gbit NIC dioe ook echt gbit doet

Pagina: 1
Acties:

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Hoihoi

Ik ben voor een projectje bezig met een machine die dumps maakt van netwerkverkeer om daar vervolgens de kwaliteit van te beoordelen (analyse van typen verkeer etc).

Nu zoek ik daar dan ook een NIC voor die ook echt 1 Gbit doet, dit omdat dit vaak de maximale specificatie van een netwerk is (10gbit is iets te overkill ;)).

Aals ik benchmarks vind zoals http://ixbtlabs.com/artic...2bit/gig-eth-32bit-2.html ,dan merk ik dat de intel chipsets het prima doen.
Echter behalven deze ook maar 800mbit. Waar moet ik naar gaan kijken als ik een volle gigabit wil kunenn behalen?

Het gaat hier om NICs die in promiscuous mode worden gezet om zodoende traffic te kunnen loggen.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Gigabit Network Adapters on 32-bit PCI Bus
Ahem. Neem iets moderners en elke Intel of Broadcom kaart ramt een gigabit je netwerk op.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Denk dat je met een PCI-E kaartje sowieso meer kans maakt en er dichter bij komt. Maar goed je moet natuurlijk altijd rekening houden met wat overhad e.d. in de protocollen.

[ Voor 13% gewijzigd door ik222 op 14-02-2011 00:17 ]

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
CyBeR schreef op maandag 14 februari 2011 @ 00:16:
[...]

Ahem. Neem iets moderners en elke Intel of Broadcom kaart ramt een gigabit je netwerk op.
Ja maar ik wil het juist van het netwerk af rammen ;).
Ik vind nergens een goede benchmark (okay die PCI32 was mischien niet heel handig :+) welke vaststelt of die gbit ook keihard gehaald wordt downstream of niet.
ik222 schreef op maandag 14 februari 2011 @ 00:17:
Denk dat je met een PCI-E kaartje sowieso meer kans maakt en er dichter bij komt. Maar goed je moet natuurlijk altijd rekening houden met wat overhad e.d. in de protocollen.
Ik log puur, dus dan is er geen overhead.

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:08

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Ik heb hier diverse computers met diverse Gbit NIC's, allemaal integrated "zooi", maar het haalt allemaal strak ruim 110MB/sec doorvoer, zelfs met een goedkope Realtek switch ertussen. :)

Realtek RTL8111E, Marvell Yukon 2, beiden prima.

[ Voor 28% gewijzigd door --MeAngry-- op 14-02-2011 00:25 ]

Tesla Model Y RWD (2024)

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Als ik dit dan zie vraag ik me wel af wat het verschil is tussen zo'n kaart pricewatch: TP-Link TG-3269 van 7E en een van 100 zoals pricewatch: Intel PRO 1000MT Server Adapter (1Gbps, RJ-45, PCI-X)

Okay wellicht wat beter software, maar ik begrijp dat ik dus gewoon eender welke kaart kan nemen?

Okay wellicht wat dingen als netwerkboot, en CPU usage die wel wat uitmaken... maar dat is hier allemaal niet boeiend.

[ Voor 11% gewijzigd door Boudewijn op 14-02-2011 00:28 ]

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Boudewijn schreef op maandag 14 februari 2011 @ 00:20:
[...]

Ik log puur, dus dan is er geen overhead.
Nee oke maar in het artikel waar je naar linkt staan metingen waarin men snelheden meet met bijvoorbeeld een iperf. En daar is dan wel degelijk sprake van overhead.

Verder zou ik gewoon een PCI-E kaart nemen zodat de bus geen beperking is en dan denk ik dat elke Intel of Broadcom chip er weinig moeite mee heeft.

[ Voor 18% gewijzigd door ik222 op 14-02-2011 00:28 ]

• --MeAngry--

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Zolang het maar PCIe of PCI-X is maakt het niet veel uit, er zit hooguit wat verschil in CPU-verbruik. Maar met een moderne CPU moet dat geen probleem zijn, meestal heb je nog een (virtuele) core over daarvoor die niets te doen heeft op dat moment. :P

(De duurdere zijn vaak ook managed, dus met een eigen management-interface etc.)

[ Voor 14% gewijzigd door --MeAngry-- op 14-02-2011 00:28 ]

Tesla Model Y RWD (2024)

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:07
Een belangrijke factor in de prijs van een NIC is zijn offloading support. Hoe meer offloading features, hoe minder je CPU hoeft te doen en hoe minder je transmission delay is.

Zie bijv. mijn review van de Intel Gigabit CT network adapter.

Voor ruwe throughput in prominicious mode boeit volgens mij alleen de bussnelheid; offloading ga je toch niet gebruiken denk ik.

[ Voor 16% gewijzigd door gertvdijk op 14-02-2011 00:43 ]

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Boudewijn schreef op maandag 14 februari 2011 @ 00:25:
Als ik dit dan zie vraag ik me wel af wat het verschil is tussen zo'n kaart pricewatch: TP-Link TG-3269 van 7E en een van 100 zoals pricewatch: Intel PRO 1000MT Server Adapter (1Gbps, RJ-45, PCI-X)

Okay wellicht wat beter software, maar ik begrijp dat ik dus gewoon eender welke kaart kan nemen?

Okay wellicht wat dingen als netwerkboot, en CPU usage die wel wat uitmaken... maar dat is hier allemaal niet boeiend.
Niet alleen de software is beter maar die server kaarten kunnen ook TCP offload en IPSEC offload en nog wat andere hardware matige acceleraties, zo'n goedkope kaart werkt ook wel maar minder snel en met meer CPU verbruik.
Vooral IPsec offload scheelt veel als je IPsec tunnels gebruikt tussen servers en clients.

Alle proemn in n drek

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

--MeAngry-- schreef op maandag 14 februari 2011 @ 00:23:
Ik heb hier diverse computers met diverse Gbit NIC's, allemaal integrated "zooi", maar het haalt allemaal strak ruim 110MB/sec doorvoer, zelfs met een goedkope Realtek switch ertussen. :)

Realtek RTL8111E, Marvell Yukon 2, beiden prima.
Die doen hun werk dan ook via de interne PCI-e bus :)

• --MeAngry--

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Ja precies, maar een PCIe netwerkadapter zou daar evenmin voor onder mogen doen natuurlijk. Zelfs een enkele PCIe 1.x lane zou met 250MB/sec voldoende doorvoer moeten bieden voor full-duplex gigabit.
Wat de offloading betreft is er wel een goed punt aangekaart, maar in promiscuous mode is er toch geen manier denkbaar om daar gebruik van te maken? Of heb ik het dan verkeerd begrepen?

[ Voor 31% gewijzigd door --MeAngry-- op 14-02-2011 16:10 ]

Tesla Model Y RWD (2024)

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:29

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
Hoogste dat je sowieso gaat halen is ~95-96% van gbit, puur omdat je ook met overhead zit. Verder ga je vrijwel nooit ook een gbit voltrekken met 64-byte packets, bij de allerlaatste broadcoms haal ik ~1.1M pps, maar bij wat oudere servers/kaarten mag je blij zijn als je over de 500k pps uitkomt.

Dus tja, er zijn geen nics die echt gbit doen, maar er zijn er genoeg die er dichtbij komen.

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Wat de offloading betreft is er wel een goed punt aangekaart, maar in promiscuous mode is er toch geen manier denkbaar om daar gebruik van te maken? Of heb ik het dan verkeerd begrepen?
Afaik ook niet, anders had ik ook de verschillen wel geweten ;). Offloading etc gebeurt compleet niet in mijn case.

@Kees: ik ga zelf niets voltrekken; ik ga puur sniffen en loggen.

Omdat ik dit projectje meerdere malen uit moet (laten) voeren is het handig om meteen gewoon een nette nic hiervoor aan te schaffen.
Pagina: 1