Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebasKoot
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 31-12-2024
Beste Tweakers,

Ik heb een Acer Aspire X 3810 van iemand die ik wil repareren.
Het ding viel ineens uit na het openen van een zip met gedownloadde muziek.
Daarna komt het systeem in een bootloop.
We halen het tot het inlogscherm, als je snel bent kun je het wachtwoord nog intypen maar daarna komt er een BSOD.
W7 mag evt opnieuw worden geïnstalleerd maar huidige data moet behouden blijven.
Wat kan ik hieraan doen?
Ik weet dat ik mogelijk ook een Acer Herstel CD kan gebruiken maar ben bang dat data dan verloren gaat. Eigenaar heeft geen CD’s meer van Acer.

Het systeem:
  • Acer Aspire X 3810
  • Windows 7 Home Premium
De BSOD :
  • DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
  • Iastor.sys
Wat ik geprobeerd heb:
  • Opstarten met F8 , geen enkele optie heeft effect. (incl veilige modus en laatst bekende werkende conf)
  • HD eruit halen en mouten in ander systeem (dit werkte niet want het andere systeem kon de harddisk (wd5000aaks) niet initialiseren. Ik zag hem wel in diskmgmt.msc maar kon hem niet initialiseren, ‘device not ready’)
  • Ik las op een ander forum dat het ook verholpen kon worden met het flashen van de BIOS. Dit kreeg ik niet gedaan want acer boodt alleen software aan die je kon starten vanaf een werkende windows install.
  • Starten met winxp CD en repair mode (ik kwam niet in de repair mode)
  • Starten met W7 CD en repair mode. (mem check gaf geen errors en restart repair gaf aan dat hij het gerepareerd had. Na een reboot kwam ik heel even in het systeem, daarna maakte HD raar geluid en bevroor het hele systeem. Na een reboot was de BSOD weer terug. Toen ik weer startup repair wilde doen kreeg hij dit niet meer gedaan.)
Alvast bedankt!

De BSOD gaat telkens te snel weg dus die kreeg ik niet op de foto.
http://www.sesko.nl/SAM_1214b.jpg
http://www.sesko.nl/SAM_1216b.jpg
http://www.sesko.nl/SAM_1218b.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Laatst online: 18-09 13:19
De BSOD melding die je geeft heeft vaak met je geheugen te maken dus dat zou ik iig eens proberen te testen.
Wat info over de genoemde driver kan je hier vinden: link

Ik zou de schijf er uit halen en aansluiten via een sata/ide naar usb adapter. Dan heb je als het goed is geen problemen met initialisatie et cetera en zou je zonder problemen de bestanden er af moeten kunnen krijgen.

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebasKoot
  • Laatst online: 31-12-2024
In mijn eerste bericht heb ik geprobeerd alles op te sommen wat ik heb gedaan. Ik heb het werkgeheugen al getest dmv de W7 mem check. Iastor.sys is een SATA/RAID driver volgens mij. Het zou eerder iets met de HD te maken kunnen hebben.

Ik heb de schijf eruit gehaald en via een USB adapter aangesloten (zie eerste post). Dan krijg ik de initialisatieproblemen. Ik dacht de data via een andere PC veilig te stellen maar kon de schijf dus niet mounten.

Er wordt geen RAID gebruik, er zit maar 1 schijf in. Wel met meerdere partities, onder andere een Acer partitie waarschijnlijk om het systeem te herstellen maar dan ben ik denk ik de data kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackdaw
  • Laatst online: 14:37
De bsod is inderdaad de storage driver van de intel controller. Zeer waarschijnlijk is je schijf brak. Wat je zou kunnen proberen is de hdd-check-tool gebruiken van de fabrikant. Om de data veilig te stellen is het het handigste een ubuntu live cd branden en daar van opstarten. Dan zou je de data nog kunnen veilig stellen door het naar een externe hdd te kopieren. De disk weer gebruiken bij herinstallatie zou ik in ieder geval afraden, rare geluiden etc maken de disk niet betrouwbaar.