Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Websites afhankelijk van tijdzones

Pagina: 1
Acties:

• albatrosX1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-11 16:25
Hallo tweakers,

Voor een project waar ik momenteel mee bezig ben, ben ik gestuit op een issue waar ik eerder niet aan heb gedacht. Stel je hebt een globaal opererende website die per dag om precies 17:00 UTC+1 een bepaalde artikel weggeeft. Nu is het voor ons in Nederland natuurlijk geen probleem om rond 18:00 achter de computer te zitten, maar iemand die in een andere tijdzone woont, bijvoorbeeld UTC+9, dan kun je wellicht niet om 2:00 'snachts nog even pc aanzetten.

Hoe moet ik dit het beste aanpakken ? Moeten er dan bijvoorbeeld meerdere versies van de site komen voor verschillende tijdzones of.... ?

Alvast bedankt voor het meedenken!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Je kan bijvoorbeeld kijken naar de andere 100.000 sites die hetzelfde princiepe hanteren. Ibood heeft verschillende sites voor elk land apart.

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
albatrosX1 schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 18:20:
Hoe moet ik dit het beste aanpakken ?
Moeten we even in onze glazen bol kijken :?
Je moet het aanpakken zoals je wil: wil je voor iedere tijdzone de lokale tijd gebruiken om iets te laten verschijnen? Dus dat er altijd om 17:00 in de lokale tijdzone een artikel verschijnt? Of hanteer je tijdzone-X?

Die keuze dien je zelf te maken; ik zie niet hoe wij je daar in kunnen helpen noch wat er verder nog een probleem zou kunnen zijn dan die keuze...

Als het je gaat om te bepalen welke tijdzone:
* Verschillende (sub)domeinen / verschillende sites
* Laat gebruikers inloggen en in hun account hun tijdzone vastleggen
* Gebruik de Accept-Language HTTP request headers om een indicatie(!) te krijgen van een bepaalde voorkeur
* Laat gebruikers een "startpagina" zien waar ze hun land/tijdzone aanklikken
* Verzin iets anders creatiefs...

[ Voor 25% gewijzigd door RobIII op 11-02-2011 18:26 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:00
RobIII schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 18:23:
[...]
* Verschillende (sub)domeinen / verschillende sites
* Laat gebruikers inloggen en in hun account hun tijdzone vastleggen
* Gebruik de Accept-Language HTTP request headers om een indicatie(!) te krijgen van een bepaalde voorkeur
* Laat gebruikers een "startpagina" zien waar ze hun land/tijdzone aanklikken
* Verzin iets anders creatiefs...
Volgens mij, als het niet misbruikt mag worden, is dit niet veilig:
1) Dan typ je toch als Amerikaan de.site.com in?
2) Dan zet iemand uit -4 de tijdzone op +2
3) Is inderdaad een indicatie, en valt ook te manipuleren.
4) Dan klik je zo op een ander land

Het beste is volgens mij op IP adres om dan het land te achterhalen. De meeste proxies liggen in de US en dan ben je sowiezo al een van de laatsten die het nieuws/ bericht o.i.d krijgt.

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-11 11:59

NMe

Quia Ego Sic Dico.

marcop23 schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 18:30:
[...]

Het beste is volgens mij op IP adres om dan het land te achterhalen. De meeste proxies liggen in de US en dan ben je sowiezo al een van de laatsten die het nieuws/ bericht o.i.d krijgt.
Ja, want IP-adressen zijn natuurlijk helemáál niet te spoofen... ;)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
marcop23 schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 18:30:
[...]

Volgens mij, als het niet misbruikt mag worden, is dit niet veilig:
1) Dan typ je toch als Amerikaan de.site.com in?
2) Dan zet iemand uit -4 de tijdzone op +2
3) Is inderdaad een indicatie, en valt ook te manipuleren.
4) Dan klik je zo op een ander land
Moet 't waterdicht? -> Vergeet 't maar.
En dat was mijn insteek dus ook helemaal niet; in mijn insteek laat je de gebruiker gewoon aangeven in welke tijdzone 'ie zit (of leid je 't als 'preset' af uit de HTTP request headers of...). Als iemand uit tijdzone X niets mag bestellen (of "gratis krijgen") uit tijdzone Y dan zul je dat in je orderproces moeten afhandelen: moet 't verscheept worden naar een andere tijdzone: no-go.

Er is geen enkel gegeven (ook niet een IP) waar je op kunt vertrouwen. En "waterdicht" was ook geen requirement (althans, niet volgens de topicstart) ;)

[ Voor 39% gewijzigd door RobIII op 11-02-2011 18:56 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Over mij

• albatrosX1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-11 16:25
Het hoeft niet waterdicht. Op zich ook geen enkel probleem als iemand uit Amerika de website van Europa voor zich krijgt. Ik denk dat ik hier wel uit ben, of ik laat de bezoekers zelf de regio kiezen of ip achterhalen. Anyway...bedankt tot zover!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
albatrosX1 schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 18:20:
Nu is het voor ons in Nederland natuurlijk geen probleem om rond 18:00 achter de computer te zitten,
Dit is ook een probleem en grote WTF. Er kan van alles misgaan, dus als de tijd écht belangrijk is, moet het systeem gewoon een instelbare publicatietijd aanbieden.

{signature}

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Je zou ook nog, lekker hip, gebruik kunnen maken van HTML5's geolocation. Niet dat dat waterdicht is. En, doe's gek, je kunt natuurlijk een combi maken van alle gegevens en op basis daarvan een ieder geval een 'best guess' bepalen en die aan de gebruiker voorschotelen als 'default optie'.

Over mij

• fleppuhstein
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-10 21:48
Je geeft aan dat het artikel om precies 17:00 UTC+1. Dit is natuurlijk slecht 1 moment in tijd, voor alle tijdzones.

De vraag is meer wil je voor iedereen het artikel vrij geven om 17:00 lokale tijd, dus onafhankelijk waar je zit op de aarde om 17:00 kan je het artikel inzien (overgens kan iemand in australie UTC+10 iemand in mexico UTC - 6 al om 1 uur s nachts het artikel mailen). Of, komt het artikel om 16:00 UTC vrij, en afhankelijk van waar je zit verschilt die tijd ???

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-11 09:24
NMe schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 18:51:
Ja, want IP-adressen zijn natuurlijk helemáál niet te spoofen... ;)
Nee, om een website te bezoeken niet echt nee.
Kunt wel heel blij je adres spoofen, maar dan krijg je de content nog niet thuisbezorgd.
Tenzij je het gebruik van een proxy ook spoofen noemt.

• Taenadar
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:47
Voutloos schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 19:00:
[...]
Dit is ook een probleem en grote WTF. Er kan van alles misgaan, dus als de tijd écht belangrijk is, moet het systeem gewoon een instelbare publicatietijd aanbieden.
Dit is denk ik het enige goede antwoord. Denk dat veel sites dit gebruiken om op een bepaald moment iets te publiceren.

En tijd is natuurlijk maar relatief :9

• ameesters
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05-01-2022
je zou hier even naar kunnen kijken:

http://php.net/manual/en/book.geoip.php

athans, dat is wat ik zou gebruiken om een opzet zoals die van jouw te maken....
Pagina: 1