MBP firmware herstellen

Pagina: 1
Acties:

• neliss
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 27-01 14:09

neliss

h00t h00t!

Topicstarter
Ik zit met een flink probleem met mn macbook pro (13" mid 2009)
Deze is vastgelopen in een firmware update, nu krijg ik alleen nog maar piepjes (SOS) bij het opstarten.

Ben al naar diverse apple service providers geweest, maar zij kunnen het niet anders oplossen dan het complete logic board vervangen.
Ook de apple servicelijn gebeld, deze zeggen dat ze niets kunnen betekenen en dat ik hem bij een service provider moet laten repareren.

Ik heb hier gevonden dat er firmware restoration mogelijk is, maar mijn model MacbookPro 5,5 staat in geen enkele lijst, de 1.7 en 1.9 zijn ook al tevergeefs geprobeerd maar worden uitgespuugd.

Heeft iemand nog tips wat ik kan doen behalve het complete logic board te laten vervangen alleen vanwege de firmware?

Verwijderd

Je was dus via 'software-update' aan het updaten toen dit gebeurde? Hoe ver rolt de MBP uit met opstarten? Krijg je direct na pakweg 1 of 2 seconden die piepjes of pas later?

Ook de NL talige Apple site biedt de betreffende info: http://support.apple.com/kb/HT2213?viewlocale=nl_NL

Dan de vraag welke versie je moet hebben voor het maken van de restoration CD. Hier de pagina met de verschillende versies http://support.apple.com/kb/DL1320

Als je echter naar 1.8 of 1.9 gaat dan zie je jouw Macbook Pro versie er niet tussen staan. Anderzijds wordt de suggestie gewerkt alsof het voor alle Intel based Macs zou werken. Of 1.8 of 1.9 de goede versie is, lijkt dus nog maar de vraag alhoewel 1.9 het meest voor de hand ligt. Het vreemde is dan weer wel dat die 1.9 kennelijk niet wordt geaccepteerd door je MBP 13inch Mid 2009. Ik neem toch aan dat de Apple Helpdesk zou moeten kunnen helpen met het aanbevelen van de juiste versie?

Overigens is je MBP nog maar 1,5 jaar oud. Zeker als dit probleem is ontstaan tijdens een software update lijkt het mij toe dat de verkoper je zonder meer zou moeten helpen o.g.v. de wettelijke garantie.

Andere opties die ik zeker eerst even zou proberen: reset PRAM en NVRAM. Zie http://support.apple.com/kb/ht1379

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2011 11:20 ]

• neliss

neliss

h00t h00t!

Topicstarter
Ik krijg inderdaad na enkele seconden al de piepjes, dus de Power On Self Test (POST) faalt.

Wat betreft de restoration CD's wordt door de apple helpdesk beweert dat voor mijn model helemaal geen firmware restoration nodig zou zijn, en deze dus niet bestaat.
Zij blijven zeggen dat 'toevallig' mijn RAM stuk zou zijn gegaan tijdens het updaten, terwijl ik hier duidelijk lees dat het door de firmware komt (hoewel er niet sprake is van een restoration in progress is, kon ik dat maar).

Toetsencombinaties lijken allemaal niet te werken, ook die uit het artikel dat je linkt.

Ik denk dan ook dat er weinig anders op zit dan hem te laten fixen. Ik wil zeker proberen de kosten te verhalen (wettelijke 2 jaar garantie), maar heb geen idee hoe sterk mijn zaak is. iCentre biedt zelfs aan om de procedure voor me te regelen, maar kunnen ook niet zeggen of het gaat lukken.

Verwijderd

Als het RAM is stuk gegaan, kan iCentre dan niet even proberen te testen wat er gebeurt als als ze de RAM modules vervangen? Als dat werkt ben je zo klaar, hoeft de MBP niet te worden opgestuurd en is er pakweg 100 euro schade (die voor rekening komt van iCentre als verkoper gezien de regels wettelijke garantie*).

Gezien de soort piepjes is het dus kennelijk maar de vraag of vervanging RAM helpt maar proberen kan geen kwaad lijkt me.

Opstarten vanaf de DVD drive (met daarin de Snow Leopard DVD) werkt vermoedelijk ook niet? Dit zou ook alleen dan werken als het dus juist niet aan het RAM ligt.

* In Nederland is die niet twee jaar maar geldt de conformiteitseis.

• neliss

neliss

h00t h00t!

Topicstarter
RAM vervangen is al geprobeerd, maar vanzelfsprekend lag het daar niet aan.
DVD's worden wel gelezen (ik hoor het bij opstarten), maar die worden later weer uitgespuugd.

Verwijderd

Ik denk dat er dan geen andere opties zijn dan hem weg te brengen voor reparatie.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2011 16:19 ]

• Dutchzilla
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 27-12-2025
Wettelijke garantie bestaat niet! garantie is niet eens verplicht!
bedrijven geven dit omdat ze vertrouwen hebben in hun product.
en omdat het zonder garantie niet verkocht zou worden.

Maar een bedrijf mag net zo goed zeggen ik geef geen garantie of 14 dagen.
er is geen instantie of organisatie waar je kan aankloppen voor je garantie die macht heeft.
dat wettelijke garantie verhaal is gewoon gebakken lucht helaas

Wat jouw betreft als je kan aantonen dat de firmware update je lappie heeft gesloopt.
moet je gewoon een reparatie krijgen kosteloos.

You act like you've never seen a German U-boat in the jungle before

Verwijderd

Dutchzilla schreef op maandag 14 februari 2011 @ 00:52:
Wettelijke garantie bestaat niet! garantie is niet eens verplicht!
bedrijven geven dit omdat ze vertrouwen hebben in hun product.
en omdat het zonder garantie niet verkocht zou worden.

Maar een bedrijf mag net zo goed zeggen ik geef geen garantie of 14 dagen.
er is geen instantie of organisatie waar je kan aankloppen voor je garantie die macht heeft.
dat wettelijke garantie verhaal is gewoon gebakken lucht helaas

Wat jouw betreft als je kan aantonen dat de firmware update je lappie heeft gesloopt.
moet je gewoon een reparatie krijgen kosteloos.
Wat is dit voor onzin? Je hebt zeer zeker wel wettelijke garantie, je hebt namelijk recht op een deugdelijk product. De garantie regeling kun je vinden in Burger Wetboek 7. Verder heeft ConsuWijzer een uitgebreide sectie hierover.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2011 00:59 ]

Pagina: 1