Toon posts:

PC voor audiobewerking en muziek maken (cubase etc.)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig met het samenstellen van een pc die gebruikt gaat worden voor het maken van muziek/composities.
De bedoeling is om een snel systeem te creeren voor een aanvaarbare prijs (tussen 750 en 800 euro).
Op het systeem gaan VST en VSTI software draaien, dit zijn virtuele muziekinstrumenten en audio effecten.
Een virtueel instrument laad een het eerste gedeelte van een sample in het geheugen in en streamt de rest van het geheugen. De virtuele instrumenten die ik gebruik zijn bij elkaar meer dan 200gb.
Ik heb dus veel geheugen nodig en snelle hardeschijven.
Daarnaast zijn meerdere processoren fijn want de software kan daar goed mee overweg.

Ik kom zelf tot onderstaand systeem.
Het is de bedoeling dat het OS op de kleine ssd komt te staan en de samples (VST, VSTI) op de 2 grote ssd's die in raid 0 moeten gaan draaien.

#ProductPrijsSubtotaal
1Sony Optiarc AD-7260S Zwart€ 16,90€ 16,90
1AOpen ES45H€ 41,67€ 41,67
1Kingston SSDNow S100 SS100S2/16G 16GB€ 48,41€ 48,41
2OCZ Vertex 2 SATA II 2.5" SSD 120GB€ 175,-€ 350,-
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G€ 76,-€ 76,-
1AMD Phenom II X6 1100T Black Edition€ 198,81€ 198,81
1Asus M4A78LT-M€ 45,55€ 45,55
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 777,34

mijn vragen hierover: is dit moederbord een goede keuze qua stabiliteit en snelheid? het mooie is wel dat er onboard video opzit. ideaal.
is de voeding die meegeleverd wordt met de aopen kast genoeg voor deze configuratie?

ik ben benieuwd of dit systeem voor deze prijs nog beter kan.

• paularts
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 00:45

paularts

Paulux !!!!!!

SSD in raid heeft nog geen trim ondersteuning dus zal degradatie volgen, je kunt beter dus 1 grote SSD kopen a 240GB.

ook kun je even kijken naar de 16 Gb voor je OS welke OS? indien Win7 moet je toch een grotere nemen
30 oid

en een schijf voor opslag is ook wel aan te raden

ook moet je even kijken of je MB de cpu ondersteunt ik zie hem er zo niet bij staan

(Multiple exclamation marks are a sure sign of a diseased mind)

Verwijderd

Topicstarter
paularts schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 16:36:
SSD in raid heeft nog geen trim ondersteuning dus zal degradatie volgen, je kunt beter dus 1 grote SSD kopen a 240GB.

ook kun je even kijken naar de 16 Gb voor je OS welke OS? indien Win7 moet je toch een grotere nemen
30 oid

en een schijf voor opslag is ook wel aan te raden

ook moet je even kijken of je MB de cpu ondersteunt ik zie hem er zo niet bij staan
Het moederbord ondersteund de cpu, er zijn al winkels die de combinatie MB + proc in een pc aanbieden.

opslag van projecten waar ik aan werk doe ik direct op mn usb harddisk of NAS.

Dat raid en trim verhaal; geldt dat niet alleen voor Win7? als ik xp64 of vista64 wil gebruiken heb ik toch geen probleem?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2011 17:05 ]

• l1dert
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 26-08 12:19
Het lijkt me niet echt nodig om een SSD te gaan gebruiken voor je samples. Je gebruikt nooit zoveel samples tegelijk dus je brengt hooguit de laadtijd van een patch wat omlaag, maar effectief in gebruik gaat het niet uitmaken. Ik heb zelfs op mijn oude pc nooit last gehad van het laden van samples in het gebruik. Daarbij is 2 SSD's van 120 GB niet zo heel erg veel.

Zeker als je wat meer content gaat produceren of multitrack opnames gaat gebruiken heb je al snel wat meer ruimte nodig. Ik zou zelf eerder voor een grotere hardeschijf kiezen en dan het RAM wat uitbreiden. Verder mis ik de geluidskaart, maar het zou natuurlijk kunnen dat je die al hebt.

Verwijderd

Ik zou overigens geen OCZ meer kopen, die presteren vrij ruk vergeleken met de concurrentie op dit moment:
nieuws: 'OCZ's Vertex 2-ssd's met 25nm-geheugen presteren slechter'

Verwijderd

Topicstarter
l1dert schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 17:21:
Het lijkt me niet echt nodig om een SSD te gaan gebruiken voor je samples. Je gebruikt nooit zoveel samples tegelijk dus je brengt hooguit de laadtijd van een patch wat omlaag, maar effectief in gebruik gaat het niet uitmaken. Ik heb zelfs op mijn oude pc nooit last gehad van het laden van samples in het gebruik. Daarbij is 2 SSD's van 120 GB niet zo heel erg veel.

Zeker als je wat meer content gaat produceren of multitrack opnames gaat gebruiken heb je al snel wat meer ruimte nodig. Ik zou zelf eerder voor een grotere hardeschijf kiezen en dan het RAM wat uitbreiden. Verder mis ik de geluidskaart, maar het zou natuurlijk kunnen dat je die al hebt.
over de hoeveelheid gelijktijdige samples valt nog wel te discussieren, als ik hier een virtuele piano bespeel, speelt ie per noot al 2 samples af en dat keer 3 voor de verschillende microfoonposities, dat zijn dus per noot al 6 samples. en dan speel je nog niet eens een melodie of akkoord. Dus ik weet wel zeker dat ik voor datgene dat ik wil SSD schijven nodig heb.

geluidskaart heb ik al. bedankt voor de tips verder.
Verwijderd schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 17:24:
Ik zou overigens geen OCZ meer kopen, die presteren vrij ruk vergeleken met de concurrentie op dit moment:
nieuws: 'OCZ's Vertex 2-ssd's met 25nm-geheugen presteren slechter'
Ik zal toch de producten van andere fabrikanten eens bekijken, met name Kingston.

Verwijderd

Topicstarter
inmiddels is mijn configuratie de volgende:
#ProductPrijsSubtotaal
1Sony Optiarc AD-7260S Zwart€ 16,90€ 16,90
1AOpen ES45H€ 41,67€ 41,67
1OCZ Onyx SATA II 2.5" SSD 32GB€ 63,49€ 63,49
2OCZ Vertex 2 SATA II 2.5" SSD 120GB€ 172,48€ 344,96
2Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G€ 76,-€ 152,-
1AMD Phenom II X6 1100T Black Edition€ 197,26€ 197,26
1Asus M4A88T-M€ 68,75€ 68,75
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 885,03

Ik heb een ander moederbord gekozen met een andere chipset.
ik heb ook het geheugen verdubbeld, mijn vraag is nog of dat wel kan, 2 dual channel sets op 1 board... wordt dat ondersteund?
Pagina: 1