Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Ik ben bezig met een project'je in de auto.Ik heb een Suzuki Alto uit 2010 met elektrische ruiten. De bediening is echter heel spartaans uitgevoerd. Ik kan vanuit de bestuurdersstoel het rechter ruit niet bedienen.

Nu wil ik een 2e schakelaar aan mijn kant gaan plaatsen om de rechter ruit ook te kunnen bedienen.
Maar om dat voor elkaar te kunnen krijgen moet ik telkens 1 schakelaar kunnen ontkoppelen wanneer de andere wordt bediend, de schakelaars polen namelijk de massa verbindingen in de schakelaar om.

Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-IM3OKBMB.jpg

* G = motor naar beneden
* R = + 12V
* BL = motor omhoog
* B en Y = massa
* BR = + 12V lampje in schakelaar.

In rust ligt de motor dus geheel aan massa.

Nu had ik het idee om 4 diodes te gebruiken om er voor te zorgen dat in elke stand van de schakelaar,er geen kortsluiting kan ontstaan.

Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-7IXN3T6Y.jpg

Nu ben ik bij Conrad gaan zoeken naar diodes, maar daar zie ik door de bomen het bos niet meer, zoveel verschillende soorten en maten.

Zijn er überhaupt normale diodes die 12(15)V en 30A aankunnen, en dus geschikt voor mijn schakeling zouden zijn?

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:18

Onbekend

...

Waarom heb je 30A nodig? Dat lijkt mij wel heel erg veel.
Waarom niet eenvoudig met een relais werken die met een kleine schakelstroom een grotere stroom kan schakelen?

Direct antwoord op jouw vraag: Ja, die diodes zullen vast wel bestaan. Maar ik weet niet of ze in een standaard winkel te koop zijn, en òf ze wel betaalbaar zijn.

[ Voor 33% gewijzigd door Onbekend op 12-02-2011 11:14 ]

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paularts
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06-06 10:52

paularts

Paulux !!!!!!

De meeste diodes hebben een hogere rating voor spanning en deze boeit ook niet voor het gebruik dat jij hebt, je kunt dus ook 100V 30 A diodes gebruiken

Als het maar boven je 15! Volt is (laden van accu 14.4 max 13.7 gemiddeld oid)

En inderdaad 30 A is wel erg veel die motortjes zullen geen 30 A trekken begin eens met te meten hoeveel het motortje trekt als je hem omhoog doet en het raam een beetje tegen houd , meer weerstand is grotere stroom

Als je dat weet kun je daarop een diode nemen

[ Voor 37% gewijzigd door paularts op 12-02-2011 11:23 . Reden: spelcheck ]

(Multiple exclamation marks are a sure sign of a diseased mind)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Niet online
De motor is gezekerd op 30A en dat is de waarde die ik overgenomen heb om veilig te zitten.

Bij een schakeling met relais, heb ik 8 dubbelwerkende nodig om alle polen te kunnen ontkoppelen zodat e rgeen terugkoppeling mogelijk is naar massa. Op zich geen probleem maar behoorlijk omslachtig. Vandaar ook de diodes.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Ik zit nu langer naar het schema te kijken, maar dat gaat trouwens niet werken omdat er altijd 1 diode in sperrichting staat.

Waarom gebruik je geen variant van de hotelschakeling (geen wisselschakeling)?

Afbeeldingslocatie: http://img577.imageshack.us/img577/8793/69713874.png

Je hebt dan een gewone schakelaar, en een dubbele wisselschakelaar of kruisschakelaar nodig.
Je hebt verder geen diodes nodig, dus zit ook niet met een vermogen dat de diodes moeten opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paularts

paularts

Paulux !!!!!!

Onbekend schreef op zaterdag 12 februari 2011 @ 11:35:
[afbeelding]

Je hebt dan een gewone schakelaar, en een dubbele wisselschakelaar of kruisschakelaar nodig.
Je hebt verder geen diodes nodig, dus zit ook niet met een vermogen dat de diodes moeten opnemen.
dan moet je dus voor een van de richtingen beide knoppen induwen
Wel een nette oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Niet online
Onbekend schreef op zaterdag 12 februari 2011 @ 11:35:
Ik zit nu langer naar het schema te kijken, maar dat gaat trouwens niet werken omdat er altijd 1 diode in sperrichting staat.

Waarom gebruik je geen variant van de hotelschakeling (geen wisselschakeling)?

[afbeelding]

Ik zit in ieder geval vast aan mijn originele deurschakelaar en aan het feit dat de motor moet kunnen ompolen(ruit omhoog en naar beneden)
De motor ligt in rust, met beide polen aan massa(door de schakelaar). Bij het naar beneden gaan wordt 1 van de beide polen +12V. Bij het omhoog gaan wordt de andere pool +12V.

Wanneer ik een 2e schakelaar wil inbouwen, dan moet die dezelfde eigenschappen bezitten en tegelijkertijd de +12V bij bediening van deze schakelaar, ontkoppelen van de 2 massa verbindingen van de originele schakelaar, maar ook andersom.

Ik moet de ruit met elke schakelaar, afzonderlijk kunnen bedienen en tegelijkertijd de andere schakelaar ontkoppelen.

Beide schakelaars tegelijkertijd bedienen is geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

paularts schreef op zaterdag 12 februari 2011 @ 12:03:
dan moet je dus voor een van de richtingen beide knoppen induwen
Wel een nette oplossing
Je kan voor de kruisschakelaar een schakelaartype gebruiken die in een bepaalde stand blijft staan.
Voor de andere schakelaar gebruik je gewoon een terugverend maakcontact.

Edit:
@kendo: Na een paar keer de tekst doorgelezen te hebben begrijp ik nu pas het echte probleem. :)
Dan werkt mijn oplossing inderdaad niet...

[ Voor 53% gewijzigd door Onbekend op 12-02-2011 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paularts

paularts

Paulux !!!!!!

of je dumpt de originele schakelaar pakt 2 wissel schakelaars met 0 positie (on off on) en een H brug (net als in een duurdere auto)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Is het mogelijk om de aansluitingen Y en B van elkaar los te koppelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:21
Kun je er niet gewoon een simpel dubbelpolig schakelaartje achter zetten waarmee je kunt kiezen of je de link of rechtermotor bedient?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Niet online
paularts schreef op zaterdag 12 februari 2011 @ 12:30:
of je dumpt de originele schakelaar pakt 2 wissel schakelaars met 0 positie (on off on) en een H brug (net als in een duurdere auto)
Ik wil de originele schakelaar behouden, en ik zit ook een beetje vast aan inbouw mogelijkheden in het interieur.
Ik heb ruitschakelaars gevonden die precies passen in een originele inbouw plaats voor extra schakelaars.
Onbekend schreef op zaterdag 12 februari 2011 @ 12:33:
Is het mogelijk om de aansluitingen Y en B van elkaar los te koppelen?
Nee, deze zijn in de schakelaar fysiek met elkaar verbonden
Nielson schreef op zaterdag 12 februari 2011 @ 12:54:
Kun je er niet gewoon een simpel dubbelpolig schakelaartje achter zetten waarmee je kunt kiezen of je de link of rechtermotor bedient?
Is op zich wel mogelijk, ook het meest simpele, maar dan zit ik wel weer met een extra schakelaar.

EDIT:

Ik heb net een dubbelwerkend automobielrelas gevonden(12V 20A) met een H-brug, specifiek voor het ompolen van ruitmotoren ed......Dus deze ga ik zeker even proberen.Dan kan ik de originele schakelaar blijven gebruiken als signaal gever, en het relais neemt dan de ompool functies voor zijn rekening.

[ Voor 12% gewijzigd door kendo op 12-02-2011 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:47
Ik vind het zeker een interessant project, don't get me wrong, maar het is een Alto :? Kun je niet gewoon bij het knopje? Zo groot zijn die auto's volgens mij helemaal niet :P

Je kunt ook met 2 relais en een paar spotgoedkope (1N4008 of zo) diodes zoveel schakelaars toevoegen als je wilt:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/68pl8Aeks6qtwAyolT9qissU/full.png

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Extra componenten zijn inderdaad onvermijdelijk met deze schakelaars. Of je moet van 1 schakelaar een doorverbinding verwijderen.
Dan krijg je het volgende:
Afbeeldingslocatie: http://img827.imageshack.us/img827/1419/13999570.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-05 10:48

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Of je neemt een schakelaar met 3 standen. Omhoog, omlaag, en in rust verbindt je de massa door naar de schakelaar aan de passagierskant. Zodra je dan de schakelaar aan de bestuurderskant gebruikt, wordt de massa naar de passagierskant onderbroken en kan die schakelaar niets meer. Bijkomend voordeel is dat de bestuurder altijd het laatste woord heeft :)

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Niet online
Paul Nieuwkamp schreef op zaterdag 12 februari 2011 @ 14:16:
Ik vind het zeker een interessant project, don't get me wrong, maar het is een Alto :? Kun je niet gewoon bij het knopje? Zo groot zijn die auto's volgens mij helemaal niet :P
Ja ik kan er relatief eenvoudig bij, maar where's the fun in that :P
Je kunt ook met 2 relais en een paar spotgoedkope (1N4008 of zo) diodes zoveel schakelaars toevoegen als je wilt:
[afbeelding]
Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:28

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Dergelijke diodes kan je wel in brugcellen (25A) en ook gelijkrichters van auto dynamo's terug vinden maar idd is de optie met relais misschien wel beter.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xhaas
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09-2024
Als je hogere stromen door een diode wilt laten gaan kun je het beste shottky diodes nemen, deze hebben nl een lagere spanningsval en verstoken zelf dus minder vermogen op. link op farnell

Daarnaast lijkt mij het al eerder geopperde idee van een 1-0-1 of 1-1 wipschakelaar veruit het makkelijkst. Je wilt toch een extra schakelaar plaatsen, dan maakt het toch ook niet uit of dat een schakelaar is die de raam selecteerd is of je raam aanstuurt. (In mijn Astra uit 2001 heb ik ook een schakelaar om mijn zijspiegel te selecteren.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Niet online
Ik heb toch een manier gevonden om de massabrug in de schakelaars te verbreken, waardoor het allemaal een stuk eenvoudiger wordt.
Ik ga nu 1 relais gebruiken met 2 wisselcontacten/H-brug. De massa verbindingen van de schakelaars zijn afgekoppeld, waardoor ik in staat ben om beide schakelaars parallel te zetten. Zo gebruik ik ze eigenlijk alleen nog maar als een simpele wipschakelaar. Het relais neemt dan in feite de ompool functie van de originele schakelaar over.

Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-I8E6CZ3G.jpg

Dit moet volgens mij zo werken.............of niet? :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Het schema ziet er op zich goed uit, maar je hebt dan wel 2 relais nodig zie ik.

Ik zit mij nu pas te bedenken dat 30A wel heel erg veel is als deze ook nog door de deurschakelaar zelf loopt.
Ik heb een vermoeden dat er een schakeling tussen zit, en dat die met een lage aanstuurstroom werken. In dat geval zullen gewone diodes ook wel bruikbaar zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Niet online
Onbekend schreef op zondag 13 februari 2011 @ 13:46:
Het schema ziet er op zich goed uit, maar je hebt dan wel 2 relais nodig zie ik.

Ik zit mij nu pas te bedenken dat 30A wel heel erg veel is als deze ook nog door de deurschakelaar zelf loopt.
Ik heb een vermoeden dat er een schakeling tussen zit, en dat die met een lage aanstuurstroom werken. In dat geval zullen gewone diodes ook wel bruikbaar zijn...
waarom 2?

SW A is naar beneden, SW B is omhoog.

Er zit trouwens geen extra schakeling tussen schakelaar en motor. Hij is alleen op 30A afgezekerd.
De nieuwe schakelaar die ik gebruik is maar 20A max, en die werkt ook gewoon zonder dat deze warm wordt.

[ Voor 16% gewijzigd door kendo op 13-02-2011 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Ik zie namelijk 2 spoelen in het plaatje.

Kan jij eens meten hoeveel stroom er door die schakelaar gaat als het raam open gaat of sluit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Niet online
Onbekend schreef op zondag 13 februari 2011 @ 14:34:
Ik zie namelijk 2 spoelen in het plaatje.

Kan jij eens meten hoeveel stroom er door die schakelaar gaat als het raam open gaat of sluit?
Ik kan maar tot max 10A meten, dus dat gaat niet.

Het relais dat ik ga gebruiken is een dubbel relais met 2 spoelen. 1 Spoel voor naar beneden en de andere voor omhoog.

Pagina: 1