Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Wie o wie heeft er ervaring met PFC-circuits, met name in het debuggen?

Ik heb een kapotte beamer liggen. Van deze beamer (Cinema 13HD) heb ik geen schema maar wel van een beamer met een schema die er een beetje op lijkt. Op pagina 5 staat een stukje schema omlijst met P.F. BOARD erop. Mijn circuit is op basis van dezelfde chip met (zo te zien) het gros van het circuit hetzelfde. Het circuit voedt zowel de electronica als de lamp.

Wat is nu het geval: de beamer gaat direct uit zodra je hem aanzet. Stand-by wil wel maar echt aanzetten niet. De lamp flitst wel even. Wanneer ik de ballast van de lamp loskoppel van de PFC en met een labvoeding voedt dan werkt het geheel prima. De ballast en de lamp lijken het dus te doen. Ik verdenk daarom dat het PFC circuit de belasting niet meer aan kan. Wat zou hiervan de oorzaak kunnen zijn? Er zitten best veel componenten en omdat de boel aan de netspanning hangt is meten lastig. De mosfet, diode en gelijkrichter doen het. Wat zou ik kunnen testen om te weten waar het probleem zit?

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:38
mux kan je hier wel mee helpen denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-10 09:33

DaWaN

'r you wicked ??

Het zou ook prima een andere vorm van beveiliging kunnen zijn want als ik dat schema zo zie dan zit er een ON/OFF ingang op het PFC circuit wat aangestuurd wordt vanaf een ander bord..
Ik zou zelf eerst eens controleren of die on/off ingang wel in de juiste state staat.

Nu weet ik overigens ook niet precies wat de uitgangsspanning van het PFC circuit is maar PFC is niet cruciaal voor de werking van het ding dus je zou het PFC gedeelte misschien op een eenvoudige manier kunnen overbruggen.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
De staat van de on/off ingang heb ik niet gemeten maar dat is hem waarschijnlijk niet. Als de lamp niet start gaat de beamer terug in stand-by zodra je hem aan probeert te zetten. Zodra de beamer aangezet wordt met de lamp aan de PFC gaat hij echt uit. Hij kan dan ook alleen maar opnieuw aangezet worden als je eerst de spanning eraf haalt.

De PFC is inderdaad niet nodig voor de werking. Ik heb de lamp getest en op zo'n 300VDC wil hij nog wel werken. Volgens de sticker op de ballast is hij gemaakt voor 370VDC. Overslaan is dus wel mogelijk maar ik weet dan niet hoeveel crap de ballast het lichtnet op stuurt, die PFC zit er niet voor niets.

Zojuist een nieuw schema gevonden. Het lijkt erop dat het schema voor de PFC exact klopt met wat ik hier heb. Ik kan echter nog steeds niets vinden wat ervoor zou zorgen dat hij het wel doet zonder belasting maar niet met :? .

[ Voor 19% gewijzigd door lemming_nl op 14-02-2011 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Zelfs het overbruggen van de PFC lost het probleem niet op. Mogelijk trekt de ballast van de lamp een te hoge startstroom waardoor de spanning inzakt en de voeding van de electronica in beveiliging gaat. Een labvoeding heeft daar geen last van dus werkt alles. Dan zit ik echter met het probleem dat er iets stuk gegaan is bij de ballast wat ervoor zorgt dat de inrush beperkt wordt. Dit terwijl hij wel werkt zodra hij op gang is. Dat vind ik een beetje apart. Verder zie ik ook niet waar de inrushstroom heen moet gaan, er zitten geen elko's op de ballast. Dat wordt weer even verder puzzelen.

Nieuwe poging: zowel de beamer als de labvoeding op de ballast aansluiten via diodes

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
       Beamer (380V) -->|----|
                             |
                             |
      Labvoeding (x) -->|----|
                             |
                            .-.
                           ( X )
                            '-'
                        GND--|

Alleerst heb ik de labvoeding op 340V ingesteld. Op deze spanning doet de lamp het en ook de electronica in de beamer werkt goed met 340V ingangspanning. Het idee is dat wanneer de ballast zo veel stroom trekt dat de spanning in de beamer onder de 340V komt de labvoeding het overneemt en zo voorkomt dat de boel stuk gaat. Dat werkt niet, de beamer klapt er net zo goed uit.

Vervolgens de labvoeding op 390V ingesteld. Op deze manier zou de beamer volgens mij nooit stroom mogen leveren aan de ballast. Mijn idee was om vervolgens de spanning van de labvoeding terug te draaien om te kijken of de beamer het over kon nemen. Wederom klapt de beamer eruit bij het inschakelen.

Wanneer in een van de twee situaties de beamer losgekoppeld wordt werkt alles goed.

Oh, ik heb ook nog getest met de lamp aan de labvoeding en een 4.7k weerstand (enige wat ik heb liggen wat een beetje power aan kan) aan de beamer (~30W belasting). Dat werkt prima.

[ Voor 55% gewijzigd door lemming_nl op 15-02-2011 16:40 ]

• lemming_nl
  • Niet online
Niemand hier een idee over?

Het is zojuist nog waziger geworden: voor de gelijkrichter in de voeding (dus na het filter) tap ik de netspanning af van de beamer. Deze richt ik gelijk en vlak ik af met 200uF aan capaciteit. Er zit een NTC tussen om de inrush wat te beperken. Als ik dit aanzet, dan nog valt de beamer uit! Het filter bevat geen weerstanden (of NTC's) in het pad van de stroom waardoor ik me niet voor kan stellen wat de connectie is tussen het uitvallen van de beamer en het starten van de lamp 8)7

Zelfs zonder filter gaat de boel eraan. De ballast lijkt dus de oorzaak te zijn. Apart dat hij het met een labvoeding wel doet maar niets met een gelijkgerichte netspanning.

[ Voor 14% gewijzigd door lemming_nl op 17-02-2011 13:51 ]

Pagina: 1