Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spaceboy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-09 19:07

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
Ik heb hier een half-gare laptop waarvan ik graag wil proberen te redden wat er op de harddisk staat. De laptop is van het type Compaq Presario M2000. Belangrijker is: de harddisk is een 2.5" 40gb schijfje van Fujitsu. Type: Fujitsu MHT2040AT. Deze heeft een

44-polige Ultra DMA/100 IDE interface

Heeft iemand een tip hoe ik deze aan mijn pc kan koppelen? Bestaat dat er een kabeltje / dingetje voor?

Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 16:06
spaceboy schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 16:50:
Bestaat dat er een kabeltje / dingetje voor?
ja ;)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spaceboy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-09 19:07

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
Nice! :) Is het echt zo makkelijk? Is die "44 polige aansluiting" wel standaard voor 'n laptop?

Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 16:06
Yep. IDE heeft 40 polen, maar je ziet dat de harddisk geen aparte stroomtoevoer heeft. Die moet er dus nog bij, vandaar dat het wat meer polen zijn dan op een dekstop IDE-schijf.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:24
Zijn er meerdere standaarden dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Dat is gewoon standaard IDE 2,5" aansluiting. Kun je van alles mee:
- IDE 2,5" behuizinkje met USB.
- Converter naar 3,5" IDE en in een computer met IDE bouwen.
- IDE/SATA converters
- Universeel ding voor IDE/SATA naar USB

Zonder google al gevonden ! Kun je nagaan als je wél google zou gebruiken !

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 14:49

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

spaceboy schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 16:56:
[...]

Nice! :) Is het echt zo makkelijk? Is die "44 polige aansluiting" wel standaard voor 'n laptop?
Heb je er uberhaupt al naar gezocht? Mijn vermoeden is op dit moment van niet, want dan was je hem vast wel tegengekomen.
Die 44 pinnen zijn equivalent aan die van een conventionele 3.5" PATA schijf, alleen zitten ze dan in één stekker ipv twee: 40 pins PATA connector en 4 pins molex voor de benodigde stroomtoevoer.
Die twee zitten daar dus op één stekker en met behulp van een conversiekabel voor 2.5"<->3.5" kun je dit gewoon aansluiten op een normale PC met PATA.
Let wel op dat je de stekker er juist op prikt, dus weet de positie van pin 1 (het pijltje op de stekker en apparaat).
Wat je daar zegt wil ik onjuist noemen, om het makkelijk te zeggen.

Iets moeilijker: het is erg onnauwkeurig wat je daar schijft.
IDE staat voor Integrated Drive Electronics. Dat is niet enkel PATA, ook SATA is een variant van IDE. Alle ATA standaarden zijn een vorm van IDE. Dus een Paralel ATA disk IDE noemen klopt wel, maar een Serial ATA disk een IDE schijf noemen klopt dus ook.
Maw: door "IDE" te gebruiken is onduidelijk waar je het over hebt.
Gebruik liever "PATA" en "SATA" zodat duidelijk is wat je bedoelt.

Het topic wil ik bij deze sluiten omdat dit soort vragen prima zelf te beantwoorden zijn, dit is al veelvuldig voorbijgekomen. Voor vragen/opmerkingen ben ik bereikbaar over DM/email.

[ Voor 5% gewijzigd door Ultraman op 11-02-2011 18:02 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.