Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lars.h4
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01-03 00:32
Hey GoT,

Ik heb een WD Externe HDD van 1,5 TB die sinds kort niet meer herkend wordt door mijn laptop.
Zodra ik de stekker in het stopcontact steek laat de schijf een paar zachte zoemgeluidjes horen en stopt er dan mee.

Ik heb een beetje rondgekeken op internet en het lijkt er op dat mijn schijf kapot is, maar voor ik 65 euro ga uitgeven aan een nieuwe schijf wil ik graag jullie mening horen. Klinkt het echt alsof mijn schijf kapot is? En is daar nog iets aan te doen? Ik heb hem pas een jaar of anderhalf, maar er staat toch wel een halve terabyte aan data op die ik niet kwijt wil.

Ik las ook ergens dat het misschien aan een bordje lag dat onder op de HDD zit, en als ik dat zou kunnen vervangen dat hij het weer zou moeten doen, ik weet alleen niet of dat het waard is, aangezien ik dan die mooie WD-behuizing eraf moet halen (ik zou ook niet weten hoe ik daar aan moet beginnen, om de schijf zelf heel te houden) en ik niet weet of hij het dan wel zou doen, en hoe lang die het dan nog vol houdt.

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb ook wat problemen gehad met de WD elelments. Schijven zijn terug geweest naar WD maar de data ben je kwijt, daar waarschuwen ze ook voor.
Probeer een een andere computer of usb kabel en in een ander usb slot. De comp moet het apparaat opnieuw herkennen. Zoniet, heb je grote kans dat het bordje is overleden.
Anders kan de harde schijf uit de behuizing, wordt meestal slopen van de behuizing. blijft een gewone HD over.
De schijf tijdelijk in een andere computer hangen om de gegens veilig te stellen of in een NAS plaatsen zoals bv de Netgear 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hibbit
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-09-2024
USB? zo ja, probeer een ander kabeltje en andere usb poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
Bij de oudere WD schijven wil de voeding nog wel eens stuk gaan. Gaat het lampje nog branden als je 'em aansluit (zonder USB) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hibbit
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-09-2024
Heb zelf een WD... 5 jaar oud... geen problemen..! Gebruik nu eSata, USB gaf steeds nieuwe problemen, vooral in Vista, maar later ook in Windows 7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Even openprutsen en aan aan een interne SATA aansluiting hangen:
http://www.etiskainstitut...ments-external-hard-drive

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lars.h4
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01-03 00:32
Bedankt voor jullie reacties.

alex3305: Het lampje gaat branden, en zodra ik de voeding in het stopcontact doe maakt de schijf zelf wat rare zoemende geluidjes, dit duurt ongeveer 10 seconden en dan doet hij niks meer.

Ik heb ook al geprobeerd in een andere USB poort en op een andere laptop, beide maakten geen verschil. Ik heb nog niet met een ander kabeltje geprobeerd, maar die heb ik ook niet zo snel een bij de hand. Zodra ik die heb zal ik dat testen.

Lijkt het er dus op dat hij zijn beste tijd heeft gehad? Of kan ik hem uit elkaar halen en dan nog enige tijd gebruiken?

Dit is mijn enige externe HDD, dus ik kan geen data overzetten op een backup-schijf. De vraag is dus eigenlijk of het openschroeven van de schijf en hem aan eSata hangen betrouwbaar is. Anders is het misschien slimmer om een nieuwe HDD te kopen en alvast de data daarop over te zetten, zodat als de schijf het echt helemaal begeeft ik in ieder geval mijn data nog heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grote kans is dat de electronica in de behuizing het heeft begeven, maar de schijf zelf nog in prima staat is. Dat heb ik hier meerdere keren mogen ervaren. Gewoon de schijf er uit halen en direct op het mobo aansluiten, dan zal je zien dat de schijf nog prima werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-09 22:05
Verwijderd schreef op zaterdag 12 februari 2011 @ 12:19:
Grote kans is dat de electronica in de behuizing het heeft begeven, maar de schijf zelf nog in prima staat is. Dat heb ik hier meerdere keren mogen ervaren. Gewoon de schijf er uit halen en direct op het mobo aansluiten, dan zal je zien dat de schijf nog prima werkt.
Ik heb ook al meerdere defecte behuizingen gehad (ook defecte voedingen zijn niet zeldzaam met externe HDDs).
Aangezien er een gewonde HDD in zo'n ding zit kan je deze er gewoon uitschroeven en in een PC hangen (en als deze dan gewoon blijkt te werken dan kan je meestal voor een tientje een nieuwe behuizing kopen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Killah_Priest schreef op zondag 13 februari 2011 @ 19:56:
[...]

Ik heb ook al meerdere defecte behuizingen gehad (ook defecte voedingen zijn niet zeldzaam met externe HDDs).
Aangezien er een gewonde HDD in zo'n ding zit kan je deze er gewoon uitschroeven en in een PC hangen (en als deze dan gewoon blijkt te werken dan kan je meestal voor een tientje een nieuwe behuizing kopen).
Klopt. In 99% van de gevallen is het of een kapotte voeding of de electronica in de behuizing, zelden is het de schijf of de USBkabel. Heb al een zut van die dingen opgeruimd en heb er nog 2 over. Hoe lang die het hier nog uithouden, is nog de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A4-
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

A4-

Lars.h4 schreef op zaterdag 12 februari 2011 @ 11:43:
Dit is mijn enige externe HDD, dus ik kan geen data overzetten op een backup-schijf. De vraag is dus eigenlijk of het openschroeven van de schijf en hem aan eSata hangen betrouwbaar is. Anders is het misschien slimmer om een nieuwe HDD te kopen en alvast de data daarop over te zetten, zodat als de schijf het echt helemaal begeeft ik in ieder geval mijn data nog heb.
Ik zou hem openschroeven en de hdd in een pc aan een sata poort hangen (zo'n externe hdd is gewoon een standaard hdd in een behuizing met wat electronica (die vaak stuk gaat)). Grote kans dat je zo bij de data kunt.
Let wel op of je met het openmaken een verzegeling verbreekt (garantie etc.).
Mocht je een nieuwe aanschaffen, kijk dan of je een externe hdd die buiten usb ook met esata of firewire is uitgerust.
Pagina: 1