Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Onvindbare telefoonaansluiting en reeds afgesloten ADSL

Pagina: 1
Acties:

• ThomasClay
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 00:05
Ik ben recentelijk verhuisd. Omdat het er even bij was ingeschoten heb ik pas ongeveer een week voor de verhuizing een internetabonnement uitgezocht en aangevraagd. Na enig wikken en wegen bij alles in 1 (tv, internet en bellen) met 'fiberspeed' van tele2 uitgekomen. Op dat moment wist ik niet zeker of in het nieuwe huis een telefoonaansluiting zou zijn. Maar omdat ik al wat laat was met aanvragen en ik alleen emailadressen van de verhuurder en vorige bewoners had en navraag dus extra vertraging zou zijn, heb ik besloten er maar gewoon vanuit te gaan dat er in 2011 wel een telefoonaansluiting in elk huis middenin Groningen zou zijn.

Daar ben ik helaas een beetje de mist in gegaan. Bij intrek in de nieuwe woning was nergens een telefoonaansluiting te vinden. Meterkast bekeken, kruipruimte bekeken, woonkamer bekeken: niets. De bedenkperiode bij tele2 was echter wel helaas net afgelopen.

De verhuurder wist niet of en waar er een telefoonaansluiting is. Hij heeft voor mij geïnformeerd bij kpn en kreeg te horen dat er wel een aansluiting moet zijn. Bij eigen navraag bij kpn verwezen zij mij naar tele2, die mij ook wisten te vertellen dat er een aansluiting moet zijn. Zij wisten mij verder te vertellen dat het zou kunnen dat de aansluiting achter een muur of stucwerk is verdwenen. Volgens tele2 kan ik kpn vragen om de aansluiting op te zoeken, maar kost dit zo'n 300,-.

Enkele jaren geleden is de woning grondig opgeknapt. Mijn vrees is een beetje dat de aansluiting inderdaad ergens in of achter is verdwenen.

Ik ben zelf niet zo'n handige klusser en ben nu een beetje in dubio over wat te doen. Een optie is om bij tele2 te informeren of ik van mijn contract af kan en alsnog (duurder) kabelinternet te nemen (waar wel gewoon aansluitingen voor zijn). Andere opties zijn kijken of ik via tele2, kpn of de verhuurder met geringe kosten de telefoonaansluiting op kan sporen (wellicht hebben zij nog verplichtingen in deze?), of zoals door tele2 voorgesteld een dure kpn monteur laten komen.

Wat raden jullie mij aan om te doen?

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:59

Compizfox

Bait for wenchmarks

Zo'n ISRA-punt komt toch altijd gewoon uit in de meterkast, kelder of kruipruimte? Ik neem aan dat hij daar niet onder stucwerk is verdwenen.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• MaZeLe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:29
Kun je niet alsnog de vorige bewoners mailen? Lijkt mij dat zij toch telefoon en internet moeten hebben gehad..

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-11 19:55

heuveltje

KoelkastFilosoof

Compizfox schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 16:33:
Zo'n ISRA-punt komt toch altijd gewoon uit in de meterkast, kelder of kruipruimte? Ik neem aan dat hij daar niet onder stucwerk is verdwenen.
Nee hoor (kruipruimte eigenlijk nooit trouwens) de wat oudere aansluitingen ook vaak in de woonkamer of hal, en bij huizen die al gebouwd zijn voor er een tel aangesloten word kun je ze overal op de bgg verwacthen.

Dus idd even de vorige bewoners vragen, of even kijken bij de buren (als zij hetzelfde huis hebben)

Anders bij tele2 een klacht inschieten dat kpn de lijn moet "labelen" dat moeten ze dacht ik kostenloos doen.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:39

Aganim

I have a cunning plan..

(jarig!)
In een appartement en in huizen van voor 1985 (als ik me niet vergis) is het ISRA punt vaak gewoon een wandcontactdoos in een kamer.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Aganim schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 16:42:
[...]

In een appartement en in huizen van voor 1985 (als ik me niet vergis) is het ISRA punt vaak gewoon een wandcontactdoos in een kamer.
En die wcd kunnen ze wel dichtstucken, dus dan kun je m niet vinden. Maar in die gevallen kun je vaak de kabel in de kruipruimte wel terugvinden en daaruit je conclusies trekken.
Je zal ergens de blauw/witte kpn invoer moeten kunnen vinden.

In sommige gevallen kan een provider ook een globale lokatie vinden, vaak staat er wel iets bij van MTK als een isra in de meterkast zit.

PM eens je pc+huisnr, dan kan ik ff kijken of ik iets kan achterhalen.

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

heuveltje schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 16:40:
[...]

Nee hoor (kruipruimte eigenlijk nooit trouwens) de wat oudere aansluitingen ook vaak in de woonkamer of hal, en bij huizen die al gebouwd zijn voor er een tel aangesloten word kun je ze overal op de bgg verwacthen.

Dus idd even de vorige bewoners vragen, of even kijken bij de buren (als zij hetzelfde huis hebben)

Anders bij tele2 een klacht inschieten dat kpn de lijn moet "labelen" dat moeten ze dacht ik kostenloos doen.
Aganim schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 16:42:
[...]

Oh, dat wist ik helemaal niet. Dacht dat het altijd een ISRA-punt in de meterkast was.

Moet je dan je modem in de woonkamer zetten als je telefoonlijn daar binnenkomt? Lijkt me lastig.

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:39

Aganim

I have a cunning plan..

(jarig!)
Moet je dan je modem in de woonkamer zetten als je telefoonlijn daar binnenkomt?
Yup. Helemaal leuk als de WCD ook nog eens op +/ 30 cm hoogte zit, midden op de langste muur van je woonkamer, ipv netjes weggestopt in een hoek. :|

edit:
Uiteraard vindt de echte tweaker daar wel een oplossing op, zeker wanneer in die WCD de kabel wordt gesplitst tbv een 2e telefoon boven. Brilliant aangesloten door meneer de monteur destijds, want uiteraard werkt die 2e telefoon niet als je een splitter enkel ná het ISRA punt mag aansluiten.

Uiteraard laat de echte tweaker zichzelf hierdoor niet uit het veld slaan. 8)

[ Voor 43% gewijzigd door Aganim op 11-02-2011 18:56 ]

• Jazzy.nl
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-11 08:54
Uit welk bouwjaar is de woning?
Als je onder de vloer kunt, kun je meestal de kabel wel vinden. Ligt een beetje aan het bouwjaar.

Het is de blauwe kabel.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Compizfox schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 18:46:
[...]

[...]

Oh, dat wist ik helemaal niet. Dacht dat het altijd een ISRA-punt in de meterkast was.

Moet je dan je modem in de woonkamer zetten als je telefoonlijn daar binnenkomt? Lijkt me lastig.
Zit hier in de woonkamer, net als coax (ok, die is wel logisch :P) en een (nog te plaatsen) ding voor glasvezel. Die laatste komt daar omdat de meterkast daar geen ruimte voor heeft :+
Of dat dezelfde reden is dat het ISRA punt in de woonkamer zit weet ik niet.

[ Voor 4% gewijzigd door Raven op 11-02-2011 18:55 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Nikeo
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 29-11 20:10

Nikeo

Jawelles

Ik heb in 2 oude huizen gewoond in Groningen (beide zo rond de nieuwe ebbingestraat). Bij 1 huis kwam de telefoonkabel rechtstreeks binnen op de 1e verdieping in de keuken. (echt, geen ander entrypoint in het huis) en in het andere huis zat hij onder de kruipruimte verstopt maar was hij bij de muurlangs doorgeknipt en dus onbruikbaar (bijna onvindbaar). Succes er mee! Het kan nogal lastig zijn met die oude huizen in de stad ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Nikeo op 11-02-2011 18:59 ]

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Raven schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 18:54:
[...]
Zit hier in de woonkamer, net als coax (ok, die is wel logisch :P)
Wait, ook de coax (Ziggo-kabel) komt hier gewoon binnen in de meterkast hoor... Dacht dat dat normaal was eigenlijk :P

• Johny_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-09 19:53
Ik zou wel weten wat ik zou doen. Ik zou Tele2 bellen en een installatiemonteur bestellen. Ja dat is dan (meestal) een service waar je voor moet betalen, maar dan weet je zeker dat er door jou niets fout is gedaan. Laat die monteur maar eens langskomen, Tele2 beweert toch dat ze een dienst leveren? Sluit het dan maar aan... Staat er ergens geschreven dat de klant moet zorgen dat hij weet waar het aansluitpunt is? Volgens mij staat er alleen dat de klant toegang moet verlenen tot het aansluitpunt om Tele2 werkzaamheden uit te kunnen laten voeren. Kortom; laat je die monteur overal in je huis kijken dan valt jou niets te verwijten. Als die monteur het dan ook niet kan vinden, dan leveren ze kennelijk geen dienst bij jou. Waarom sturen ze dan facturen? Als zij dan zeggen dat er een KPN monteur nodig is dan mogen zij die regelen want kennelijk laten ze je betalen voor een dienst waarvan levering door hun kennelijk niet mogelijk is. Dan hadden ze moeten zeggen na de bestelling dát het niet leverbaar is. Je kan niet zeggen; Ja wel leveren wel iets ergens, maar zoek zelf maar uit waar.

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 30-11 13:40

Robtimus

me Robtimus no like you

MaZeLe schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 16:36:
Kun je niet alsnog de vorige bewoners mailen? Lijkt mij dat zij toch telefoon en internet moeten hebben gehad..
Misschien via de kabel?

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

Verwijderd

Hier zit ie naast de oude voordeur, en hij is niet blauw. Oftewel het kan overal zitten en hoeft dus ook niet blauw te zijn (om het even makkelijk te maken:D).

• RollieBollie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:12
Klopt, als je zelf het is/ra niet kan vinden, enige 2 mogelijkheden die je hebt: even bij de buren gluren, misschien kan je aan de hand daarvan het is/ra vinden of via je provider.
Je provider kan dan KPN aan sturen om te testen en te labelen, al kan de monteur die langs komt wel zeggen dat er geen is/ra punt is en dat je een nieuwe moet aanvragen.

Oh, en ik ben in de afgelopen jaren zelf ook op de meest vreemde lokaties is/ra punten tegen gekomen.
Bijvoorbeeld, in een liftschagt, put, maar de meest vreemde en waar ik wel om moest lachen, de wc.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Compizfox schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 19:09:
[...]

Wait, ook de coax (Ziggo-kabel) komt hier gewoon binnen in de meterkast hoor... Dacht dat dat normaal was eigenlijk :P
Ik dacht dat de woonkamer normaal was, omdat daar meestal de tv staat :+
RollieBollie schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 19:28:
Klopt, als je zelf het is/ra niet kan vinden, enige 2 mogelijkheden die je hebt: even bij de buren gluren, misschien kan je aan de hand daarvan het is/ra vinden of via je provider.
Je provider kan dan KPN aan sturen om te testen en te labelen, al kan de monteur die langs komt wel zeggen dat er geen is/ra punt is en dat je een nieuwe moet aanvragen.

Oh, en ik ben in de afgelopen jaren zelf ook op de meest vreemde lokaties is/ra punten tegen gekomen.
Bijvoorbeeld, in een liftschagt, put, maar de meest vreemde en waar ik wel om moest lachen, de wc.
What the F, seriously? :o

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• RollieBollie
Helaas wel, klant had daar dus natuurlijk geen stopcontact, heb die dus ook moeten aanleggen. :(
Ik maakte toen wel als grap, dat men niet moet doortrekken als men download.

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Raven schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 19:53:
[...]
Ik dacht dat de woonkamer normaal was, omdat daar meestal de tv staat :+
Wij hebben hier een kabel door de muur liggen van de meterkast naar de woonkamer. Er gaat ook ergens een kabel vanaf de meterkast naar de keuken, en in de meterkast ligt dan ook een splitter die het signaal dat in de meterkast binnenkomt splits naar de TV in de keuken en naar de TV in de woonkamer.

Lijkt me ook wel minder handig als je kabelinternet hebt en de kabel komt binnen in de woonkamer, moet je daat dus ook je modem neerzetten :P
RollieBollie schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 19:28:
maar de meest vreemde en waar ik wel om moest lachen, de wc.
Lol, en hing de modem daar dan ook?

• RollieBollie
Helaas wel, maar gelukkig was de wc redelijk groot en konden we het modem in een kastje plaatsen onder de wasbak.
De router staat wel op een normale plaats.

• Madshark
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Ik heb zo'n zelfde situatie ook ooit eens meegemaakt bij een kennis.
Nergens in die woning een ISRA te vinden, en volgens KPN moest er wel 1 zijn.
Echt de hele woning afgezocht, plinten opengemaakt.. Nergens te vinden.
Was ook een oud pand die opgeknapt is, niemand wist nog wie het gedaan had.

Uiteindelijk na veel overleg met KPN hebben ze een tijdelijk analoog of ISDN (ik dacht ISDN not sure) signaal op de kabel gezet. Met deze spanningzoeker ben ik vervolgens de gehele omtrek van de woning gaan volgen.. En ja gevonden, ook in het toilet notabene 8)7 , een grijze 8aderige kabel kwam letterlijk naast de rioolbuis de woning binnen en was netjes opgerold in het toiletpot weggewerkt. _O-

Bereik van die spanningzoeker is redelijk groot (10 a 15cm), wel moet er een aardige voltage op die lijn zitten, met alleen een ADSL erop zal het bereik fors minder zijn.

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 26-11 17:17
Lekker, een bruin uiteinde aan je kabel :\

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

• EFL
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 27-11 20:18

EFL

Ik heb dezelfde zoektocht gehad toen we in onze huidige woning kwamen wonen (België). Geen inkomend punt te vinden. Op zoek gegaan naar een telefoonkabel maar niet gevonden. Tot ik onderstaande ruw afgesneden knoert van een kabel in de kelder wat van dichterbij ging bekijken (doorsnee kabel is ong. 4 a 5 cm). Jawel, na alle bescherming weg gepeld te hebben kwam daar netjes 2x een aderpaar uit. Ik heb het dan maar zelf een kastje aangehangen. (heet dat in België ook een isra-punt?)
Zoek dus niet enkel naar een dunne kabel!
Even opengemaakt voor de foto:

Afbeeldingslocatie: http://img585.imageshack.us/img585/7968/kabeli.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door EFL op 12-02-2011 12:21 ]

• bjck
  • Laatst online: 15-10 08:48
Eigenlijk hoef je je niet zo druk te maken. Want al er geen ISRA is staat deze ook niet in de administratie van KPN en kan Tele2 nooit leveren op dat adres. Je aanvraag wordt dan afgewezen.

Is die er wel in de administratie, maar jij kan hem niet vinden is ook niet erg. Dan een ticket aan maken bij Tele2 en aangeven dat de aansluiting niet vindbaar is zoals in de handleiding is aangeven. Dan zal de helpdesk wat vragen stellen en een ticket aanmaken voor een monteur (van Tele2 of KPN) komt langs.

Het is niet jouw probleem, maar probleem voor je ISP.

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• ThomasClay
Update:

Ondertussen bij wat buren langsgeweest. De bovenburen schijnen geen telefoonaansluiting te hebben (al moet ik dat nog even checken bij een andere bewoner, ik weet niet of de buitenlandse studente die ik in het Engels sprak volledig op de hoogte is van de aansluitingen in huis :)). Buren in een soortgelijk huis hiernaast wisten me te vertellen dat zij ook geen aansluiting hebben, maar dat een tijd geleden de stoep open was getrokken om een aansluiting voor hun bovenbuurman te realiseren. Ze wezen me op een klein doosje (lasdop?) buiten hun huis die in het kader daarvan was geplaatst.

Ook maar weer regelmatig met tele2 en kpn aan de lijn gehangen. Tele2 wist me te vertellen dat er inderdaad een aansluiting bekend is en dat die in de woonkamer moet zijn. Verder zeiden zij dat KPN me zou kunnen helpen met het vinden ervan. KPN gebeld en dit hun voorgelegd: verwezen me naar www.aansluitingen.nl onder het mom dat zij dat uitbesteed hebben. Ik heb echter niet het idee dat die site het passende antwoord op mijn probleem is. Dit vervolgens weer voorgelegd aan tele2, die mij aanraadden om de kwestie met mijn verhuurder op te nemen, omdat het zijn verantwoordelijkheid zou zijn. Het grote vingerwijzen is begonnen!

Weet iemand in hoeverre het klopt dat de verhuurder dit voor mij moet regelen?

Bedankt voor alle adviezen tot nu toe!

• ThomasClay
bjck schreef op zaterdag 12 februari 2011 @ 13:21:
Eigenlijk hoef je je niet zo druk te maken. Want al er geen ISRA is staat deze ook niet in de administratie van KPN en kan Tele2 nooit leveren op dat adres. Je aanvraag wordt dan afgewezen.

Is die er wel in de administratie, maar jij kan hem niet vinden is ook niet erg. Dan een ticket aan maken bij Tele2 en aangeven dat de aansluiting niet vindbaar is zoals in de handleiding is aangeven. Dan zal de helpdesk wat vragen stellen en een ticket aanmaken voor een monteur (van Tele2 of KPN) komt langs.

Het is niet jouw probleem, maar probleem voor je ISP.
Dit is denk ik wel een goed punt. Bij tele2 vertelden ze me ook dat er inderdaad een IS/RA moet zijn omdat de aanvraag anders zou worden afgewezen.

Ik zal me maar even van de domme houden en hulp bij de installatie gaan vragen bij tele2.

• Johny_B
Het is zo dat als je geen diensten afneemt van een bedrijf, dan moet je naar aansluitingen.nl voor het aanleggen van een kale aansluiting. Als jij een dienst afneemt van een bedrijf, dan moet dat bedrijf zijn verantwoordelijkheid nemen. Tele2 mag je niet doorverwijzen naar KPN, KPN had je niet mogen doorverwijzen naar aansluitingen.nl, Tele2 kan je best doorverwijzen naar je verhuurder voor info, maar niet voor meer.

Ik zou een storing aanmelden of een installatiemonteur aanvragen. Het hangt er een beetje van af hoe de procedures bij Tele2 zijn. Bij de meeste providers kan je geen storing melden als er geen installatiemonteur is geweest. Ik lees dat je zelf veel inzet toont door bij buren enzo te gaan kijken, maar ik zou daarmee stoppen en gewoon het balletje bij Tele2 leggen.

• bjck
De verwijzing van Tele2 naar KPN is inderdaad niet juist. Jij hebt alleen een contract en dus ook contact vanuit jou naar en met Tele2. Zij hebben een contract met KPN en dus ook contact met KPN.

Wat wel kan is dat als Tele2 nu KPN aanstuurt voor onderzoek dat KPN met jouw contact opneemt. Dat is gewoon sneller, maar dan doen ze dat namens Tele2.

De verwijzing van KPN naar aansluitingen.nl is als jij helemaal geen aansluiting hebt. Ook dus niet administratief. Bijvoorbeeld als je een huis hebt wat in twee appartementen is gesplitst. Of als er op een kavel een tweede woning wordt gebouwd. Dus een adres/woning/pand zonder enige aansluiting nog.

Dan nog is het volgens mij ook mogelijk om een KPN vast telefonie abonnement aan te vragen. Dat kost je éénmalig 50 euro en 12 maanden een tientje. Dan wordt het ook aangelegd als het niet aanwezig of niet beschikbaar is.

Dat is bij jou niet het geval, anders had zoals Tele2 ook al meldt geen lijn gevonden in de administratie van KPN en niet kunnen leveren.

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:48
Johny_B schreef op zaterdag 12 februari 2011 @ 13:42:
Het is zo dat als je geen diensten afneemt van een bedrijf, dan moet je naar aansluitingen.nl voor het aanleggen van een kale aansluiting. Als jij een dienst afneemt van een bedrijf, dan moet dat bedrijf zijn verantwoordelijkheid nemen. Tele2 mag je niet doorverwijzen naar KPN, KPN had je niet mogen doorverwijzen naar aansluitingen.nl, Tele2 kan je best doorverwijzen naar je verhuurder voor info, maar niet voor meer.

Ik zou een storing aanmelden of een installatiemonteur aanvragen. Het hangt er een beetje van af hoe de procedures bij Tele2 zijn. Bij de meeste providers kan je geen storing melden als er geen installatiemonteur is geweest. Ik lees dat je zelf veel inzet toont door bij buren enzo te gaan kijken, maar ik zou daarmee stoppen en gewoon het balletje bij Tele2 leggen.
Aansluitingen.nl is alleen voor als je geen IS/RA punt hebt, TS heeft wel een IS/RA punt. KPN kan geen IS/RA monteur aansturen indien je geen klant bent bij KPN.

• hello123456
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-10 13:31
Bij ons is het zo dat het ISRA punt een Klavertje 4 centrale is op de 1e verdieping. Echter als dat het geval was had je hem waarschijnlijk wel gevonden...

• Johny_B
SCIxX schreef op zaterdag 12 februari 2011 @ 15:10:
[...]

Aansluitingen.nl is alleen voor als je geen IS/RA punt hebt, TS heeft wel een IS/RA punt. KPN kan geen IS/RA monteur aansturen indien je geen klant bent bij KPN.
Niet helemaal waar. Als je wel een aansluiting hebt en je wilt een extra aansluiting, maar geen specifieke dienst afnemen bij een bedrijf. Ook dan moet je met aansluitingen.nl contact opnemen. ISRA's worden tegenwoordig geleverd met 1 aderpaar, dus als jij een 2e nodig hebt maar niet specifiek met een een dienst van een bedrijf wilt afnemen, dan moet je bij hun zijn.

• ThomasClay
Update:

Ik heb de hele kwestie uiteindelijk aan de verhuurder voorgelegd, die vervolgens toe zegde het probleem op te lossen. Hiertoe is hij eerst eens een kijkje komen nemen. Daarbij vond hij in de kruipruimte bij de voordeur na wat voorzichtig graafwerk een stuk buis waar een kabel uit steekt, zie de volgende foto's:

Afbeeldingslocatie: http://i56.tinypic.com/rk245l.jpg

Close up:

Afbeeldingslocatie: http://i51.tinypic.com/3165021.jpg

Volgens de verhuurder is dit hoogstwaarschijnlijk de telefoonkabel. Hij zei dat KPN zou moeten komen om hier een fatsoenlijke aansluiting van te maken, en zou voor mij naar kpn bellen om dit te regelen. Opgelucht en vol goede moed zag ik de oplossing van dit probleem tegemoet.

Helaas belde hij vanavond met de mededeling dat KPN en tele2 niet mee willen werken. KPN wil pas een monteur sturen als ik een abonnement bij hen afsluit. Tele2 zegt wel via KPN een monteur te kunnen sturen, maar dreigt de kosten op ons te verhalen met een beroep op het contract, waarin ik blijkbaar verklaar een werkende telefoonaansluiting in huis te hebben. De verhuurder stelt op zijn beurt simpelweg geen zin te hebben om de kosten voor de monteur te betalen. Kortom: ik ben weer terug bij af en geen van de partijen biedt uitkomst.

Ik ga morgen maar weer zelf contact met tele2 en KPN zoeken. Ik vraag mij nou af: ik lees her en der op internet dat KPN een plicht zou hebben een fatsoenlijk ISRA punt aan te leggen. Waar/hoe is deze plicht vastgelegd, zodat ik KPN hierop kan wijzen?

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-10 03:55
KPN heeft een leverplicht voor vaste telefonie, vandaar dat je alleen een monteur rechtstreeks bij KPN kunt bestellen als je een abonnement afsluit.

PSN: djmurcielago

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 30-11 13:42

InFamous

excommunicado

Heb dit gezeik ook gehad met kpn, hun zeiden dat wij een adsl lijn hadden en die zou in de meter kast moeten zitten blijkt hij (is een bedrijf) in het kantoor te zitten. Verwacht niet teveel van kpn(hun onderhouden de lijn) hun zullen zeggen het is binnen in een huis daar ben je zelf ( eigenaar) verantwoordelijk voor, in dit geval dus jou huisbaas. Hij moet dus zorgen voor een werkende lijn en niet kpn of tele2. Als de kabel buitenshuis was afgeknipt of niet goed aangelegd was het kpn zijn probleem.

[ Voor 9% gewijzigd door InFamous op 22-02-2011 23:51 ]

Formerly known as Ragdoll

• Johny_B
KPN heeft een leveringsplicht voor vaste telefonie, niet voor je ISRA [in goede conditie achterlaten]. Schiet je niks mee op . Je hebt geen abonnement bij hun dus ze doen niks.

Die Algemene Voorwaarden waar ze zich op beroepen zijn uiteraard een lachertje:
4.1 De Klant kan slechts een Overeenkomst met Tele2 sluiten en de Dienst afnemen indien de Klant beschikt over een functionerende
Aansluiting die voldoet aan de eisen van Tele2.
Je moet dus een werkende aansluiting hebben van 'iets' waarop je iets aanvraagt van Tele2. Wat moet er werken? Biedt Tele2 stiekem half nederland iets aan zonder te vragen of ze een werkende aansluiting hebben... Deze vraag is nooit zo gesteld tijdens het aanvragen van de dienst dus als ze zich hier op beroepen dan is dat wel heel slecht.
7.7 De Klant kan in afwijking van artikel 7.2 van de Algemene Voorwaarden kiezen voor Installatie in plaats van het zelf installeren
van het Installatiepakket. De Installatie geschiedt alleen door inschakeling van door Tele2 ingeschakelde installatiebedrijven. De
Installatie geschiedt op een nader met de installateur overeen te komen tijdstip en de algemene voorwaarden van het betreffende
installatiebedrijf zijn onverkort van toepassing op de door dit bedrijf bij de Klant uit te voeren werkzaamheden. Tele2 accepteert
geen verantwoordelijkheid ten aanzien van deze werkzaamheden.
7.8 Tussen het tijdstip van het beschikbaar komen van de Dienst en de uit te voeren Installatie kan enige tijd zitten.
7.9 De Klant dient de door Tele2 ingeschakelde derde(n) te allen tijde alle noodzakelijke medewerking te verlenen, waaronder onder
meer wordt verstaan het verlenen van toegang tot de klantlocatie, het uit laten voeren van de noodzakelijke werkzaamheden,
het ter beschikking stellen van elektriciteit en het ondertekenen van de opleverbon. De Klant dient er zorg voor te dragen dat de
randapparatuur voldoet aan de eisen, zoals die op de Website bekend worden gemaakt. Indien de door Tele2 noodzakelijk geachte
medewerking niet wordt verleend en/of de randapparatuur van de Klant voldoet niet aan de eisen dan wordt de Installatie voltooid
geacht te zijn en kunnen de kosten voor de Installatie op de Klant verhaald worden. Tevens kunnen bij een (eventuele) nieuwe
Installatie aanvullende kosten in rekening worden gebracht. De Installatie wordt in ieder geval als voltooid beschouwd indien de
Klant gebruik maakt van (een deel van) de Dienst.
Interessant, Je moet de monteur toegang verlenen, beschikking geven over een stopcontact en zorgen dat je een 'normale' pc hebt en dan wordt de installatie als voltooid beschouwd als een deel van de dienst werkt... Laat ze maar langskomen zou ik zeggen.

edit:
[quote] 1. Definities
De hierna met een hoofdletter aangeduide begrippen hebben in deze Algemene Voorwaarden de volgende betekenis:
a. Aansluiting: netwerkaansluitpunt op het vaste openbare elektronische communicatienetwerk dat met daarvoor geschikte
randapparatuur de mogelijkheid biedt om gebruik te maken van de Dienst.[/quote] even de definitie van aansluitpunt uit de AV erbij gezet. Hier voldoet de user in dit geval in principe aan. Er komt iets van koper het huis in, ook volgens de administratie van Tele2. De geschikte randapparatuur is voor verantwoording van Tele2.

[ Voor 9% gewijzigd door Johny_B op 23-02-2011 00:53 ]

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik zou allang naar de kabelprovider zijn gegaan. Als je KPN gaat dan maken ze keurig de ISRA in orde maar derde provider doen het niet. Ik zou zeggen ga naar Xs4all en daar wordt het wel geregeld (althans er moest bij een klant een lijn bijgelast worden en mijn klant hoefde niets bij te betalen). Dat noem ik weer service. Mag misschien weer duurder zijn maar ok de service, mogelijkheden en modem is toch wel even een stuk beter dan de gemiddelde ADSL provider.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:05
Ik vermoed dat die groene kabel op de foto de Coax kabel voor je TV is?

Als dat zo is, dan is dat pietluttige kabeltje op de foto zeker niet de telefoonkabel die je huis binnenkomt. Die is een stuk dikker dan de kabels van je kabelleverancier.

Never mind, zat naar dat friemeldingetje onder de kabel te kijken :S

[ Voor 13% gewijzigd door Nijn op 23-02-2011 10:31 ]

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:03
Waarom zit er een afsluiter op de pijp waar zogenaamd de telefoonkabel binnenkomt :?
Lijkt me niet goed!

My favorite programming language is solder.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:09

The Eagle

I wear my sunglasses at night

itsalex schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 23:57:
Ik zou allang naar de kabelprovider zijn gegaan. Als je KPN gaat dan maken ze keurig de ISRA in orde maar derde provider doen het niet. Ik zou zeggen ga naar Xs4all en daar wordt het wel geregeld (althans er moest bij een klant een lijn bijgelast worden en mijn klant hoefde niets bij te betalen). Dat noem ik weer service. Mag misschien weer duurder zijn maar ok de service, mogelijkheden en modem is toch wel even een stuk beter dan de gemiddelde ADSL provider.
Met stom :)

Jij hebt er inmiddels wel zo'n beetje alles aan gedaan om Tele2 te kunnen latene leveren, meer kun je niet. Gewoon Tele2 in gebreke stellen en je contract laten verbreken. Bij het aangaan van het contract gaf Tele2 aan dat er geleverd kon worden, en dat kunnen ze niet. D'r is niks geleverd en dat kunnen ze ook niet zonder KPN aan te sturen. Ergo: Tele2 in gebreke. gewoon opzeggen die boel, desnoods even met jurofoon overleggen hoe het beste aan te pakken, en lekker naar een kabelboer gaan. ADSL is standaard ruk en voor de telefonie hoef je het niet te doen, die krijg je er bij UPC en Ziggo iig gratis bij zo onderhand :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Johny_B schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 23:51:
Je moet dus een werkende aansluiting hebben van 'iets' waarop je iets aanvraagt van Tele2. Wat moet er werken? Biedt Tele2 stiekem half nederland iets aan zonder te vragen of ze een werkende aansluiting hebben... Deze vraag is nooit zo gesteld tijdens het aanvragen van de dienst dus als ze zich hier op beroepen dan is dat wel heel slecht.
De hoofdletter suggereert dat Aansluiting eerder in de overeenkomst is gedefinieerd :) Dan kan zo'n tekst natuurlijk wel prima.

• bjck
Wat suf, Tele2 moet gewoon leveren. Zij hebben gecontroleerd of er op het adres een werkende telefoonlijn aanwezig is. Door niet te komen kijken vooraf maar de administratie te vertrouwen betekent niet dat een ISP opeens geen plichten heeft om te leveren.

Jij als consument kunt niet alles weten. Als je een aansluit doosje voor telefoon aan de muur hangt kan je als consument al hard maken dat jij een telefoon aansluiting in huis dacht te hebben. Zo flauw kan je het maken als het moet voor een ISP.

Een ISP laat je tegenwoordig zonder vast KPN telefoon abonnement ADSL aanvragen. Dus de term 'werkende' bij telefoon aansluiting gaat niet op want dat kan jij niet controleren immers.

Pak een aansluit doosje, schoef deze op de muur en stop je modem stekker erin. Bel de helpdesk dat DSL niet gaat branden. Dan zal je ISP zelf een monteur of KPN vragen de verbinding te controleren tot in je huis en het probleem oplossen. Lijkt mij thans.

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 30-11 01:44
Je hebt helaas de verkeerde provider te pakken met je probleem.

Tele2 heeft nu net die voorwaarden (en het staat ook zo op de site) zo aangepast, zodat ze niet meer voor de
kosten moeten opdraven als er geen werken of aanwezig ISRA punt is.
Alle verantwoordelijkheid ligt nu bij de klant.

Je hebt maar twee uitwegen.
Je vraagt een analoge telefoonlijn aan bij KPN. Zij hebben een leverplicht en zij zullen desnoods kosteloos je
ISRA punt herstellen.
Of je stelt Tele2 in gebreke en verlangt ontbinding van je contract. Daar zit wel een risico in dat je dit gevecht verliest. Tele2 zit bij een geschillencommissie aangesloten en die oordelen in deze zaak vast en zeker in je nadeel.
Er is een kleine kans dat Tele2 zich coulant opstelt, maar dat zie ik niet snel gebeuren.

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18:44
Die kabel (die net iets dikker is dan de groene coax kabel) zou wel eens alleen nog maar lood kunnen zijn.
Pas eens een nesje en schraap er voorzichtig overheen.
Gaat het glimmen dan is het lood.
De mof die er ligt is een erg oud type.
Er zit een schroefdop op zodat men de loodlas in de mof konden doen en dan vervolgens deze mof vol konden gieten met teer.

Toch zou ik heel voorzichtig zijn.
Energie maatschappijen deden het zelfde.

Pak een hamer en een scroevendraaien en probeer die mof eens iets schoon te maken.
Gebruik desnoods een staalborstel om de mof wat schoon te maken.
Er MOET een logo op staan van het nuts/staats bedrijf die deze mof heeft gemaakt.

Ik heb ooit als kabellasser voor KPN/PTT gewerkt dus ik weet waar ik het over heb!

• ThomasClay
Ik heb net nog eens met tele2 gebeld, maar die waren zoals verwacht weinig coöperatief. Zij wijzen me op de voorwaarden in het contract en stellen pas over eventuele ontbinding te willen praten nadat een monteur de situatie ter plekke bekeken heeft.

Omdat ik er inmiddels wel genoeg van heb dat er niets gebeurt en ik nog altijd zonder internet thuis zit, heb ik tele2 gevraagd om dan maar een monteur (via KPN) te sturen om de situatie te beoordelen en eventueel het ISRA punt te herstellen. De kosten daarvan zijn in principe voor mij, maar wellicht is dat later op de KPN/tele2/verhuurder te verhalen. Eerst maar eens kijken wat de monteur constateert.

• ThomasClay
Het bleek een goede beslissing te zijn om dan toch maar (in principe voor eigen rekening) via tele2 die KPN monteur te laten komen. De betreffende monteur constateerde vanochtend al snel dat er hier in huis nergens een KPN kabel te vinden is, en dat die daarom op kosten van KPN opnieuw neergelegd moet worden. Hij staat momenteel buiten tot zijn middel in de grond deze nieuwe aansluiting aan te leggen. _/-\o_

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 30-11 01:44
Ik hoop dat je koffie met gebak aan die gast hebt gegeven, want die heeft je veel geld bespaart.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:37

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

@ThomasClay
Ik hoop alleen 1 ding echt voor je, en dat is dat er niet blijkt dat bij een verbouwing de kabel onder de grond is verdwenen, terwijl de aansluiting wel aanwezig had moeten zijn. Dan krijg je de rekening namelijk wel gewoon dubbel en dwars (of in ieder geval je huisbaas).

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Verwijderd

ThomasClay schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 09:41:
Het bleek een goede beslissing te zijn om dan toch maar (in principe voor eigen rekening) via tele2 die KPN monteur te laten komen. De betreffende monteur constateerde vanochtend al snel dat er hier in huis nergens een KPN kabel te vinden is, en dat die daarom op kosten van KPN opnieuw neergelegd moet worden. Hij staat momenteel buiten tot zijn middel in de grond deze nieuwe aansluiting aan te leggen. _/-\o_
Kijk, dat zijn goede verhalen :Y
deepbass909 schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 16:37:
@ThomasClay
Ik hoop alleen 1 ding echt voor je, en dat is dat er niet blijkt dat bij een verbouwing de kabel onder de grond is verdwenen, terwijl de aansluiting wel aanwezig had moeten zijn. Dan krijg je de rekening namelijk wel gewoon dubbel en dwars (of in ieder geval je huisbaas).
Als zo'n monteur constateert dat er geen kabel ligt kan hij later natuurlijk niet opeens toch zeggen dat er wel eentje ligt. Volgens mij kunnen ze het makkelijk genoeg in de lokale centrale nakijken of er een aansluiting aangekoppeld is. Is die er niet ligt er bij TS ook geen kabel, is die er wel hoogstwaarschijnlijk wel.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2011 17:10 ]

• tlpeter
KPN heeft hele mooie kabelzoekers.
Men zet een signaal op de ader die je zou moeten hebben en kunnen dan zo langs de gevel luisteren of dat signaal naar binnen gaat of doorloopt langs het huis.
Ook kan men een lengte meting doen vanuit de centrale of wijkkast of vanuit de las zelf.
De kabel lasser heeft bijna altijd gelijk :)

• ThomasClay
deepbass909 schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 16:37:
@ThomasClay
Ik moet zeggen dat ik hier ook niet helemaal gerust op ben. Ik heb de monteur tot 2 keer toe gevraagd of het opnieuw aanleggen van het ISRA punt echt gratis was, wat hij beide keren bevestigde. Gezien de onwelwillende opstelling van KPN en tele2 tot nu toe, zou het me echter niet verbazen als er opeens alsnog een dikke rekening op de mat ploft inderdaad. Die ben ik dan echter niet van plan te betalen, gezien de uitspraken van de monteur.

Alleen een beetje jammer dat ik die toezegging alleen mondeling heb gekregen, mocht dat scenario (god verhoede) zich voltrekken.

Maargoed, toffe peer inderdaad die monteur, en voorlopig geniet ik maar van het feit dat dit ellendige probleem verholpen is. Ik wil bij deze iedereen bedanken voor de goede adviezen!

Verwijderd

Zo lang je nergens voor getekend hebt (niet voor betaling in ieder geval) dan hoef je dus ook niet te betalen :) In dat geval is het jouw woord tegen het hunne.

• ThomasClay
Verwijderd schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 17:42:
Zo lang je nergens voor getekend hebt (niet voor betaling in ieder geval) dan hoef je dus ook niet te betalen :) In dat geval is het jouw woord tegen het hunne.
Heb inderdaad niks hoeven tekenen, vind dat ook wel een geruststellende gedachte :)

@tlpeter hieronder: dank voor alle inside info, dan kan ik rustig van m'n nieuwe ISRA genieten :)

[ Voor 15% gewijzigd door ThomasClay op 25-02-2011 18:22 ]

• tlpeter
ThomasClay, een monteur zonder bon is gewoon gratis.
Pagina: 1