• gerjaknut
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-04-2025
hey luitjes,

Ik zit de laatste tijd te dubben. Bij de prestatieindex van windows 7 trekt mijn geheugen de score erg omlaag. Bovendien vindt ik zelf dat er wat te weinig in zit. Echter heb ik de twee geheugensloten vol zitten met twee keer 1 GB corsair xms2 geheugen.

mijn huidige setup:
asus m2n-x (nadelen maar vier sata poorten en maar twee geheugenbank sloten)
amd athlon 64 x2 5200+ (tests gedraaid geen fouten)
2x 1GB corsair xms2 geheugen (memtest gedraaid geen fouten)
asus EN9600gt silent
coolermaster 520 watt
draaiend op w7 ultimate 32 bits

geplande situatie:
Ik heb twee 320 GB schijven gevonden (western digital black) die ik in raid 0 wil gaan zetten waar OS en programma's op komen en dan mijn huidige 640 GB green gebruiken voor de data. Deze bezetten samen 3 sata poorten waarbij ik dus nog maar één van de twee dvd spelers/schrijvers kan aansluiten. Opzich levert dit geen probleem op omdat ik er meestal maar één gebruik maar toch jammer van de speler.

Voor het geheugen heb ik meerdere opties:
1. basissetup vervangen (nieuw moederbord, geheugen en processor)
2. nieuw moederbord (am2 (am2+?) + huidige processor en geheugen + nog 2 extra geheugenbankjes)
3. twee nieuwe geheugenbankjes kopen

optie 1. Waarschijnlijk wacht ik dan de BBG van maart af en baseer ik daarop de basis
optie 2. wat voor moederbord raden jullie dan aan? heb al even gekeken in de database maar kom er niet. echt uit... dus minimaal 4 geheugensloten en liefst minimaal 6 sata poorten. Verder geen speciale wensen tenzij het mogelijk is om een te vinden met usb 3.0 maar dacht het niet. (processor is am2, en dus ddr2)
optie 3. Wat denken jullie 2x2 of 2x4?

Ik vraag jullie dus voor welke optie ik het beste kan gaan. Heb hooguit 300 euro te besteden (kan eventueel nog even doorsparen). Ultimate 32 wordt vervangen door home premium 64 bits.

als er nog vragen zijn dan hoor ik het wel ;) Alvast bedankt!

Edit: wil voor de eerste keer officieel gaan overclocken alleen met dit geheugen heeft het weinig zin (moederbord kan maar in zeer beperkende mate overclocken...)

[ Voor 3% gewijzigd door gerjaknut op 13-02-2011 14:38 ]

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-02 22:12

Mavamaarten

Omdat het kan!

Ik zou gewoon je oude geheugenbankjes beiden vervangen met 2 GB exemplaren. Dat kost je heel wat minder, en wil je éxtra geheugen erbijprikken moeten deze toch liefst van hetzelfde merk en type zijn. 2x 2GB lijkt mij de beste optie.

Android developer & dürüm-liefhebber

• Roytoch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-02 15:48

Roytoch

Nietes

De hamvraag lijkt me wat je gebruik is? Voor office gebruik en lichtere games is je setup prima, en 2GB ram is niet veel maar ook niet ernstig weinig... merk je dat je geheugen tekort komt dan?

Welles

• gerjaknut
naja opzich gebruik ik deze pc wel voor de dingen die iets meer kracht vereisen voor het lichtere werk etc heb ik een dell xps 15 die aardig meegaat. Speel graag toch wel de wat zwaardere games op 1080p voor black ops is het geheugen te weinig en de processor te traag maarja opzich trekt mijn laptop dat wel. Bovendien begon laatst een 1080p film te haperen na een tijdje kan dit liggen aan het geheugen of is het eerder de videokaart die te warm wordt?
Wat mij het meest tegenstaat tegen alleen nieuw geheugen is toch het idee dat mijn processor alweer 5 jaartjes draait. Ik heb bij lange na geen idee hoe lang deze het nog zal trekken

[ Voor 16% gewijzigd door gerjaknut op 13-02-2011 14:15 ]

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17-02 21:23
Dat een 1080p film stottert heeft niets met hardware te maken, die 9600gt kan namelijk prima assisteren in het decoderen van een 1080p film. Over het upgraden kun je zelf alleen maar een beslissing nemen, 2x 2GB geheugen erbij prikken is meer een goedkoop lapmiddel waardoor de pc nog even mee kan. Nieuwe basiscomponenten is voor de langere termijn weer beter, maar ook weer veel duurder. Kortom, wil je toch binnenkort gaan upgraden, doe het dan gelijk goed en zoniet prik er dan wat geheugen bij.

• gerjaknut
Nog ff een vraagje is am2+ altijd compatible met am2 (ddr2) en am3 (ddr3) zoja dan zoek ik denk ik gewoon een nieuw am 2+ moederbord met minimaal 6 sata aansluitingen en 4 ddr2 sloten. Op een gegeven moment ga ik me toch ergeren aan het sata poorten tekort...

Verwijderd

Het probleem van te weinig Satapoorten is altijd makkelijk op te lossen. Je steekt er gewoon een Satacontroller in. Vind ik het persoonlijk nog een betere oplossing ook, omdat je het altijd van het ene naar het andere systeem kan migreren zonder problemen.

• Xessive
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20-07-2025
Ik denk dat je het beste kan kijken naar een nieuw Mobo en ander geheugen. Als je processor nog goed is en een redelijke snelheid geeft (weet niet wat die Windows prestatie index voor score geeft) dan zou ik die nog gewoon gebruiken. Dan ben je voor € 200,- klaar. (geheugen 4x1GB of als de prijs het toelaat 4x2GB).

edit: Die windows prestatie index is niet altijd te vertrouwen, maar als je geheugen bv 4,5 als score heeft en je processor 4,6 dan wordt het een heel ander verhaal. Dan kan beter gaan kijken naar een nieuwe processor en geheugen.

[ Voor 27% gewijzigd door Xessive op 14-02-2011 11:50 ]

Seriously? Nope, not a bit...

• gerjaknut
Probleem van sata poorten is inderdaad makkelijk op te lossen maar opzich zijn am2+ moederborden niet zo duur en de twee minpunten (sata poorten en maar 2 geheugen slots) brengt mij dan opzich wel redelijk vlot naar een nieuw moederbord. Ook is het benodigd geheugen verdeeld over 2 altijd duurder dan over vier waar dus nog wat geld wordt bespaart. Uiteindelijk gaat een nieuw moederbord + geheugen waarschijnlijk niet heel veel meer kosten dan nieuw geheugen en een sata-controller, maar het blijft wel een punt van aandacht! Wat overigens ook meespeelt is dat dit moederbord zo goed als geen overclock mogelijkheden heeft waar ik me wel wat in wil gaan verdiepen aangezien dit toch al wel een wat ouder systeempje is

[ Voor 15% gewijzigd door gerjaknut op 14-02-2011 12:34 ]

Verwijderd

Op zich zou een nieuw mobo geen slechte keuze zijn. Aan de andere kant is dit mobo (redelijk) te upgraden.
Gewoon afwegen wat de pro's en con's zijn en dan een beslissing maken.

• gerjaknut
wat bedoel jij met upgraden? tuurlijk er zijn pci kaarten bij te steken maar verder heeft dit moederbord betrekkelijk weinig te bieden.

Verwijderd

Geheugen kan je upgraden naar 2 x 2GB toch? Ook kan de X2 6000 cpu er op. Daarnaast kan je er nog verschillende Satacontrollers op kwijt (PCI, PCI-E x1 of x8). Op zich nog goed te upgraden dus. Maar die keuze ligt uiteindelijk bij jou.

• Xessive
Verwijderd schreef op maandag 14 februari 2011 @ 12:52:
Geheugen kan je upgraden naar 2 x 2GB toch? Ook kan de X2 6000 cpu er op. Daarnaast kan je er nog verschillende Satacontrollers op kwijt (PCI, PCI-E x1 of x8). Op zich nog goed te upgraden dus. Maar die keuze ligt uiteindelijk bij jou.
Als je dit doet ben je ongeveer het volgende kwijt:
Processor - € 65
Geheugen (TWIN2X4096-6400C5) - € 64
Sata Controller - € 18

Totaal € 147 (excl. verzendkosten)
Maar dan zit je wel aan het maximum wat dit Mobo aankan. Ik denk dat je daarom beter nog wat kan gaan sparen en kijken naar een ander Mobo + Processor + Geheugen.

[ Voor 1% gewijzigd door Xessive op 14-02-2011 13:35 . Reden: verzendkosten niet meegerekend ]

• gerjaknut
dan zit ik inderdaad op de limit. Opzich zijn er op dit moment ook wel vrij goedkoop leuke setjes te koop. Stel ik haal een x3 koop een moederbord met unlock functie en wat leuk geheugen en met een beetje geluk is er dan een x4 van te maken en anders houdt ik een triplecore processor die altijd nog te vervangen is over (bij deze aangenomen dat am3 nog wel even meegaat)

Verwijderd

Mocht je inderdaad gaan voor een nieuw mobo, dan wil ik de m2n-x wel van je overnemen. Mits het tegen een redelijke prijs is natuurlijk.

• gerjaknut
1 ding vraag ik me nog wel af zijn am2+ moederborden altijd compatible met am3 en am2? dit zou namelijk wel eens de doorslag kunnen geven van de keuze die ik ga maken

• Xessive
Zie deze link: nieuws: Biostar introduceert 785G-moederbord met AM2+-socket
Volgens mij kan een AM2+ mobo zowel een AM2 als een AM3 processor hebben.

• jaapsander
AM2+ kan inderdaad een AM3 processor bevatten. Andersom trouwens niet. Waar je wel op moet letten is de compatibiliteit van het bios. Niet alle AM2+ borden hebben een bios upgrade gehad waardoor ze AM3 cpu's ondersteunen.

Verwijderd

Ik heb nog wel een sata controller, met 2 sata poorten liggen voor je. Kun je voor de verzendkosten in een bubbelenvelop wel van me krijgen.

• gerjaknut
optie 2 staat op het punt om af te vallen begin tenzij iemand anders kan verwerpen dat op een am2+ moederbord alleen ddr2 geheugen kan... aangezien ddr2 aanzienlijk langzamer is zou het een beetje jammer zijn.

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18-02 07:43
gerjaknut schreef op maandag 14 februari 2011 @ 18:15:
optie 2 staat op het punt om af te vallen begin tenzij iemand anders kan verwerpen dat op een am2+ moederbord alleen ddr2 geheugen kan... aangezien ddr2 aanzienlijk langzamer is zou het een beetje jammer zijn.
AM2+ moederborden ondersteunen (als ik het goed heb) alle AM2, AM2+ en AM3 processoren, waarvan de AM2(+) processoren alleen DDR2 ondersteunen. Dus koop je een AM2+ moederbord, heb je meestal te maken met een combi van DDR2 en DDR3. Jammer genoeg, kunnen deze niet beiden tegelijk functioneren.

dus,
1. Goed idee, maar dat is het altijd. Alleen denkt je portefeuille er anders over...
2. Kan, behalve die twee extra bankjes. Zoals ik al zei, meestal is AM2+ 2xDDR2 + 2xDDR3. Niks mis mee, maar deze kunnen niet door mekaar heen werken. Dus je gebruikt óf DDR2 óf DDR3. En aangezien AM2(+) processoren alleen DDR2 ondersteunen, zul je extra DDR2 moeten kopen. En met een beetje pech, zelfs vervangen. Je kunt ook nog, met een nieuw mobo, 2x1GB XMS2 erbij kopen.
3. Kan altijd, als nooduitgang.

als nieuw mobo zit je al eigenlijk vast aan de MSI K9A2GM-FIH, omdat deze goedkoopst in zijn prijsklasse is en nog net ondersteunt wat jij hebt. Je setup is sowieso al enigzins oud.

Ik hoop dat je er wat mee kunt!

Verwijderd

titelfix

• gerjaknut
Dat ddr2 niet met ddr3 te combineren was dat wist ik wel. Alleen begreep ik vanuit meerdere bronnen dat ddr3 niet de gebruikelijke snelheden kan halen maar alleen wat ddr2 ook kon halen. Verder weet ik natuurlijk dat dit systeem inmiddels ca 5 jaar oud is. Wat dus eigenlijk bij optie 2 de bedoeling zou zijn dat als ik mijn processor te traag ga vinden of op sterven zou gaan liggen eventjes een processor en geheugen zou hoeven kopen en niet weer een redelijk groot gedeelte mag gaan vervangen.

• jaapsander
Op een AM2+ MB kan over het algemeen alleen DDR2 geheugen, Op een AM3 kan over het algemeen alleen DDR3 geheugen.

AM2+ CPU's hebben alleen een controller voor DDR2 geheugen en kunnen daardoor alleen icm DDR2 geheugen gebruikt worden (dus alleen in een AM2+ socket) AM3 CPU's hebben zowel een DDR2 als een DDR3 geheugencontroller en kunnen daardoor zowel met DDR2 als DDR3 gebruikt worden (in zowel een socket AM2+ als een AM3).

Het prestatieverschil tussen een AM3 CPU op een socket AM2+ icm met DDR2 en een socket AM# icm DDR3 is volgens mij ongeveer 5%. Dus niet eens zo duidelijk merkbaar. Overigens zijn de geheugenprijzen zo laag op dit moment dat ik je adviseer wanneer je een nieuw moederbord koopt gewoon een socket AM3 icm met DDR3 koopt.

Edit: Een groot deel van de componenten vervangen is ook maar relatief. Een leuk moederbord heb je al voor rond de €70, Een leuke cpu voor €60 à €70 euro en 4 GB DDR3 geheugen voor €40 euro. Samen is dat ongeveer €180 euro en is je pc weer helemaal bij. Overigens kan het nog goedkoper. Ook kun je proberen een CPU te unlocken waardoor je voor ongeveer hetzelfde geld (mogelijk!) een zeer snel systeem hebt.

[ Voor 21% gewijzigd door jaapsander op 15-02-2011 10:08 ]

• gerjaknut
ik ben dan inderdaad van plan te unlocken en dan denk ik dat ik ga voor een triplecore voor het geval het niet lukt . ik heb dan in iedergeval 3 cores. En inderdaad leuke moederborden zijn wel te vinden voor een niet al te hoge prijs. Vanmiddag is ff kijken wat wel en wat niet mogelijk is.

• gerjaknut
Zo denk dat ik er uit ben... Toch maar voor optie 1 ga. Hier wat ik tot nu toe bij elkaar heb gevonden:
moederbord: Asrock 890FX Deluxe 3 (mooi bord 8 sata poorten, 4 geheugensloten, actief gekoelde northbridge en is voorlopig weer bij)
processor: Phenom II x2 550 BE (hopelijk te unlocken, anders lekker overclocken)
geheugen: A-data Gaming series 1600mhz 2x 2GB (47 euro)
processor koeler: zalman cnpsx10 performa (goede koelprestaties aardig kleiner dan de scythe mugen rev. b)

Nog ff een klein vraagje de processor ondersteunt maximaal 1066 mhz geheugen verandert dit met core unlocken en/of overclocken? Zijn er verder nog op of aanmerkingen?

[ Voor 12% gewijzigd door gerjaknut op 16-02-2011 17:39 ]

Pagina: 1