Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06:44
Boot Probleem OSX

Specs:
MBP 2010 I5 2,4.
OCZ Vertex 2 60 gb in optibay ((5gb ondergepartioneerd(startup volume))
Orriginele Hitiachi 320 gb. (Data opslag)
Gelukkig heb ik time machine backups. Dus dat is het probleem niet.

Het probleem is als volgt:
Gister had ik per ongeluk mijn MBP uit gezet ipv sluimer.
Toen ik hem daarna weer aan wou zetten kreeg ik mooi de GONG te horen, het apple logo te zien, een draaiend loading icoon en een laadbalk daaronder??
Die laad balk laat 2x tot ongeveer een kwart van de totale lengte en dan zet de MBP zich zelf uit.
Lijkt er dus op dat er iets mis is.

Wat heb ik geprobeerd:
SMC reset => Geen oplossing.
PRram reset=> geen oplossing.
Safeboot dmv shift in houden geeft zelfde restart na een paar seconden. En wil daar ook niet mee opstarten
Command + V booten. Kan op het laatst niet meer lezen waar op het fout gaat.
Laatste melding is iets van CPU halted.
Heb wel gevonden dat hij wat in de Console logt, deze foutmelding vind ik vreemd:
Can’t interpet EFI boot device.
Could not interpret boot device as either network or disk

Dit lijkt er op dat het een fout is op het startup volume.

Dan proberen op te starten in single user mode.
FSCK een aantal keer uitgevoerd, maar die kan de fout niet herstellen. Geeft een foutmelding keer op keer dat het volume niet hersteld kan worden.
Afbeeldingslocatie: http://i53.tinypic.com/oa6xki.png
Heb hier naar gegoogled en kom vaak op het zelfde uit als een probleem met hardeschijf
Dan maar het volume mounten: mount / => exit.
En OSX start dan volledig op.

Via schijfhulp programma permissies hersteld.
Via schijfhulp programma repair disk geprobeerd die geeft aan dat de schijf hersteld moet worden via een andere disk or installatie DVD.

Dat word een stuk lastiger. Zit voor mijn werk in het buitenland en heb geen DVD drive meer in mijn MBP zitten, daar zit de SSD.
Maar goed heb wel een paar externe schijven bij en een gemaakte image van mijn DVD.
Toen geprobeerd de image naar een 8gb usb stick te restoren, dit werkt zo ver.
Heb de USB stick als Guid partition geformatteerd en dan als extended journaled.
Restoren gaat goed. De USB word daarna ook gemount en kan de installatie openen.
Dan start ik opnieuw op en houd option in gedrukt. Selecteer de USB drive, en dan gebeurd er niks.
Toen een externe HD gepakt en ook geformateerd als guid en extended jornaled. Die gaf het zelfde probleem met opstarten
Dan nog een keer opstarten van USB drive in verbose mode:
Afbeeldingslocatie: http://i56.tinypic.com/11kkrjs.png
Dus hij laat de boot.efi wel goed.
Maar dan blijft hij hangen op zijn kext te laden.

Toen ben ik weer terug gestart in single user mode. Vanuit daar de install proberen uit te voeren naar een andere partie op de usb disk.
Die installatie gaat ook lopen, maar na 10 min houd hij er mee op en herstart de laptop.

Ook heb ik geprobeerd bootcamp aan de gang te krijgen, maar dat gaat niet zonder optische media.

Wie heeft er nog meer ideen die ik kan proberen om toch via de image die ik heb op te kunnen starten en zo mijn HD proberen te repareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
*Subtiele Kick*

Iemand een idee wat er nog te proberen valt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-09 14:51
In het SSD topic las ik laatst iets over problemen die bij een Vertex 2 icm bepaalde chipsets (die in sommige mbp modellen gebruikt worden) kunnen optreden. Mogelijk kan zoeken in die richting je verder helpen? De fout lijkt me idd wel met je bootschijf van doen te hebben.

[ Voor 26% gewijzigd door Jesse op 14-02-2011 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:05

Step

step@tweakers.net#

Je kunt altijd proberen je mkext file te verwijderen en “/System/Library/Extensions/Caches/” zodat ie weer een beetje schoner boot. :)

~Step @ Mac Mini i5 2018 en 13" MacBook Pro i7 2020 - eGPU build

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
zal die mkext straks een proberen.

Ik zal ook eens gaan zoeken naar problemen met de Vertex 2.
Thanx zover,

net nog even een check laten lopen:
2011-02-14 22:23:22 +0100: Volume 'OSX' controleren
2011-02-14 22:23:22 +0100: Controleprogramma wordt gestart:
2011-02-14 22:23:23 +0100: Livecontrole uitvoeren.
2011-02-14 22:23:23 +0100: Journaled HFS Plus-volume wordt gecontroleerd.
2011-02-14 22:23:23 +0100: Extents overflow-bestand wordt gecontroleerd.
2011-02-14 22:23:27 +0100: Catalogusbestand wordt gecontroleerd.
2011-02-14 22:23:27 +0100: Onjuist aantal blokken voor bestand 'Intervals_EAE122DF-A7F0-5750-BF83-B65295477775.plist'
2011-02-14 22:23:27 +0100: (Het moet 1 zijn in plaats van 0)
2011-02-14 22:23:27 +0100: Ongeldige nodestructuur
2011-02-14 22:23:27 +0100: Het volume 'OSX' kan niet helemaal worden gecontroleerd.
2011-02-14 22:23:27 +0100: Fout: Deze schijf moet worden hersteld. Start de computer op met een andere schijf (zoals de Mac OS X-installatieschijf) en gebruik vervolgens Schijfhulpprogramma om deze schijf te herstellen.2011-02-14 22:23:27 +0100:
2011-02-14 22:23:27 +0100: Schijfhulpprogramma is gestopt met het controleren van 'OSX': Deze schijf moet worden hersteld. Start de computer op met een andere schijf (zoals de Mac OS X-installatieschijf) en gebruik vervolgens Schijfhulpprogramma om deze schijf te herstellen.
2011-02-14 22:23:27 +0100:

ook nog even een smart status gevonden van de schijf, moet wel zeggen dat de Raw Read Error Rate vrij hoog is met het gemiddelde dat ik overal terug kan vinden, en vooral als ik hem vergelijk met mijn andere hardeschijf, die staat namelijk op 0:
Afbeeldingslocatie: http://i52.tinypic.com/whaxl.png

[ Voor 94% gewijzigd door The Fatal op 14-02-2011 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-06 13:07

Digistorm

ex-demo scener

The Fatal schreef op maandag 14 februari 2011 @ 21:26:
net nog even een check laten lopen:
(...)
2011-02-14 22:23:27 +0100: Fout: Deze schijf moet worden hersteld. Start de computer op met een andere schijf (zoals de Mac OS X-installatieschijf) en gebruik vervolgens Schijfhulpprogramma om deze schijf te herstellen.2011-02-14 22:23:27 +0100:
2011-02-14 22:23:27 +0100: Schijfhulpprogramma is gestopt met het controleren van 'OSX': Deze schijf moet worden hersteld. Start de computer op met een andere schijf (zoals de Mac OS X-installatieschijf) en gebruik vervolgens Schijfhulpprogramma om deze schijf te herstellen.
Heb je dit al gedaan? Opstarten met de installatie DVD en vanuit hulpprogramma's het Schijfhulpprogramma gedraaid op deze schijf? Het komt wel vaker voor dat er een fout gevonden wordt die hersteld moet worden en dat kan niet als er vanaf die schijf opgestart is. En meestal lukt het dan wel vanaf bijvoorbeeld de installatie DVD.

Hier stond achterhaalde informatie…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
The Fatal schreef op zondag 13 februari 2011 @ 14:06:
Via schijfhulp programma repair disk geprobeerd die geeft aan dat de schijf hersteld moet worden via een andere disk or installatie DVD.

Dat word een stuk lastiger. Zit voor mijn werk in het buitenland en heb geen DVD drive meer in mijn MBP zitten, daar zit de SSD.
Maar goed heb wel een paar externe schijven bij en een gemaakte image van mijn DVD.
Toen geprobeerd de image naar een 8gb usb stick te restoren, dit werkt zo ver.
Heb de USB stick als Guid partition geformatteerd en dan als extended journaled.
Restoren gaat goed. De USB word daarna ook gemount en kan de installatie openen.
Dan start ik opnieuw op en houd option in gedrukt. Selecteer de USB drive, en dan gebeurd er niks.
Toen een externe HD gepakt en ook geformateerd als guid en extended jornaled. Die gaf het zelfde probleem met opstarten
Heb geen DVD drive meer.
En mijn gerestorde image wil hij niet booten. Ook voor test eentje geprobeerd van het i-net, maar die wilt ook niet starten.
BLijft hangen op kext laden zoals in het plaatje boven staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

The Fatal schreef op dinsdag 15 februari 2011 @ 22:21:
[...]

Heb geen DVD drive meer.
En mijn gerestorde image wil hij niet booten. Ook voor test eentje geprobeerd van het i-net, maar die wilt ook niet starten.
BLijft hangen op kext laden zoals in het plaatje boven staat.
Wellicht toch met de originele Snow Leopard DVD in een externe (USB) DVD drive opstarten.
Pagina: 1