Er zijn de volgende type spelers.
Realtek:
Spelers met een Realtek chip. Deze zitten in de klasse t/m max 150 euro. Deze speler doen wat ze doen moeten maar hebben wel wat problemen met streamen. 1080P materiaal gaat niet altijd vloeiend. Merken als AC-Ryan, Asus, Mede8er en nog een paar blijken betrouwbare spelers te zijn.
Deze serie spelers zijn instapspelers. Ondersteuning voor DVD-menu, Blu-Ray menu en HD-audio is niet altijd even goed geregeld bij de merken. De Gui van alle spelers vertonen veel overeenkomsten
Er komt een nieuwe lichting aan van speler met een nieuwere Realtek chip. De nieuwe spelers van AC-Ryan zijn hier mee uitgerust. Of deze speler echt beter zijn, weet ik. Ze zijn net op de markt.
Streamen vanaf je Synology NAS zou met de Realtek spelers via NFS moeten werken (waarschijnlijk ook zonder haperingen). Via Samba geeft het wat meer problemen.
Instap Sigma:
WD TV Live HUB. Hier zit een een Sigma chip. Ik noem alleen de WD TV Live Hub omdat alleen deze een interne HDD kan bevatten (wat er ook al in zit, 1 TB). De WD TV bevat de Sigma 8654 chip. Dit is een instap chip welke betere streaming eigenschappen heeft dan de Realtek chip. Ook bij deze sigma chip blijken dingen als DVD-Menu, Blu-Ray menu en HD-audio niet altijd even goed te werken.
Bij instap Sigma is niet veel keuze. Waarschijnlijk is de chip voor de fabrikanten duurder en, volgens Sitecom, moeten de fabrikanten veel zelf aan de, door Sigma, bijgeleverde software sleutelen. Dit maakt de Realtek chip interessanter voor fabrikanten
Streamen vanaf je Synology NAS is met deze speler geen enkel probleem
Boxee Box.
De Boxee Box maakt gebruik van de Intel CE4150 en heeft veel potentie. Deze speler kan volgens mij geen interne HDD bevatten en heeft in de software wat meer de nadruk liggen op social media en wat minder op eigen content. Desalniettemin blijkt het wel veel dingen te ondersteunen en streamen is ook geen enkel probleem. De gebruikers ervaringen laten zien dat het een goede speler is maar ik ken 'm niet. De aangekondige AC-Ryan Fluxx zal gebruiken maken van de zelfde chip maar zal andere software krijgen.
Streamen vanaf je Synology NAS is met deze speler geen enkel probleem
De prijs voor deze spelers ligt al wel boven de 200 euro
Duurdere Sigma:
Popcorn Hour en Dune maken gebruiken van de 864x chip van Sigma. Dit zijn chips duidelijk krachtiger is dan de Realtek en de instap Sigma Chip. Hierdoor is het streamen van de zwaarste 1080P bestanden geen enkel probleem. Ook dingen als Volledig support voor DVD-menu en support voor Blu-Ray menu (BD-Lite) en volledig support voor HD-audio zijn in de chip geintegreerd. Doordat de chip krachtiger is blijkt alles ook vloeiender te werken
Streamen vanaf je Synology NAS is met deze speler geen enkel probleem.
Ik spreek niet uit eigen ervaring maar de Dune spelers zouden minder problemen geven dan Popcorn Hour speler.
Onderstaand geldt door de Dune speler (ik heb er een namelijk)
Het zijn spelers voor eigen media. Dingen als twitter, online video, Youtube is niet aanwezig.
Het heeft een duidelijk overzichtelijke interface (duidelijk beter dan Realtek) en is redelijk vrij in te delen.
Je kunt bij de Dune snelkoppelingen maken naar specifieke netwerkmappen (gedeeld uiteraard). De Realtek spelers kunnen dit niet.
Ook voor deze speler geldt dat de prijs boven de 200 euro ligt.
N.B
Geen van de spelers bied support voor Gigabit LAN. Dit is echter ook niet nodig. 100 Mbit blijkt in praktijk ook meer dan voldoende te zijn.
Conclusie:
Bij media speler geldt dus echt "Het kost wat maar dan heb je ook wat". De duurdere spelers zijn ook echt beter dan de goedkopere spelers
Ik weet niet waar je woont maar ga anders eens bij
Wifimedia in Arnhem langs. Dit is een goede winkel voor dit soort spullen.