MSI AM3 760GM-E51 werkt niet in Dual-channel

Pagina: 1
Acties:

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Hallo iedereen,

Ik heb net een nieuwe pc voor iemand in elkaar gezet met het volgende specs lijstje:
pricewatch: AMD Phenom II X4 955 Black Edition
pricewatch: Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G
pricewatch: MSI 760GM-E51
pricewatch: PNY GTX 460 768MB
pricewatch: OCZ ModXStream Pro 500W

Het probleem is echter dat de pc niet boot met het geheugen in slot 1 en slot 2. Het beeld blijft simpelweg zwart en ik hoor geen piepjes. Volgens de handleiding van het moederbord is dit echter nodig om in Dual-channel te draaien. Met het geheugen in slot 1 en slot 3 start de pc wel gewoon op en werkt hij perfect. Alleen dan mis ik natuurlijk dual-channel. Naast die setup is de andere werkende mogelijkheid met alleen 1 dimm in slot 1. Alle andere geheugen combinaties werken niet vreemd genoeg.

Wat heb ik al gedaan:
-Bios geupdate naar de nieuwste versie 1.9
-Gegoogled op dual channel problemen van dit moederbord/chipset (niks gevonden)
-Geheugen staat in de QVL lijst van het moederbord.

In de bios zie ik qua geheugen opties de volgende:
DRAM Timing Mode
DRAM Drive Strength
DRAM Advance Control
1T/2T Memory Timing
DCT Unganged Mode
Bank Interleaving

Dit staat echter allemaal op automatisch of uit. Ik denk alleen niet dat ik hier wat mee kan beïnvloeden qua compatibiliteit.

Ik kan vanavond bij een ander AM3 systeem komen om even het geheugen om te wisselen om te kijken of dat helpt. Heeft er echter iemand anders nog slimme ideeën? :)

• rohaantje
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18-09-2025
dat klinkt vrij logisch...
dual channel is in slot 1 en 3(met 2 banken)
en heb je er 4 repen ram dan in 1/3 en in 2/4..
dat is volgensmij altijd al zo geweest

Gebruik je software voor de volle 100%!!! Daar is het voor bedoeld!

• Satch
  • Niet online
Volgens het boekje is het toch echt slot 1 en 2. En in Windows geeft hij ook aan dat hij in Single Channel Mode draait als ik ze in slot 1 en 3 stop. :)

• pindamaster
  • Laatst online: 14-02 17:57
Dual channel is in slot 1 en 2(heb zelf ook het bord) al gekeken naar settings van je processor, aangezien daar de memory controller zit.

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Zo te zien is bij dit board inderdaad slot 1 en 2 Dual channel hetgeen bij de Asusboarden weer afwijkt en daar slot 1 en 3 ( en bv 5 bij X58 boarden ) gevuld moet worden. Maar ik zie wel dat ze helemaal afwijken en de 2 zwarte slots dimm 1 en 2 zijn wanneer ik op de foto zo kijk, en de blauwe slots 3 en 4. Nu weet ik niet of je dat dus al eens geprobeerd hebt om ze in de zwarte slots te zetten en kijken wat ie dan doet.

• Satch
  • Niet online
Ik heb zaterdag helaas geen tijd gehad om het geheugen om te wisselen. Als ik het geheugen in slot 3 en 4 stop start de pc ook niet op, maar dat kan kloppen omdat er volgens de manual altijd geheugen in slot 1 moet zitten.

@pindamaster: Heb je een voorbeeld wat voor settings ik zou moeten aanpassen? :)

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17-02 21:23
Hoeveel spanning staat er op het geheugen? En de timings van het geheugen zou ik ook even zelf invoeren. Verder kun je inderdaad ander geheugen testen, of het geheugen in een andere config testen. Of natuurlijk memtest draaien.

• pindamaster
  • Laatst online: 14-02 17:57
Satch schreef op dinsdag 15 februari 2011 @ 14:59:
Ik heb zaterdag helaas geen tijd gehad om het geheugen om te wisselen. Als ik het geheugen in slot 3 en 4 stop start de pc ook niet op, maar dat kan kloppen omdat er volgens de manual altijd geheugen in slot 1 moet zitten.

@pindamaster: Heb je een voorbeeld wat voor settings ik zou moeten aanpassen? :)
dit zijn mijn settings:
Afbeeldingslocatie: http://i885.photobucket.com/albums/ac57/hoy52/forum/screenshotsettings.png
(de resolutie van de screen shot klopt niet helemaal dat zo 2048 x 768 moeten zijn maar dat is helaas veranderd, sorry voor de vaagheid in de screen shot.)

kan je een paar foto's maken van je mem config en je proc config in je bios, F5 of F4 dacht ik (in je bios)

[ Voor 11% gewijzigd door pindamaster op 15-02-2011 20:49 . Reden: typo ]

• Satch
  • Niet online
Thanks voor de moeite! Ik heb je screenshot opgeslagen, ik kan nu momenteel even niet bij de pc helaas (ik heb hem voor iemand anders gebouwd). Zodra ik meer wat laat ik het wel horen!
Ik had de spanning van het geheugen al geprobeerd te veranderen trouwens, maar die opties waren greyed out in de bios. Lukte me dus niet om dat aan te passen, binnenkort dus weer eens proberen. :)
Pagina: 1