Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unXist
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11-05 18:35
Ik heb het afgelopen jaar het onderhoud van mijn PC een beetje laten versloppen en besloot vandaag een format te doen. Ik stop de windows 7 install CD in de drive en start opnieuw op. Tot mijn verbazing reageert mijn toetsenbord niet tijdens de boot maar nadat windows is geladen werkt het wel. Het is een USB toetsenbord dus het eerste wat ik heb geprobeerd is om een oud PS/2 toetsenbord aan te sluiten en kijken of dit wel werkt, helaas zonder succes.

Nu las ik dat dit probleem vaker voorkomt bij de Logitech G15 dus ik heb de drivers daarvan geupdate maar ook dat mocht niet baten. Verdere troubleshoots raadde aan om de batterij even uit mijn moederbord (P5Q3 deluxe) te halen en de CMOS te resetten. Dit heb ik dan ook gedaan maar sindsdien wil het systeem niet eens meer in de bios starten. Als ik hem aanzet gaan alle lichtjes op het moederbord branden, de power- en resetknop werken, alle fans gaan draaien, m'n videokaart krijgt ook stroom etc. maar ik krijg geen beeld.

Nu is mijn vraag of iemand weet waar het nog aan kan liggen voordat ik het mobo als verloren moet beschouwen.

System specificaties:
processor: Intel core 2 quad 2.83 ghz
moederbord: Asus P5Q3 deluxe
RAM: 2x 2gb OCZ DDR3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:57
USB legacy support even aanzetten. Voor een PS2 toetsenbord dient de PC gereset te worden.

[ Voor 45% gewijzigd door Termi op 13-02-2011 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unXist
Ik kwam zojuist even verder dan het zwarte scherm door 1 van de 2 RAM modules eruit te halen en heb USB legacy support toen aangezet, het toetsenbord deed het toen ook maar nu ben ik toch weer terug bij af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Soms kan het helpen eens de geheugenslots voorzichtig zuiver te maken met bv een spuitbusje perslucht of een niet statisch geladen borsteltje, en dan de dimms eens eruit en erin zetten en een beetje aan te drukken. Het kan namelijk best zijn doordat je er een tijd niet naar omgekeken hebt dat de contacten een beetje vervuild zijn en de dimms door warmte en afkoelen wat los zijn gaan zitten.

Verder is het dus beter van niet om een backupbatterij eruit halen wat ik bij velen zie die het bios willen resetten en het zelfs hier in hangen en opstarten staat. Men vergeet telkens dat die backupcellen hierdoor sterk achteruit gaan omdat je namelijk eigenlijk niet met je vingers eraan mag komen omdat dit inbrand en daarbij de levensduur sterk verkort. Op je vingers zitten namelijk bepaalde zuren in het zweet en dit tast die cellen behoorlijk aan en het effect daardoor een defecte backupcel kan zijn.

Niet voor niks zit er op elk moederboard een jumper waarbij CMOS reset op staat en je die jumper alleen maar even hoeft te verplaatsen ( uiteraard met de pc uit ), en dan de pc even aan zetten en daarna weer uitschakelen en terug jumperen. Je sluit hiermee namelijk even je bios min of meer kort en het effect hiervan exact hetzelfde is als de backupbatterij eruit te pakken, en dit eigenlijk de officiele manier van een bios resetten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11-09 21:59

Mavamaarten

Omdat het kan!

Probeer het BIOS eens opnieuw te resetten met de reset jumper, misschien is er iets fout gegaan bij het resetten. Ik had het probleem van niets te kunnen doen tijdens het booten ook met mijn G15, maar Legacy USB heeft hiet wel geholpen.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unXist
Bedankt voor jullie antwoorden, en roel bedankt voor je uitleg over het resetten van de bios. Ik ben erachter gekomen waar het aan lag. Door het resetten van de bios waren alle instellingen terug naar factory defaults. Default voor RAM voltage bij mijn moederbord ligt op 1.5v en mijn RAM modules hebben 1.9v nodig. Na dit te hebben aangepast kon ik wel weer opstarten via de Windows installeer cd. Ik ben nu nog wel even een geheugencontrole aan het uitvoeren om te kijken of er nog problemen zijn.

Edit: geheugentest is klaar zonder fouten te vinden. Windows 7 draait ook weer dus het probleem lijkt opgelost.

[ Voor 10% gewijzigd door unXist op 13-02-2011 20:58 ]

Pagina: 1