Compacte AV receivers... Bestaan ze?

Pagina: 1
Acties:
  • 6.642 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colorsnare
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 25-11-2024
Voor mijn home theater setup ben ik op zoek naar een compacte AV receiver maar heb daarin tot nu toe weinig success in geboekt. Meeste modellen liggen zo rond de (L)380 x (B)420 x (H)160 maar dit is te groot voor wat ik wil.

Het gaat voornamelijk om de lengte van 't apparaat. Deze wil ik het liefst 30cm of kleiner. Breedte en hoogte zijn minder belangrijk maar wil 't toch zo klein mogelijk houden.

Het belangrijkste is dat 't apparaat hdmi in en out heeft en dat recente audio en video formaten worden ondersteund.

Nu was ik al uitgekomen op de Yamaha YMC-500 / YMC-700 maar deze worden voor zover ik weet niet in Europa geleverd. Zijn uiteraard tal van manieren om daar dan alsnog aan te komen maar wil toch eerst kijken of er nog andere opties zijn dan dit apparaat.

Dus als iemand een goeie tip heeft voor een compacte AV receiver hoor ik 't graag! Wil er zo'n 400,- aan uit geven maar kostbaardere suggesties zijn ook welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:54

Exirion

Gadgetfetisjist

En dan moet het zeker ook nog 5.1 of 7.1 zijn? :) Dat past simpelweg niet in zo'n klein kastje als je een beetje redelijk vermogen wil.

Wel heb je dit soort setjes: http://www.audiovideo2day...CD-N7%20Netwerk%20systeem

Is wel stereo, maar speelt via het netwerk af en dat soort dingen.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:55
Dus de receiver mag maximaal 30 centimeter diep zijn? Want "lengte" is de diepte van het apparaat. Dat hoor je niet heel vaak. Veelal is het meer het probleem dat een beetje receiver al zeker 15 centimeter hoog is en daarom niet in het kastje past. Of dat de redelijk normale 42 - 44 centimeter breedte van audio en video apparatuur te breed is voor een kastje.

Zelfs een slimline receiver als de Marantz NR1601 is altijd nog een centimeter of 36 diep. Scheelt wel enkele centimeters met een normale receiver. Een Cambridge Audio Azur 540R is "maar" 31 centimeter, maar wel boven budget. En die heeft zo te zien wel HDMI, maar geen HD Audio en valt dus al af...

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Laatst online: 18:13

JvS

Ik heb hem zelf ook

Exirion schreef op zaterdag 12 februari 2011 @ 16:36:
En dan moet het zeker ook nog 5.1 of 7.1 zijn? :) Dat past simpelweg niet in zo'n klein kastje als je een beetje redelijk vermogen wil.
Tegenwoordig gaat dat makkelijk joh, een nette SMPS voeding, nette voorversterker, 8 kanalen 50-100watt chipamp (2x een amp9 van 41Hz) en een prima DSP met bediening past zelfs wel in een microsetje :). Versterkers hebben de laatste 5 jaar echt een revolutionaire ontwikkeling meegemaakt. Het druppelt alleen pas sinds een jaartje bij consumentenspul naar binnen.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

JvS schreef op zondag 13 februari 2011 @ 13:40:
Versterkers hebben de laatste 5 jaar echt een revolutionaire ontwikkeling meegemaakt. Het druppelt alleen pas sinds een jaartje bij consumentenspul naar binnen.
Da's niet waar. Al jaren wordt in microsets en audioradio's op grote schaal gebruik gemaakt van klasse-D trappen, dus da's niks nieuws. Maar als je voor 400 euro een high-tech systeem in een minikastje zoekt dan kom je bedrogen uit en dat zie ik ook niet zo heel snel veranderen. De standaard is 43cm en de minisetjes hebben niet de functionaliteit die je in grotere systemen vindt.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

FF lekker door welles-nietissen hoor :P. Het is er niet, maar het past wel. Ook met prima kwaliteit :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

FF lekker door welles-nietissen hoor :P. Het is er niet, maar het past wel. Ook met prima kwaliteit :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

JvS schreef op zondag 13 februari 2011 @ 14:24:
Om eerlijk te zijn heb ik pas later begrepen dat hij maximaal 30cm diepte zocht. Ik dacht max 30cm breedte, dus microformaat. En dan kun je zeggen wat je wil, maar een microsetje volproppen met 5.1 of 7.1 is niet realistisch als de prijs normaal moet blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dane86
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 24-03-2024
Exirion schreef op zondag 13 februari 2011 @ 14:35:
[...]

Om eerlijk te zijn heb ik pas later begrepen dat hij maximaal 30cm diepte zocht. Ik dacht max 30cm breedte, dus microformaat. En dan kun je zeggen wat je wil, maar een microsetje volproppen met 5.1 of 7.1 is niet realistisch als de prijs normaal moet blijven.
Even het budget van 400 euro buiten beschouwing gelaten, dan word het nog steeds moeilijk. Een voorversterker/processor zou wel aan de afmetingseisen kunnen voldoen, maarja dan moet je dus nog een aparte eindversterker hebben. En zelfs de nieuwere kleine apparaatjes van Arcam zijn EN geen 5.1 EN nog steeds meer dan 30 cm diep. Ongeacht het budget zal je waarschijnlijk toch voor een 'mediamarkt-setje' moeten gaan.

edit: Dan is er ook nog de Marantz Melody serie, maar ook hier geld, duur en nog steeds geen 5.1

[ Voor 5% gewijzigd door Dane86 op 13-02-2011 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConZito
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 24-06 10:20
Een Cambridge Audio Azur is "maar" 31cm diep, zo zijn er nog wel meer, maar inderdaad niet nieuw voor 400 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colorsnare
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 25-11-2024
Ik ga jullie suggesties eens bekijken. In ieder geval bedankt voor het meedenken :)

5.1 of 7.1 is niet zo zeer een vereiste. Eigenlijk zou ik al heel tevreden zijn met gewoon stereogeluid :)

Wat ik wil is vanaf mijn htpc'tje video en audio door kunnen sturen. Liefst beide gewoon via hdmi om 't lekker beperkt te houden met kabels. Opties als 5.1, 7.1, hd audio of iet's als video upscaling zouden leuke extra's zijn maar niet direct een eis. 't moet vooral dus klein zijn :P

Zat daarom duste kijken naar die neoHD van Yamaha. Heeft in principe de opties die ik wil, lekker compact ook, maar de GUI van dat apparaat maakt 't allemaal net wat omslachtig als ik alleen effetjes naar muziek wil luisteren. Iemand toevallig ervaring met dit apparaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thejoker80
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

Ook ik ben op zoek naar een compacte versterker, hierbij de hoogte vooral belangrijk. Ik heb nu een Onkyo van +/- 15cm hoog staan welke wel erg krap staat en warm wordt. De enige eisen die ik heb zijn:
  • 5.1
  • 2 optische ingangen
  • multiroom (ik wil naast de 5.1 een steroset aan kunnen sluiten die onafhankelijk van de 5.1 aan of uit te zetten is)
  • in ieder geval 1 extra ingang (coax, analoog)
  • hoogte max 14 cm, liefst lager
  • max € 400,-
Ik ben al wel eens een marantz tegengekomen die bijna alles had, behalve multiroom aansturing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConZito
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 24-06 10:20
Multiroom in die afmetingen met dat budget gaat heel lastig worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thejoker80
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

ConZito schreef op woensdag 16 februari 2011 @ 09:16:
Multiroom in die afmetingen met dat budget gaat heel lastig worden.
En als ik mijn budget oprek, zijn er dan suggesties? Ben wel erg benieuwd namelijk. Wellicht is het handiger een andere tv-kast te kopen maar meer geld uitgeven is makkelijker ben ik bang :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:55
Ik zou gewoon voor de Marantz NR1601 of NR1501 gaan (de 1601 is het nieuwere model met HDMI 1.4) en dan voor de Zone 2 een andere versterker aanschaffen. Qua hoogte is de Marantz ook echt het maximale wat ik zou plaatsen in 15 centimeter ruimte, een receiver van 14 centimeter kan zijn warmte dan echt niet goed kwijt.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thejoker80
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

FeaR1986 schreef op woensdag 16 februari 2011 @ 09:29:
Ik zou gewoon voor de Marantz NR1601 of NR1501 gaan (de 1601 is het nieuwere model met HDMI 1.4) en dan voor de Zone 2 een andere versterker aanschaffen. Qua hoogte is de Marantz ook echt het maximale wat ik zou plaatsen in 15 centimeter ruimte, een receiver van 14 centimeter kan zijn warmte dan echt niet goed kwijt.
Wat ik belangrijk vind aan zone 2 is dat deze exact dezelfde muziek speelt als zone 1. Zone 2 is namelijk de open keuken. Ik hoor de muziek hier wel maar daardoor staat het in de huiskamer te hard (de ensuite deuren houden een hoop geluid tegen wanneer ze open zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rde
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 03-01-2024

Rde

thejoker80 schreef op woensdag 16 februari 2011 @ 10:02:
[...]

Wat ik belangrijk vind aan zone 2 is dat deze exact dezelfde muziek speelt als zone 1. Zone 2 is namelijk de open keuken. Ik hoor de muziek hier wel maar daardoor staat het in de huiskamer te hard (de ensuite deuren houden een hoop geluid tegen wanneer ze open zijn)
Dan denk ik dat je beter zoekt naar een receiver met A/B Functionaliteit. En niet met zones werkt. De meeste receivers sturen geluid van digitale ingangen (hdmi etc) niet naar zone 2. Terwijl met A/B speakers als je zowel A als B selecteert ze bijde hetzelfde geluid krijgen. En ik denk dat de meeste receivers dit wel hebben. Met A/B kan je wel geen verschillend ingang signaal naar elk een andere output (dus niet zoals met zones)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dane86
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 24-03-2024
thejoker80 schreef op woensdag 16 februari 2011 @ 09:25:
[...]

En als ik mijn budget oprek, zijn er dan suggesties? Ben wel erg benieuwd namelijk. Wellicht is het handiger een andere tv-kast te kopen maar meer geld uitgeven is makkelijker ben ik bang :+
Een ander tv kastje geeft je wel veel meer opties, en dan hoef je ook geen dure receiver te kopen. Een simpele Onkyo kan alles doen wat jij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thejoker80
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

Rde schreef op woensdag 16 februari 2011 @ 11:30:
[...]

Dan denk ik dat je beter zoekt naar een receiver met A/B Functionaliteit. En niet met zones werkt. De meeste receivers sturen geluid van digitale ingangen (hdmi etc) niet naar zone 2. Terwijl met A/B speakers als je zowel A als B selecteert ze bijde hetzelfde geluid krijgen. En ik denk dat de meeste receivers dit wel hebben. Met A/B kan je wel geen verschillend ingang signaal naar elk een andere output (dus niet zoals met zones)
Is dat iets anders dan multiroom dan? in beschrijvingen van receivers wordt dat regelmatig zo genoemd. Dat is ook wat ik bedoel :)
Dane86 schreef op woensdag 16 februari 2011 @ 12:47:
[...]
Een ander tv kastje geeft je wel veel meer opties, en dan hoef je ook geen dure receiver te kopen. Een simpele Onkyo kan alles doen wat jij wil.
Ik zette er wel een " :+ " bij maar die zin was wel serieus. Een andere kast is geen optie.

[ Voor 20% gewijzigd door thejoker80 op 16-02-2011 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkCantPark
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 28-12-2023

MarkCantPark

Stay awhile and listen...

Audio & HiFi Tweakers,

Vond het (nog) niet nodig om een nieuw topic voor mijn vraag te openen...

Ook ik ben opzoek naar een 'compacte' surround receiver. Door de beperking van ons TV meubel ben ik aan een hoogte van 16cm gebonden. Ben zelf al redelijk aan het rondkijken en heb tot noch toe een tweetal receivers gevonden :

Marantz Nr1602 (B x H x D) 440 x 105 x 367
Pioneer VSX-S500-K (B x H x D) 435 x 85 x 317 mm

Ook zou de Yamaha moeten passen echter ben ik bang dat het wel is te warm kan worden :

Yamaha RX-V571 (B x H x D) 435 x 151 x 363

Gezien het budget is de Marantz toch wel het maximale wat er in zit (er moeten ook nog speakers komen). Zie ik nog recievers over het hoofd? Kan zelf niet echt een keuze maken tussen de Marantz en de Pioneer....

Alle input & hulp is welkom!

Alvast bedankt!

[ Voor 0% gewijzigd door MarkCantPark op 21-12-2011 12:56 . Reden: Spelling :P ]

MarkdeBruin.net | "Bigger Lens, Better Picture"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• species5618
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 07-08-2019
heb je ook al naar denon gekeken
zoals:
DENON DRA-5 (2x65w)
DENON CEOL N9 (2x65w)

bezit zelf de DRA-5, heeft een erg mooi geluid en behoorlijk vermogen voor ze klein boxje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:48

The Eagle

I wear my sunglasses at night

He lampie, je mag dan zelf zo'n ding hebben, maar heb je naar de datum van het topuc gekeken? Ik gok dat TS 4,5 jaar na dato wel iets gevonden zal hebben ;)
En in retrospect: toen bestonden die Denon's nog niet :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
^ Dat dus. Het topic is al 3,5 jaar niet meer actief geweest dus het heeft weinig zin om hier door te praten. Een slotje dan maar.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.