PCB waterproofing + warmtedissipatie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hey tweakerts,

Ik zoek een manier om mijn PCB te waterproofen (voorbeeld:LINK LINK2)
Het moet doorzichtig blijven (ik gebruik ook LED's) en een probleem wat ik verwacht tegen te komen is warmteontwikkeling van de componenten. Heeft iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xhaas
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09-2024
Isolerende blanke lak is de meest eenvoudige oplossing, maar zoals je zelf al aangeeft kan warmteontwikkeling een probleem zijn. Je zou low-current led's kunnen gebruiken om het vermogen wat terug te schroeven, verder je weerstanden, torren en fet's overdimensioneren.
Wat zit er nog meer op je print behalve LED's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hall-effect sensor (smd)
LED
LEDdrivers
Xmega256a1
SRAM/FLASH/iets anders om data in op te slaan en snel uit te lezen
bluetooth module
SD-card slot
4xAA batterij-houder

De PCB wordt max 3 cm breed (gedeelte met enkel LEDs en TLC's), dus overdimensionering zal niet meevallen...
Low current LEDs gaat ook niet, want we hebben flink wat lux nodig. :/

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2011 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJonk
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-08 08:25
Kijk naar Sylgard 184 van Dow Corning. Spul (2 component epoxy/hars) wordt voornamelijk gebruikt voor het inkapselen van zonnecellen. Elektrisch isolerend en kan goed tegen de warmte. Is in Nederland niet te betalen, voor 50 EU heb je een pot van 1.1kg op Ebay..

You can't be happy all the time, they will come and break your legs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xhaas
Ik neem aan dat een waterdichtebehuizing geen optie is? Plexie (oid) uitfrezen, afdichting(O-ring?) & deksel kan water behoorlijk goed buiten houden.

Als je veel lichtopbrengst nodig hebt zou ik denken aan led's in een plcc-4 package. Die kunnen over het algemeen al wat beter de warmte afvoeren.

Als je met lak of hars/epoxy gaat werken wil je dat dan op dompelwijze doen of is handmatig aanbrengen een optie? Met dompelen wordt waarschijnlijk alles namelijk bedekt, terwijl met handmatig aanbrengen je je eventueel tot de geleidende delen zou kunnen beperken. Het is wel een hels karwei als het om meer dan een paar stuks gaat alleen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wat ik verwacht tegen te komen is warmteontwikkeling van de componenten.
Onthoud dat water 4x beter warmte geleid dan water. Mocht een component erg warm worden kan je mogelijk een heatsink er tegen aan plaatsen. Maar als het al in de lucht redelijk gekoeld is zal het in water minder problemen geven lijkt mij mits je het in een mini goudvissen kom doet en het water langzaam zou kunnen gaan koken maar neem aan dat niet zover zou komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xhaas
Verwijderd schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 13:39:
[...]
Onthoud dat water 4x beter warmte geleid dan water. Mocht een component erg warm worden kan je mogelijk een heatsink er tegen aan plaatsen. Maar als het al in de lucht redelijk gekoeld is zal het in water minder problemen geven lijkt mij mits je het in een mini goudvissen kom doet en het water langzaam zou kunnen gaan koken maar neem aan dat niet zover zou komen.
Het punt is dat je geen water tegen je componenten wilt, aangezien het meeste water "verontreinigd" is en dus elektriciteit geleidt. Hierdoor krijg je kortsluiting en kan de functionaliteit verloren gaan of defecten optreden.
je zal dus het water moet isoleren van je componenten. Meeste elektrische isolatiemethoden isoleren ook de warmte erg goed. Daarnaast vertelt de topicstarter dat de isolatie ook nog volledig transparant moet zijn.
Dus ja water koelt geleidt warmte beter dan lucht, maar lak/hars etc geleidt warmte een stuk slechter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@3xhaas: In principe gaat het om 4 tot 8 PCB's van 26x10 cm, dus opzich kan het wel met de hand. Een plexiglas case kan niet omdat de restrictie in dikte behoorlijk heftig is. Een elco kan ik er bv. al niet op plaatsen.
@EJonk: die sealing ziet er zeer goed uit. het lijkt ook erg op het spul van het eerste filmpje (eerste post). Die hou ik zeer zeker in de gaten. afgezien van de prijs is dit mijn eerste keus!
@Larsiano: water geleid 25 keer beter dan lucht (geleidingscoefficient water: 0.6 W/m*K <> geleidingscoefficient lucht: 0.024 W/m*K) dus je hebt daar zeker een punt, maar zoals 3xhaas al aangeeft gaat elektronica en water vaak niet zo goed samen. Die verontreiniging bestaat uit zouten (nee, niet alleen keukenzout) die altijd in water aanwezig zijn (dan heb ik het over kraanwater/regenwater/zeewater/bronwater en niet H2O(l)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xhaas
Verwijderd schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 15:18:
Die verontreiniging bestaat uit zouten (nee, niet alleen keukenzout) die altijd in water aanwezig zijn (dan heb ik het over kraanwater/regenwater/zeewater/bronwater en niet H2O(l)).
Is het echt de bedoeling dat het tegen zeewater kan? Zeker weten doe ik het niet, maar ik was altijd in de veronderstelling dat je dan helemaal goed moet isoleren. Dit vanwege het hoge zoutgehalte wat ook bijtend werkt. Ik weet iig wel dat bv. RVS niet zo roestvrij is bij zeewater(al heb je wel weer verschillende soorten RVS). Epoxy hars lijkt me dan me dan ongeveer wel een must.

EDIT:
Die epoxy hars van Ejonk ziet er inderdaad goed uit.
Dielectric Strength = 540 volts per mil v/mil
Temperature Range = -45 Deg C to 200 Deg C
Thermal Conductivity = 0.16 Watts per meter K

[ Voor 12% gewijzigd door 3xhaas op 11-02-2011 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
meh, ik denk dat dat niet echt nodig is... het was meer omdat ik niet puur H2O bedoelde..
Het gaat om regen en water op straat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJonk
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-08 08:25
Ik heb een pot besteld, stuur je wel een PM als ik wat overheb...

You can't be happy all the time, they will come and break your legs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er bestaat een plastic coating (PLASTIK 70) hiervoor. Deze is verkrijgbaar in een spuitbus. Hiermee kun je een plastic coating over je PCB spuiter. Ik weet niet of dit 100% waterdicht is, maar t valt te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Geweldig. Ik ga eens kijken welke de beste methode is om mijn PCB IP-44 te maken ;)
Ik zal de conclusie hier posten. Dat zal nog wel even duren, want ik ben nog in de ontwerpfase ;)

EJonk, ook als je maar een klein beetje over hebt, wordt dat zeer op prijs gesteld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
Het spul dat je zoekt heet 'conformal coating'. Dit is bedoeld om een PCBA te beschermen tegen condens. Je moet oppassen met je SD-card slot, want dat spul is zo capillair als de pest.

Als het echt waterdicht moet zijn, kun je inderdaad ook potten met een hars. Je PCBA moet dan wel in een goede behuizing zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je nog meer opties zoekt, neem dan eens contact op met Intercol. Die maken allemaal verschillende lijmen en harsen ed. misschien hebben zij iets voor je

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

een dunne coating doet niet zoveel kwaad hoor qua warmteisolatie, gewoon (speciale?) blanke lak.. hell, goedkope blanke nagellak is haast ideaal, en het kwastje zit dr al bij..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:28
Wij gebruiken voor handcoating de 1B31 van Humiseal.
Aandachtspunt is inderdaad zoals insan1ty al zegt, dit soort spul kruipt altijd naar plaatsen waar je het niet wilt hebben. Ander punt is dat de gebruikte flux compatible moet zijn met de coating of je moet je print vooral reinigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wat kost dat humiseal spul eigenlijk? Ik probeer een zon groot mogelijke lijst met mogelijke producten te maken zodat ik een goede afweging kan maken.. kosten horen daar natuurlijk ook bij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Op mijn werk gebruiken we "araldite" met name voor het waterdicht maken van sensoren. 2 componenten, dus snel droog en stevig. Heb er bijv. ook een PCB van een USB stick mee ingegoten :)

[ Voor 12% gewijzigd door _ferry_ op 21-02-2011 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
_ferry_ schreef op maandag 21 februari 2011 @ 22:20:
Op mijn werk gebruiken we "araldite" met name voor het waterdicht maken van sensoren. 2 componenten, dus snel droog en stevig. Heb er bijv. ook een PCB van een USB stick mee ingegoten :)
Das gewoon epoxy(afhankelijk van type araldite) in een spuittube :P

Wij laser lassen alles altijd potdicht in doosjes en anders gewoon in de epoxy.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corpse2
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-01-2023
In welke mate kunnen dergelijke epoxy/harsen tegen zeewater? Iemand enig idee?

keep trying...

Pagina: 1