Toon posts:

Center-speaker (ver)bouwen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil mijn plasma-scherm in een, nog te maken, natuurstenen schouw (openhaard) inbouwen. Het lijkt mij dan mooi om de center-speaker ook in te bouwen in de bovenplaat.

Ik heb nu 2 uitdagingen;

Ik wil niet de bestaande kast inbouwen van de Quadral Base MK II, dus moet ik in het natuursteen een klankkast maken. Moet deze exact dezelfde inhoud hebben? Veranderingen zijn later namelijk moeilijk of niet uit te voeren.

Eigenlijk vind ik de band-tweeter die ook mijn Aurum 9 hoofd-speakers hebben mooier qua zicht (en geluid).
Moet ik dan het complete filter aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tostyijzer
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12-08 19:28
Ik heb van mijn buurman (die speakers repareerde) juist geleerd dat die mooie kast achter de speakers er voor zorgt dat de speaker vrij kan bewegen en niet vacuüm trekt. Het is juist niet de bedoeling dat deze als klankkast wordt ingezet.
Dat kan ik ook bevestigen vanuit m'n eigen speakers (Sansui S-53) die vol zitten met dempmateriaal.

Heb je de kasten weleens open gemaakt om dit bij jou speakers te bekijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:32

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Is het geen optie om de bestaande kast te bekleden met natuursteen?
Zo maak je een "sandwich" constructie waardoor je bestaande kast nog doder wordt en je maakt het jezelf makkelijker. Of, als je de boel gaat inbouwen, kijk of je iets met het frontje kan doen (in dezelfde kleur spuiten als je schouw) zodat het minder opvalt.

Als je de tweeter wil gaan aanpassen, zal je ook het filter moeten aanpassen. Eerst zou ik kijken of de bandtweeter (die over het algemeen een vrij hoge Fs hebben) wel past bij je huidige lage tonen speakers.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb deze speaker nog niet open gemaakt. Waarschijnlijk zal er dempingsmateriaal in zitten en dat zal ik ook in de stenen kast die ik in mijn schouw wil maken (terug) plaatsen. Maar omdat de originele behuizing is afgerond is het lastig om de inhoud te berekenen. Daarom de vraag; moet de inhoud exact gelijk zijn.

Voor mij is het compleet inbouwen eigenlijk geen optie. Ik wil proberen om het geheel in de ornamenten van de schouw op het laten gaan. Let wel het laten bewerken van natuursteen (ook 3D) is voor mij geen probleem.

Ik dacht dat misschien alleen het rendement en/of weerstand aan de band-tweeter zou moeten worden aangepast. Wat is Fs en hoe zou ik kunnen zien of de band-tweeter wel of niet bij de woofers past?

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2011 12:11 ]