[Probleem] Uit vallen computer met aparte reden

Pagina: 1
Acties:

• Omaatjehenk
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18-12 22:55
Hey tweakers,

Sinds kort heb ik een heel apart probleem. Ik heb m'n pc nu al vanaf juni/juli en ik heb hem zelf gebouwd. Nu heb ik sinds een maand het probleem dat m'n pc uitvalt en wel als ik het volgende doe:

- Als ik een apparaat aansluit via de USB-poort het dichtst bij de aan/uit knop
- Als ik een audio apparaat aansluit via de hoofdtelefoon ingang het dichtst bij de aan/uit knop
- Als ik een microfoon aansluit op de microfoon ingang het dichtst bij de aan/uit knop

Ik heb een Cooler Master CM 690 II Advanced kast. Dit uitvallen gebeurd niet èlke keer als ik een apparaat op 1 van de poorten aansluit, maar wel regelmatig. De PC valt helemaal uit, alsof de pc geen stroom meer heeft. Iemand enig idee wat het probleem kan zijn?

Maarten

• - J.W. -
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18:58
Iets met de aan/uit knop? :D

(draadje (half) los misschien?)

• Omaatjehenk
Zelf heb ik nog niks gevonden, vanmiddag zal ik nog eens goed kijken of ik ergens een los draadje kan vinden

• EcoR
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Blijkbaar maakt je aan/uit knop kortsluiting met een aantal aansluitingen die daar in de buurt zitten. Check even de kabels of er ergens een paar contact maken.

Verwijderd

Dit lijkt een gevalletje kortsluiting en daar zijn de meeste voedingen tegen beveiligd. Dat zou verklaren waarom de pc helemaal uitvalt.

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
3x
...het dichtst bij de aan/uit knop
Wilde gok, iets met je aan/uit knop? :+

Als de pc aanstaat zou je het Power-stekkertje (+ evt. Reset-stekkertje) van je mobo kunnen lostrekken, en dan iets aansluiten in de buurt van die knop.

Probleem weg? Dan zit de knop misschien te strak in/tegen de behuizing waardoor een klein beetje extra druk al zorgt dat knop ingedrukt wordt en de pc uitgaat. Of sluiting maakt met de case zelf.

[ Voor 4% gewijzigd door 3dfx op 11-02-2011 11:51 ]

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Kast aansluit stekkertjes wel op de juiste manier op je moederbord aangesloten? dus niet je audio aansluiting op de reset dingen aangesloten?

• Omaatjehenk
En hoe is dat probleem dan op te lossen?

• Omaatjehenk
theHoff schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 11:53:
Kast aansluit stekkertjes wel op de juiste manier op je moederbord aangesloten? dus niet je audio aansluiting op de reset dingen aangesloten?
Nee, dit probleem heb ik niet vanaf het begin al. Eerder werkte alles naar behoren en in de kast heb ik daarna niets meer veranderd.

EDIT: sorry voor dubbelpost

[ Voor 3% gewijzigd door Omaatjehenk op 11-02-2011 11:57 ]

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Omaatjehenk schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 11:55:
En hoe is dat probleem dan op te lossen?
Tja, je zit hier op Tweakers.net, dan is het niet gebruikelijk dat alles voorgekauwd hoeft te worden toch?
Maar vooruit, omdat je geen inspiratie hebt:
-je brengt de pc naar computerwinkel
-je koopt een andere kast
-je vervangt het knopje
-je laat een kennis langs komen die een beetje handig is
etc.

Verwijderd

Open deur: is de computer geaard?

• Omaatjehenk
Iva_Bigone schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 11:59:
[...]

Tja, je zit hier op Tweakers.net, dan is het niet gebruikelijk dat alles voorgekauwd hoeft te worden toch?
Maar vooruit, omdat je geen inspiratie hebt:
-je brengt de pc naar computerwinkel
-je koopt een andere kast
-je vervangt het knopje
-je laat een kennis langs komen die een beetje handig is
etc.
Dit betekent niet dat iedereen die tweakers.net bezoekt veel verstand heeft van electra etc. ;) Maar m'n broertje weet wel wat van electra af, misschien kan ik hem het probleem voorschotelen. Nadeel is weer dat hij de ballen verstand heeft van computers.

OT:
Hoe kan ik zien of ik de computer geaard heb?

[ Voor 0% gewijzigd door Omaatjehenk op 11-02-2011 12:24 . Reden: typo ]

Verwijderd

zit de computer in een geaard stopcontact?

• Omaatjehenk
Zover ik weet wel ja, zit via een geaarde stekkerdoos in een geaard stopcontact. Dit zou het probleem dus niet moeten zijn.

• GenjiBlade
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-12 10:07
Of: Lik de kast, merk je het gauw genoeg. :)

Lijkt me simpel en is al vaak genoeg gezegd, er zit ergens kortsluiting tussen je I/O paneel (Daar waar de aan/uit knop zit en de USB/Audio poorten) en MoBo

Gezien de intermittency denk ik dat het echt om bekabeling gaat, wiebel de kast een beetje -> kortsluiting -> pc uit. Wiebel de kast weer en geen kortsluiting.

Makkelijke troubleshoot:
Trek de kabels van de poorten een voor een van je moederbord af en test het systeem een tijdje
(Dus: Eerst de USB poorten ontkoppelen - en dan je mic/headset steeds in en uit pluggen tot er of een no power situatie voor doet of je het gevoel hebt dat het probleem is opgelost en dan vica versa maar dan audio los trekken en usb proberen.)

dan weet je namelijk precies welke kabel kortsluiting maakt.

In elk geval heb je een aantal oplossingen:

Nieuwe kabels naar I/O (solderen maar)
Nieuwe I/O (eBay / garantie)
Nieuwe kast.

• Omaatjehenk
GenjiBlade schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 12:33:
Of: Lik de kast, merk je het gauw genoeg. :)

Lijkt me simpel en is al vaak genoeg gezegd, er zit ergens kortsluiting tussen je I/O paneel (Daar waar de aan/uit knop zit en de USB/Audio poorten) en MoBo

Gezien de intermittency denk ik dat het echt om bekabeling gaat, wiebel de kast een beetje -> kortsluiting -> pc uit. Wiebel de kast weer en geen kortsluiting.

Makkelijke troubleshoot:
Trek de kabels van de poorten een voor een van je moederbord af en test het systeem een tijdje
(Dus: Eerst de USB poorten ontkoppelen - en dan je mic/headset steeds in en uit pluggen tot er of een no power situatie voor doet of je het gevoel hebt dat het probleem is opgelost en dan vica versa maar dan audio los trekken en usb proberen.)

dan weet je namelijk precies welke kabel kortsluiting maakt.

In elk geval heb je een aantal oplossingen:

Nieuwe kabels naar I/O (solderen maar)
Nieuwe I/O (eBay / garantie)
Nieuwe kast.
Kijk, hier heb ik wat aan! Hier ga ik binnenkort eens even naar kijken dan, alles valt nog binnen de garantie dus dat is mooi.
Pagina: 1