Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

SuperPI mod1.5 1M geen 1M?

Pagina: 1
Acties:

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Topicstarter
Hey,

Zoals jullie waarschijnlijk allen wel weten, geeft het populaire benchmark-tooltje Superpi ook een textbestand, met daarin wat er eigenlijk berekent is. Ik heb deze output gekopieerd naar Word 2010, en die vertelde mij dat de output géén 1.000.000 tekens waren. Dit vond ik vreemd. Ik liet SuperPI nogmaals 1M decimalen berekenen, en ik bekeek of dit aantal decimalen overeen kwam met het aantal decimalen van de eerste berekening(volgens word). Beide keren kwam ik op dit resultaat:

Afbeeldingslocatie: http://84.85.92.208/picalc.png

Het programma Diffdoc ontdekte geen verschillen tussen beide documenten, dat is dan wel weer mooi.

Hier de berekening met de .docx extensie. Downloaden zal niet snel gaan aangezien het een bestand is van 0.7MB en mijn internet maximaal 200KB/s upload;)

Wat dus gek is, is dat de output van Picalc meer dan 1M decimalen lijkt te zijn. Maak ik hier een fout of maakt het programma de fout?

• DutchNutcase
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

DutchNutcase

E = mc^2

Het lijkt erop dat SuperPi 1M 1024^2 =2^20 decimalen output. Da's dus meer een computermensen dingetje dan een wetenschappelijke 1M decimalen.

Luctor et Emergo || specs

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Topicstarter
1M=1000000. 1KB is ook gewoon 1.000B in mijn beleving, aangezien die K=1000.... ik weet dat mensen daar anders over denken, maar toch...

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:54
klopt voor decimale getallenstelsels maar in getallenstelsels met een radix van 2 is 1 M gelijk aan 1024^2=1.048.576.
In dit geval had men het decimale getallenstelsel moeten gebruiken, dus lijkt mij dat dit verkeerd is.

Overigens geloof ik dat tegenwoordig een M in het binaire getallen stelsel Mi heet, lekker duidelijk dat dat verandert is.

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Ligt er maar net aan of je decimaal of binair bezig bent. In dit geval binair, dus is 1 M gelijk aan 1.048.576 volgens de International System of Units (SI) en de Joint Electron Devices Engineering Council (JEDEC).
1KB is ook gewoon 1.000B in mijn beleving, aangezien die K=1000....
Nee, kilo met een grote K is 1.024, kilo met een kleine k is 1.000. Je bedoelt dus 1 kB.
Lothlorien67 schreef op dinsdag 15 februari 2011 @ 08:09:

[...]

Overigens geloof ik dat tegenwoordig een M in het binaire getallen stelsel Mi heet, lekker duidelijk dat dat verandert is.
Mi is de afkorting voor mebi. Dit is juist ingevoerd om het verschil aan te duiden tussen het decimale en binaire stelsel in gevallen waar dat expliciet nodig is; mebi is mega, maar dan binair. Duidelijk toch?

Wat SuperPI betreft gaat het er niet zozeer om dat er exact 1 miljoen decimalen worden berekend, maar dat jouw systeem net zoveel decimalen berekent als het mijne. Zolang beide systemen volgens dezelfde methode hetzelfde aantal berekeningen uitvoeren kunnen de resultaten worden vergeleken, wat uiteindelijk het doel is van benchmarksoftware.

[ Voor 25% gewijzigd door Rone op 15-02-2011 08:39 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060