MSI GT628 geen x64 Windows

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11-09 10:37

Singular1ty

EV Evangelist

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik ben vandaag in het bezit gekomen van bovenstaande laptop, deze werd geleverd met een 32-bit versie van Windows 7 Home Premium. Gezien ik nog een installatieCDtje had liggen van W7 x64 Ultimate en de laptop met 4GB RAM is uitgerust, leek het me een goed idee de laptop van een verse 64-bits installatie te voorzien.

Helaas werkte dit niet als gehoopt, ik kan de installatie voltooien maar de eerste keer dat Windows opstart blijft het hangen in de 'Loading Windows'-fase (die met het zacht pulserende vlaggetje). Ik heb allerlei standaard desktop trucjes geprobeerd zoals het disablen van USB devices en rommelen met de AHCI mode en instellingen van de HDD, omdat ik dacht dat het daar misschien aan lag, zonder resultaat. Startup repair kom ik ook niet in. Nu is het laptop-bios verder nogal beperkt en kan ik daar niets meer proberen, en de hele installatie overdoen leverde ook niets op. Ik begin er zodoende aan te twijfelen of de hele laptop wel geschikt is voor een 64-bits installatie. Kan het hier iets mee te maken hebben? MSI levert er ook geen 64-bits drivers voor, zo leert een snelle blik op de website.

Mijn vraag is dus, valt er nog iets te proberen, wat denken jullie dat er aan de hand is? Is het mogelijk dat de laptop eenvoudigweg niet werkt icm een x64 installatie of is het eventueel nog zinnig nu een 32-bits versie te installeren, te kijken of dit werkt en zo ja, eventueel nog te proberen een upgrade naar 64-bits uit te voeren?

Ik ben W7 x32 aan het installeren terwijl ik dit tik, in de tussentijd wordt jullie input op prijs gesteld :)

Edit: Onder 32-bits Windows werkt de laptop inderdaad wel naar behoren, maar ik heb maar 3GB RAM :( Upgraden naar x64 de moeite?

[ Voor 3% gewijzigd door Singular1ty op 13-02-2011 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-DJiNn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23-08 10:01

X-DJiNn

Knooier !

Ligt eraan waarvoor je hem gaat gebruiken.

Idd wel vreemd dat er geen 64-bits drivers voor zijn. Je bent trouwens niet de enige die ze zoekt als ik zo eens even rond zit te kijken.

Zelf vraag ik me ook af of het Toppie wel 64 bits ondersteund. Kon het zo 123 niet vinden iig.

SE5K-RWB // 20x S500 Optimizers // 10x 455WP Longhi 42 graden Oost / 10x 455WP Longhi 42 graden West // Totaal 9100WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-DJiNn

X-DJiNn

Knooier !

Bij MS op de site
Eenvoudig gezegd kan een 64-bits computer grotere hoeveelheden gegevens verwerken dan een 32-bits systeem. Omdat er meer RAM-geheugen kan worden gebruikt (4 GB en meer), reageert een 64-bits computer sneller wanneer u een groot aantal programma's gelijktijdig gebruikt.

SE5K-RWB // 20x S500 Optimizers // 10x 455WP Longhi 42 graden Oost / 10x 455WP Longhi 42 graden West // Totaal 9100WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Topicstarter
Ja ehm, ik weet het verschil tussen 32 en 64 bits, hier heb ik niet zoveel aan. Kan iemand me vertellen of het kan dat een laptop begrensd is op 32 bits versies van Windows?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-DJiNn

X-DJiNn

Knooier !

Dat ligt eraan of je processor het ondersteund !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ares408
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
X-DJiNn schreef op zondag 13 februari 2011 @ 22:26:
Dat ligt eraan of je processor het ondersteund !!!
Dat ding is alleen maar verkocht met 64 bits processors. Maar op de MSI-site staan alleen maar drivers voor win vista en 7, 32 bit.

Er zit op het eerste gezicht naast de tv-tuner geen exotische hardware in. Volgens mij zijn daar overal wel 64 bits drivers voor te vinden.

Ik heb iemand gevonden die 64 bit windows erop aan de praat heeft gekregen. Hij zal je niet verder kunnen helpen, maar het lijkt dus wel mogelijk.

Heb je de nieuwste bios?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Topicstarter
Ik heb nog geen update voor het bios geinstalleerd, wel kwam ik dit tegen: http://www.laptopshop.nl/...0234/msi-gt628-002nl.html

Toen ik de instructies daar volgde bleek mijn systeem x86-based te zijn, en dus kennelijk niet geschikt voor x64 Windows. Dat is raar, gezien volgens de Intel specs van mijn CPU (T6600) deze over 64-bits instructiesets beschikt: http://ark.intel.com/Product.aspx?id=37255

Iemand een idee hoe ik mijn laptop voor x64 Windows geschikt kan maken?

[ Voor 28% gewijzigd door Singular1ty op 13-02-2011 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ares408
  • Niet online
Volgens mij kan dat alleen aan iets gaars in de bios liggen. Ik vind berichten van mensen met werkende 64 bits windows vanaf bios 1.11. De recentste is 1.14. Welke heb je nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-DJiNn

X-DJiNn

Knooier !

Op de site van MSI staat dat er een Intel® Core™2 Quad processor, with Intel® wireless technology in zit.

De T6600 is toch een Dual core ??

** Ik probeer alleen mee te denken **

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ares408
  • Niet online
Hij is verkocht met core 2 duo en quad processors. De core 2 duo t6600 uit de laptop van de TS is absoluut een 64 bits processor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Topicstarter
Het zal aan het BIOS liggen, ik heb deze laptop vandaag pas voor het eerst in gebruik en voorzover ik weet heeft de vorige eigenaar niet aan bios upgrades gedaan, dus dit zal ik zodadelijk proberen. Ben ik echter niet weer mijn data kwijt straks na een avond installeren en nog eens installeren, of kan ik veilig een upgrade naar W7 x64 doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ares408
  • Niet online
Een bios update heeft geen invloed op je windows installatie. Dan kan je iig kijken of de 64 bits installatie werkt. Ik geloof alleen niet dat een upgrade win 7 32bit -> 64bit mogelijk is en je zult dus een nieuwe installatie moeten doen. Pin me echter niet vast op dat laatste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:16
Ares408 schreef op zondag 13 februari 2011 @ 23:07:
Een bios update heeft geen invloed op je windows installatie. Dan kan je iig kijken of de 64 bits installatie werkt. Ik geloof alleen niet dat een upgrade win 7 32bit -> 64bit mogelijk is en je zult dus een nieuwe installatie moeten doen. Pin me echter niet vast op dat laatste.
Dan pin ik je wel vast ;). Upgrades van 32bit naar 64bit zijn niet mogelijk helaas. Dat word een herinstallatie.

Edit: ik kan me alleen herinneren dat je chipset ook 64bit moet ondersteunen. Maar daar kan je mij dan weer niet op vastpinnen. Kan er ook even niks over vinden bij intel.

[ Voor 14% gewijzigd door Craven op 13-02-2011 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-09 09:10
Je zou kunnen proberen Windows 7 x64 te installeren met minimaal geheugen (2GB of minder, het liefst 1 reepje). Het kan zijn dat Windows dan wel doorboot, waarnaar je daarna de rest van jouw geheugen erin kunt duwen. In sommige BIOS'n is het dan ook mogelijk zulke functies virtueel in te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redblader
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-09 07:18
Craven schreef op zondag 13 februari 2011 @ 23:11:
[...]

Dan pin ik je wel vast ;). Upgrades van 32bit naar 64bit zijn niet mogelijk helaas. Dat word een herinstallatie.

Edit: ik kan me alleen herinneren dat je chipset ook 64bit moet ondersteunen. Maar daar kan je mij dan weer niet op vastpinnen. Kan er ook even niks over vinden bij intel.
De chipset van de laptop zou gewoon 64-bit aan moeten kunnen, het is een PM45 chipset, dus daar zou het niet aan moeten liggen.
Misschien dat het aan de windows 7 ultimate ligt? Het zou raar zijn maar ik kan me verder ook moeilijk voorstellen wat anders het probleem veroorzaakt dus je zou kunnen proberen om een home premium x64 versie te installeren met de licentie code aan de onderkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Topicstarter
Ja er is nog iets anders aan de hand denk ik, de laptop boot namelijk illegaal traag. Zou zomaar kunnen dat ik het niet werken van w7 x64 heb afgeschreven aan het feit dat het langer dan 5 minuten duurt om in Windows te komen. Ik ben misschien verwend met een SSD, maar dit is gewoon idioot. Heb een update van de website van MSI geplukt die dit zou moeten fixen, maar er wordt A. volstrekt niet aangegeven wat precies het probleem is en wat de update derhalve doet en B. merk ik geen verschil.

Ik heb AHCI mode uitgezet in bios omdat dit zelfs in BSODs resulteerde tijdens het booten, in IDE mode kom ik in Windows maar dit duurt zoals vermeld bijna 10 minuten.

Wat trouwens het bios betreft: Ik heb versie 1.12. Ik heb geprobeerd up te daten naar versie 1.14 maar aangezien de laptop ook niet boot wanneer er USB devices aangesloten zijn kan ik geen bootable USB stick maken ergo niet updaten, als dat al wat uit zou maken.

Ben dit nu wel licht zat. Als ik m'n bestemming al bereikt heb wanneer dit ding eindelijk aan is als ik 'm in de trein zou gebruiken, is er iets serieus niet goed... Het stomme is dat eenmaal in Windows er niets aan de hand lijkt :(

[ Voor 26% gewijzigd door Singular1ty op 14-02-2011 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
Ik denk dat je dan eerst is moet gaan kijken of hij hardwarematig wel helemaal in orde is. 10 minuten booten van een frisse win7 installatie gaat nergens over. Dat mag met die hardware echt niet langer dan 2 minuten duren.

Zelfde geld voor BSOD's bij AHCI mode en ook het niet booten met een usb stick moet niet mogen.

Ik zou dus even wat standaard testjes gaan doen. Memtest, prime95 e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redblader
Craven schreef op maandag 14 februari 2011 @ 00:19:
Ik denk dat je dan eerst is moet gaan kijken of hij hardwarematig wel helemaal in orde is. 10 minuten booten van een frisse win7 installatie gaat nergens over. Dat mag met die hardware echt niet langer dan 2 minuten duren.

Zelfde geld voor BSOD's bij AHCI mode en ook het niet booten met een usb stick moet niet mogen.

Ik zou dus even wat standaard testjes gaan doen. Memtest, prime95 e.d.
De laptop heeft het onder de standaard 32-bit windows altijd perfect gedaan (het was mijn laptop) dus het lijkt me sterk dat er hardwarematig iets mis is..
Onder 32-bit starte de laptop ook gewoon snel op, bij een hardware fout zou dat ook sloom moeten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Topicstarter
Ja het gaat nergens over dit. Wat doet AHCI mode in de eerste plaats want ik zie er de toegevoegde waarde niet van tov IDE. En godver, hoe kan een perfect werkende laptop ineens hardwarematig gezeik krijgen na een Windows installatie?! Ik snap er echt niets meer van want ik heb er nauwelijks iets mee gedaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ares408
  • Niet online
Dat voegt o.a. hotswapping en NQC toe.

Ik sluit me verder aan bij Craven. Begin eens met memtest draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
Over wat voor windows dvd hebben we het hier trouwens? "ergens" gedownload? Pak anders ff een trial versie van microsoft af en test daarmee.
Redblader schreef op maandag 14 februari 2011 @ 00:24:
[...]
De laptop heeft het onder de standaard 32-bit windows altijd perfect gedaan (het was mijn laptop) dus het lijkt me sterk dat er hardwarematig iets mis is..
Onder 32-bit starte de laptop ook gewoon snel op, bij een hardware fout zou dat ook sloom moeten gaan.
In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.

Ook start hij in 32bits nu wel snel op of gaat dat ook langzaam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redblader
Craven schreef op maandag 14 februari 2011 @ 08:37:
Over wat voor windows dvd hebben we het hier trouwens? "ergens" gedownload? Pak anders ff een trial versie van microsoft af en test daarmee.

[...]

In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.

Die "in het verleden behaalde resultaten" waren dus gisteren, en om 15:15 oid met de standaard windows installatie deed alles het dus gewoon goed (en alle dagen daarvoor is het zonder problemen mijn enige PC geweest).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Topicstarter
Hij start 32 bits Windows ook mannentraag. Ik heb het probleem in middels in PMG gepost omdat dit niet langer te maken lijkt te hebben met het OS. Doordat er geen HDD activiteit is wanneer de machine zo traag start wijst alles op een driver probleem, echter met het installeren van allerhande drivers van de MSI site heb ik gisternacht alleen tot mijn grote frustratie bereikt dat het draadloos niet meer werkt. Het probleem blijft bestaan al komt de laptop wel snel in en uit suspend mode. Ook met HDtune blijkt de HDD in elk geval 100% gezond en voldoende snel.
Die "in het verleden behaalde resultaten" waren dus gisteren, en om 15:15 oid met de standaard windows installatie deed alles het dus gewoon goed (en alle dagen daarvoor is het zonder problemen mijn enige PC geweest).
Ik ben dus ten einde raad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redblader
Singular1ty schreef op maandag 14 februari 2011 @ 10:45:
[...]

Hij start 32 bits Windows ook mannentraag. Ik heb het probleem in middels in PMG gepost omdat dit niet langer te maken lijkt te hebben met het OS. Doordat er geen HDD activiteit is wanneer de machine zo traag start wijst alles op een driver probleem, echter met het installeren van allerhande drivers van de MSI site heb ik gisternacht alleen tot mijn grote frustratie bereikt dat het draadloos niet meer werkt. Het probleem blijft bestaan al komt de laptop wel snel in en uit suspend mode. Ook met HDtune blijkt de HDD in elk geval 100% gezond en voldoende snel.

[...]

Ik ben dus ten einde raad.
Heb je al geprobeerd om Windows 7 Home Premium te installeren met de licentie-code aan de onderkant?
Als hij dan nog steeds zo traag is kan je in ieder geval Windows uitsluiten, hoewel ik denk dat het dus toch misschien aan je Ultimate versie kan liggen (iets van incompatibiliteit met de laptop op 1 of andere manier)
Want ik blijf erbij dat het bijna onmogelijk is dat de laptop hardwarematig opeens stuk is gegaan, en dan meteen zo extreem.
Het enige wat veranderd is, is de Windows versie, dus waarschijnlijk is dat het probleem, en als het dat niet is moet je wel verschrikkelijke pech hebben gehad... al een Memtest kunnen draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Topicstarter
Nee ik weet bijna zeker dat dit een driver probleem is. Dit ligt indirect aan de Windows installatie, omdat ik de schijf voor het grootste deel geformatteerd heb en daarbij waarschijnlijk wat drivers heb weggeknikkerd die MSI er vanuit de fabriek op had gezet.

Het symptoom van gare drivers is namelijk dat Windows bij 't opstarten elke keer weer op zoek gaat naar correcte drivers, en daar in mijn geval dus 80 jaar mee bezig is. Kan dit uit verschillende google resultaten afleiden. Het probleem is nu alleen dat ik geen flauw idee heb welke drivers er ontbreken, gezien in device manager inmiddels geen conflicten meer te bespeuren zijn (al heb ik m'n wireless op de een of andere manier disabled door de meest recente driver ervoor te installeren, ffs).

Ja, en er is nog een pakket storage controller drivers dat ik niet kan installeren door het vreemde formaat ervan (txtsetup.oem, wtf is dat voor iets?), deze zou vanaf een bootable USB stick installeerbaar zijn maar de grap is dat met een USB stick aangesloten de machine niet POST. Ik heb een sterk vermoeden dat het hele probleem hierop hangt maar ik kan het niet zeker weten. Iemand een idee?
Pagina: 1