• freaky
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-02 07:44
Hoi,

al sinds de aanschaf van de TV heb ik het nogal eens dat het beeld op zwart gaat. Dit gebeurt zowel op mijn PC (zowel m'n oude als m'n nieuwe en zowel met de native HDMI op mijn nieuwe videokaart als met het DVI->HDMI verloop op de oude en de nieuwe) als de blu-ray speler als deze DVD's afspeelt (zowel originelen als kopieen, alhoewel het bij sommige DVD's nooit lijkt te gebeuren en bij andere soms wel iedere 5 minuten).

Het rare hierbij is dat het probleem zich met blu-rays op dezelfde speler nooit voor doet.

Nu doet de speler upscaling, zo te zien naar 1080p, ik denk dat de blu-rays zelf 1080i zijn, ook het signaal uit de PC is 1080p.

Begrijp dat het mogelijk de kabel is, maar voel er weinig voor een kabel voor ~50 euro aan te schaffen om dit te testen (eigenlijk 2 dus). De blu-ray speler is ook een Panasonic en aangesloten mbv de door Panasonic meegeleverde HDMI kabel (het is een BT-200SA overigens). De PC is aangesloten met een vrij goedkope kabel zonder merk (is wel 1.3 versie).

Kan iemand met enige zekerheid aangeven of het de kabels zijn? Vind het nogal raar... Die blu-ray home cinema was niet bepaald goedkoop, mag toch hopen dat er dan een kabel van afdoende kwaliteit bij zit.

Krijg het probleem meestal opgelost door de volgende acties (1 van, maar meestal meerdere keren):
* Schakelen tussen AV kanalen
* TV uit/aan
* Kabel verwijderen en er opnieuw in (dit is de minst lucratieve optie gezien het meestal een keer of 10 moet voor het weer werkt).

Het signaal van de Humax iHDR-5050C HD decoder doet het altijd prima, maar ook dat is i over het algemeen (of 576i of 1080i). Geloof ook niet dat daar een hoogwaardige HDMI kabel bij zit.

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10-02 07:48

mr.paaJ

generatie cmd+z

Korte zwarte 'haperingen' in beeld? Dat kan heel goed je kabel zijn, had het na een tijdje ook met m'n PS3. Kabel vervangen door een nieuw soepeler exemplaar en geen problemen meer. Gewoon even langs de electronica boer lopen en een kabeltje meenemen (~€20) of online voor nog wat minder maar dan moet je een paar dagen geduld hebben.

bijgeleverde kabels zijn vrijwel nooit 'goed', meestal zit er überhaupt geen HDMI bij, slechts tulp stekkertjes.

[ Voor 14% gewijzigd door mr.paaJ op 13-02-2011 15:56 ]

liever de tong gebrand dan lauwe soep

• freaky
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-02 07:44
Ik heb nu zo'n 20 euro kabel en de 2 HDMI kabels die bij de blu-ray speler en de Humax zaten. Verschillende zaken zeggen toch echt dat ik een aanzienlijk duurdere kabel aan moet schaffen. Begrijp dat zelf ook niet helemaal gezien het digitaal is. Heb laatst een test in PCM gezien en die wisten te melden op basis van hun testen dat er ook kleur verschil in kabels zit e.d. Ook dat begrijp ik niet, vind het moeilijk te geloven dat de kleur 01001100 op kabel 1 er ander uit ziet dan op kabel 2.

Het is ook geen 'hapering' als in dat het na een tijdje vanzelf verdwijnt, het blijft gewoon zwart. Pauzeren van DVD, stoppen en weer starten (gaat dan verder waar hij was) helpen ook niet. Moet echt op eject duwen en d'r terug in, blu-ray speler uit/aan of TV uit/aan of schakelen tussen AV kanalen of de kabel er uit en d'r weer in.

Lijkt er dus op dat zolang de TV hetzelfde signaal ziet het probleem blijft en heb dus sterk het idee dat het alleen op 1080p gebeurt en niet op 1080i. Ook dat vind ik raar gezien 1080p 25 x een hele frame per seconde is en 1080i 50 x een halve. Ik neem aan dat de bandbreedte benodigd voor 1080p dan net zo groot is als voor 1080i. 50 halve frames zijn toch hetzelfde als 25 hele zou je zeggen.

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09-02 17:13
Ik gebruik al jaren meerdere hdmi kabels van Handyman van €10 per stuk en die doen perfekt 1080p met dolby true hd.
Toch zou in jouw geval n ander merk kabel kunnen helpen. Soms gaat de handshake niet lekker tussen bepaalde merken. Dat lijkt bij jouw het geval te zijn, aangezien het aan-uit zetten of uittrekken van de kabel t probleem tijdelijk verhelpt.

[ Voor 21% gewijzigd door Ferry34 op 14-02-2011 09:56 ]