Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hunters
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 03-09 12:16
Ik ben sinds kort in het bezit van een Apacer AC601 SATA 500GB.
Ik heb deze externe harde schijf speciaal aangeschaft voor de E-sata functionaliteit in combinatie met dat er geen externe voeding vereist is.

Wat achtergrond informatie over mijn systeem:

Notebook: HP Pavilion DV6-3030SD
Windows 7 64 bit
4 gb geheugen
Intel core i3 350 processor

Er treedt echter bij het aansluiten het volgende probleem op:

Wanneer ik de schijf aansluit via enkel de usb aansluiting wordt de schijf netjes herkend en kan ik data wegschrijven etc.
Wanneer ik echter naast de usb kabel ook de e-sata aansluit, verdwijnt de schijf uit het schijfbeheer/schijfmenu. Wanneer ik de e-sata kabel weer los haal, wordt de schijf wel weer herkent.
Bijkomend verschijnsel: De laptop start niet op met de schijf aangesloten en sluit ook niet af. De laptop wordt tevens verschrikkelijk traag met de E-sata kabel aangesloten.

Wat ik reeds geprobeerd heb:
In energie beheer heb ik de functie uitgeschakeld dat de harddisk na een x aantal minuten uitgeschakeld wordt. Zelfde geldt voor de USB verbinding.
Stuurprogramma's van de SATA controler waren al up to date.
De schijf meermaals opnieuw geformateerd(NTFS)

Ik vroeg me af of jullie soortgelijke ervaringen hebben met externe hardeschijven en wellicht een oplossing?

Kleine update:
Wanneer ik heel lang maar dan ook heel lang wacht, wordt mijn schijf af en toe via e-sata herkend. Ik kan dan wel nieuwe mappen aanmaken etc maar zodra ik bestanden kopieer naar deze schijf, loopt de boel helemaal vast. De bestanden worden dan gekopieerd met een snelheid van wel 80 kb/s..., verschrikkelijk traag dus...

Update2:
Ik heb ondertussen Intel rapid storage software geinstalleerd. Deze software herkent de schijf wel gewoon(al ziet hij de schijf als een samsung).
Windows herkent de schijf echter niet. Ik vermoed dat het aan de AHCI settings ligt. Ik kan in het bios echter AHCI niet inschakelen omdat in het bios van HP dit nergens in valt te stellen. In het bios van HP kan je sowieso maar een zeer beperkt aantal instellingen instellen. Een bios update heb ik al geprobeerd, zonder resultaat.

[ Voor 24% gewijzigd door hunters op 11-02-2011 21:22 . Reden: kleine update ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je zou de schijf uit de behuizing kunnen halen, en direct met de sata aansluiten. Dan zul je wel ergens een goede voeding vandaan moeten halen, bijvoorbeeld van twee usb-poorten.
Werkt dat wel, dan is misschien de controller in de externe behuizing niet goed.

Je bent niet de enige met dit probleem:
http://www.sevenforums.co...061-esata-hd-problem.html
Dus dan zou het inderdaad een AHCI probleem kunnen zijn.
Als dat zo is, dan kun je met die computer en die externe schijf alleen USB gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kilgore
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14-01-2023
Ik ben toevallig ook aan het prutsen met een eSata schijf. Volgens een iemand hier staat AHCI standaard aan bij nieuwere HP notebooks.

Toen ik AHCI aan gezet had, moest ik deze 'fix it' een keer runnen.
Error message when you start a Windows 7 or Windows Vista-based computer after you change the SATA mode of the boot drive: "STOP 0x0000007B INACCESSABLE_BOOT_DEVICE"
Misschien zorgt dat er voor dat alle instellingen bij jou juist zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hunters
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 03-09 12:16
Kilgore schreef op zaterdag 12 februari 2011 @ 13:59:
Ik ben toevallig ook aan het prutsen met een eSata schijf. Volgens een iemand hier staat AHCI standaard aan bij nieuwere HP notebooks.

Toen ik AHCI aan gezet had, moest ik deze 'fix it' een keer runnen.
Error message when you start a Windows 7 or Windows Vista-based computer after you change the SATA mode of the boot drive: "STOP 0x0000007B INACCESSABLE_BOOT_DEVICE"
Misschien zorgt dat er voor dat alle instellingen bij jou juist zijn.
Die fix heb ik inderdaad al uitgevoerd. Het heeft niks uitgehaald. De drivers worden na een reboot niet geïnstalleerd.

De harde schijf heb ik intussen op een andere laptop kunnen testen, op die laptop deed hij het prima, had ook genoeg stroom. Met de schijf zelf is dus niks mis denk ik.

Ik vind het nogal vreemd dat er op een vrij nieuwe laptop een e-sata poort zit, die vervolgens niet werkt omdat de drivers daarvoor eigenlijk voor/tijdens de installatie van het OS geïnstalleerd moeten worden.

Het laatste wat ik kan bedenken is dat AHCI bij mij toch niet standaard aan staat. Ik heb er echter niks over kunnen vinden.
Het lijkt trouwens wel een typisch windows probleem te zijn, Intel rapid storage technology software herkent de schijf wel gewoon.
Verwijderd schreef op zaterdag 12 februari 2011 @ 13:25:
Je zou de schijf uit de behuizing kunnen halen, en direct met de sata aansluiten. Dan zul je wel ergens een goede voeding vandaan moeten halen, bijvoorbeeld van twee usb-poorten.
Werkt dat wel, dan is misschien de controller in de externe behuizing niet goed.

Je bent niet de enige met dit probleem:
http://www.sevenforums.co...061-esata-hd-problem.html
Dus dan zou het inderdaad een AHCI probleem kunnen zijn.
Als dat zo is, dan kun je met die computer en die externe schijf alleen USB gebruiken.
Dat topic had ik al gezien inderdaad, helaas werken ook de daar aangedragen oplossingen niet voor mijn laptop.

Als er niks anders op zit, dan zal ik het inderdaad met enkel usb moeten doen. Het leek zo mooi/handig via e-sata.

[ Voor 7% gewijzigd door hunters op 12-02-2011 20:51 ]