Linux ziet geen partities

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volotactus
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:51
Hoi GOT-ers,

Een paar dagen geleden had ik het idee om naast Windows 7, een linux te installeren.
Eerst gaan uitzoeken welke distro, en uiteindelijk op Fedora uitgekomen.
De image van Fedora op een usb gezet en begonnen met de installatie. Tijdens de installatie (waar je je hdd kan indelen), ziet Fedora een compleet lege hdd. Dus meteen de installatie afgebroken en opnieuw opgestart, en ik kan nog gewoon Windows gebruiken.

Toen maar een andere distro geprobeerd (Ubuntu, Debian), maar deze zien de hdd ook als "nieuw". Toen ook maar Windows eraf gehaald, hdd geformateerd. Eerst Windows erop gezet (een partitie vrijgehouden voor linux), maar nog steeds ziet linux een compleet lege hdd (zonder partities).

Wat is hier aan de hand? Windows werkt gewoon normaal, alleen krijg ik linux niet geinstalleerd.

Het betreft een Sony Vaio VPCZ12C5E laptop met als hdd een Seagate Momentus XT 500gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GraveR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-08 19:26
Het lijkt erop alsof de Linux-installers (of Windows natuurlijk) zich heeft verslikt in het type partitietabel. Voor normale computers is dat MSDOS of GPT.

Je kunt dit uitzoeken door middels een Linux Live-CD met gparted een nieuwe partitietabel te maken op de betreffende schijf. (Device -> Create Partition Table en dan MSDOS).

Let op, je raakt alles op die schijf kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zordaz
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:29
Voordat je een hele nieuwe partitietabel aanmaakt zou ik eerst eens met een live-cd kijken wat er op die schijf aanwezig is met fdisk -l /dev/sdx (als root, of met sudo).

Als er dan wel partities te zien zijn dan is er normaal gesproken een andere oplossing mogelijk.

[ Voor 22% gewijzigd door zordaz op 14-02-2011 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volotactus
In tussen heb ik beide opties geprobeerd, maar zonder succes.

Als ik via de terminal, fdisk -l /dev/sdx, doe dan gebeurd er niks. Krijg gewoon weer een nieuwe regel zegmaar.
Toen maar de optie van "GraveR" geprobeerd, maar dan krijg ik een error "Error while creating partition table".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterMann
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-10 23:43
In plaats van sdx moet je je driveletter invullen, dus sda of sdb. Geef eens de output van fdisk -l (dat is een lowercase L) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volotactus
Nu is het wel gelukt, bedankt "Altermann".
Maar fdisk ziet ook geen partities, op mijn usbstick wel (even getest of het command klopte). Maar er zijn er volgens windows toch echt 3 (Windows, system reserved en een lege).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GraveR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-08 19:26
Wat geeft parted -l (kleine Leo)? Dikke kans dat-ie aangeeft dat er wat loos is met een GPT-tabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volotactus
Na een aantal reboots deed de Gparted optie het ineens wel. Dit heb ik toen maar gedaan en toen zag Linux wel de gemaakte partities. Alleen heb ik nu een ander probleem dat te maken heeft met de Vaio Z, deze heeft nl. 2 videokaarten en daar is nog geen goede ondersteuning voor in Linux. Dit zorgt ervoor dat na de installatie (Live CD heeft wel beeld), als Linux wordt gestart een zwart beeldscherm komt en verder niks.

Dit is op te lossen met een hacked bios (met de nodige risico's) of een update in ?de kernel? van Linux. Dus ik houd het maar bij een Live CD/Usbstick.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielkraak
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20-09 17:52
Volotactus schreef op woensdag 16 februari 2011 @ 21:13:
Na een aantal reboots deed de Gparted optie het ineens wel. Dit heb ik toen maar gedaan en toen zag Linux wel de gemaakte partities. Alleen heb ik nu een ander probleem dat te maken heeft met de Vaio Z, deze heeft nl. 2 videokaarten en daar is nog geen goede ondersteuning voor in Linux. Dit zorgt ervoor dat na de installatie (Live CD heeft wel beeld), als Linux wordt gestart een zwart beeldscherm komt en verder niks.

Dit is op te lossen met een hacked bios (met de nodige risico's) of een update in ?de kernel? van Linux. Dus ik houd het maar bij een Live CD/Usbstick.
Bij mij werkten twee videokaarten wel in Linux (ubuntu). Het enige probleem was alleen dat ik niet tussen de videokaarten kon switchen, waardoor mijn accu zo leeg was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_Glenn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Volotactus schreef op woensdag 16 februari 2011 @ 21:13:
Alleen heb ik nu een ander probleem dat te maken heeft met de Vaio Z, deze heeft nl. 2 videokaarten en daar is nog geen goede ondersteuning voor in Linux. Dit zorgt ervoor dat na de installatie (Live CD heeft wel beeld), als Linux wordt gestart een zwart beeldscherm komt en verder niks.

Er is een mailinglist voor Vaio Z gebruikers, daar zitten een paar mensen die het fijne van die stamina-mode enzo weten. Ik was daar wat aan het meelezen, maar heb al geconcludeerd dat ik geen Sony ga kopen - te veel gedoe icm Linux...

Recente thread: https://lists.launchpad.net/sony-vaio-z-series/msg01956.html
Pagina: 1