8GB RAM wordt niet gepakt, voltage verhogen?

Pagina: 1
Acties:

• Timmeah
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-10-2025
Ik heb een probleem, en kom er niet uit. Hoop dat iemand ervaring hiermee heeft.

Ik wil een server neerzetten, met 8GB geheugen. Ik had nog allemaal 'oude' hardware liggen, dus die heb ik in elkaar gezet.

Moederbord is een Gigabyte EP41-UD3L moederbord en ik wou daar 8GB DDR2 Black Dragon GeIL geheugen in stoppen (GB28GB6400C5QC).4 reepjes van 2 GB.

Echter geeft het BIOS na opstarten 9 piepjes wat duid op een stroomprobleem. Met 2 x 2GB werkt hij wel prima.

Ik heb hier vrij weinig ervaring mee en ik wil niks kapot maken dus ik vroeg me af of er nog wat aan te doen is in het BIOS, zoals voltage verhogen bijvoorbeeld? Of is dit hopeloos, en moet ik nieuw geheugen hebben?

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

heb je bios versie F6 al?
Er zat in de oudere versies een bug tijdens de POST.
http://www.gigabyte.com/p...t-page.aspx?pid=3454#bios

edit: Het voltage kan je via de bios op de specs van het geheugen zetten

[ Voor 20% gewijzigd door Brilsmurfffje op 12-02-2011 16:17 ]

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:19

Milmoor

Footsteps and pictures.

Werkt het ook als je de andere twee reepjes los erin zet? Zo ja, dan werkt het geheugen. Als je moederbord het ondersteund: werken twee reepjes ook als je ze in de andere twee geheugenbanken stopt? Zo ja, dan werken de geheugenbanken. Blijft over dat ze het samen niet doen. Mogelijke oorzaak is de snelheid. Vier bankjes vol is gevoeliger voor timing problemen dan twee. Probeer eens het geheugen op een lagere snelheid in te stellen.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Gewoon een bug in de Bios.... Update zal het zijn

Verwijderd

En iets meer volt de nothbridge. Omdat je al je 4 de banken vol propt heeft je northbridge het wat moeilijker.

• Timmeah
Geheugenbanken en geheugen heb ik getest, die zijn in orde. BIOS update had niet het gewenste resultaat.

Verder heb ik de timing wat omlaag geschroefd, maar nog steeds dezelfde problemen. Ook Northbridge wat omhoog geschroefd en lijkt nog steeds zelfde problemen te geven. Ik kan alleen niet inschatten tot hoever ik kan gaan met omlaag/omhoog schroeven van waardes in bios, zijn daar guidelines voor?

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

ik weet niet of jouw bios het heeft, maar in mijn bios worden de getalletjes rood als ze te hoog zijn ingesteld

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:26
Zoek eerst even uit of die chipset wel 4 dual-sided bankjes kan aansturen, grote kans van niet namelijk.

intel pdfje over G41, 1 dimm per channel. Dat gaat dus nooit werken, hoe hoog het voltage of de bios versie ook is.

[ Voor 47% gewijzigd door haarbal op 12-02-2011 17:19 ]

Mechwarrior Online: Flapdrol

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:53
haarbal schreef op zaterdag 12 februari 2011 @ 17:13:
Zoek eerst even uit of die chipset wel 4 dual-sided bankjes kan aansturen, grote kans van niet namelijk.

intel pdfje over G41, 1 dimm per channel. Dat gaat dus nooit werken, hoe hoog het voltage of de bios versie ook is.
Wat Intel zegt is niet helemaal waar. De chipset heeft namelijk maar ondersteuning voor 2 lanes per kanaal. Er kunnen dus wel 2 Dimmen per kanaal, die moeten dan wel allebei single-sided zijn.

Dit zegt Gigabyte er over:

1. 4 x 1.8V DDR2 DIMM sockets supporting up to 8 GB of system memory
2.Dual channel memory architecture
3.Support for DDR2 1066(OC)/800/667 MHz memory modules
(Go to GIGABYTE's website for the latest memory support list.)
* Because of Intel chipset limitation, please use single-side memory module if four memory modules are to be installed.

De G41 is een gecastreerde G45. Deze laatste kan wel 4 lanes (2 Dimm met 2 lanes) per kanaal aan en daarom 16 GB.

• fds
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-01 14:44

fds

Ik heb dit soort problemen al een paar keer gehad en op weten te lossen.
DRAM spanning tweaken is niet de oplossing!

Als eerste BIOS updaten en default instellingen gebruiken. Daarna RAM per set van 2 testen met Memtest86+.

Als het geheugen goed is, de specs opzoeken bij de fabrikant: klokfrequentie, RAS/CAS timing en bus/QPI spanning. BIOS eerst handmatig instellen met de juiste parameters, dan computer uitzetten en al het geheugen plaatsen. Memtest86+ goed controleren.
Als het toch nog fout gaat: DRAM Command Rate van 1T op 2T zetten en/of klokfrequentie een trapje lager zetten (underclocken). Het laatste helpt zeker als het geheugen sneller is dan de geheugencontroller in de processor.

Het komt vaak voor dat de SPD parameters van RAM modules niet goed werken als je 4 of meer modules op een moederbord stopt (heb ervaring met Corsair op Asus). Het is me opgevallen dat de SPD parameters niet eens overeenkomen met de specs van de fabrikant...

[ Voor 2% gewijzigd door fds op 14-02-2011 18:02 . Reden: correctie van BIOS instellen ]

• Timmeah
fds schreef op maandag 14 februari 2011 @ 17:47:
Ik heb dit soort problemen al een paar keer gehad en op weten te lossen.
DRAM spanning tweaken is niet de oplossing!

Als eerste BIOS updaten en default instellingen gebruiken. Daarna RAM per set van 2 testen met Memtest86+.

Als het geheugen goed is, de specs opzoeken bij de fabrikant: klokfrequentie, RAS/CAS timing en bus/QPI spanning. BIOS eerst handmatig instellen met de juiste parameters, dan computer uitzetten en al het geheugen plaatsen. Memtest86+ goed controleren.
Als het toch nog fout gaat: DRAM Command Rate van 1T op 2T zetten en/of klokfrequentie een trapje lager zetten (underclocken). Het laatste helpt zeker als het geheugen sneller is dan de geheugencontroller in de processor.

Het komt vaak voor dat de SPD parameters van RAM modules niet goed werken als je 4 of meer modules op een moederbord stopt (heb ervaring met Corsair op Asus). Het is me opgevallen dat de SPD parameters niet eens overeenkomen met de specs van de fabrikant...
@fds, je hebt deze problemen vaker gehad. Maar je hebt om deze manier ook de limitatie omzeild dat het moederbord bij 4 gevulde banken enkel single sided pakt? Of is dat echt niet op te lossen, en moet ik geheugen kopen wat single sided is?

• fds
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-01 14:44

fds

Ik heb de specs van jouw moederbord even bekeken en Gigabyte zegt dit:

* Because of Intel chipset limitation, please use single-side memory module if four memory modules are to be installed.

Dus bij 4 modules moet je single-sided gebruiken. Als het Geil geheugen double-sided is dan heb je pech.
Hier valt niets aan te doen.

• Timmeah
fds schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 09:54:
Ik heb de specs van jouw moederbord even bekeken en Gigabyte zegt dit:

Dus bij 4 modules moet je single-sided gebruiken. Als het Geil geheugen double-sided is dan heb je pech.
Hier valt niets aan te doen.
Dank. Ik heb het begrepen. Echter las ik dus ook dat bij 2 modules ik wel double-sided mag gebruiken.

Dus ik heb 2 x 4gb Kingstong geheugen gekocht wat doublesided is (KVR667D2Q8P5K2/8G) en nu start de computer op met 3 lange piepjes (die niet in de manual staan beschreven). Wat kan dit nu weer zijn?
Pagina: 1