Hoge & irritante piep Lenovo R500

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rscheper
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Ik heb hier een Lenovo R500 laptop staan, lekker stil beestje, alleen zit er soms een hele hoge pieptoon doorheen..

Zie filmpje @ Youtube.
YouTube: M4H00950
Het irritante geluid begint vanaf 9 seconden, wellicht moet het volume wel iets omhoog.
Het klinkt wel wat erger dan het is, maar zonder muziek er bij aan blijft het wel vervelend.

Ik heb het wireless kaartje er al uit gehad: geen nut. Het is niet de fan, deze draait namelijk niet & het is ook niet de accu, want ik werk zonder accu.

Het lijkt ergens bij de hardware vandaan te komen die op de onderstaande foto's staat.
Afbeeldingslocatie: http://i52.tinypic.com/2lctif6.jpg

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Dat geluid komt vaak van de processor af. Veranderd het ook in toonhoogte als je je processor aan het werk zet?

Een andere oorzaak is vaak de travo voor het backlight van de lcd.

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 303530

CPU whine heet dat, gooi die term maar eens door google heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Heb hier hetzelfde (ook n R500) niets aan te doen helaas.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 270474

Komt regelmatig voor ja bij een aantal series. Heeft te maken met de powerstate waar de notebook in zit.
Hoewel ook af en toe de wireless kaart dit wil veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:39
Anoniem: 303530 schreef op maandag 14 februari 2011 @ 18:03:
CPU whine heet dat, gooi die term maar eens door google heen.
QFT, had hetzelfde met m'n T61.

Schijnt te verhelpen zijn als je in de BIOS iets van power management uitzet, maarja dat is funest voor je accuduur.

Valt dus eigenlijk niet te verhelpen zonder nadelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rscheper
  • Nu online
Qua accuduur maakt het mij niet uit.. Ik lees dat het maar moeilijk is om te verhelpen, zal eens verder zoeken. Als iemand weet hoe dat verbeterd kan worden, ongeacht de kortere accuduur, graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Zoals ik het hoor lijkt het meer op een fan die ietwat aan loopt, althans wat ik dan kan horen van een piep bij het Youtubefilmpje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Roel1966 schreef op maandag 14 februari 2011 @ 20:28:
Zoals ik het hoor lijkt het meer op een fan die ietwat aan loopt, althans wat ik dan kan horen van een piep bij het Youtubefilmpje.
Dat is het zeker niet, is een bekend euvel bij verschillende ThinkPad modellen. En bij de fan lopen geen kabeltjes die aan kunnen lopen. ;)

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
warhamstr schreef op maandag 14 februari 2011 @ 21:28:
Dat is het zeker niet, is een bekend euvel bij verschillende ThinkPad modellen. En bij de fan lopen geen kabeltjes die aan kunnen lopen. ;)
Ik doel ook niet op kabeltjes maar meer op stof of een fan waarvan de lagertjes niet helemaal fris meer zijn en de fan dan ietwat uit balans raakt bij bv hogere snelheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rick91
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 25-06 19:42
Ik had hetzelfde met mijn T500. Uiteindelijk heb ik het verholpen door met een programma een bepaalde power state de disablen (iets in de richting van C1 dacht ik). Dat programma had ik toen na een tijdje zoeken op Google en diverse fora gevonden en het heeft het voor mij voor een groot deel opgelost. Ik zal eens kijken of ik nog achter de naam kan komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:39
Roel1966 schreef op maandag 14 februari 2011 @ 21:51:
[...]

Ik doel ook niet op kabeltjes maar meer op stof of een fan waarvan de lagertjes niet helemaal fris meer zijn en de fan dan ietwat uit balans raakt bij bv hogere snelheden.
Dat is het niet, want ik hoorde het ook als de fan niet draaide ;)

[ Voor 69% gewijzigd door ThinkPad op 14-02-2011 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rscheper
  • Nu online
rick91 schreef op maandag 14 februari 2011 @ 21:54:
Ik had hetzelfde met mijn T500. Uiteindelijk heb ik het verholpen door met een programma een bepaalde power state de disablen (iets in de richting van C1 dacht ik). Dat programma had ik toen na een tijdje zoeken op Google en diverse fora gevonden en het heeft het voor mij voor een groot deel opgelost. Ik zal eens kijken of ik nog achter de naam kan komen...
Roel1966 schreef op maandag 14 februari 2011 @ 21:51:
[...]

@ Rick91: Zou mooi zijn als je het programma kan achterhalen! Ik zoek rustig verder & wacht geduldig af.
@ Roel1966: De fan draait ook niet, staat in de OP. Dus dat zal het niet zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door rscheper op 14-02-2011 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rick91
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 25-06 19:42
Probeer het program programma 'rmclock' eens. Hiermee kan je de verschillende states bewerken. Ik ben er almost bijna zeker van dat het programma was dat ik toen gebruikte.

[ Voor 8% gewijzigd door rick91 op 15-02-2011 00:07 . Reden: ik praat niet zoveel nederlands meer :p ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat is hem niet, dat programma werkt niet op arrandale's.

Ik weet wel waar de tweak staat, momentje.
P-Nut schreef op woensdag 04 augustus 2010 @ 17:14:
YouTube: Vaio F Series Whining, High Pitch, Morse Code Fix VPCF115FM
YouTube: Sony Vaio High Pitched Sound / Whine

iemand dit geprobeerd

1. Execute: "regedit"

2 .Locate: HKEY_LOCAL_MACHINE \ SYSTEM \ CurrentControlSet \ Control \ Power \ PowerSettings \ 54533251-82be-4824-96c1-47b60b­740d00 \ 5d76a2ca-e8c0-402f-a133-215849­2d58ad

3. Change Attributes from 1 to 0.

4. Then, through the control panel - power - in the settings mode select power management processor. There will be an option disabling idle processor and high pitched noise immediately disappears.

[ Voor 79% gewijzigd door Anoniem: 303530 op 15-02-2011 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rscheper
  • Nu online
rick91 schreef op dinsdag 15 februari 2011 @ 00:05:
Probeer het program programma 'rmclock' eens. Hiermee kan je de verschillende states bewerken. Ik ben er almost bijna zeker van dat het programma was dat ik toen gebruikte.
Anoniem: 303530 schreef op dinsdag 15 februari 2011 @ 00:22:
Dat is hem niet, dat programma werkt niet op arrandale's.

Ik weet wel waar de tweak staat, momentje.

[...]
@ Rick: Dit heb ik inderdaad gelezen, daar kun je de HLT command laten uitvoeren bij idle, behalve op mijn chipset icm de cpu.

@DarkStone:
Super, ik ga het proberen vanavond!

Ik laat het uiteraard nog even weten, bedankt!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rscheper
  • Nu online
oke, 1 vraagje dan..

Afbeeldingslocatie: http://i54.tinypic.com/16jj9n8.jpg

ik heb de registerkey veranderd, nu moet ik naar energiebeheer gaan, dan "de schema instellingen wijzigen", dan geavanceerde energie-instellingen en dan kom ik bij bovenstaand schermpje.

Beleid voor niet-actieve... is er inderdaad bij gekomen, maar moeten deze nou op niet-actief uitschakelen of niet actief - inschakelen.

De standaardinstellingen stonden op "niet actief inschakelen".

[ Voor 7% gewijzigd door rscheper op 15-02-2011 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Probeer het even? De piep zou met deze instelling meteen moeten verdwijnen, anders is het iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rscheper
  • Nu online
Sorry, iets te vroeg gepost. ik heb hem nog niet/veel en veel minder gehoord, feit is wel dat de fan, volgens mij, nu continue blaast, maar die hoor je niet.. :)

Ik wacht nog even een paar stille momenten af om zeker te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Door die tweak gaat de processor meer stroom verbruiken, dus de fan slaat sneller aan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rscheper
  • Nu online
Ik heb nog niet echt een stilte moment gehad, maar het werkt wel degelijk..

Als Windows aan het opstarten is hoor je het geluid, zodra Windows geladen is het weg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smaw
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23-06 20:09

smaw

Geen ondertitel

Bedankt voor de tip, na uren in die "CPU whining" te hebben gezeten is eindelijk m'n Thinkcentre M72e ook stil :)

[ Voor 4% gewijzigd door smaw op 10-08-2014 19:13 . Reden: typo ]

Pagina: 1