MSI GT628 boot extreem traag of crashed na W7 installatie

Pagina: 1
Acties:

• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-01 22:36

Singular1ty

EV Evangelist

Topicstarter
Beste Tweakers,

Sinds vandaag ben ik in het bezit van bovenstaande laptop, deze werkt echter nog niet helemaal zoals gehoopt. Zodra ik hem in gebruik had voorzag ik 'm van een verse W7 ultimate x64 installatie. Wanneer de installatie eenmaal was afgerond leek het alsof de pc bleef hangen in de 'starting Windows' fase. Het was geen echt hangen want het logootje bleef nog wel zachtjes pulseren, echter het duurde zo lang dat ik concludeerde dat er wat mis was. Na een nieuwe installatie hetzelfde probleem, toen heb ik W7 32-bits erop gezet omdat de laptop hier standaard mee geleverd werd, en toen was de boottijd nog steeds lang, maar kwam ik in elk geval in Windows.

Dus ik al m'n programmaatjes en dingetjes installeren, vervolgens een reboot of 2, en de laptop blijft weer minutenlang in 'starting Windows' hangen. 2 keer kreeg ik zelfs een BSOD zonder aanwijsbare reden. Er is geen HDD activiteit te bespeuren, dus ik vermoed een loop van 't een of het ander.

Ik ben echt ten einde raad omdat ik in feite alles denk te hebben geprobeerd. In BIOS heb je maar een handvol opties, ik constateer in elk geval dat de PC helemaal niet boot in AHCI mode, al begrijp ik niet precies wat dit in de eerste plaats doet tov IDE. Het enige waar ik verder nog aan kan klooien is de legacy USB controller, deze aan of uitzetten is niet van invloed op de boottijd. De DMA en PIO modes van de HDD lijken in orde. BIOS update kan ik niet doen omdat de laptop niet POST wanneer er een flashdrive is aangesloten (ook al zoiets). Het kan niet aan hitte liggen want de laptop is niet oud en stofvrij en staat bovendien op een Zalman platformpje met ventilators erin.

De site van MSI verschaft verder hier ergens een update achtig iets wat lange boottijden zou moeten oplossen, er word echter geen woord vuil gemaakt aan het hoe en waarom van die update. Googlen op GT628 slow boot issue levert geen relevante resultaten op, de laptop doet verder alles wat ik 'm opdraag perfect, eenmaal in Windows aangekomen.

Als laptop noob heb ik dus echt jullie hulp nodig want ik kom er niet uit.

Edit: het systeem crashed dus echt na 10 minuten niks doen wanneer ik de storage mode op AHCI zet. Kan het ermee te maken hebben dat het OS op IDE mode is geinstalleerd, hier word op gehint in het wikipedia artikel over AHCI.

Edit: mogelijkerwijs heeft het iets te maken met het ontbreken van drivers voor AHCI mode, of het ontbreken van een specifieke storage controller, ik zie namelijk in device manager een aantal apparaten die niet worden herkend. Echter als ik de drivers voor die krengen zoek krijg ik een pakket files waar ik helemaal niks mee kan. In de readme daarvan wordt gerept van een executable die er helemaal niet is, wel zit er een txtsetup.oem bestandje bij. Google leert weer dat een txtsetup bestandje moet worden gedraaid vanaf een bootable floppy of iets dergelijks (ik snap er echt geen reet van) en het toeval wil dat mijn laptop geen floppy drive heeft en ik het niet voor elkaar krijg een bootable USB stick te maken, omdat de machine in de eerste plaats weigert te posten als er USB drives zijn aangesloten. Ik word helemaal gek hier.

Edit: het word nog beter, een andere driver die ik vond via de MSI site voor deze hufterige storage controller bevatte wel een setupfile, die me vervolgens vertelde dat de machine niet aan de minimumvereisten van de installatie voldeed. Hier krijg je toch een gezwel van |:( |:( |:(

[ Voor 25% gewijzigd door Singular1ty op 14-02-2011 01:45 ]

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Als eerste moet je er wel even op letten in welk topic je plaatst want je zit in het verkeerde topic met deze vraag namelijk voor dit soort dingen is Complete Systemen & Laptops bedoeld.

Wat je laptop betreft moet je er wel even rekening mee houden dat het geen desktop-pc is en het normaal is dat het opstarten wat langer duurt dus misschien ben je wat te ongeduldig ermee. En dan wat betreft AHCI scheelt toch wel ietwat in snelheid en zou ik zeker aanzetten in je bios, en dan even in Google zoeken naar AHCI tweak voor Windows7. Het is namelijk normaal dat hij dan niet opstart wanneer je hem in ide mode geinstalleerd hebt maar met behulp van die tweak werkt Windows weer gewoon als het moet.

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Topicstarter
Sorry als ik nu lullig over ga komen, maar je hebt niet goed gelezen wat ik heb geschreven. Ik mag misschien verwend zijn met een SSD op m'n desktop, een boottijd van meer dan 10 minuten is niet normaal, zeker niet gezien de hardware van mijn laptop (T6600, 4GB RAM, 7200rpm schijf).

Ik zal eens kijken naar die AHCI Tweak, maar ik vermoed een driverprobleem, echter kan ik de drivers met geen mogelijkheid installeren.

Heb overigens HDtune gedraaid en m'n schijf is 100% gezond en de snelheid in orde.

Edit: AHCI Tweak werkt in zoverre dat ik nu kan booten in AHCI mode. Dit duurt echter nog steeds een eeuwigheid. Opvallend detail is dat gedurende het wachten er dus geen HDD activiteit is (het HDD ledje knippert niet). Dit doet vermoeden dat er iets van een conflict is waardoor de laptop niet goed snapt hoe 'ie verder moet (en daar vervolgens rustig over gaat zitten filosoferen terwijl de eigenaar overweegt het ding uit het raam te werpen)

Alles wijst op een gare driver.

Edit: na het installeren van allerhande drivers van de MSI website waarmee de niet-geidentificeerde apparaten in apparaatbeheer wel zijn opgelost, is het probleem nog steeds aanwezig en heb ik alleen bereikt dat m'n wireless niet meer werkt (ivbm het installeren van de wireless driver, natuurlijk). Ben nu echt ten einde raad. Overigens komt de laptop wel snel in en uit suspend mode...

[ Voor 47% gewijzigd door Singular1ty op 14-02-2011 10:39 ]

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Topicstarter
Schopje, al meer dan 24 uur niemand?