Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Sorteren data / bookmarks / foto's... Hoe doen jullie het??

Pagina: 1
Acties:

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:48
Laat ik maar meteen met de deur in huis vallen; ik zoek een manier om mijn data te sorteren. Onderverdelen in verschillende categorieën is de meest voor de hand liggende keuze zou je denken. Maar mijn foto's bijvoorbeeld, sorteer ik dan weer op datum. Maar dat is ook niet altijd even handig.

Een voorbeeld is de 'Favorites' in Microsoft Internet Explorer (bookmarks in Firefox?). Telkens als ik een interessante site tegen kom, sla ik die op in mijn favorieten. In de meeste gevallen is er geen probleem. Als ik bijvoorbeeld een webshop wil bookmarken kan ik die hyperlink in de maps 'Shops' gooien. Hetzelfde met bijvoorbeeld wagens, wil ik een internetpagina boomarken die over mijn wagen gaat dan bewaar ik deze ook in een specifieke map. En eventueel kan daar nog een onderverdeling gemaakt worden.

Het probleem begint wanneer ik een link heb die in verschillende categorieën thuis hoort. Laat ik maar weer een voorbeeld aanhalen; ik heb in mijn 'Favorites' mappen genaamd 'PIC', 'Robot', 'Stepper Controller'. Zo bewaar ik alle info die wil hebben over PIC's in de map 'PIC'. Een link naar een artikel die gaat over het berekenen van de versnelling van een stappenmotor hoort dan thuis onder 'Stepper Controller'. Maar in dat artikel staat ook een voorbeeld met een PIC. Dus zou ik het ook onder 'PIC' willen bewaren. Mijn project 'Robot' maakt onder andere gebruik van een PIC en stappenmotoren en bepaald (maar niet alle!) info die onder 'PIC' en 'Stepper Controller' staat zou ik dus ook willen koppelen aan 'Robot'.

Dit probleem heb ik dus ook met de data die ik op mijn harde schijf bewaar over die (en andere) projecten. Soms hoort het gewoon in verschillende categorieën thuis.

Ook hetzelfde probleem met het sorteren van foto's. Die sorteer ik op datum en dan geef ik de map een naam om te weten over welke foto's het gaat. Bijvoorbeeld '2010-12-31 - Oudejaar'. Maar soms neem ik wat foto's van bijvoorbeeld mijn spelende zoontje waarvan ik er maar een paar wil bewaren. Maar dan heb ik een heleboel mappen waar bijvoorbeeld maar 2 of 3 foto's in staan.

Volgens mij moet er een betere manier zijn. Hoe doen jullie het? :)

Ik had geen idee waar ik deze vraag moest posten, hopelijk staat het goed

• D-Three
Niemand met hetzelfde probleem? :P

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:34
Foto's sorteer ik als volgende:
Import > komt van mijn camera af en moet nog ingedeeld en bewerkt worden in lightroom
Export > is wat er uit komt, gaat in verzamelmappen als ik ze al bewaar
RAW > hier is alles opgeslagen wat ik schiet, alleen de meest wazige foto's worden verwijderd voor de rest bewaar ik alles
JPG > is geexporteerde foto's en albums, albums sorteer ik simpel weg als volgende:
<datum - naam gebeurtenis>
losse foto's gooi ik gewoon in een verzamelmap genaamd: 'prive'

Muziek heb ik een blog over geschreven

Bookmarks gaan per onderwerp of site bijv. microsoft of tweakers.net, video komt in een aparte map gesorteerd op formaat. Ik zal straks eens een export maken van de structuur, heb je misschien meer aan.

@onder, picasa werkt inderdaad ook heel erg fijn ja.

[ Voor 23% gewijzigd door loewie1984 op 16-02-2011 14:56 ]

discogs

• funk-e
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14-11 14:47
Foto's sorteerde ik altijd op datum.
2011-00-00 Verzamel
2011-02-14 Valentijnsdag

Waar ik dus elk jaar een verzamelmap maakte voor 'losse' foto's.

Maar ik ben overgestapt naar Mac, dus ik gebruik nu iPhoto.

Voor Windows zou je ook een fotobeheerprogramma kunnen gebruiken. Je kan bijvoorbeeld denken aan Picasa. Daarin kun je je foto's ook taggen.

[ Voor 69% gewijzigd door funk-e op 16-02-2011 14:51 ]

...less is more

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Je zou eens naar programma's als TaggedFrog en Tag2Find kunnen kijken. Ik ben zelf op zoek naar iets om met name mijn foto's een beetje te organiseren maar ik wil eigenlijk niet aan een programma als bijvoorbeeld Lightroom vastzitten. Ik zou die functie het liefst (ook) via een 8BF plugin in allerhande fotosoftware willen kunnen gebruiken.

Ik gooi ze ook in directories met datum en beschrijving maar met nu over de 20.000 bestanden in ruim over de 500 fotomappen begint het toch wel eens lastig te worden om een foto terug te vinden.

Wat mij een beetje tegenhoudt met dit soort software is dat je eigenlijk van tevoren al heel goed moet weten of het duurzaam in je behoeften kan voorzien omdat je er flink wat tijd in gaat steken om al je bestanden te organiseren/taggen.

In Firefox zit een zoekfunctie in Bookmarks>Organise Bookmarks die ik gebruik als ik een bookmark zo gauw niet meer kan vinden.

• funk-e
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14-11 14:47
Ik zie nu net dat Picasa steeds meer op iPhoto gaat lijken.
Inclusief Places en Faces. Erg handige functies.

...less is more

• D-Three
Bedankt voor jullie input! Foto's sorteer ik dus ook op datum maar tegenover het taggen met een programma sta ik een beetje wantrouwig. Vooral omdat je er wat tijd moet in steken en als het programma dan niet voldoet of niet meet ondersteund wordt... Aan één programma vast zitten heb ik dus liever niet. Maar goed, ik ga toch eens Picasa bekijken
CaptJackSparrow schreef op woensdag 16 februari 2011 @ 15:29:In Firefox zit een zoekfunctie in Bookmarks>Organise Bookmarks die ik gebruik als ik een bookmark zo gauw niet meer kan vinden.
Wat doet die functie precies? In IE zit ook een organise maar die is niet echt behulpzaam in het terugvinden van iets.

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Gewoon zoeken of het zoekwoord ergens in een van de velden van een bookmark voorkomt.

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-10 22:55
Picasa zit intussen op 3.8.

Foto's gaan bij mij op jaar\maand

Andere data is lastig, omdat ik ook met (eigen)bedrijfsdata heb te maken.
Maar in essentie komt dat op inkoop, verkoop, administratie en klanten neer.

Abort, Retry, Quake ???

Pagina: 1