dual boot Windows Ubuntu

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10:39
Beste mensen,

ik heb een vraag. Een klein kwartaal terug heb ik geprobeerd een dual boot met Ubuntu en Windows gemaakt. Dat was min of meer een probeersel, en dat is ook grandioos fout gegaan door slechte voorbereiding. Behalve wat torrents, foto's en games ben ik niks belangrijks kwijtgeraakt. Toen heb ik gewoon maar weer Windows Geinstalleerd toen het niet lukte wat ik wilde.

Nu ik Ubuntu toch wel erg fijn vind werken, wil ik toch weer een dual boot.

Oké, to conclude:
ik heb:
1x 250GB Maxtor Sata harde schijf

ik wil:
een dual boot met windows en Ubuntu
twee partities:
1 voor Windows en voor data (220GB)
1 voor Ubuntu (12 GB)

dan wil ik dus dat in C:/ alles van Windows en zijn data staat. Op de ext4 partitie voor Ubuntu staat apart.

Nu heb ik 1 partitie, met data en Windows gemixt.

Mijn vragen:
hoe kan ik nu dus dit uitvoeren? Ik heb nu ongeveer 120GB in gebruik met Windows en data, dat wil ik niet kwijtraken. Dus backuppen zou ik zeggen. Ik wil dus meteen, het liefst met copypaste weer meteen de grub Windows of Ubuntu laten selecteren. Is dit mogelijk? Moet ik Windows opnieuw installeren? Welke volgorde? Zullen de programma's allemaal nog werken, dus kan ik meteen weer door waar ik mee bezig was na deze installatie?

Als dit verkeerd geplaatst is, sorry bij voorbaat.
Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je de ubuntu cd/dvd erin doet, kun je in ubuntu met het programma gparted je huidige partitie verkleinen en die voor ubuntu ernaast zetten. Hoewel het bij mij altijd goed gegaan is met gparted, is het wel aan te raden om een backup te hebben. Je weet maar nooit.

Toen ik trouwens mijn windows-partitie had verkleind, kon windows ineens niet meer opstarten. Ik vet balen, maar windows-cd erin, repareren en klaar is kees. Alles werkt.

Grub komt bij het installeren ook vanzelf. Wel bij het installeren opletten dat je dan handmatig vertelt waar ubuntu moet komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
Daar ben ik dus zo bang voor, dat ik alles kwijtraak. Hoewel er niks is gefragmenteerd (ook niet te verwachten van een voor de helft gebruikte harde schijf) is de data best gevoelig, en onmisbaar.
Wat is goede backup software?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krijn1985
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11:53
Hier hoef je naar mijn idee geen backup software voor te gebruiken, externe schijf eraan al je belangrijke data kopieren. Externe schijf loshalen en linux installeren.

Over hoe je een dualboot windows + linux installeert is genoeg informatie te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De makkelijkste oplossing is anders wubi. Daar hoef je niet voor met partities te spelen. Hij maakt een groot bestand aan op je huidige partitie en daar zit dan alles in. De performance schijnt iets minder te zijn, maar ik heb nooit echt een verschil gemerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is een goed idee de onderstaande tutoos te bestuderen >:)
Hoe een windows partitie resizen
Windows en ubuntu dualboot
Zet je data die belangrijk is op een externe harde schijf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-10 20:19

Jiffy

God, you're ugly!

naarden 4ever schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 12:05:
is de data best gevoelig, en onmisbaar.
En dan heb je nog steeds geen backup? :X

Ik zou zeggen, koop een simpele externe harde schijf, kopieer de bestanden die je wilt houden naar die schijf en presto: backup.

Zorg wel dat je naast de originelen minstens één kopie hebt van je bestanden! Dus niet redeneren van: 'nu staan ze op die externe harde schijf en kan ik ze van mijn computer wel wissen'. Eén exemplaar = geen backup, waar de boel ook op staat.

Voor mij is het vrij simpel: ik bewaar mijn mail, mijn foto's en mijn website (staat allemaal op mijn server). Die kopieer ik periodiek (maandelijks ivm weinig mutaties) naar twee aparte computers en dan zet ik bovendien op twee dvd's nog een kopietje van de mail (mijn volledige administratie zit in de mail, vandaar). Muziek, films en overige documenten boeien niet en daar maak ik dus ook geen backup van.

Ik gebruik geen bijzondere software: website (met daarin foto's) kopieer ik via FTP, zip ik tot één bestand en ik gebruik MailStore om m'n mailboxen leeg te trekken.

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:00
naarden 4ever schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 11:53:
twee partities:
1 voor Windows en voor data (220GB)
1 voor Ubuntu (12 GB)
Je kan er over discussieeren, maar misschien nog een derde partitie voor swap. Wat ik zo snel even gevonden had:
- swap is niet noodzakelijk, maar geeft nog steeds performanceverbetering;
- swap kan een file i.p.v. partitie zijn, maar partitie geeft betere performance.

Zelf geen ervaring mee verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
krijn1985 schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 12:16:
Hier hoef je naar mijn idee geen backup software voor te gebruiken, externe schijf eraan al je belangrijke data kopieren. Externe schijf loshalen en linux installeren.

Over hoe je een dualboot windows + linux installeert is genoeg informatie te vinden.
Volgens mij niet, want dan neem je het MBR niet mee, wel onmisbaar voor het booten in Windows...

@vanaalten: Wat is swap? do'n stukje extra ruimte? Welke extentie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

naarden 4ever schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 14:33:
[...]

Volgens mij niet, want dan neem je het MBR niet mee, wel onmisbaar voor het booten in Windows...
Weet je wel waar je het over hebt?, wat je bedoelt is imaging software en daar is zat over te vinden.
Hier nog een link :)
Informatie over wat swap-space is

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2011 14:58 . Reden: nog een link ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• disheaver
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
naarden 4ever schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 14:33:
[...]

Maar met de MBR die windows erop zet kun je linux niet booten (niet makkelijk in elk geval).

met linux installer je HD juist partioneren (1x swap, 1x windows, 1x linux, etc).
linux installeren
windows installeren
grub 'recoveren' via een linux installer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-10 18:29

deadinspace

The what goes where now?

vanaalten schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 12:51:
- swap kan een file i.p.v. partitie zijn, maar partitie geeft betere performance.
Dat is al jaren niet meer zo, zie deze uitleg van Andrew Morton ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:00
Ah, interessant! Ik had ook maar snel even gegoogled... ;)
Kunnen de moderne distro's daar standaard mee omgaan? Dus als je bij bijvoorbeeld Ubuntu geen swap partitie maakt, maakt 'ie dan gedurende de installatie een swapfile?
Pagina: 1