laptop spontaan aan

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GurbY{nl}
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:59
Wij hebben een nieuwe laptop gekocht, Core i3, W7-64. Als ik 's avonds klaar ben, klik ik op "afsluiten" en laat de laptop met de klep open staan. Kom ik echter de volgende ochtend beneden: staat ie aan.

In de bios gekeken naar wake on lan: die stond aan, dus uitgezet. Verder bij energiebeheer de vinkjes bij "systeem uit sluimerstand halen" weggehaald (maar ik zet em niet op sluimer/slaapstand; ik zet em uit..).
Er brandt niks meer als ik em achter laat. Ik heb er al even op zitten te googelen, maar wordt er niet veel wijzer van. Ook wijst het wel in de richting van o.a. Windows update (stond op 03:00) maar die heb ik naar 18:00 gezet. Toch nog braaf iedere ochtend die laptop weer aan..
Beats me!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic6399
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Wat is het merk van de laptop?

Staat er in je BIOS ook geen optie dat de laptop elke ochtend zichzelf op een bepaald tijdstip inschakelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GurbY{nl}
Het is de Medion Akoya (die van 22 januari bij de Aldi). Ik kon em zo niet in de bios vinden, zo'n setting..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Staat er ook geen melding in de Windows log? Je kan een scriptje laten runnen bij het opstarten dat de tijd naar een txt file schrijft. Op die manier weet je de tijd wanneer die opstart.

Hoe sluit je af? Door de fysieke knop op de laptop? Of via menu start? Ben je 100% zeker dat je afsluit en niet naar standby/sleep schakelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GurbY{nl}
Nee ik sluit af door in menu start op "Afsluiten" te klikken. De fysieke knop gebruik ik daar niet voor. Ik zal vanavond een batch filetje maken waar de tijd in komt als ie aangaat.

[ Voor 4% gewijzigd door GurbY{nl} op 14-02-2011 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Niet online
Met wat zoeken kan je trouwens ook zien in de logboeken wanneer je Windows juist is opgestart, dan moet je niet tot morgen wachten.
Misschien dat er ook onmiddellijk staat welke service of dergelijke je pc opstart.

Edit:Kijk ook even naar de software die op de pc (voor)geïnstalleerd staat, is daar niets bij dat zoiets zou kunnen doen?

[ Voor 22% gewijzigd door kluyze op 14-02-2011 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GurbY{nl}
kluyze schreef op maandag 14 februari 2011 @ 10:10:
Met wat zoeken kan je trouwens ook zien in de logboeken wanneer je Windows juist is opgestart, dan moet je niet tot morgen wachten.
Misschien dat er ook onmiddellijk staat welke service of dergelijke je pc opstart.
Zal ik vanavond uitzoeken (zit nu op mijn werk). Kan anders misschien tussen de middag nog even checken; zal de log hier posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit is denk ik een BIOS instelling.

Je kan hier instellen dat hij elke dag bijvoorbeeld om 6:00uur moet opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haaglander
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
gyedema schreef op maandag 14 februari 2011 @ 10:08:
Nee ik sluit af door in menu start op "Afsluiten" te klikken.
Ja, maar weet je zeker dat hij niet is ingesteld om dan in Slaapstand te gaan?
Weet je dat echt zeker (kijken bij de energie-instellingen dus)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GurbY{nl}
OK; ben even thuis geweest (en heb em nu aanstaan zodat ik er met teamviewer wel bij kan).
- De knop "afsluiten" staat (bij eigenschappen van de taakbalk) ook als "afsluiten", dus niet slaap/sluimer
- In de bios is enkel een setting "wake on lan". Verder geen settings hoe laat e.e.a. aan/uit kan
- In energiebeheer staan activiteitstimers op "niet toegestaan".
- In het logboek is te zien dat vannacht om 00:00:24 Kernel-General is gestart

Welk proces dat heeft veroorzaakt kan ik zo niet terughalen; maar dat is dus iedere nacht hetzelfde (ik check bij MMC/logboeken zowel Systeem als Toepassing).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GurbY{nl}
En ja hoor: na gisteren ook Windows Update te hebben ingesteld dat er alleen mag worden geinstalleerd als ik dat zeg, ipv automatisch: stond ie vanochtend even vrolijk weer aan. 00:00:24 eerste proces.

Er is dus iets wat em 's nachts precies om 12 uur aanzet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Het lijkt erop dat er toch iets aan staat van autostart in de BIOS, daar lijkt dit verschijnsel op.

[ Voor 19% gewijzigd door MegaTronics op 15-02-2011 07:53 ]

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GurbY{nl}
Ja dat kan volgens mij ook absoluut niet anders. Immers: alleen uit een slaap/sluimerstand kan een activity timer iets regelen; afsluiten is afsluiten..
Alleen: enige setting die ik in de bios kan vinden bij power management is Wake on lan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Zul je net zien dat ze die optie standaard ingesteld hebben en dan niet te veranderen in de BIOS (een oud collega had ooit een Acer laptop met een Intel processor met VT aan boord, maar kon het niet instellen in de BIOS). Heb je al de laatste BIOS versie geinstalleerd, misschien dat die wel meerdere opties geeft. Aan de andere kant, als het standaard is, zullen er wel meer mensen gaan klagen. Misschien even Medion bellen over hoe en wat.

[ Voor 16% gewijzigd door MegaTronics op 15-02-2011 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GurbY{nl}
Heb Medion maar een mail gestuurd met de klacht... of het wat oplevert is maar weer de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoSchaap
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-09 11:40

JoSchaap

Had a life, got a modem..

geen 'grappige' huisgenoot? :+

GamePC : Inv. : GameRoom : YouTube : Steam : Twitch : BattelNET

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GurbY{nl}
Nope. Sterker nog: ik heb de tijd in de bios net op 23:57 gezet, afgesloten en hop. Daar springt ie weer aan. En geen idee welk proces dat nou veroorzaakt; kan niet anders dan iets in de bios zijn, maar daar is geen enkele setting te vinden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Geen idee of dat ook bij een Medion werkt, maar sommige laptops kun je door de accu en adapter te verwijderen en dan een aantal seconden de powerknop in te drukken de BIOS resetten. Het is een poging waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen idee of dat ook bij een Medion werkt, maar sommige laptops kun je door de accu en adapter te verwijderen en dan een aantal seconden de powerknop in te drukken de BIOS resetten. Het is een poging waard.

Dat gaat toch niet meer ?
Restore u bios naar de default setting kun je normaal gezien ook ergens aanduiden.
Wat gebeurd er als je de UTP kabel van de laptop 's avonds uittrekt?

[ Voor 95% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2011 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GurbY{nl}
UTP kabel...? Enige kabel die erin zit is de power..
Vanavond ga ik die eens losmaken; kijken wat ie doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GurbY{nl}
En ja hoor: van de spanning af blijft ie keurig uit. Op het moment dat ik de netstroom weer aansluit: tak. Laptop gaat aan. Nog geen bericht van Medion..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Verwijderd schreef op dinsdag 15 februari 2011 @ 20:00:

Dat gaat toch niet meer ?
Ik heb in het verleden op deze wijze meerdere laptops (Packard Bell, Dell) en Desktops (Dell) gereset.
gyedema schreef op woensdag 16 februari 2011 @ 06:57:
En ja hoor: van de spanning af blijft ie keurig uit. Op het moment dat ik de netstroom weer aansluit: tak. Laptop gaat aan. Nog geen bericht van Medion..
Je zou haast denken dat er een optie actief is op Resume on Power.

[ Voor 23% gewijzigd door MegaTronics op 16-02-2011 07:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XRayXI
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-08-2020
Sorry ik zal je WOL met rust laten ;)

Wees beleefd en lief voor je PC, soms eet het niets en mag je uitzoeken, wat niet smaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GurbY{nl}
MegaTronics schreef op woensdag 16 februari 2011 @ 07:57:....Je zou haast denken dat er een optie actief is op Resume on Power.
Inderdaad. Maar dan wel een optie die ergens in het bios verborgen is ingebakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GurbY{nl}
Hmmm. In apparaatbeheer staan drivers voor de accu en de adapter; beide "ACPI compliant". Wiki vindt daar het volgende van:
Global statesThe ACPI specification defines the following seven states (so-called global states) for an ACPI-compliant computer-system:

G0 (S0): Working
G1, Sleeping subdivides into the four states S1 through S4:
S1: All processor caches are flushed, and the CPU(s) stop executing instructions. Power to the CPU(s) and RAM is maintained; devices that do not indicate they must remain on may be powered down.
S2: CPU powered off
S3: Commonly referred to as Standby, Sleep, or Suspend to RAM. RAM remains powered
S4: Hibernation or Suspend to Disk. All content of main memory is saved to non-volatile memory such as a hard drive, and is powered down.
G2 (S5), Soft Off: G2 is almost the same as G3 Mechanical Off, but some components remain powered so the computer can "wake" from input from the keyboard, clock, modem, LAN, or USB device.
G3, Mechanical Off: The computer's power consumption approaches close to zero, to the point that the power cord can be removed and the system is safe for dis-assembly (typically, only the real-time clock is running off its own small battery).
G2 is dan een interessante: "wake" from input from the keyboard, clock, ....

Dus in apparaatbeheer die settings uitgeschakeld en waarempel: hij start niet meer op om 00:00 uur. (De vraag blijft dan overeind natuurlijk: WAT is het dat wat die clock triggert...) Probleem dus wel opgelost, maar oorzaak nog onbekend..
Misschien dat Medion nog met verlichte ideetjes komt maar ik heb zo mjin twijfels..

[ Voor 3% gewijzigd door GurbY{nl} op 16-02-2011 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic6399
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Schijfdefragmentatie is ook iets wat automatisch ingesteld kan worden, misschien dat die de klok triggert?

• GurbY{nl}
Klopt; maar staat (stond) op 01:00 uur. Start is dus echt precies om 00:00 uur; ook die trigger is het niet geweest. Ik pieker me suf maar kan niks meer bedenken (overigen is het probleem dus nu wel weg, ondanks dat de oorzaak onbekend is..)

• kluyze
  • Niet online
In je taakplanner kan je toch een overzicht vinden van alle taken die de laatste x-tijd zijn gestart. Staat daar niets tussen op dat tijdstip?

• GurbY{nl}
Staat geen actie bij..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GurbY{nl}
**update**

Gisteravond laptop afgesloten. Gewacht tot alles uit was. Daarna deksel dichtgeklapt.

Vanochtend deksel open en *pop* binnen 1 seconde laptop aan: uit de slaapstand, waar ie dus 's nachts in is gekomen...

Begrijp er totaal niets meer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Het blijft raar. Heeft Medion al gereageerd op je melding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GurbY{nl}
Ja. Ik moest vooral de site regelmatig bezoeken want wie weet was er wel eens een update voor de bios, en o ja, of ik wel heel zeker wist dat ik op "afsluiten" had geklikt en niet op "slaapstand". Zucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

En, weet je dat zeker? :p

Je zou toch verwachten dat er dan wel meer mensen hadden geklaagd bij Medion als het in de BIOS zou zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GurbY{nl}
MegaTronics schreef op maandag 21 februari 2011 @ 12:08:
En, weet je dat zeker? :p

Je zou toch verwachten dat er dan wel meer mensen hadden geklaagd bij Medion als het in de BIOS zou zitten.
Haha.. nou wil het toeval dat ik in de IT werk, en heb het ding hier vorige week ook al op de afdeling neergezet. En die wisten het toch ook allemaal wel zeker dat ie gewoon werd afgesloten hoor.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Draai maar eens een export van alle scheduled tasks op je machine en zet ondertussen ook je Media Center EPG updates eens uit.
schtasks /query /fo csv /v > somefile.csv

Er zit vast wel iets tussen wat die kick om twaalf uur 's nachts veroorzaakt.

[ Voor 10% gewijzigd door alt-92 op 21-02-2011 20:06 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GurbY{nl}
Mediacenter was nog niet eens geïnstalleerd. De .csv file heb ik hier.

Ik heb even snel op 00:00:00 gezocht maar daar vind ik niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Enige wat ik kan bedenken zo snel is dat in de image vóórdat ie gesysprep'ed iets is aangezet waardoor bijvoorbeeld de EPG updates alsnog een PME event vanuit de BIOS genereren.

Juist die MCE functionaliteit is daar erg goed in.. desnoods disable je bij wijze van test de relevante systeemservices een keer.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GurbY{nl}
Ik heb em eens aangeklikt, WMC, maar kan bij instellingen nergens EPG / Gids vinden. (heb ook geen tv kaart o.i.d). TV signaal wordt ook niet gevonden (wat me vrij logisch lijkt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinkrs
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13:09
Dit heb ik in het verleden met mijn oude desktop gehad maar dan erger, ik sloot hem af en binnen 10 minuten stond hij weer aan.
Ik moest de stekker er gewoon uittrekken.

Bij mij bleekt het een hardware fout te zijn, wat het precies was weet ik niet maar ik dacht dat het iets met de voeding te maken had.

• GurbY{nl}
Ja hoor: mail van Medion: er is een bios update. Die ik voor eigen risico mag installeren, en die bios versie van van april 2010 (laptop verscheen 22 januari 2011; moet nog onderzoeken welke bios versie er nu op zit en wat ze met de website aanbieden).

Zal kijken of het e.e.a. oplost, maar heb op voorhand wel vragen gesteld aan medion wat het verschil is in de versies. Wordt vervolgd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GurbY{nl}
En het lijkt na flashen van de bios opgelost. Gisteravond geflashed, vanochtend stond alles netjes uit, en niet in hybernation. Bios versie was 0.04 en is nu 0.07...
Iedereen bedankt voor het meedenken!!

[ Voor 10% gewijzigd door GurbY{nl} op 25-02-2011 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Laten we het hopen dat het met deze BIOS voorgoed is gefixt.

Pagina: 1