Ik heb op zelfbouwaudio al een draadje lopen maar ik wou het hier toch nog even na vragen. Een soort second opinion
.
Ik ben pas begonnen aan een serieuze speaker op accu's. Ik heb nu 14 Ah aan accu's en een vierkanaals amp-9 is onderweg. Ik heb gekozen om de volgende set speakers te gebruiken:
2 x Tangband W5-1611

De box zou ik graag in zo'n vorm willen maken:

Deze vent gebruikt dezelfde speakers! Maar zonder sub:
Dus links en rechts 2 x een 13 liter compartiment en een 8 liter compartiment voor de sub en daarachter de elektronica. Maar hier komt dus voor mij het tricky gedeelte:
Ik ben pas begonnen aan een serieuze speaker op accu's. Ik heb nu 14 Ah aan accu's en een vierkanaals amp-9 is onderweg. Ik heb gekozen om de volgende set speakers te gebruiken:
2 x Tangband W5-1611

En als subwoofer een kleine maar schijnbaar krachtige W4-1658Power handling: 28 watts RMS/56 watts max
*VCdia: 25mm
*Impedance: 8 ohms
*Re: 6.8 ohms
*Frequency range: 60-20,000 Hz
*Fs: 60 Hz
*SPL: 90 dB 1W/1m
*Vas: 13.02 l.
*Qms: 1.67
*Qes: 0.60
*Qts: 0.44
*Xmax: 3 mm

De W5 word overal geprezen vanwege de prijs/kwaliteit. Om toch nog wat laag te kunnen produceren met beperkte ruimte heb ik de W4 gekozen. Die schijnt toch nog flink laag te kunnen produceren voor z'n grootte.Power handling: 45w RMS / 90w max
VCdia: 50mm
Impedance: 4 ohms
Re: 3.8 ohms
Frequency range: 55-6,000 Hz
Fs: 55 Hz
SPL: 87 dB 1W/1m
Vas: 7,42 l.
Qms: 8.84
Qes: .41
Qts: .39
Xmax: 4.5 mm
De box zou ik graag in zo'n vorm willen maken:

Deze vent gebruikt dezelfde speakers! Maar zonder sub:
Dus links en rechts 2 x een 13 liter compartiment en een 8 liter compartiment voor de sub en daarachter de elektronica. Maar hier komt dus voor mij het tricky gedeelte:
- Moet ik een filter gebruiken om de lage tonen voor de sub te filteren en de hoge tonen naar de breedbanders te sturen. En hoe kan ik daarvoor de 'frequentieboundaries' berekenen?
- Kan ik voor de sub een bassreflex gebruiken voor een positieve invloed op de prestaties? Vanwege het relatief kleine volume van het compartiment.
- Is het slim om van de vierkanaals amp er 2 parallel (de amp is bridgable) op de sub aan te sluiten en de andere 2 op de breedbanders?