6 screen setup, 3 graka's?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voort4444
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-09 20:05
Ik wil een 6-screen setup maken. Ik speel nauwelijks games (soms fsx of dirt), maar gebruik mn systeem voor mn werk (voornamelijk rdp), mediaportal (liefst over alle 6 de schermen) en wat licht video bewerken, onder w7 32 U (maar ik heb ook de 64bits versie liggen)
Ik heb nu een q6600, 2 GB ddr1 en een HD3850 agp kaart, kan nu dus 2 schermen aansturen.
De 6 schermen heb ik al, zijn van Ilyama, 17" 1280*1024 met dvi en vga ingang.

Ik zit nu te denken om in mijn huidige systeem 2x een hd4350 PCI (geen express) te prikken om zodoende de 4 extra schermen aan te sturen. Volgens mij zou dat met de ATI drivers/W7 moeten gaan.

Aan de andere kant zit ik te denken om een niet al te duur moederbord te zoeken (s775) met 2x pci-e x16 en daar dan 2 HD4350 pci-e's op te prikken en evt nog een derde via PCI (geen express) (dan wel naar een mobo met ddr2en w764 bits denk ik zo..)

Wat denken jullie van de mogelijk- en werkbaarheid van beide opties? Wat betreft PCI-e zijn er nog niet echt andere "budget-oplossingen" om tot een (nep)eyfinity opstelling te komen toch?

Mako4444

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:34

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

waarom niet gewoon goedkope kaarten uit de nieuwere ati serie waar je met 2 kaarten 6 schermen aan kunt sturen en een echte eyefinity opstelling hebt?

ah, iets te snel, je zit nu nog met een agp kaart. Klinkt wel een beetje alsof je op een systeem werkt waar je eigenlijk weinig aan wilt upgraden eerlijk gezegd.

Een goedkoop mobo met 2x PCI-e en 2x low budget 5xxx kaarten die eyefinity ondersteunen en je bent klaar. Het 3 videokaartenidee zou overigens gewoon moeten werken.

[ Voor 56% gewijzigd door Hann1BaL op 14-02-2011 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voort4444
dan bedoel je 2 wat goedkopere kaarten uit de hd5xxx serie of kan het al met iets uit een hd4xxx serie ?, want ik zie niet zo 123 bij wat voor kaarten je al van eyefinity gebruik zou kunnen maken, behalve dat ze minimaal ati driver 8.66/catalyst 9.10 moeten ondersteunen..

edit, klopt, op zich voeldoet mn systeem verder prima en dat zou ik volgens mij voor 2 hd4350-pci klaar kunnen zijn, de rest heb ik al :) , ik had het misschien beter "eyefinity on a budget" kunnen noemen ;)

[ Voor 28% gewijzigd door voort4444 op 14-02-2011 12:31 ]

Mako4444

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc Rademaker
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12-09 08:26
Schermen hebben neem ik aan geen displayport?

Het is volgens mij namelijk een stuk eleganter om een enkele videokaart te gebruiken. Probleem is dat je dan 6x mini-displayport hebt en als je schermen geen displayport hebben, moet je actieve adapters a 20 euro gebruiken.

Dus pricewatch: XFX HD5870 Eyefinity6 Edition

plus pricewatch: Sapphire Active DisplayPort naar DVI Adapter

Andere oplossing is gewoon twee HD 5450 kaartjes, die elk 3 schermen aan kunnen sturen. Wederom heb je dan per videokaart 1 displayport-adapter nodig, a 20 euro.

Iets als dit dus: pricewatch: XFX HD 5450 1024MB DDR3 DP (HD-545X-ZAF2) (je hebt een HD 5450 nodig met in ieder geval een displayport en dan nog twee dvi, vga of hdmi-poorten of een mix daarvan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 06:58

Pixeltje

Woo-woohoo!

Ik denk dat je beter kunt investeren in een wat nieuwere setup, en een eyefinity kaart van AMD op de kop moet zien te tikken. Je kunt al een knap tweedehands systeem kopen voor weing geld en daar zelf een videokaart inprikken.

een upgradesetje s775 (bijvoorbeeld deze: V&A aangeboden: Upgrade set)

of een upgradesetje en dan je huidige cpu daarin zitten. scheelt weer geld.

vraag me af of je echt blij gaat worden van je huidige systeem met 2 extra PCI videokaarten aan 6 schermen..

Edit:

Inderdaad vergeten dat je dan adapters nodig hebt.. in dat geval zou ik nog steeds een upgradeset zoeken, maar dan met twee of drie goedkope videokaarten die ieder 2 DVi uitgangen hebben..

[ Voor 15% gewijzigd door Pixeltje op 14-02-2011 12:33 ]

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voort4444
Marc,

ik zie ook hd 5450's staan met vga, dvi-i en hdmi, zou het daar denk ook mee lukken om met 2 kaarten 6 schermen aan te sturen? dan heb ik geen display adaptors nodig maar 2 hdmi->dvi verloopstukjes/kabels

Ik kan zelf niet zoveel terugvinden over met 1 zo'n kaart 3 beeldschermen teglijk aansturen, al zou dat in combi met een mobo met 2 pci-e x16 sloten en ddr2 wel een van de mooiste combi's voor dit geval zijn..

Mako4444

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Het voordeel van Eyefinity is dat je de 6 schermen aan Windows kan presenteren als één enkel scherm. Zo kan je venster maximaliseren naar al de schermen of 3D spellen spelen op meer dan één scherm. Zonder Eyefinity gaat dit niet (of moeilijk). Nadeel is dat er een veel grotere kost aan hangt. Met twee extra PCI kaarten, ben je voor maximum € 70 klaar. Eyefinity vereist een nieuw moederbord, (gemiddeld) duurdere kaarten en actieve convertors. Reken op minstens € 200 als je de spullen nieuw wil halen...

Yes, but no.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

mieJas schreef op maandag 14 februari 2011 @ 12:47:
Het voordeel van Eyefinity is dat je de 6 schermen aan Windows kan presenteren als één enkel scherm. Zo kan je venster maximaliseren naar al de schermen of 3D spellen spelen op meer dan één scherm. Zonder Eyefinity gaat dit niet (of moeilijk). Nadeel is dat er een veel grotere kost aan hangt. Met twee extra PCI kaarten, ben je voor maximum € 70 klaar. Eyefinity vereist een nieuw moederbord, (gemiddeld) duurdere kaarten en actieve convertors. Reken op minstens € 200 als je de spullen nieuw wil halen...
Waarom zou eyefinity een nieuw mobo vereisen? 1 PCIe x16 slot is alles wat je nodig hebt, en dat is wel aanwezig lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pindamaster
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:21
voort4444 schreef op maandag 14 februari 2011 @ 12:47:
Marc,

ik zie ook hd 5450's staan met vga, dvi-i en hdmi, zou het daar denk ook mee lukken om met 2 kaarten 6 schermen aan te sturen? dan heb ik geen display adaptors nodig maar 2 hdmi->dvi verloopstukjes/kabels

Ik kan zelf niet zoveel terugvinden over met 1 zo'n kaart 3 beeldschermen teglijk aansturen, al zou dat in combi met een mobo met 2 pci-e x16 sloten en ddr2 wel een van de mooiste combi's voor dit geval zijn..
Je hebt displayport nodig 3 schermen op 1 graka (bij amd/ati, geen idee bij nvidea) en jouw pci oplossing met de HD4350 heeft een paar beperkingen.
1. geen eyefinity(zo heet de techniek van ati/amd om 3 schermen aan te sturen met 1 graka), dus dan kan je niet fullscreen over al je schermen of het gaat moelijk/ niet.
2. je hebt heel weinig bandbreedte de 133mb/sec(als ik het goed had) wordt door 2 graka's gedeeld

zoals al veel mensen voorstellen, kijk of je van iemand een moederbord met 2 pci-e 16x (hoeft maar een paar lanes aangesloten te hebben) sloten kan overnemen en doe er 2 keer Hd 5450 of wil je meer power een hd 5550.
plus 2 diplayport naar dvi-d adapters (actief)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc Rademaker
voort4444 schreef op maandag 14 februari 2011 @ 12:47:
Marc,

In principe, nee. Om meer dan 2 schermen aan te sturen met de HD 5000- en 6000-serie moet je een displayport gebruiken.

Echter, sommige mensen zeggen succes gehad te hebben met een passieve displayport naar vga-adapter. Die zijn echter ook al gauw 20 euro, dus daar win je amper wat mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voort4444
denk dat ik dan toch eens ga kijken naar een M-atx bordje met ddr2, s775 en 2 pci-e sloten.

iemand een tip daarvoor? mede gzien onderstaande?

Maar kwa performance maakt het dan niet zo heel veel uit als de 2de een x8 in x16 slot is? of zou zo'n 5450 ook in een x8 slot passen? en het dan rustig opbouw.

tot die tijd ga ik nog evne at testen onder xp met de combi matroxg450x4 en een ati aiw x800, kom ik ook aan 6 schermen mee, maar filmpjes (geen hd ;) ) is daar echt belabberd op :)

Mako4444

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou lekker hier de 5770 van saffire nemen kost nu 118 euro en heeft eyefinity en display ports , hier wil ik wel een foto van zien 6 schermen :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voort4444
zou een tweede x16 slot met 4 lanes voor een dergelijke oplossing volstaan?

Ik heb tot nu toe eigenlijk alleen maar ATX borden met 2 x16 slots gevonden, maar zouden er ook M-atx borden met 2 x16 slots bestaan? (ik weet het is misschien niet de formfactor waar je het zou verwachten, want kliene kast..minder mogelijkheden tot veel performance genereren, maar dat is in dit geval ook niet echt aan de orde :) )

Mako4444

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc Rademaker
Zolang het slot fysiek ook x16 is, kan het prima. De bandbreedte van een elektrisch x4-slot heeft geen invloed, omdat je low-end kaarten gaat gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mieJas
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Terw_Dan schreef op maandag 14 februari 2011 @ 12:59:
[...]

Waarom zou eyefinity een nieuw mobo vereisen? 1 PCIe x16 slot is alles wat je nodig hebt, en dat is wel aanwezig lijkt me.
Las in de TS dat er nu "een HD3850 agp kaart" in de PC zat en dat voort4444 de nieuwe kaart "via PCI (geen express)" wil aansluiten op het huidige moederbord. Ik ben nog geen Eyefinity kaarten tegengekomen op PCI. Jij wel?

[ Voor 8% gewijzigd door mieJas op 16-02-2011 09:28 ]

Yes, but no.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voort4444
thx en klopt heb momenteel nog een bord met agp...
Ik ga toch maar eens op zoek naar een mobo met 2 pci-e x16 sloten en ddr2...
maar kan ze tot dusver nog niet echt vinden in M-atx form...

Mako4444

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-09 10:43

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Je maakt het je zelf niet makkelijk TS, misschien eens kijken naar (2e hands) matrox kaartjes? ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastard
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 13:20
V&A aangeboden: ATI/AMD HD5870 Eyefinity6 setup (met 6+1 schermen op standaard en kabels)

is dit geen optie? Eventueel kun je altijd een bod doen op zijn setup behalve de schermen, scheelt je een hoop werk/moeite.

[ Voor 18% gewijzigd door Bastard op 16-02-2011 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
  • Laatst online: 16:28
Phas0r schreef op woensdag 16 februari 2011 @ 11:09:
Je maakt het je zelf niet makkelijk TS, misschien eens kijken naar (2e hands) matrox kaartjes? ;)
Dat is inderdaad wel een goed idee! :9 Ik heb nog wel een aantal Matrox APVe videokaarten liggen. Dit zijn PCI-e videkaarten waar je 3 schermen op aan kan sluiten. Deze komen uit trading PCs waar ook 6 schermen op waren aangesloten. PM me maar bij interesse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-09 09:25
tsjoender schreef op woensdag 16 februari 2011 @ 11:36:
[...]

Dat is inderdaad wel een goed idee! :9 Ik heb nog wel een aantal Matrox APVe videokaarten liggen. Dit zijn PCI-e videkaarten waar je 3 schermen op aan kan sluiten. Deze komen uit trading PCs waar ook 6 schermen op waren aangesloten. PM me maar bij interesse.
Mijn ervaring met Matrox is dat ze niet echt een hele geweldige performance hebben. In vergelijking met de kaarten van anno nu zeg maar :)

Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-09 19:57
Vind het best knap dat jij een Q6600 hebt, die niet eens ddr1 ondersteunt, op een moederbord met agp aansluiting (een moederbord van een dusdanige leeftijd dat hij nog een agp slot heeft, ondersteunt gewoon geen Q6600's, er zijn volgens mij niet eens socket 775 borden met een agp slot.

Een verheldering hier zou zeker kunnen helpen met een oplossing voor jou probleem/vraag.

En zoals eerder al gezegd, een videokaart uit de HD5000 serie (weet niet meer precies welke modellen) ondersteunen Eyefinity, dus je bureaublad uitbreiden over 3 schermen per kaart. Ik weet niet of dit te combineren is met 2 kaarten, dus 2 losse Eyefinity setups in 1 systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voort4444
Ik heb een aantal moederborden die dat ondersteunen, allemaal van het type ASRock 775i65G, met de laatste bios ondersteunen ze oa E en Q 6600's, hebben agp en 3pci sloten en hebben 2DDR 1 slots die tot max 2 GB te vullen zijn (en dat ook zijn). Veel modernere core2duo of core2quad cpu's worden niet ondersteund, maar het kan wel degelijk.

Ik heb er nu bv 1 draaien met een matrox g450x4 pci kaartje en een geforce 440mmx agp kaartje, kan 6 schermen aansturen onder XP.
Onder windows 7 wordt dat een ander verhaal omdat dat liever werkt met kaarten die zelfde (generatie) chipset op grafisch gebied/driver.

Vandaar dat in eerste instantie wilde kijken of ik in 1 van mijn andere ASRock mobos wilde kijken of ik misschien 2 pci (geen express) HD4350 kan plaatsen, want de performance van de matrox/geforce 440 onder xp is niet "je van het" ;) , ik zou net iets meer willen, maar ook niet zo gek dat ik keihard ga gamen etc, sporadisch een gedateerd spelletje. Ik wil meer op 6 schermen verdeeld Mediaportal kunnen afspelen en evt daarvoor nog wat officewerk hebben openstaan en een rdp-sessie (of3)

Patsfactor speelt natuurlijk ook enorm mee, maar nu niet zo erg dat ik persee een HD6xxx wil gaan aanschaffen (met displayport naar dvi adaptors)

Maar opzich naar een moderbordje (2dehand) met 2pci-e x16 sloten (niet alle op x16 vereist heb ik begrepen), ondersteuning voor Q6600 en DDR2 (heb ik ook nog wel ergens voorhanden) en dan naar 2x HD5450 (met eyfinitymogelijkheden) zie ik wel zitten.

Mako4444

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Max Hunt
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22-08 14:03
Iedereen heeft het hier over Eyefinity, maar wil de TS dat wel? Het enige wat ik las wat hier in de buurt van komt is dat voort4444 1 programma op alle 6 monitoren wil gebruiken, dat kan prima met Ultramon.

Want naast de voordelen van Eyefinity, zoals dat je virtueel 1 giga groot scherm hebt zitten er ook nadelen aan, zoals dat je geen 6 losse schermen meer hebt. Dat betekent dat zodra je met meer dan 1 programma / venster wil gaan werken dit niet meer makkelijk kan. Ik heb zelf NSurround met 3 schermen, heel cool voor spellen, niet echt handig in windows.

De simpelste (en waarschijnlijk goedkoopste) oplossing is de oplossing van de TS zelf, (2 of) 3 losse videokaarten. De vraag is of PCI daar genoeg bandbreedte voor heeft. Ik weet in ieder geval zeker dat een PCIe 1x slot al genoeg is (gebruik ik zelf).

Er zijn wel wat socket 755 moederborden die dat ondersteunen, bijvoorbeeld (ik heb niet heel uitgebreid gezocht) de Asus P5E64 WS Evolution welke 4 PCIe sloten heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pindamaster
Maxily schreef op woensdag 16 februari 2011 @ 14:14:

Want naast de voordelen van Eyefinity, zoals dat je virtueel 1 giga groot scherm hebt zitten er ook nadelen aan, zoals dat je geen 6 losse schermen meer hebt. Dat betekent dat zodra je met meer dan 1 programma / venster wil gaan werken dit niet meer makkelijk kan. Ik heb zelf NSurround met 3 schermen, heel cool voor spellen, niet echt handig in windows.
wel eens van hydra grid gehoord, dan kan je zelf instellen hoegroot je full screen in windows is, werk prima met amd kaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Max Hunt
Hydra vision is zo te zien praktisch hetzelfde als Matrox Powerdesk. Het werkt, maar niet zo goed als dat je echt 6 losse schermen hebt. Werkt het bijvoorbeeld met de build-in windows opties voor window management, volgen alle programma's de ingebouwde boundaries of moet je die soms steeds handmatig goed instellen, openen programma's op het juiste scherm of moet je die elke keer bij het opstarten weer verslepen.

• voort4444
Denk dat Eyfinity uiteindelijk wel is wat ik wil, al ga ik komend weekend nog even verder prutsen met wat ik nu heb en Ultramon.

Ik heb wel een demo gevonden van 4 eyefinity 6 kaarten om tot 24 schermen te komen, ik kan echter niets vinden of het mogelijk is om met 2 budget eyfinity kaarten(a 3 schermen) samen te laten werken om 1 bureaublad op 6 schermen aan te sturen?
Denken jullie dat dat wel kan?

Mako4444

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pindamaster
voort4444 schreef op donderdag 17 februari 2011 @ 09:46:
Ik heb wel een demo gevonden van 4 eyefinity 6 kaarten om tot 24 schermen te komen, ik kan echter niets vinden of het mogelijk is om met 2 budget eyfinity kaarten(a 3 schermen) samen te laten werken om 1 bureaublad op 6 schermen aan te sturen?
Denken jullie dat dat wel kan?
het kan gewoon lees de specs maar naar:http://www.amd.com/us/pro...s/hd-5450-overview.aspx#2 en http://www.amd.com/US/PRO...s/hd-5550-overview.aspx#2
heb je al een mobo gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Max Hunt
Het enige wat ik in de specs kon vinden m.b.t.. hoeveel schermen je m.b.v. eyefinity kan combineren tot 1 groot scherm is: "Display grouping: Combine multiple displays to behave like a single large display". Als ik zoiets zou willen dan zou ik eerst wat meer informatie willen hebben.

Er staat evenveel informatie over 3, 6 of 250 schermen bij de specs. Kan dat dan dus allemaal?

Ik ben zelf ook even wezen zoeken. Ik kon niet zo snel een overzicht vinden hoeveel schermen je kan gebruiken i.c.m. eyefinity, maar ik vond wel deze review waarin ze 6 schermen combineren tot 1 scherm in eyefinity.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voort4444
mmhhh, t staat niet in de spec, maar in de footnotes :( : http://www.amd.com/US/PRO...s/hd-5550-overview.aspx#4

1.ATI Eyefinity technology works with games that support non-standard aspect ratios, which is required for panning across multiple displays. To enable more than two displays, additional panels with native DisplayPort™ connectors, and/or DisplayPort™ compliant active adapters to convert your monitor’s native input to your cards DisplayPort™ or Mini-DisplayPort™ connector(s), are required. ATI Eyefinity technology can support multiple displays using a single enabled ATI Radeon™ graphics card with Windows Vista or Windows 7 operating systems - the number of displays may vary by board design and you should confirm exact specifications with the applicable manufacturer before purchase. Systems using multiple ATI Radeon™ graphics cards can support a maximum of 8 displays (total across all cards in system) with a maximum 6 of those displays being used together in a display group (also known as a single large surface mode).

Maarja, ik heb er gelukkig ook maar 6 :) de demo met de 24 schermen is denk ik wel een goed door AMD gesponserde setup geweest (niet alleen kwa hardware)

S775 M-atx bordjes heb ik nog niet gevonden, wel atx, misschien dat ik dan toch nog eens moet gaan spitten waar ik mn CM Stacker gelaten heb en kijken wat ik er voor twin x16 bordje in kan vinden :)

Mako4444

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voort4444
ok, ik heb twee bordjes gevonden op m-Atx; de dfi lanparty JR p45-t2rs en de asus maximus II Gene, allebei slecht te vinden (nieuw en tweede hands), maar heb ook wat gevonden dat mijn eerdere bewering van max 8 schermen onderuit haalt...
YouTube: EYEFINITY 9 - 9450x1680 (portrait mode) (e3 x3 - SoftTH)

Mako4444

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:46
waarom gebruik je geen matrox tripleheads? 1 op analoog (Matrox TripleHead2Go
Analog Edition), 1 op digitaal van je (Matrox TripleHead2Go
Digital Edition) huidige kaart. Wel hopen dat het werkt en belabberde performance met je huidige pc, maar voor de rest bijzonder eenvoudig denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voort4444
Matrox tripleheads gaan me denk meer kosten dan een nieuw mobo en geheugen+ wat ik toch al van plan was....
Ik heb , puur mazzl hier op tweakers een dfi lanparty jr gevonden met 2 pci-e x16 slots @ x8, maar das denk ik wel genoeg, geheugen heb ik nog wel een adresje voor en het gaan denk ik sapphite 5570 1 GB kaarten worden, ieder met 1x vga, 1x dvi en 1x displayport.

Hebben jullie nog tips mbt displayport adaptor? Kan je dat nog beter naar vga doen dan dvi? want op zich spreken die active adaptors van sapphire zelf me wel aan (naar dvi :))

Mako4444

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pindamaster
ik zal het naar dvi doen dan heb je geen signaal verlies van digitaal naar analoog.
Pagina: 1