Toon posts:

[Tuxera]Leesprobleem NTFS usb disk in win7 na gebruik in OSX

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mede tweaker,

Ik zit met een probleem waarvan ik hoop dat jullie mij een stukje opweg kunnen helpen. Ik heb een externe harddisk van Samsung, de S2 portable (500Gb). Deze is geformatteerd in NTFS.

Nu moest ik van mijn mac op de stageplek bestanden overzetten naar de win7 pc en heb daar mijn portable schijf voor gebruikt icm met het NTFS leesprogje: Tuxera. Nu ik de externe HDD weer aan de win7 bak hang (i5 2500, 8gb, GIGa ud4) ziet windows de schijf als ongeformatteerde ruimte. Er staan hele belangrijke bestanden op, dus formateren zie ik niet zo zitten, zijn er nog andere oplossingen? Is het een kleine instelling of een fix mbr ofzo, of is er meer aan de hand?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

groet,

kevin

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09-2025

millman

6708Mhz @ -185c

Ik heb t probleem ook wel eens gehad, maar kwam er niet uit, ben wel benieuwd of iemand een oplossing weet..

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Verwijderd

Je kunt recoveryprogramma's proberen. Je journal zal wel ruk zijn ofzo. Normale chkdsk heb je al geprobeerd neem ik aan? Beter eerst recovery draaien voordat je nog meer schrijft naar dit volume.

Ik snap alleen niet waarom je een speciaal 'progje' voor zoiets cruciaals als een filesystem gebruikt; Mac OSX heeft toch standaard NTFS-ondersteuning via de open source ntfs-3g driver? En dan kan je nog als read-only mounten. Schrijven naar NTFS is mogelijk gevaarlijk.

• tarlitz
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 20:28:
Je kunt recoveryprogramma's proberen. Je journal zal wel ruk zijn ofzo. Normale chkdsk heb je al geprobeerd neem ik aan? Beter eerst recovery draaien voordat je nog meer schrijft naar dit volume.

Ik snap alleen niet waarom je een speciaal 'progje' voor zoiets cruciaals als een filesystem gebruikt; Mac OSX heeft toch standaard NTFS-ondersteuning via de open source ntfs-3g driver? En dan kan je nog als read-only mounten. Schrijven naar NTFS is mogelijk gevaarlijk.
Mac OS X kan standaard lezen van NTFS, maar om te schrijven heb je iets als NTFS-3G nodig.

TS: Kan je via OS X nog wel bij de bestanden? Het lijkt erop dat je met een rotte bestandsindeling zit of dat Windows de partitietabel niet goed kan uitlezen. Er is niks dat je in Windows kan doen voor zover ik weet.

• Starke
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-02 16:33
Dit is kennelijk gerelateerd aan de NTFS-3g driver (oudere versie kennelijk) die gebruikt wordt door Tuxera om NTFS disks te mounten.

Zie onder andere deze posts op de Tuxera forums:
http://www.tuxera.com/for...ic.php?f=2&t=1097&start=0
http://www.tuxera.com/forum/viewtopic.php?f=4&t=1025
http://tuxera.com/forum/v...pic.php?f=4&t=888&start=0

Kennelijk kan je met Testdisk of GetDataBackNTFS de MBR restoren.

$TXF_DATA attribute is de oorzaak ervan maar chkdsk kan daar kennelijk niet goed mee omgaan tenzij je een hotfix van Microsoft installeerd welke voor Vista & Windows 2008 = The Chkdsk.exe utility does not detect and fix a corrupted file that contains a non-resident TXF_DATA attribute in Windows Vista or in Windows Server 2008

Anders kan je mogelijk nog met GParted ofzo iets proberen maar waarschijnlijk fixed Testdisk je attributen van de USB disk is te hopen in ieder geval.

Als testdisk niet werkt zou je ook nog kunnen proberen via een live versie van Linux de laatste versie van ntfs-3g te installeren en dan de schijf te mounten en unmounten de laatste versie van ntfs-3g lost namelijk de problemen met non-resident TXF_DATA attribute op. (denk hierbij bijvoorbeeld aan Ubuntu-live, Knoppix, Fedora Live, OpenSuse-live en vele anderen)

[ Voor 16% gewijzigd door Starke op 12-02-2011 10:20 . Reden: extra info ]