Toon posts:

[Apple Dual Boot] Discussie en ervaringen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mac Dual Boot
In deze thread bespreken we het Dual Booten (of Triple Booten) van je Apple computer (iOS devices meegerekend).

Populaire Dual/Triple Boot configuraties
Dual Boot configuraties bestaan vaak uit:
  • Windows versie + Andere Windows versie.
  • Windows + Linux.
  • Mac OS X + Windows.
  • Mac OS X + Windows + Linux.
  • iOS + Android.
Linux op een Mac?
Ja, het kan!
Sterker nog, ik ben zelfs het levende bewijs.
Enkele uren geleden heb ik mijn MacBook Pro 13" 7,1 voorzien van Ubuntu, naast OS X.
De Applicatie om dit voor elkaar te krijgen, heet rEFIt.
Ik heb zelfs een volledige handleiding klaar:
http://www.yamihoshi.nl/tech/?p=1427
Na dat alles (dus ook de configuratie), werkt Linux voor 100%.

Windows op een Mac?
Om Windows op een Mac te Dual Booten, heb je alleen je meegeleverde Mac OS X DVD's en een (legale) Windows DVD (W7 of Vista) of CD (XP) nodig.
Volg de instructies in de Bootcamp Applicatie, installeer Windows, installeer de drivers, die op de Mac OS X DVD's staan, en het werkt voor 80% (alleen Magic Mouse en Magic TrackPad werken niet).

Windows en Linux op een Mac?
Dit kan ook, rEFIt is daarbij nodig, en voor de rest heb ik er geen ervaring mee.

Android op een iOS Device?
Ook dat kan, maar vereist een jailbreak.
Ik heb alleen maar een iPod Touch 2G MC met iOS 4.0 Jailbroken, en aangezien dit niet werkt met deze iPod, heb ik er geen ervaring mee.

Mijn configuratie
iMac 10,1 21,5", 3.06 GHz: Mac OS X 10.6.6 Snow Leopard + Windows XP Pro SP2.
MacBook Pro 7,1 13", 2,4 GHz: Mac OS X 10.6.6 Snow Leopard + Ubuntu 10.10 Maverick Meerkat.

Mijn redenen voor de Dual Boots
Op de iMac, gebruik ik Windows om mijn DS Capture Device (nu heet die YH-NITRO-CAPTURE) te kunnen gebruiken.
Op de MacBook Pro, gebruik ik Ubuntu voor zaken, die op Mac OS X moeizaam gaat (zoals betaalde Apps vs gratis Apps).
Een goed voorbeeld is een Hex Editor:
Op OS X heb ik moeite met het vinden van een werkende, gratis Hex Editor, en op Linux heb ik Bless, is gratis, en het werkt perfect.
Bovendien miste ik Compiz-Fusion bij het overstappen van PC naar Mac.

Hoe zien jullie configuraties eruit?
Wat is jullie reden om te Dual Booten?
Zijn er vragen hierover?
Eventuele benchmarks, screenshots, of foto's?
Dat doen we in deze thread.

• Step
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 30-01 14:32

Step

step@tweakers.net#

Games, games, games...

iMac 27" i7 maxed, dual boot voor games met Windows 7 64-bit.
MacBook Pro 15", dual boot voor games met Windows 7 64-bit.

Ik heb eerst altijd gedualbooted met Windows XP 32-bit, maar dit was ook aan een upgrade toe.

~Step @ Mac Mini M4 2024 en 13" MacBook Pro i7 2020 - eGPU build

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Ik heb een MacBook Pro 15" Core i7 waarop Windows 7 x64 naast Mac OS X staat. Eigenlijk gebruik ik de Boot Camp partitie bijna alleen als VM in VMware Fusion.
Daarnaast heb ik nog een paar VM's met Windows Server 2008 en Windows XP voor testdoeleinden. En ergens moet ik ook nog een Ubuntu-VM hebben, maar ik weet niet waar ik die heb gelaten.
Ik gebruik Windows voor Windows-applicaties en dat gaat prima onder VMware. Die VM gaat nooit uit en zit altijd op Space 2 onder handbereik.
offtopic:
ben ook vrouw \o/

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Verwijderd

Topicstarter
Ik draai VMWare op beide Macs, maar dat verveelt.
Daar draai ik OS X Server, Windows Server 2008 R2, Linux Mint Debian Edition en Windows 7.
OS X Server en Windows Server zijn puur test VPS'sen, Linux Mint hoorde bij mij hetzelfde te doen als Canaria het doet met Windows 7, maar ik heb dan steeds de neiging om naar OS X te gaan; in Dual Boot heb ik dat niet.
Windows 7 heb ik dan puur voor tools als NDSTool, NarcTool, NarcExplorer, NSBMD, etc.

>>Canaria
Offtopic:
Gelukkig, ik dacht even dat ik de enige was.

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik krijg Dual Boot op mijn Mac Mini Intel 1.8GHz niet werkend. Sterker nog, ik kan Linux niet booten.

Het gaat om Ubuntu 10.10 Desktop 32-bits.

- Ubuntu boot-CD start niet op met 'c'-toets bij booten.
- Refit geïnstalleerd. CD verschijnt niet in Refit.
- USB-schijf gemaakt. Werkt niet.
- USB-schijf onder Mac OS X gemaakt volgens instructies op Ubuntu.com. Werkt niet.
- Bootcamp geïnstalleerd. Start op vanaf CD, maar vervolgens verschijnt op een zwart scherm de melding dat de schijf niet bootable is.

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:21

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Verwijderd schreef op maandag 14 februari 2011 @ 15:37:
Populaire Dual/Triple Boot configuraties
Dual Boot configuraties bestaan vaak uit:
[list]
• Windows versie + Andere Windows versie.
• Windows + Linux.
Dit is toch niet waar, dat zou betekenen dat mensen Apple hardware kopen en er vervolgens Windows en Linux op gaan zetten. Tuurlijk zullen er een aantal zijn die puur voor deze twee kiezen maar een populaire configuratie is het niet.

Of bedoel je dit naast OSX? Denk het niet want dat staat er weer onder. 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door N1ckk op 15-03-2011 08:20 ]

Verwijderd

Topicstarter
>>Nickalicious
Sorry voor de verwarring, ik doelde op populaire Dual/Triple Boots in het algemeen, niet alleen op Apple systemen.
Het was meer om mensen het idee te geven hoe dit meestal uitziet.

>>SvMp
Zoals ik het in mijn handleiding heb uitgelegd, moet je na het installeren van rEFIt de Mac uitzetten, en op een later tijdstip weer booten (geen c of Option knop nodig).

Het is wel geschreven voor MacBook Pro, maar dat is omdat dat mijn enige test omgeving was.

• Crazy-Al
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 28-01 21:15
Verwijderd schreef op maandag 14 februari 2011 @ 15:37:
Mac Dual Boot
Windows op een Mac?
Om Windows op een Mac te Dual Booten, heb je alleen je meegeleverde Mac OS X DVD's en een (legale) Windows DVD (W7 of Vista) of CD (XP) nodig.
Volg de instructies in de Bootcamp Applicatie, installeer Windows, installeer de drivers, die op de Mac OS X DVD's staan, en het werkt voor 80% (alleen Magic Mouse en Magic TrackPad werken niet).
wacht... bedoel je dat je een legitieme disc nodig hebt voor Bootcamp? Shizz, heb net een legitieme W7 licentie weten te scoren, maar gaat via gebrande iso... :/

Verwijderd

Topicstarter
>>Crazy-AI
Het is meer om geen illegale software te ondersteunen, maar zolang je een legitieme licentie hebt, moet het geen probleem zijn.
Sterker nog, zelfs gecrackte versies van Windows werken, maar daar ga ik geen support voor aanbieden.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Crazy-Al schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 09:15:
[...]

wacht... bedoel je dat je een legitieme disc nodig hebt voor Bootcamp? Shizz, heb net een legitieme W7 licentie weten te scoren, maar gaat via gebrande iso... :/
Dat maakt toch niet uit? Zolang je maar een licentiecode hebt. Ik maak ook altijd voor de zekerheid een reserve-kopie van m'n originele Microsoft-software.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:21

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Verwijderd schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 08:40:
>>Nickalicious
Sorry voor de verwarring, ik doelde op populaire Dual/Triple Boots in het algemeen, niet alleen op Apple systemen.
Het was meer om mensen het idee te geven hoe dit meestal uitziet.
Ah oke, naja ik zag het hier in het Apple forum staan vandaar dat ik meteen met die aanname kwam :P

• Crazy-Al
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 28-01 21:15
Verwijderd schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 09:22:
>>Crazy-AI
Het is meer om geen illegale software te ondersteunen, maar zolang je een legitieme licentie hebt, moet het geen probleem zijn.
Sterker nog, zelfs gecrackte versies van Windows werken, maar daar ga ik geen support voor aanbieden.
Haha, gelukkig, nee ik draai alles hier in huis legitiem,
toegegeven, ik heb een hele boel XP bakjes gemaakt met een code van een oude case vanaf getrokken, maar daar is al voor betaald, en die zijn ook legaal :)

klein "handeltje" dat ik heb, men brengt hun oude pc, ik geef 50 euro, en verpats hem in onderdelen of maak er nog een knappe van, want de gemiddelde leek weet niet dat zijn groene stripje, en die kaart waar de beeldscherm in gaat, nog makkelijk 100 euro op kunnen leveren :P

maar over mac;

Een week geleden mijn allereerste mac gekocht. Wel wat voorzichtig, tweedehands een '08 unibody model van een medetweaker, maar hij doet het nog prachtig. Ik wil er nu dus wel een Bootcamp op zetten voor die paar kleine dingetjes (Media Go voor PSP, kleine games, etc.)

Zijn er nog dingen waar ik rekening mee moet houden bij het installeren van W7 in bootcamp? Gaat het grotendeels vanzelf zoals een standaard windows install, of moet ik nog bepaalde dingen/ideën bij de hand houden?

Gr,
Crazy Al

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Crazy-Al schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 10:50:
toegegeven, ik heb een hele boel XP bakjes gemaakt met een code van een oude case vanaf getrokken, maar daar is al voor betaald, en die zijn ook legaal :)
offtopic:
Nee hoor. Die OEM-code behoort bij een de machine waar hij bij geleverd is. Wat je dan aan het doen bent is technisch gezien niet legaal. Dat het werkt maakt het nog niet legaal.

[ Voor 4% gewijzigd door Gunner op 15-03-2011 10:52 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Hoite
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 27-01 08:21

Hoite

Goed verhaal

Verwijderd schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 09:22:
>>Crazy-AI
offtopic:
Gebruik de quote knop, dan hoeven lezers niet terug te scrollen om te zoeken naar de oorspronkelijke post waar jij op antwoord.

___

Ontopic: Ik gebruik zelf Windows 7 Professional naast OSX via BootCamp, dit omdat ik voor school toch eigenlijk wel windows nodig heb, het probleem zit eigenlijk vooral in de applicaties die de school heeft gekozen, die alleen met windows werken, of Internet Explorer vereisen. (bijvoorbeeld Educator, voor cijfers)

Als ik mijn Macbook thuis gebruik start ik eigenlijk altijd OSX, omdat ik dat toch een fijner systeem vind.

[ Voor 30% gewijzigd door Hoite op 15-03-2011 13:00 ]

Lekker kort.

• azt33
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-10-2025
Ik weet niet of de vraag hier hoort, maar kan iemand mij vertellen of de Surfspot Windows-licentie een volledige licentie is? Het lijkt erop dat ik Windows moet installeren op mijn Mac, maar ik heb geen oude Windows-licentie om te upgraden.

15" tbMBP (2017) | iPad Pro 11" | iPhone X | GoPro Fusion | GoPro HERO 7 Black | DJI Mavic 2 Pro

Verwijderd

Topicstarter
Surfspot geeft alleen upgrade licenties weg, zover ik weet.
Voor een gewone installatie, heb je er niks aan.

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 08:40:

>>SvMp
Zoals ik het in mijn handleiding heb uitgelegd, moet je na het installeren van rEFIt de Mac uitzetten, en op een later tijdstip weer booten (geen c of Option knop nodig).

Het is wel geschreven voor MacBook Pro, maar dat is omdat dat mijn enige test omgeving was.
Uiteraard heb ik dat gedaan. In rEFIt verschijnt de CD en USB-stick ook niet.

Verwijderd

Topicstarter
USB Sticks verschijnen gewoon niet.
De CD moet je ook in de eigen drive doen.

Ik weet niet hoe het op de Mac Mini werkt, maar er zou gewoon Tux moeten verschijnen.

Verwijderd

Ik gebruik naast Snow Leopard ook Windows 7 op de Macbook Pro. Reden is het gebruik van Nac Sport dat niet voor de Mac beschikbaar is. Ben wel bezig met kijken of ik een pakketje zou kunnen maken. Maar Nac Sport gebruikt veel soorten codec-programma's en Visual++.

Voor de Mac zijn wel zelfde programma's te verkrijgen. Maar die licentie is er vanaf 2.200,- excl btw. Voor dezelfde faciliteiten was Nac Sport een derde van die prijs.

Of een pakketje bouwen, of doorsparen dan maar...

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2011 15:03 ]

• Dapie007
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-08-2025
na de volledige install via bootcamp blijft mijn scherm volledig zwart. iemand enig idee wat ik hieraan kan doen? ik krijg geen foutmeldingen tijdens de install of wat dan ook. ik heb een gloed nieuwe 27" imac met denk ik de nieuwste versie van osx

• NickM89
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-12-2024
azt33 schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 13:08:
Ik weet niet of de vraag hier hoort, maar kan iemand mij vertellen of de Surfspot Windows-licentie een volledige licentie is? Het lijkt erop dat ik Windows moet installeren op mijn Mac, maar ik heb geen oude Windows-licentie om te upgraden.
Deze licenties kan je gebruiken om een nieuwe installatie te draaien (je hoef dus geen oude / preinstalled windows op je HDD te hebben)

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10-2025

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Verwijderd schreef op woensdag 16 maart 2011 @ 10:29:
Ik gebruik naast Snow Leopard ook Windows 7 op de Macbook Pro. Reden is het gebruik van Nac Sport dat niet voor de Mac beschikbaar is. Ben wel bezig met kijken of ik een pakketje zou kunnen maken. Maar Nac Sport gebruikt veel soorten codec-programma's en Visual++.

Voor de Mac zijn wel zelfde programma's te verkrijgen. Maar die licentie is er vanaf 2.200,- excl btw. Voor dezelfde faciliteiten was Nac Sport een derde van die prijs.

Of een pakketje bouwen, of doorsparen dan maar...
Heb je al geprobeerd om dat pakketje te draaien onder Wine? Dat werkt ook voor mijn 3d games goed en heeft redelijke support voor Visual++ etc. En het is gratis en scheelt je dual booten ;)

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Hier een ervaring met Snow Leopard en Windows 7 Professional (64 bits) ernaast (op beide onderstaande systemen). Dit staat op een:

-iMac 27" (late 2009) Intel i7 / 8GB RAM / Kingston V+100 256GB SSD (+24" ACD ernaast)
-Macbook Pro C2D 2.4GHz / nVidia 9400 + 9600M GT / WD BEVT5000 500GB

Reden: Zo nu en dan een spelletje spelen in Windows 7
Extra info: Er zit een fout in de installatie waardoor het scherm wegvalt tijdens de installatie. Een extern scherm aansluiten of de driver vervangen in de installatie. Gelukkig dat ik nog een 24" ACD ernaast heb staan.
Dapie007 schreef op maandag 28 maart 2011 @ 10:19:
na de volledige install via bootcamp blijft mijn scherm volledig zwart. iemand enig idee wat ik hieraan kan doen? ik krijg geen foutmeldingen tijdens de install of wat dan ook. ik heb een gloed nieuwe 27" imac met denk ik de nieuwste versie van osx
Zie mn uitleg hierboven

[ Voor 6% gewijzigd door aramdin op 28-03-2011 16:54 ]

Instagram / YouTube

Pagina: 1