Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-07 10:28

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

Topicstarter
Als ik een afbeelding in PS heb omgezet in mozaik mbv filter wil en omgezet heb in bijv. 16 kleuren wil ik graag weten hoeveel "tiles/cellen" ik heb van kleur 1 t/m kleur 16.
Hoe zou ik dit kunnen tellen? Het "probleem is natuurlijk ook dat je op heel wat plekken bijv. 4x4 cellen aan elkaar zitten en dat zijn er dus 16 ipv 1 grote.
Het hoeft niet persé in PS maar daar ben ik lekker flexibel in het aantal kleuren en cellformaat.

Met google kom ik niet echt verder omdat ik niet goed een juiste term te gebruiken voor deze functie.

Ik hoop dat ik genoeg info heb gegeven in de post

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Of dit mogelijk is in PS zou ik niet weten maar met een paar regels code moet dit prima op te lossen zijn. Waarom wil je dit als ik vragen mag?

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin

Pinin

Topicstarter
Zie het als een soort ministeck/lego, hoeveel blokjes van elke kleur heb ik nodig.

En codes schrijven is niet echt mijn ding en verwacht ook niet dat dit ff te leren valt

[ Voor 35% gewijzigd door Pinin op 14-02-2011 12:49 ]

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04:30
Heeft PhotoShop geen Histogram-functie? Of geeft die het resultaat niet per paletindex weer?

(Ik dacht/hoopte dat PS voor PostScript stond. Blijkt 't PhotoShop te zijn. Jammer. :P)

edit:
Met ImageMagick kan dit vrij makkelijk op de command line:
convert voorbeeld.png -format %c histogram:info:-

Dit is gebaseerd op de aanname dat alle blokken die je wil tellen even groot zijn (dus dat je het aantal blokken kunt vinden door het aantal pixels van één kleur te delen door het aantal per blok.)

[ Voor 53% gewijzigd door Soultaker op 14-02-2011 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ik heb zoiets wel eens gedaan voor het schatten van het aantal steentjes voor een tuinplan dat ik had geschetst. Dat ging ongeveer zo:
  • Selectie maken met 'Select' > 'Color Range'.
  • Quick mask modus selecteren (icoon onderin gereedschappenpalet).
  • Palet Histogram openen, paletmenu > 'Expanded View', kanaal op 'Quickmask'.
  • Dan kun je aan de linker- en rechterkant van de grafiek je muis boven de uiterste wit en zwart houden en dan bij 'Count' oppervlakte daarvan zien. Die waarden kun je op elkaars totaal delen voor een percentage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin

Pinin

Topicstarter
Soultaker schreef op maandag 14 februari 2011 @ 13:02:
Heeft PhotoShop geen Histogram-functie? Of geeft die het resultaat niet per paletindex weer?

(Ik dacht/hoopte dat PS voor PostScript stond. Blijkt 't PhotoShop te zijn. Jammer. :P)

edit:
Met ImageMagick kan dit vrij makkelijk op de command line:
convert voorbeeld.png -format %c histogram:info:-

Dit is gebaseerd op de aanname dat alle blokken die je wil tellen even groot zijn (dus dat je het aantal blokken kunt vinden door het aantal pixels van één kleur te delen door het aantal per blok.)
Ik zie al niet eens hoe ik dit onder win7 moet instaleren :? Ik heb de install wel doorgelezen, maar ik kom er niet echt uit.
benoni schreef op maandag 14 februari 2011 @ 13:15:
Ik heb zoiets wel eens gedaan voor het schatten van het aantal steentjes voor een tuinplan dat ik had geschetst. Dat ging ongeveer zo:
  • Dan kun je aan de linker- en rechterkant van de grafiek je muis boven de uiterste wit en zwart houden en dan bij 'Count' oppervlakte daarvan zien. Die waarden kun je op elkaars totaal delen voor een percentage.
Ik kom tot paletmenu, en expanded view, maar quickmask staat hier niet tussen ??

[ Voor 32% gewijzigd door Pinin op 14-02-2011 16:56 ]

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04:30
Pinin schreef op maandag 14 februari 2011 @ 16:55:
Ik zie al niet eens hoe ik dit onder win7 moet instaleren :?
Gewoon de installer runnen :?

[ Voor 19% gewijzigd door Soultaker op 14-02-2011 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Pinin schreef op maandag 14 februari 2011 @ 16:55:
Ik kom tot paletmenu, en expanded view, maar quickmask staat hier niet tussen ??
Als quickmask niet in het selectiebalkje 'Channel' bovenin staat, dan zat je nog niet in snelmaskermodus te werken. Als je snelmasker aan hebt staan (de knop onderin het gereedschappenpalet) zie je de selectie in rood/transparant in plaats van met een stippellijn.

Maar je zou ook je afbeelding kunnen omzetten naar een beperkt kleurenpalet, zoals Soultaker voorstelt. Dan hoef je niet meer elke kleur apart te selecteren om de oppervlakte daarvan te kunnen tellen, maar je kunt alle paletkleuren in één histogram nalopen. Dat kan met het histogram in Photoshop, of als je er liever een tekstje uit wilt laten rollen dat je kunt kopiëren en plakken, dan exporteer je als .gif of .png en laat je daar ImageMagick op los.
  • Image > Mode > Indexed color
    Forced colors uit; dithering uit; Palette: local of evt. custom;
    het aantal kleuren aanpassen naar wat gewenst is.
  • Histogram-palet openen, Expanded View, dan bij Channel voor 'Colors' kiezen, dan over de grafiek muizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin

Pinin

Topicstarter
OK bedankt voor de antwoorden, met imageMagik had ik blijkbaar een heel verkeerd bestand, je link ging idd zonder problemen. En @ benoni, het wordt idd wel rood/roze en ik zal iets niet goed doen, maar ik ga nog even prutsen.

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 10goto10
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09-12-2024
benoni schreef op maandag 14 februari 2011 @ 13:15:
Kudos voor deze creatieve oplossing :)
Pagina: 1