Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolzerox
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-08 23:26
Omdat mijn moederbord aardig krom is vroeg ik me af of dit op een of andere manier te fixen is,
Doordat hij zo krom is, maakt de cpu koeler niet goed contact met de cpu en schieten de temperaturen idle de pan uit.

Zo word mijn CPU idle 65 graden, en dan heb ik nog niet eens een applicatie draaien.
Mijn vraag is, kan je op een of andere manier je moederbord weer recht maken? door bv een houtje of iets achter het kromme gedeelte van het moederbord te plaatsen, zodat die zichzelf als ware recht trekt?

specs-
cpu = E6400
mobo = DFI 680i LT NF-680i LT SLI

Dus heeft iemand ervaring met dit probleem en e.v.t. ook een oplossing? ik kom er zelf niet aan uit hoe ik dit op kan lossen, en googlen heeft ook niet echt een oplossing die te proberen valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-09 20:11

DarkSide

theres no place like ::1

Denk als je alle afstandsbusjes goed monteerd je weinig speling in je moederbord mag hebben.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:35
Wellicht handig om wat meer specs te geven, zoals bijvoorbeeld de gebruikte koeler en mischien ook de kast.

Op welke plek is het moederbord krom, en hoe weet je zeker dat de koeler hierdoor geen contact met de processor maakt?

Wellicht wat plaatjes zal de zaak verder verduidelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07:36

Pixeltje

Woo-woohoo!

Ik kan me niet voorstellen dat, als het moederbord in op een tray vastzit met de goeie afstandsbussen, het zo korm is als je schetst.. met andere woorden: is het fatsoenlijk bvestigd?

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pindamaster
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13-09 16:21
Hoe is het gekomen? Heb je het niet zelf gedaan dan zal ik een rma aan vragen, dan heb je nog garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolzerox
Ik zal er een foto van maken, dan schept het misschien wat duidelijkheid,
Elke afstandsbus is even groot en ze zijn alle gemonteerd, de buiging zit hem juist rondom de cpu zelf,
Hij lijkt wel in gezakt.

Koeler die er op zit is een stock koeler uit een medion pc, en heb hem in andere moederborden geplaatst en daar zijn de temperaturen gewoon netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnderQ
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-09 18:12
Dit is te verhelpen door een backplate te monteren, je cpu koeler geeft veel druk op de montage punten dat samen met de warmte rond de CPU kan deze problemen opleveren. Ik weet niet of er universele backplates zijn.
Bij de zware grote koel blokken zit nu standaard een backplate. Kijk eens op youtube
YouTube: Prolimatech Megashadow Deluxe CPU Cooler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SouLLeSSportal
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-09 12:54

SouLLeSSportal

Teamplay is everything.

EnderQ schreef op maandag 14 februari 2011 @ 15:41:
Dit is te verhelpen door een backplate te monteren, je cpu koeler geeft veel druk op de montage punten dat samen met de warmte rond de CPU kan deze problemen opleveren. Ik weet niet of er universele backplates zijn.
Bij de zware grote koel blokken zit nu standaard een backplate. Kijk eens op youtube
YouTube: Prolimatech Megashadow Deluxe CPU Cooler
Hij heeft er een stock koeler op zitten en een e6400 (niet echt een enorme heethoofd) dus dit verhaal valt wel af...
Als je een normale stock koeler gebruikt en het mobo goed is ingebouwd mag dit niet voorkomen dus als je nog garantie hebt zou ik even mailen met de winkel :)

gamepc Nick: ACEpr0faker Steam: pr0faker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolzerox
Ik hem ook al geprobeerd een koeler te monteren met een backplate, maar zelfs dan heb ik het zelfde probleem.
omdat hij juist ingezakt is bij het cpu gedeelte maakt hij ook dan geen contact.

Maar ben momenteel het moederbord er uit aan het halen om een foto te kunnen maken, dus dan zie je het vanzelf.

Garantie is tevens vervallen, dus daar kan ik helaas niet meer op terug vallen.

[ Voor 11% gewijzigd door coolzerox op 14-02-2011 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:00

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Op zich buigt bijna ieder moederbord wel een beetje als je de CPU koeler plaatst, dit komt juist doordat de koeler de CPU als het ware het moederbord in drukt, daarom zou het ook niet mogen zijn dat je koeler geen contact maakt met de CPU. De CPU zelf zal immers nooit krom zijn en altijd vlak tegen de koeler aan zitten.
Heb je er voldoende, of misschien juist teveel koelpasta op gesmeerd? Want ook als er teveel koelpasta op zit kunnen temperaturen veel hoger worden dan gebruikelijk.

Ik ben wel erg benieuwd naar een foto, maak er eens 1 mét en 1 zonder koeler gemonteerd.

[ Voor 8% gewijzigd door --MeAngry-- op 14-02-2011 15:58 ]

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

--MeAngry-- schreef op maandag 14 februari 2011 @ 15:57:
De CPU zelf zal immers nooit krom zijn en altijd vlak tegen de koeler aan zitten.
Nou, sommige heatspreaders willen soms nog wel eens best bol zijn, of dat gelijk hele hoge temps veroorzaakt weet ik niet, maar daardoor is het vaak wel handig de koeler opnieuw te installeren, zodat je zeker weet dat alles goed contact maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:58
als je hem in de kast hebt gemonteerd zal ie wel weer redelijk recht zijn. Zijn alle pushpins nog 100% intact en goed gemonteerd?

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolzerox
Bij deze een aantal foto's en te zien hoeveel koelpasta ik er op doe,

http://i214.photobucket.c...c19/Atoompje/DSC_0197.jpg
http://i214.photobucket.c...c19/Atoompje/DSC_0201.jpg
http://i214.photobucket.c...c19/Atoompje/DSC_0202.jpg
http://i214.photobucket.c...c19/Atoompje/DSC_0207.jpg
http://i214.photobucket.c...c19/Atoompje/DSC_0208.jpg

zo je ziet is het moederbord tussen de 2 verhoog stukjes Bol geworden, en om die redenen maakt hij niet goed contact met de koeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:10

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Afbeeldingslocatie: http://i214.photobucket.com/albums/cc19/Atoompje/DSC_0197.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i214.photobucket.com/albums/cc19/Atoompje/DSC_0201.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i214.photobucket.com/albums/cc19/Atoompje/DSC_0202.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i214.photobucket.com/albums/cc19/Atoompje/DSC_0207.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i214.photobucket.com/albums/cc19/Atoompje/DSC_0208.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slapstick
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12-09 19:48

Slapstick

Me, myself or I

Heb je er een keer veel kracht op moeten zetten omdat er iets niet paste?

:TweakBlog:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pittie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:27
Dit soort krommingen zijn bij de oudere s775 borden toch niet meer dan normaal?
Ik heb gloednieuwe Asus borden gezien die na het monteren van de boxed koeler van intel veel krommer stonden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009

Mavamaarten

Omdat het kan!

Wellicht dat een cooler met een backplate (en vooral draaischroeven, niet zo van die indrukdingen zoals je nu hebt) wel goed contact maken als je de schroeven goed aandraait. Normaal gezien trekt het zo het moederbord wat rechter op de juiste plaats.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolzerox
Ik heb er eerder al een Mugen koeler op gehad, met backplate. En toen waren de temperaturen het zelfde, ook rond de 60 graden idle.

En de push pins van de koeler zijn gewoon in orde, heb de koeler in een ander moederbord getest en daar bleef een Q6600 idle onder de 40 graden, en dat is nogal een heethoofd.
Toen ik de koeler net monteerde ging het als gewoon, beetje kracht zetten en *klik*. daarna voorzichtig proberen de koeler te bewegen en ik voelde geen speling, hij zit echt vast.

[ Voor 22% gewijzigd door coolzerox op 14-02-2011 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009

Mavamaarten

Omdat het kan!

Had je de schroeven dan wel hard genoeg aangedraaid ? Lijkt me sterk dat deze ook 60°C idle haalt.
Is er nog garantie op de PC ?

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolzerox
Heb de backplate toen inderdaad stevig aangedraaid, maar hoe steviger ik ik ze aandraaide, hoe Krommer het moederbord ging staan, dus dat was geen succes.

Als ik tevens de Mugen of huidige koeler er zonder te bevestigen op zet, zijn de temps wel lager. Dus ik ben vrijwel zeker dat het aan het moederbord ligt. Dus als ik daarvoor een oplossing zou vinden, weet ik 99,9% zeker dat het opgelost is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Wat je kan doen in dit geval is niet met een rijstkorreltje koelpasta werken maar het rijstkorreltje pasta voorzichtig uitsmeren over de hele cpu. Vervolgens doe je ook iets minder dan 1 rijstkorreltje op de koeler zelf en smeer je dit ook uit totdat er een flinterdun laagje op zit. Beste raad ik dan aan om die Scythe te gebruiken met schroeven en dan altijd kruislings vast draaien, hetgeen trouwens ook voor de koeler met pushpins geld.

Overigens vind ik dat z.n. bol staan eigenlijk reuze meevallen en heb ik het ook wel erger gezien, en dit eigenlijk niet echt iets abnormaals is.

[ Voor 14% gewijzigd door Roel1966 op 14-02-2011 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SouLLeSSportal

SouLLeSSportal

Teamplay is everything.

Eens met Roel hierboven, niet heel schokkend hoor.
Even wat anders, waarmee bekijk je de temps van je cpu? probeer eens een ander programma, ik weet namelijk dat veel progjes bij de 775 serie cpu's niet altijd de juiste temps lieten zien. Mijn cpu e6750 stond vaak op 15 graden meer aangegeven. Als je dan idle (even vanuitgaande dat de cpu wat warmer is dan die van mij door stock koeler) 65 graden is - 15 zit je dus op 50 graden. Dat is wel behoorlijk hoog, dus zet die scythe er gewoon op met een klein beetje *goede* koelpasta, beste is met iets plats en stevig, a la een oude bankpas of creditkaart oid de boel goed uitsmeren op de cpu, dan de koeler er even los opzetten, wat ronddraaien en schuiven zodat de pasta goed gelijkmatig word verdeeld en dan de koeler vast zetten. Goed vast maar niet té strak natuurlijk. :)

[ Voor 55% gewijzigd door SouLLeSSportal op 15-02-2011 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
Mjah, zoals ze hierboven al zeggen is de kromming niets bijzonders. Probeer idd eens een ander programma of een bios update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
als ik op foto http://i214.photobucket.c...c19/Atoompje/DSC_0207.jpg kijk, dan lijkt de koeler alleen contact te maken met de cpu. Dat het moederbord wat krom wordt getrokken zorgt er niet voor dat de koeler van de cpu "geduwd" wordt.

<experiment modus> Wat je kan proberen is met en stukje carbonpapier ertussen de koeler een keer monteren (carbon naar koeler toe). Dan kun je goed zien waar de druk komt te staan. Deze zou vrij netjes verdeeld moeten zitten. Mocht er aan de rand een streep staan dan duwt de socket de koeler "weg" van de CPU. Alternatief kun je kijken naar de pasta verdeling, deze wil nogal eens aangeven waar er wel of geen contact is geweest.
</experiment modus>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:22
Als hij in de kast zit met alle afstands busjes en schroeven goed aangedraaid zijn moet het toch redelijk recht zijn.

[ Voor 28% gewijzigd door Headshot_NL op 23-12-2011 13:43 ]

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolzerox
Ik heb nu wat andere temperatuur programma's gebruikt en de temps zijn inderdaad wat lager daarop, en toen ik er gister opnieuw koelpasta op gedaan had zijn de temps ook omlaag gegaan, ( geen 65 graden meer idle op dat progamma )

Temps Idle momenteel
Real Temp = 38-42
Core temp = 41-45
CPUID Hardware monitor = 48-52 ( is dit misschien gewoon een incorrect programma? )

stressed max temps zijn ( intel burn test 20minuten aan )
Real temp = 71 graden
Core temp = 76 graden
CPUID hardware monitor = 81 graden

Heb net ook even de koeler er af gehaald en zag dat de rijskorrel koelpasta toch goed verdeeld is.
Naja misschien toch maar een ander moederbord aanschaffen 2dehans, denk niet dat dit goed is voor mijn cpu nietwaar?

[ Voor 40% gewijzigd door coolzerox op 15-02-2011 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirkxke
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 27-03 15:59
niet teveel van aantrekken, gaat perfect blijven werken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SouLLeSSportal

SouLLeSSportal

Teamplay is everything.

rond de 40 graden is prima hoor, niet heel erg koel maar niets abnormaals ofzo. Max stressen doe je toch bijna nooit voor langdurige tijd bij gamen ofzo. Nergens voor nodig om wat nieuws te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
Als de koelpasta goed verdeeld dan heeft een nieuw moederbord halen weinig zin qua temperatuur verlaging. 71C is geen probleem op zich. Wat voor fanspeeds heb je tijdens het testen? Vaak kan in de BIOS of in een config programma aangegeven worden welke temperatuur hij moet proberen aan te houden, om zo stil mogelijk te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
Zijn prima temperaturen, intel burn test is sowieso een onzinnig zware load (niet mogelijk met zinnige programma's) en op stock voltages en snelheden mag ie nog wel een stukje heter worden van intel.

Pagina: 1