door een trechter. Ik heb verschillende fora afgezocht, maar niets wil helpen.

Ubuntu zelf geeft aan dat de verbindin 1Mb/s is, terwijl dat 54 moet zijn. En ook raar, het is op alletwee de laptops het geval. Ik zie eigelijk door de commands de wifi niet meer zegmaar. Ik ben ook nieuw met ubuntu/linux, dus ik weet ook niet goed hoe ik dat via de terminal oplos.

Uw hulp wordt gewaardeerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-10 08:45
Wat heb je zoal geprobeerd dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomskipsp
Ik heb backdoor drivers geprobeert, waar iedereen op forums het over heeft. Het probleem blijft zich helaas voordoen. Ik heb nu iets anders ontdekt. Op 1 van de laptops, verliest hij telkens wifi verbinding...Ik weet het niet meer....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xabre16v
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
energiebeheer van wifi uit doen?

gksudo gedit /etc/pm/power.d/wireless

#!/bin/sh

/sbin/iwconfig wlan0 power off

dan rebooten

[ Voor 61% gewijzigd door xabre16v op 15-02-2011 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-10 22:26

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Ah Sony Vaio met Atheros chipjes, bekend terrein, daar werk ik hier ook mee op mijn laptop (Vaio Y11S1E).
code:
1
2
stefan@aether ~ $ lspci | grep "Wireless"
02:00.0 Network controller: Atheros Communications Inc. AR9285 Wireless Network Adapter (PCI-Express) (rev 01)

Deze gebruiken de 'ath9k' driver onder Linux.

Het fenomeen zo nu en dan disconnects is mij bekend, met name onder de iets oudere kernels. Maar slechte performance heb ik geen last van gehad.
Disconnects hadden als oorzaak een bug in de Wifi-N implementatie in 'ath9k', met een recente 2.6.37 kernel (of een recent compat-wireless pakket) heb ik hier bijna geen last meer van.

Wat ik heb gemerkt is dat het voor een aardig deel ook afhankelijk is van de gebruikte router. Welke router gebruik je? Ik heb hier een D-Link DIR-655, die heeft een Ubicom chipset. Hiermee kan ik beter geen Wifi-N modus gebruiken, want dan wil een d/c nog wel eens voorkomen.
Ik heb ook een TP-Link WR1043ND, welke een Atheros chipset gebruikt. Hiermee kan ik wel Wifi-N zonder enig probleem aan zetten en de performance is ook goed te noemen.

Even onder elkaar:
  • Welk router gebruik je?
  • Indien je gebruik maakt van Wifi-N, stel je router eens in op WiFi-G only, dat verhielp hier zo'n beetje alles met de DLink router. Was de makkelijkste oplossing hier.
  • Wil je per se Wifi-N gebruiken: Knutseltijd! Upgrade je kernel (Ubuntu 10.10 gebruikt volgens mij 2.6.35 standaard, best recent) of kijk hoe je de meest recente compat-wireless kunt gebruiken op jouw installatie, deze bevat de meest recent wireless driver modules vziw. En kijk of dit helpt.
  • Report back here ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Ultraman op 16-02-2011 13:51 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Ultraman schreef op woensdag 16 februari 2011 @ 13:49:
Deze gebruiken de 'ath9k' driver onder Linux.

Het fenomeen zo nu en dan disconnects is mij bekend, met name onder de iets oudere kernels. Maar slechte performance heb ik geen last van gehad.
Disconnects hadden als oorzaak een bug in de Wifi-N implementatie in 'ath9k', met een recente 2.6.37 kernel (of een recent compat-wireless pakket) heb ik hier bijna geen last meer van.

Wat ik heb gemerkt is dat het voor een aardig deel ook afhankelijk is van de gebruikte router. Welke router gebruik je? Ik heb hier een D-Link DIR-655, die heeft een Ubicom chipset. Hiermee kan ik beter geen Wifi-N modus gebruiken, want dan wil een d/c nog wel eens voorkomen.
Is dat zo? :o Ik heb ook af en toe last van disconnects (ook een Atheros chip), het verschilt inderdaad per router hoe vaak ik daar last van heb, varierend van 1x per dag tot enkele keren per uur. Zou wel nice zijn als dat in een nieuwere kernel gefixt is.

Ik las toen ik googlede op de chipset van TS ook iemand die er baat bij had zijn bluetooth uit te schakelen... is misschien het proberen waard...

[ Voor 6% gewijzigd door mcDavid op 16-02-2011 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomskipsp
Oke, bedankt voor jullie reacties. Ikzelf heb een Zyxel Prestige 2602HW-61C.
Deze beschikt alleen over Wifi G&B. Ikzelf heb geen ingebouwde bluetooth, dus die kan ik moeilijk uitschakelen;) Ik heb even de power save geprobeert, heeft niet geholpen.

Het probleem doet zich nog steeds voor.....echt balen, want ubuntu is in my point of view, een super Os...

• xabre16v
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Je kan ook nog even proberen uit te zingen, op 28 april komt 11.04 met in elk geval kernel 2.6.38

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Forceer je router eens naar Wifi-G. Heb je uberhaupt nog apparaten die het antieke Wifi-B gebruiken namelijk?

Daarnaast, wil je het probleem graag oplossen of vind je het teveel werk worden?

De wireless drivers uit 2.6.37 gebackport voor jouw .35 kernel kun je volgens mij installeren met:
code:
1
sudo apt-get install linux-backports-modules-compat-wireless-2.6.37-maverick-generic

En er dan even je modules opnieuw inladen of rebooten.
Let op: Ik gebruik geen Ubuntu, dus voor degenen die dat wel doen. Verbeter of vul me aan waar nodig.

Daarnaast lijkt het mij interessant om te kijken met welke chip we nu echt dealen en of daadwerkelijk de juiste 'ath9k' driver gebruikt wordt.
code:
1
lspci -v

Knip hier wel even enkel de gerelateerde Atheros Wireless informatie uit.
Deze zou de huidige module ook moeten laten zien.
Maar die kun je ook vinden met:
code:
1
lsmod | grep ath

En om te kijken of er tijdens de boot nog wat informatie door de driver wordt gegeven in dmesg:
code:
1
dmesg | grep ath
mcDavid schreef op woensdag 16 februari 2011 @ 14:53:
[...]

Is dat zo? :o Ik heb ook af en toe last van disconnects (ook een Atheros chip), het verschilt inderdaad per router hoe vaak ik daar last van heb, varierend van 1x per dag tot enkele keren per uur. Zou wel nice zijn als dat in een nieuwere kernel gefixt is.

Ik las toen ik googlede op de chipset van TS ook iemand die er baat bij had zijn bluetooth uit te schakelen... is misschien het proberen waard...
Op WiFi-N heb ik het met recentere kernels minder vaak. Maar icm de DIR-655 en zijn Ubicom chipset heb ik er wel nog last van. Wifi-G is echter rock solid, dat was het vanaf .35 al volgens mij. Dus als je nu Wifi-N gebruikt, val eens terug naar puur G en kijk wat dat doet :)

Met mijn nieuwe TP-Link TL-WR1043ND router is alles ook op WiFi-N modus in orde tot dusver. De TP-Link router gebruikt intern ook een Atheros chipset (AR9132). Blijkbaar ligt dat beter qua compatibiliteit, Atheros met Atheros laten babbelen ;)

[ Voor 52% gewijzigd door Ultraman op 17-02-2011 11:44 ]

• thomskipsp
Hierbij de lijst van specs:
04:00.0 Network controller: Atheros Communications Inc. AR928X Wireless Network Adapter (PCI-Express) (rev 01)
Subsystem: Foxconn International, Inc. Device e007
Flags: bus master, fast devsel, latency 0, IRQ 18
Memory at d0500000 (64-bit, non-prefetchable) [size=64K]
Capabilities: <access denied>
Kernel driver in use: ath9k
Kernel modules: ath9k

Ook het laatste command dat je hebt gegeven:
[ 0.740883] device-mapper: multipath: version 1.1.1 loaded
[ 0.740887] device-mapper: multipath round-robin: version 1.0.0 loaded
[ 17.937991] ndiswrapper (import:233): unknown symbol: NDIS.SYS:'NdisMRegisterScatterGatherDma'
[ 17.938126] ndiswrapper (import:233): unknown symbol: NDIS.SYS:'NdisMDeregisterScatterGatherDma'
[ 17.938386] ndiswrapper (load_sys_files:206): couldn't prepare driver 'netathr'
[ 17.994442] ndiswrapper (load_wrap_driver:108): couldn't load driver netathr; check system log for messages from 'loadndisdriver'
[ 18.224491] ath9k 0000:04:00.0: PCI INT A -> GSI 18 (level, low) -> IRQ 18
[ 18.224531] ath9k 0000:04:00.0: setting latency timer to 64
[ 18.683230] ath: EEPROM regdomain: 0x65
[ 18.683236] ath: EEPROM indicates we should expect a direct regpair map
[ 18.683241] ath: Country alpha2 being used: 00
[ 18.683244] ath: Regpair used: 0x65
[ 18.799308] ieee80211 phy0: Selected rate control algorithm 'ath9k_rate_control'
[ 18.800480] Registered led device: ath9k-phy0::radio
[ 18.800557] Registered led device: ath9k-phy0::assoc
[ 18.800591] Registered led device: ath9k-phy0::tx
[ 18.800623] Registered led device: ath9k-phy0::rx

Ik zou het probleem zeer graag willen oplossen, want het moet gewoon werken natuurlijk. Met de nieuwe drivers heb ik al wat minder gezeur, de snelheid is nog niet wat het hoort te zijn, maar het gaat de goede kant op.

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Fijn om te zien dat het wel de goede kant op gaat, want aan het dmesg log zie ik niet zo snel iets fouts.

De verbinding is verder vol bereik?
De Zyxel is uptodate? Mogelijk is er nieuwe firmware die iets oplost? Of heb je dit al bekeken?
Valt er nog wat aan dat einde te tweaken? Advanced Wireless instellingen waar mee te stoeien valt?

Daarnaast ben ik ook benieuwd of je de mogelijkheid hebt de laptop eens te testen met een andere router of Access Point. Bijvoorbeeld met je mobiele telefoon tetheren of bij iemand anders thuis, om maar een paar voorbeelden te geven.
Om eens te kijken of het dan ook slecht/langzaam blijft.
Mocht het dan ineens wel goed werken, dan lijkt het er op dat er iets tussen de AR928X en je router niet lekker loopt of dat de router roet in het eten gooit.

[ Voor 41% gewijzigd door Ultraman op 17-02-2011 11:55 ]

• thomskipsp
De verbinding is op halve sterkte, dit komt omdat ik boven op zolder zit, en de router beneden staat. De Zyxel is up-to-date, ik zal de advanced wireless setting gaan bekijken. Het tetheren wordt niks, daar heb ik geen beschikking over. Ik ga morgen naar school toe, ik zal daar eventjes kijken of ik kan connecten met het netwerk daar.

Edit,

Ik heb eventjes gekeken naar mijn laptop. Met die nieuwe drivers lijken de snelheden goed, dus ik wacht het nog eventjes af.

[ Voor 16% gewijzigd door thomskipsp op 17-02-2011 12:20 ]

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Dump in ieder geval ndiswrapper. Ik denk dat dat nog altijd kan interfereren met je native drivers. Je wil een propere omgeving om te debuggen.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• thomskipsp
Kun je mij vertellen hoe ik dit moet doen, ik ben nl. niet zo bekend met linux;)
Bedankt!

• mcDavid
thomskipsp schreef op donderdag 17 februari 2011 @ 13:40:
Kun je mij vertellen hoe ik dit moet doen, ik ben nl. niet zo bekend met linux;)
Bedankt!
systeem -> beheer -> synaptic pakketbeheer

even zoeken op ndiswrapper en dan alles "markeren voor verwijdering" en toepassen.

• lamko
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-10-2024
Hij draait hier prima onder Ubuntu 10.04 en ik heb ook niks over gehoord dat het met een update na 10.10 problemen moest opleveren.

And this !! Is to go even further beyond!!!

Pagina: 1