ZZP Auto voor prive gebruik kosten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 182968

Topicstarter
Beste mensen,

Mijn moeder is aan het kijken voor een andere auto, nu is haar aanbevolen een geheel nieuwe te kopen en prive-gebruik te rijden omdat ze ZZP'er is in de thuiszorg.

Het hele verhaal van bijtelling enzo snap ik niet veel van, ik kan haar maar niet uitleggen hoeveel voordeel het daadwerkelijk oplevert. Ik had persoonlijk liever dat ze een 2dehands opel corsa van €9000 zou kopen, maar nu dus een ford fiesta van €13.000 helemaal nieuw. Ik vind dat het dan wel een voordeel moet opleveren wil je toch zoveel meer geld uitgeven..

Ik heb dus een rekensommetje gemaakt, nu hoop ik of iemand mij kan vertellen of dit klopt..

Catalogus waarde €13,000
Verzekering €800,-
Afschrijving €1000,- ? (denk ik..)
Brandstof €1300,- (15.000km= 7500 kmzakelijk + 7500km prive met 1/18 verbruik)
Onderhoud €700,-
Belasting €350,-
Totaal = €4150

Bijtelling is 20% van 13.000 dus €2600,-

Dus de bijtelling wordt bij je belastingbetaling toegevoegd en het totaal kosten wordt er weer van afgetrokken?

Dus €4150,- - €2600 = €1550,- is wat ze minder aan belasting moet betalen? Dit betekend dus wel dat ze nog steeds 4150-1550 aan kosten per jaar heeft voor de auto?

Ik hoop dat wat mensen hier verstand van hebben, en misschien is het wel voordeliger voor haar om iets anders te doen.. dan hoor ik het heel graag..

Alvast heel erg bedankt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Bijtelling is heel simpel:

Je moeder moet 2600 euro bij haar jaarinkomen optellen en daar betaalt ze dan dus 42% (of 33.5% of 52%) belasting over.

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
En dan mag je ook nog alle kosten aftrekken? voor 100%?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-05 16:52
Ben geen jurist of boekhouder, maar kosten voor 100% aftrekken lijkt mij geheel onmogelijk, wel kun je BTW gaan terugvorderen van bijv. de benzine en garagekosten. Ook bij aanschaf van een nieuwe auto kun je de BTW terugvorderen, daarom werd waarschijnlijk een nieuwe aanbevolen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ja..

http://belastingdienst.nl...kosten-19.html#P186_22390

maar zo staat het wel beschreven, daarom snap ik er allemaal niks meer van...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy55
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-04 06:47

Speedy55

www.jpl-racing.nl

Ja je mag alle kosten aftrekken, daarom heb je bijtelling privégebruik auto.

Je hebt je normale winst van onderneming, daar gaan je kosten vanaf van de auto, ook de afschrijving en die is 20% van de aanschafwaarde excl. b.t.w. (dat zou ik aanraden mag minder afschrijven maar dan doet je moeder zichzelf tekort vrees ik.) dan heb je netto winst uit onderneming, in de aangifte zet je dit bedrag neer, vervolgens vul je de bijtelling in en dit wordt inderdaad weer opgeteld bij je inkomen en daar betaal je dan belasting over.

@ Franky1988: In wezen staat daar precies hoe het is je winst wordt lager met de kosten en je inkomen hoger met de bijtelling dat verschil is dus het aftrekbare gedeelte. Maar goed kan me voorstellen dat het wat raar overkomt zo.

Dus de besparing is Kosten - bijtelling x het belastingtarief aangezien je de kosten toch hebt ook al heb je de auto privé.
B.t.w. besparing is iets ingewikkelder, maar alle b.t.w. ook bij aanschaf is de besparing, maar je moet wel elk jaar 12 % van de bijtelling terugbetalen aan de belastingdienst.

[ Voor 9% gewijzigd door Speedy55 op 13-02-2011 14:31 ]

JPL-Racing --- iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt Speedy! Dat bevestigd hoe ik erover ongeveer over dacht..

We zijn nu druk aan het rekenen geslagen, want vooral die afschrijving maakt het interessant om wat leuke opties op de auto te zetten.. :)

Bedankt, hier mag slotje op! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-12-2024
Vraag is wel even, doet je moeder ook BTW aangifte?
Als ZZP-er in de zorg hoeft dat bij mijn weten namelijk niet perse het geval te zijn (is een keuze die je maakt).

BMW 535D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 334569

Koop zo'n nieuwe 14% auto. (Kleine diesel, opel corsa of fiat punto).

Dan is de bijtelling 14% in plaats van de genoemde 20%.
Aanvullend krijgt ze investeringsaftrek dat is extra winstaftrek van 28% van de uitgave!!!!
(auto 14.500 euro -> 4.060 euro Extra aftrek en dan mag je daarna gewoon de rest afschrijven.

De enige juiste keuze lijkt me een 14% auto.
Het verschil in kosten met die Ford Fiesta is enorm. (en die rijden ook nog eens beter!)

[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 334569 op 14-02-2011 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-05 23:12

Maestro

It's just completely whack!

Ik mis één ding in je berekening: Als je een prive-auto zakelijk gebruikt, mag je een kilometervergoeding declareren voor de zakelijk gereden kilometers. IANABC, maar ik meende dat het zo'n 18 cent per kilometer is...

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 01-05 12:58

Naboo

#WINNING!! DUH!

Maestro schreef op maandag 14 februari 2011 @ 20:36:
Ik mis één ding in je berekening: Als je een prive-auto zakelijk gebruikt, mag je een kilometervergoeding declareren voor de zakelijk gereden kilometers. IANABC, maar ik meende dat het zo'n 18 cent per kilometer is...
19 cent ;)

Maar goed, ik wilde het zelfde opperen: bereken wat in je moeder's situatie beter is. 19 cent per kilometer declareren als je je prive auto zakelijk gebruikt of dat je prive rijdt in je werkauto en dus bijtelling moet betalen.

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-05 12:25
Anoniem: 182968 schreef op zaterdag 12 februari 2011 @ 13:30:

Mijn moeder is aan het kijken voor een andere auto, nu is haar aanbevolen een geheel nieuwe te kopen en prive-gebruik te rijden omdat ze ZZP'er is in de thuiszorg.

Het hele verhaal van bijtelling enzo snap ik niet veel van, ik kan haar maar niet uitleggen hoeveel voordeel het daadwerkelijk oplevert. Ik had persoonlijk liever dat ze een 2dehands opel corsa van €9000 zou kopen, maar nu dus een ford fiesta van €13.000 helemaal nieuw. Ik vind dat het dan wel een voordeel moet opleveren wil je toch zoveel meer geld uitgeven..
Deze vraag hoort misschien meer thuis in Werk&Inkomen dan Vervooer.

Met betrekking tot de auto kun je als ZZP'er in feite kiezen uit twee opties:

Optie 1: je rijdt zakelijke kilometers in een prive auto

a) dan kun je 19 cent per kilometer aftrekken van je bedrijfswinst.
Uitgaande van een IB-ondernemer (m.n. eenmanszaak met belastbare winst uit onderneming) is het gevolg dat je voor iedere zakelijke kilometer over 19 cent x 0.88 de inkomstenbelasting bespaart (die factor 0.88 komt door de MKB-winstvrijstelling. over de andere 0.12 betaal je sowieso al geen belasting). Bij een belastbaar inkomen in box 1 tussen de 32000 en 54000 euro zit je aan een tarief van 42%. Dan is het netto effect van deze regeling 7 cent per zakelijke kilometer wat je aan belasting bespaart.

b) en heb je BTW-compensatie.
Dat komt erop neer dat je de BTW over het zakelijke deel van de gebruikskosten kunt aftrekken. gebruikskomsten volgens de regels van de belastingdienst zijn voornamelijk brandstofkosten.
Je kunt het netto effect van deze regel ongeveer vergelijken met een korting van 25 cent/liter op de benzine voor zakelijke ritten. Bij een verbruik van 1:15 levert dit dus 1.7 cent/km op.

Met bijtelling heb je niets te maken, je rijdt immers je eigen auto en geen auto van de zaak.

Optie 2: je koopt een auto zakelijk en rijdt er ook prive in

Gevolgen:
- als je een nieuwe auto koopt of een auto die nog nooit in particulier bezit is geweest (een "BTW-auto") dan kun je de BTW op de aanschafprijs terugvorderen (en bij verkoop de BTW over de verkoopprijs betalen natuurlijk).
- alle verbruikskosten zijn exclusief BTW. Niet alleen brandstof, maar ook bv onderhoud en reparaties. Alleen moet je wel weer BTW afdragen over het deel van de kosten wat je toerekent aan privegebruik.
- de autokosten (onderhoud, brandstof, verzekering, houderschapsbelasting, en afschrijving) kun je ten laste brengen van de ondernemingswinst.
- je moet wel weer bijtelling op je inkomen in box 1 berekenen vanwege privegebruik van een zakelijke auto. Dat komt neer op 14/20/25% van de cataloguswaarde als belastbaar inkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Wat ik een beetje mis in het verhaal is wat gaat de thuiszorg gaat bijdragen aan de kosten per kilometer?
Om daar nu een hele nieuwe auto voor te gaan kopen lijkt me een dure hobby.
Ze zijn over het algemeen niet echt scheutig met geld richting de medewerker.
1:18 is erg optimistisch met al die korte stukjes.

[ Voor 9% gewijzigd door bouwfraude op 15-02-2011 19:01 ]

• soepkip
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-04 09:24

soepkip

Kratjes kunnen nu ook voorin

Volgens mij is de al eerder geopperde vraag belangrijk, is je moeder werkzaam in een vakgebied welke is vrijgesteld van BTW heffing (een aantal zorgonderdelen zijn dat).

Wanneer dat zo is, kun je ook geen BTW aftrekken, bereken of het dan nog wel zo interessant is

Beste film ooit

• AkroBatik
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-05 22:29

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Kan je wel bijtelling betalen als je zzper bent? Belasting aangifte voor het bedrijf en voor persoonlijk is toch 1 en hetzelfde?

.

• Maestro
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-05 23:12

Maestro

It's just completely whack!

AkroBatik schreef op donderdag 17 februari 2011 @ 17:48:
Kan je wel bijtelling betalen als je zzper bent? Belasting aangifte voor het bedrijf en voor persoonlijk is toch 1 en hetzelfde?
Volgens mij kan dat toch gewoon? Je bijtelling wordt gewoon bij je nettoresultaat/inkomen opgeteld, daar betaal je dus inkomstenbelasting over. Daarentegen mag je alle auto-onkosten (afschrijving, onderhoud verzekering, belasting enz...) aftrekken van je brutoresultaat als zijnde bedrijfsonkosten. Ik weet niet zeker hoe het met brandstof zit, voornl. voor het privegedeelte.
Tenminste, zo dacht ik 't ooit van m'n boekhouder begrepen te hebben, al is het enige wat ik nog zeker weet, zijn advies "Als ZZP'er is een leaseauto technisch niet snel interessant, doe maar niet"

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvl-2
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-04 22:04
Maestro schreef op donderdag 17 februari 2011 @ 18:02:
[...]

Volgens mij kan dat toch gewoon? Je bijtelling wordt gewoon bij je nettoresultaat/inkomen opgeteld, daar betaal je dus inkomstenbelasting over. Daarentegen mag je alle auto-onkosten (afschrijving, onderhoud verzekering, belasting enz...) aftrekken van je brutoresultaat als zijnde bedrijfsonkosten. Ik weet niet zeker hoe het met brandstof zit, voornl. voor het privegedeelte.
Tenminste, zo dacht ik 't ooit van m'n boekhouder begrepen te hebben, al is het enige wat ik nog zeker weet, zijn advies "Als ZZP'er is een leaseauto technisch niet snel interessant, doe maar niet"
Jahoor dat kan gewoon, sterker het moet zelfs gewoon ;)
Ik heb een tijdje terug ook voor de keuze gestaan, uiteindelijk heb ik ervoor gekozen de auto voor de IB als prive te bestempelen en voor de btw de auto als zakelijk.

Ik verreken dus alle btw die ik heb (aanschaf, onderhoud, benzine etc) maar de bruto lasten draag ik prive. Voorbeeld, ik koop voor 119 euro benzine, daar zit 19 euro btw bij. Die 19 euro verreken ik met mn btw-aangifte maar die 100 euro betaal ik prive. Die komt dus niet op mn WW-rekening voor.

De reden waarom ik hm voor de IB prive houd ik de bijtelling die ik nu slechts beperkt heb. Ik moet voor het prive-verbruik voor de auto 12% van de bijtelling betalen die ik voor de IB zou moeten betalen. Formule is 12% x aanschafwaarde auto x bijtellingscategorie. Dat bedrag moet je jaarlijks bij je btw-afdracht optellen. Aangezien ik onder de KOR val en dus de eerste 1200euro niet hoef af te dragen betaal ik dus niets. Wel moet je het positieve bedrag wat je had moeten betalen (maar door de KOR dus niet) bij de winst optellen. Daar betaal ik vervolgens IB over (mijn geval 42%). Onderaan de streep betaal ik dus 42% over die formule, kortom, die auto is nagenoeg gratis. (btw-technisch gezien)

Ik had voor de IB de auto ook als zakelijk kunnen stellen *maar* dan had ik de volledige bijtelling zoals we allemaal kennen met leaseauto's gehad. Ik heb een 14% auto genomen dus die bijtelling valt relatief mee (1600 euro per jaar bruto, nieuwwaarde auto 11,5k) dus dat is maal 42% ongeveer 700 euro netto. Punt is alleen dat je die 1600 euro ook nog eens moet optellen bij de winst van je onderneming omdat het namelijk geboekt wordt als prive-opname. Aangezien je over die winst ook weer 42% belasting moet dokken voor de IB betaal je dus feitelijk 2x voor die auto, 2 keer 700 euro dus 1400 euro netto per jaar.

Ik rijdt ongeveer 20.000km p/j waarvan ong. 15000 zakelijk. Die declareer ik nu tegen 19c/km dus dat is 3000e netto. Daar hoef ik geen belasting over te betalen en gaat ook nog eens rechtstreeks van de winst van de onderneming af waardoor ik dus ook weer 1350 euro minder IB hoef te betalen omdat de winst lager is.

Tel dat allemaal bij elkaar op, die 1400 + 3000 +1350 = 5750 euro die ik dan moet betalen/aan voordeel misloop. Voordeel is dan wel dat alle kosten gedekt zijn in de onderneming maar in mijn geval zijn die geen 5750euro. Met pakweg 1100 euro brandstof, 400 euro verzekering en 200 euro onderhoudskosten (alles bruto prijzen want btw-afrekening is apart) is het voor mij wel klaar. Ik zou dan dus 4000 euro teveel betalen per jaar. Enige wat je dan niet meegenomen hebt is de afschrijving maargoed, stel dat een auto 5j meegaat dan heb ik die auto ook al bijna twee keer betaald.

Wat de boekhouder dus zegt 'leaseauto is niet snel interessant' klopt dus als een bus. Alleen als je weinig zakelijk en heel veel prive zou rijden kan het interessant zijn.

Hopelijk is deze uitleg een beetje te volgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy55
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-04 06:47

Speedy55

www.jpl-racing.nl

Hmmmmm. Ik zie dat je 100 % van de b.t.w. aftrekt van de auto. Of lees ik het verkeerd, want als je het doet op jou manier mag je maar 75 % van de b.t.w. aftrekken.

http://www.belastingdiens...rnemen_autokosten-21.html

JPL-Racing --- iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
AkroBatik schreef op donderdag 17 februari 2011 @ 17:48:
Ja. Je kunt kiezen of je de auto onderbrengt in het zakelijk vermogen of het prive-vermoven. In het eerste geval heb je bijtelling (maar kun je alle autokosten weer uit de winst voor belasting betalen). In het tweede geval betaal je de autokosten uit je prive-inkomen na belasting (maar heb je wel weer de mogelijkheid om de zakelijke km's a 19 cent ten laste van de winst te brengen en heb je BTW-compensatie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
dvl-2 schreef op vrijdag 18 februari 2011 @ 10:46:
[...]

Wat de boekhouder dus zegt 'leaseauto is niet snel interessant' klopt dus als een bus. Alleen als je weinig zakelijk en heel veel prive zou rijden kan het interessant zijn.
Vanwege de bijtelling enerzijds, en de mogelijkheden om zakelijk gebruik van een eigen auto te compenseren anderzijds, zijn de meeste ondernemers beter af met een prive-auto dan een zakelijke auto.

Uitzondering zijn mensen die naar verhouding heel veel prive rijden, of rijders van 14% auto's.

Maar ook als zakelijk rijden goed uitkomt, ben je doorgaans beter af om de auto zakelijk te kopen dan te leasen. Lease is gewoon erg duur, en al helemaal als je geen volumekorting krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvl-2
Speedy55 schreef op vrijdag 18 februari 2011 @ 11:53:
Hmmmmm. Ik zie dat je 100 % van de b.t.w. aftrekt van de auto. Of lees ik het verkeerd, want als je het doet op jou manier mag je maar 75 % van de b.t.w. aftrekken.

http://www.belastingdiens...rnemen_autokosten-21.html
Ik trek inderdaad 100% van de btw af. De link waar jij naar refereert is als je de auto prive rijdt voor zowel IB als OB. Dan mag je idd 75% aftrekken van onderhoudskosten/benzine etc maar bijv. weer niet de btw bij aanschaf. Ik heb de auto voor de OB als btw-auto gemarkeerd en heb dus alle btw van aanschaf ook afgetrokken. Daarintegen heb ik dus wel een bijtelling voor de OB voor het privegebruik die je niet hebt als je de auto ook voor de OB als prive bestempeld en 75% aftrekt.

Er zijn 4 mogelijkheden die je kunt overwegen mbt die auto, die kan je rustig hier nalezen:

http://hallo.kvk.nl/hallo...ik-van-een-priveauto.aspx

Ik heb/gebruik voor mezelf dus situatie 2.
t_captain schreef op vrijdag 18 februari 2011 @ 12:57:
[...]

Maar ook als zakelijk rijden goed uitkomt, ben je doorgaans beter af om de auto zakelijk te kopen dan te leasen. Lease is gewoon erg duur, en al helemaal als je geen volumekorting krijgt.
Met 'leasen' bedoelde ik natuurlijk ook volledig zakelijk kopen maar dan 'lease' je hm prive van je eigen onderneming. Leasen bij extern bedrijf is altijd duurder, zij willen tenslotte ook winst maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Verhelderend. Zal me dit weekend eens orienteren of ik wel de slimste manier gebruik met de auto geheel in prive (voor IB+BTW). Misschien bij de volgende auto anders doen. :)
Met 'leasen' bedoelde ik natuurlijk ook volledig zakelijk kopen maar dan 'lease' je hm prive van je eigen onderneming. Leasen bij extern bedrijf is altijd duurder, zij willen tenslotte ook winst maken :)
Niet alleen winst maken, ook de verzekeringspremies op leaseauto's (die een redelijk deel uitmaken van het leasebedrag) zijn veel en veel hoger. Ik had ooit via een werkgever een leaseauto, die had al een verzekeringspremie tussen de 150 en 200 euro in de leaseprijs zitten bij een cat.waarde van 28.000 ex BTW.
Nu rijd ik prive een auto met een cataloguswaarde van 44.000 (incl BTW), auto is casco verzekerd tegen een premie van <55 euro per maand.

Als ik een auto in de zaak zou zetten, zou de premie waarschijnlijk wel wat hoger zijn (?). Je moet namelijk aangeven of een auto zakelijk of prive wordt gebruikt bij de aanvraag van de verzekering. Maar ik geloof niet dat de premie ineens 3 of 4 keer zo hoog zou worden.

wat doen leaserijders eigenlijk met hun auto's :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvl-2
t_captain schreef op vrijdag 18 februari 2011 @ 15:15:
[...]

Verhelderend. Zal me dit weekend eens orienteren of ik wel de slimste manier gebruik met de auto geheel in prive (voor IB+BTW). Misschien bij de volgende auto anders doen. :)
Succes :) Het kost tijd maar je kan soms best besparen.
t_captain schreef op vrijdag 18 februari 2011 @ 15:15:
[...]

wat doen leaserijders eigenlijk met hun auto's :?
simpel, wel eens gelet op hoe onvoorzichtig mensen omgaan met spullen die niet van hunzelf zijn. Dat is meteen de oorzaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 395522

Het valt of staat, qua mogelijkheden, ook een beetje met de rechtsvorm van de zzp 'er. Heb je een BV of een eenmanszaak, daar zit ook nog een verschil tussen. Maar ik denk dat je moeder een eenmanszaak heeft?
Pagina: 1