• BlackMage
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-01 00:24
Ik heb hier een vrij recente Philips 32" LCD-TV. Ik weet niet precies het typenummer maar het is waarschijnlijk de goedkoopste die ze maken. De maximale resolutie is 1080p en daarmee heb ik een 'probleem'.

Zodra ik een PC via een DVI-HDMI kabel aansluit en hem op de maximale resolutie zet (1920x1080) heb ik last van witte schaduwen rondom letters en andere zaken waar het contrast aanzienlijk afwijkt van wat achtergrond. In de onderstaande afbeelding staat heel duidelijk wat ik bedoel. Ik heb dit overal op het scherm, ongeacht welke kleuren (de duidelijkheid van de witte schaduw verschilt per kleur wel, maar altijd zichtbaar). Ook heb ik verschillende bronnen geprobeerd (meerdere pc's). Zodra ik de 720p (1366x768) resolutie gebruik heb ik nergens last van.

De instellingen van de TV hebben geen invloed, ik heb alles bekeken van het kleurenpallet tot het contrast en instellingen zoals dynamisch contrast en ruisonderdrukking. Refresh rate op de pc heeft ook geen effect.

Hierdoor is het gebruik van de TV op deze resolutie eigenlijk niet mogelijk. De kwaliteit wordt ondanks de hogere resolutie veel slechter, waardoor ik hem dus alsnog op de HD-Ready resolutie moet gebruiken.

Je zou haast verwachten dat het aan de kabel ligt, maar gezien dit een digitaal signaal betreft lijkt het mij heel onwaarschijnlijk dat het hieraan ligt. Kan het helaas niet testen met een andere kabel, ook kan ik deze kabel niet testen op een andere full-hd tv (alleen hd-ready beschikbaar).

Ik heb ook gezocht, maar mijn zoektermen komen uit op alles van dode pixels tot witte vlekken op het beeld maar helaas niet mijn probleem.

Ik verwacht niet dat dit probleem op te lossen is, maar ben wel benieuwd naar:
  • Is het 'normaal' dat dit gebeurt? Hebben misschien andere sommige modellen hier meer last van dan anderen? Of is dit echt iets dat niet moet gebeuren.
  • Zo ja, heeft dit probleem een naam? Zodat ik hier in het vervolg op kan zoeken als ik het weer tegenkom?
Afbeeldingslocatie: http://i51.tinypic.com/14ue0ky.jpg
Het gaat dus om de witte waas rondom de buttons van chrome. Ook is het te zien bij de tekst en pictogrammen.

Ik hoop dat iemand mijn vraag kan beantwoorden. Alvast bedankt.

Verwijderd

Je zal waarschijnlijk een zogenaamde HD-ready tv hebben die geen FULL-HD ondersteund, 1080p (1920x1080)

Je TV laat nu dus de, hoe zal ik het zeggen, inhoud van alle 1920x1080 pixels zien op een scherm wat maximaal 1366x768 kan laten zien.

• BlackMage
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-01 00:24
Verwijderd schreef op zondag 13 februari 2011 @ 19:54:
Je zal waarschijnlijk een zogenaamde HD-ready tv hebben die geen FULL-HD ondersteund, 1080p (1920x1080)

Je TV laat nu dus de, hoe zal ik het zeggen, inhoud van alle 1920x1080 pixels zien op een scherm wat maximaal 1366x768 kan laten zien.
Dit is niet het geval. Dit is wel de native resolutie van het scherm, dat weet ik zeker.

• temp00
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Zet de scherpte van de tv op de tv zelf een groot gedeelte, of helemaal, terug. Als het goed is verdwijnt de witte schaduw. Daarna even van laag naar hoog finetunen zodat je wel een scherp beeld hebt, maar geen witte schaduw.

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 9800X3D, 32GB @ 6000, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Ziet er een beetje uit alsof je tv het beeld scherper probeert te maken. Speel eens wat met de beeldmodi van de tv.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Als je de scherpte terugzet, gaan deze "artifacts" vanzelf weg. Waarschijnlijk moet de scherpte op 0 gezet worden, het beeld is al native en de ingebouwde verscherping maakt het niet mooier. Deze functie gebruik je alleen bij onscherpe videobeelden (SD bijvoorbeeld) en dan nog zou ik het niet (te hoog) aanzetten, omdat het beeld er niet mooier op wordt (mijn mening).

[ Voor 32% gewijzigd door Grrrrrene op 14-02-2011 00:35 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09-02 17:13
heel veel mensen maken inderdaad de fout om de scherpte heel hoog te zetten, terwijl deze bij HD niet hoger dan 0-10% moet staan.

Vergeet ook de beeldinstellingen van de videokaart niet!
Pagina: 1