Oplossing voor koelen in een kast

Pagina: 1
Acties:

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-12 17:53

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Hey!

Ik heb een beetje ongewone vraag, maar we gaan hem gewoon stellen :).

Ik heb hier een pc die in een computerbureau staat. Dit bureau is zo ingericht, dat de pc achter een gesloten deur zit.

Hoewel dit zo uit de fabriek komt, levert het 's zomers en tijdens stressed situaties een toch wat hoge temperatuur op. De case (een cm 690*) is voorzien van meerdere Silent Eagle 1000 en 2000 fans, maar ideaal is het dus niet.

Nu heb ik eigenlijk permanent de deur openstaan, maar ook dit is niet erg handig. Ik loop er soms tegenaan waardoor hij dichtvalt, en er komt vrij veel stof het bureau in.

Aan de achterkant is er één plank voor de structuur, en de rest (lees: boven en onder de plank) is open. Het nadeel wil dat de output van de voeding eigenlijk precies tegen deze plank aanblaast.

Is het deurtje dicht geweest, en doe ik hem open, dan voel ik een flink warme lucht in het bureau hangen (graad of 40). Staat het deurtje een tijdje open trekt dit vrij snel weg. Ik vroeg me af of het wellicht mogelijk was een soort frame te bouwen met SE's 1000's, die een soort flow in de gehele ruimte mogelijk maken.

Zou iemand van jullie eens mee kunnen denken? En als ik bv een frame maak met fans, moeten die dan in of out? En hoe sluit ik die aan?

De ideale situatie is om de pc buiten het bureau te plaatsen, maar dat is geen optie :).

De situatie:
Afbeeldingslocatie: http://www.imgdumper.nl/uploads3/4d57f8901adbd/4d57f88fe0da7-schets.jpg
Het groen-gemarkeerde gedeelte zou ik willen gebruiken.

* De kast
Afbeeldingslocatie: http://c1.neweggimages.com/NeweggImage/productimage/11-119-137-17.jpg

PS: dit is niet de oplossing die ik zoek >:) .

[ Voor 5% gewijzigd door Eagle Creek op 13-02-2011 16:51 ]

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

ik zou gewoon een paar verluchtigsgaten er in maken en dat afwerken met een raster ervoor ;)

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

• Hurricane
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-12 12:43

Hurricane

Alles is anders dan het lijkt!

Kan je niet gewoon een gat aan de achterkant van het buro maken? De extra ruimte bovenin helpt eventjes maar de warmte moet gewoon de kast uit en dat kan alleen als er airflow is.

[ Voor 3% gewijzigd door Hurricane op 13-02-2011 16:34 ]

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-12 14:35
Fans verplaatsen als het ware de warme lucht naar buiten, alleen fans in een dichte kast heeft dus alsnog weinig nut tegen de warmte.

Eigenlijk kan je het beste gaten in de achterkant van je bureau maken, zodat de lucht naar buiten kan.

• Roytoch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:52

Roytoch

Nietes

Die plank kan je toch ook loshalen en 20 centimeter daaronder weer vastmaken? Lijkt me dat de structuur dan gewaarborgd blijft?

Welles

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Hurricane schreef op zondag 13 februari 2011 @ 16:32:
Kan je niet gewoon een gat aan de achterkant van het buro maken? De extra ruimte bovenin helpt eventjes maar de warmte moet gewoon de kast uit en dat kan alleen als er airflow is.
Eigenlijk kan je het beste gaten in de achterkant van je bureau maken, zodat de lucht naar buiten kan.
De gehele achterkant is open, op de getoonde plank na.
Fans verplaatsen als het ware de warme lucht naar buiten, alleen fans in een dichte kast heeft dus alsnog weinig nut tegen de warmte.
Dat is maar net welke kant je de fan op laat blazen lijkt me. Is het in, dan wordt de warme lucht naar buiten geduwd.
Die plank kan je toch ook loshalen en 20 centimeter daaronder weer vastmaken? Lijkt me dat de structuur dan gewaarborgd blijft?
Plank loopt over gehele lengte van het bureau. Verder kom ik dan in de knoop met kabels. Verder denk ik niet dat het het probleem oplost. :)

[ Voor 16% gewijzigd door Eagle Creek op 13-02-2011 16:50 ]

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12-12 14:13

aap

Kun je geen gaten onder in de bodem van het bureau boren?

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Voorop gesteld dat ik liever niet mijn bureau in een vergiet verander volgend op jullie advies, zou dat echt helpen?

Een rooster aan de onderkant is i.v.m. stof een must. Het schoonmaken daarvan lijkt me dan echter vrij lastig, daar er slechts één cm ruimte is. Een rooster in de zijkant heeft dit probleem niet, maar dan vraag ik mij oprecht af of dit wel gaat werken. Immers: de hele achterkant is al open, en er komt daarmee geen extra verhoogde flow in de bureaukast zelf.

Wat wel (denk ik?) een optie is, is in beide kanten (l/r) een gat, en daarin een fan plaatsen. In dat geval is er wel een actieve luchtstroom van de gehele ruimte. Zitten ze aan de voorkant, dan voor input: dat helpt ook met de interne airflow van de kast en achterin wordt de overtollige lucht er actiever uitgeblazen.

1. Heeft dit nut?
2. Hoe zoiets aan te pakken? Qua aansluitingen met stroom, etc.

Voor de duidelijkheid: het grootste probleem is nu dat de ruimte waar de pc instaat erg warm wordt: er is geen luchtstroom. Hierdoor zuigt de pc in feite weer warmte lucht aan, waardoor er minder warmte v/d interne componenten kan worden afgevoerd. Het liefste zoek ik een oplossing waarmee eigenlijk de gehele ruimte een soort flow kent (zonder herrie!), waardoor de ruimte gewoon afgesloten kan blijven van stof (en geluid), terwijl de pc wel koele lucht binnenkrijgt.

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 29-11 21:31
Het deurtje vooran bovenaan 1 of 2 cm inkorten zodat warme lucht kan ontsnappen?

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Het liefste zoek ik dus een oplossing zonder zaag- en breekwerk ;).

• ramonlambal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-12 04:56
Eagle Creek schreef op maandag 14 februari 2011 @ 20:28:
Het liefste zoek ik dus een oplossing zonder zaag- en breekwerk ;).
wat ik toen had gedaan was de pc er omgekeert ingezet, en ingesteld dat de pc boot als ik op de mui of tb tik
dan blaast die de warmte weg naar het deurtje dat dan open staat

nadeel is dat je tegen een neit zo mooie achterkant aankijkt, maar dit boeide mij niet zoveel, deurtje dicht en klaar

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:05
Buh, wat een moeilijk doen allemaal

Deurtje van het kastje uit de scharniertjes tillen? En stof? Heeft de CM690 geen stoffilters? Ja toch?

Het punt is dat de ventilators voorin de kast koele lucht aan moeten kunnen zuigen, dus de kast waar je pc in staat moet die mogelijkheid aan de computer geven zeg maar. Als de achterkant van je kast dicht is dan blijft de warme lucht circuleren en de front fans blazen dus weer warme lucht de pc in.

De koele lucht moet erin kunnen, en de warme lucht moet eruit kunnen. Simpelste oplossing is dus het deurtje uit z'n scharnieren tillen en weg laten. Beste is uiteraard om een mooie kast als de 690 een beetje op te poetsen en op het bureau te zetten, of naast het bureau op de grond

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:05
Je zou ook een soort airduct kunnen bekijken, een klein gat in de kast en daar je pc met de achterste fan tegenaan zetten.
De warme lucht gaat naar buiten een er moet op een of andere manier wel weer wat koele lucht binnenkomen, een kast is nooit 100% luchtdicht.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v154 + HW P1

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Mijn bureau is ongeveer hetzelfde, maar dan zonder deurtje. Ik heb in de plank aan de achterkant gewoon twee ronde gaten gemaakt waar de ventilator van de kast, en die van de voeding zitten. Werkt prima :P

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:05
Admiral Freebee schreef op dinsdag 15 februari 2011 @ 11:33:
Mijn bureau is ongeveer hetzelfde, maar dan zonder deurtje. Ik heb in de plank aan de achterkant gewoon twee ronde gaten gemaakt waar de ventilator van de kast, en die van de voeding zitten. Werkt prima :P
Dat bedoel ik ja, zolang alle warme lucht niet meer terug in de kast komt waar de pc in staat moet het goed komen met de temps.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v154 + HW P1

• Martreides
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08-12 20:01
Ik zou het als volgend doen:
(Let niet op de kwaliteit, even snel gedaan)
Afbeeldingslocatie: http://img256.imageshack.us/img256/2969/cooling.png
Twee fans aan de voorkant van het bureau zouden genoeg moeten zijn.

Doordat er een flow rondom de kast onstaat is er altijd koele lucht rondom de kast die aan de achterkant weg stroomt. Hierdoor is de omgevingstemperatuur hetzelfde als wanneer de kast niet in een bureau zou staan en is er geen probleem meer. Als je voor de fan een mooi filtertje zet zal het amper opvallen.

Gilo,

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
FastFred schreef op dinsdag 15 februari 2011 @ 11:31:
Deurtje van het kastje uit de scharniertjes tillen? En stof? Heeft de CM690 geen stoffilters? Ja toch?
Ja, maar het er elke 3 maanden eruit halen van de kast is geen optie. Ten eerste omdat hij als server fungeert, ten tweede omdat de ruimte vrij nauw is. Dat betekent telkens het bureau verschuiven, kabels los, de hele kast eruit, kast open en schoonmaken. Dat is vrij veel werk, voor iets dat wellicht simpeler opgelost kan worden.
Het punt is dat de ventilators voorin de kast koele lucht aan moeten kunnen zuigen, dus de kast waar je pc in staat moet die mogelijkheid aan de computer geven zeg maar. Als de achterkant van je kast dicht is dan blijft de warme lucht circuleren en de front fans blazen dus weer warme lucht de pc in.
De achterkant is open, maar dit werkt niet voldoende.
De koele lucht moet erin kunnen, en de warme lucht moet eruit kunnen. Simpelste oplossing is dus het deurtje uit z'n scharnieren tillen en weg laten.
Nu staat het deurtje open. Maar weghalen lost dus het stofissue niet op :).
Twee fans aan de voorkant van het bureau zouden genoeg moeten zijn.
Dat is ook mijn idee: maar hoe?
De planken (zijkant en deur) zijn allen precies 1.5 cm. Er bestaan 1.5 cm fans, dus dat zou moeten kunnen.

Maar hoe voorzie ik die van stroom? Een fan wordt normaal vanuit de voeding van stroom voorzien. Ik kwam wel een "110 volt -> 12 volt -> molex"-adapter tegen, maar is dat (afgezien van de 110 volt) een mogelijke oplossing?

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Je kan die ventilators toch aan elke willekeurige 12V (of 7V) voeding met voldoende vermogen hangen? :)

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

eigenlijk nog nooit overwogen om die deur er gewoon af te halen ?

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Admiral Freebee schreef op woensdag 16 februari 2011 @ 13:31:
Je kan die ventilators toch aan elke willekeurige 12V (of 7V) voeding met voldoende vermogen hangen? :)
En dan een losse voeding in mijn bureau neerleggen?
Anders moet ik kabels vanuit de kast laten komen; dat is lastig qua lengte en natuurlijk ook niet netjes ;).
pm1 schreef op woensdag 16 februari 2011 @ 14:28:
eigenlijk nog nooit overwogen om die deur er gewoon af te halen ?
Zie 2 post terug. Stof is de hoofdreden.

• L702
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-12 11:38

L702

Eric #99

Als je niet in je bureau wilt zagen moet die zijn verse lucht wel uit de achterkant halen, begrijp ik.

Wellicht airducts aan de outtakes van de kast die hoger uitkomen dan de kast zelf?
Dan moet je helaas wel een negative air pressure (onderdruk) systeem maken en dus trekt de kast overal lucht naar binnen, en dus ook stof.

Maar op die manier voer je wel de warme lucht af van de kast en de achterkant van je bureau. waar de kast dus langs de airducts verse lucht naar binnen trekt.

Kan het proberen te visualiseren.

P.S. Is jouw avatar het logo van de TFT uit Act of War? :o

[ Voor 5% gewijzigd door L702 op 16-02-2011 19:53 ]

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Nou ja, 'liever niet' zagen.
Het is wel een optie, als he allemaal netjes wordt weggewerkt. Bijvoorbeeld 2 nette 1.5 CM fans voorin de deur. Dat tast ook de stevigheid van het bureau niet aan.

Maar dan wil ik wel eigenlijk weten hoe ik dat netjes aan kan sluiten.
Is jouw avatar het logo van de TFT uit Act of War? :o
Niet dat ik weet :).
Hier is die groter: http://www.nucia.eu/forum/showthread.php?t=61955.

[ Voor 26% gewijzigd door Eagle Creek op 16-02-2011 19:55 ]

• nazuzed
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-07-2024
Fan Filters kun je aan de buitenkant van de kast doen, om de fans netjes weg te werken. Als je de ruimte hebt aan de binnenkant van je kastdeurtje, zou je ook nog kunnen volstaan met alleen maar een rooster van gaten, de fan aan de binnenkant/fan filter aan de buitenkant.

http://www.highflow.nl/fans/filters/

Die aluminium zijn geen zak waard, die Nexus gebruik ik zelf ook, zijn behoorlijk goed en makkelijk schoon te maken....en 1 extra halen voor de zijkant van je kast. ;)

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:05
Eagle Creek schreef op woensdag 16 februari 2011 @ 19:38:
Zie 2 post terug. Stof is de hoofdreden.
Stoffilters?

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-12 13:59

mace

Sapere Aude

De oplossing is natuurlijk Papercooling

:+

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-11 13:41
wat je ook nog kan doen is misschien een fan aan de bovenkant van de kast plaatsen maar dat lukt nartuurlijk niet zonder breekwerk.

het beste is een gat in de plank van het bureau of de plank verplaatsen zodat de warme lucht onder de tafel vandaan kan komen.

of een andere kast met een fan aan de bovenzijde zoals mijn antec 300 bijv.

een ander bureau is ook nog een optie maar ik denk niet echt een haalbare.

• L702
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-12 11:38

L702

Eric #99

Ik doelde iig op iets als:
Afbeeldingslocatie: http://i23.photobucket.com/albums/b381/Bananenworst/helemooietekening.jpg
En dan zou je een stoffilter voor het overgebleven open stuk aan de achterkant van de kast moeten plaatsen.
Niet erg makkelijk maar volgens mij wel de enige oplossing waarbij er niet in het bureau hoeft worden gezaagd, en geen externe waterkoeling nodig is. :P

En dit is het logo van Act of War: Afbeeldingslocatie: http://gamereplays.org/images/game/aow/armies/tft.png
Dus ik denk dat het hetzelfde plaatje is.
Op de boekjes staat die dan groter. :)
Pagina: 1