• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08:28
Gisteren is eindelijk mijn Intel Core i5 2500K binnen gekomen. Ik ben direct aan de gang gegaan met het assambleren van mijn PC. Dit is tevens mijn eerste keer dat ik een PC assambleer, maar bij mijn weten is correct aangesloten. Anyhoe, ik zet de PC aan, alle fans gaan draaien, en hij begint met opstarten. Het eerste beeldsignaal wat er doorkomt is linksboven een kleine streepje (lijkt op een liggende cursor) en rechtsonder de melding ''98'', ''99'' en vervolgens ''A2'. Uiteraard even op Google gezocht, wat die meldingen zijn:

98: Console Input Devices connect
99: Super IO Initialization
A2: IDE Detect

Wat houdt dit nou precies in?
Deze melding blijft ongeveer 10 sec staan en vervolgens gaat hij booten. Ik zie dus geen POST en hij geeft geen piepjes af.
Daarbij wil hij alleen naar Windows booten als mijn HD aangesloten zit op de SATA2 aansluiting, terwijl ik hem op de SATA3 wil hebben, maar dan zegt hij ''please select a proper boot device'' en ziet hij mijn HD niet. Ik neem aan dat er geen drivers voor moeten geinstalleerd worden? Ik heb dus een keer in mijn Windows geboot, waarna direct de melding kwam ''No graphics card information found''. De resolutie was alsof je in veilog modus opstart.

Als laatste nog mijn specs:
Intel Core i5 2500K
4 GB RAM KIngston HyperX
MSI P67-GD55
XFX Pro 650w
Nvidia ASUS GTX275
Samsung Spinpoint F3 en een Hitachi Deskstar
Creative X-fi Xtreme Music

• Toettoetdaan
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 05-02 09:46
Tijdens die meldingenen van 98, 99 en A2 moet je in de bios zien te komen.

Dit kun je doen met toetsen als F1, F2, F10, F12 of DEL.

Daar zul je een hoop kunnen instellen zoals het enebabelen van je SATA6 en het selecteeren van je boot hardeschijf.

Als je er niet uit komt maak gerust een foto van je bios en post hem hier :)

• boers706
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-02 11:28
Is de sata 2 poort niet een 6 gb poort terwijl de sata 3 een 3 gb poort is? Dat zou verklaren waarom hij dan niet wil booten. Als je perse van sata 3 wil booten, kun je het beste je harde schijf of ssd op de sata 3 poort zetten, en dan windows opnieuw installeren.

Maar let op, de sata 3 poort heeft de Intel bug.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:17
vinom schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 09:48:
Daarbij wil hij alleen naar Windows booten als mijn HD aangesloten zit op de SATA2 aansluiting, terwijl ik hem op de SATA3 wil hebben, maar dan zegt hij ''please select a proper boot device'' en ziet hij mijn HD niet.
Even in de bios de bootvolgorde aanpassen. Heb je Windows wel opnieuw geinstalleerd of is dit een oude install?
Ik heb dus een keer in mijn Windows geboot, waarna direct de melding kwam ''No graphics card information found''. De resolutie was alsof je in veilog modus opstart.
Drivers van de videokaart wel geinstalleerd? PCI-e voedingsstekker er trouwens ook opzitten?
4 GB RAM KIngston HyperX
Voltage correct ingesteld in de bios?

• vinom
Toettoetdaan schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 09:54:
Tijdens die meldingenen van 98, 99 en A2 moet je in de bios zien te komen.

Dit kun je doen met toetsen als F1, F2, F10, F12 of DEL.

Daar zul je een hoop kunnen instellen zoals het enebabelen van je SATA6 en het selecteeren van je boot hardeschijf.

Als je er niet uit komt maak gerust een foto van je bios en post hem hier :)
Maar is het de bedoeling om te enablen? Zou toch eigenlijk niet moeten.
boers706 schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 09:56:
Is de sata 2 poort niet een 6 gb poort terwijl de sata 3 een 3 gb poort is? Dat zou verklaren waarom hij dan niet wil booten. Als je perse van sata 3 wil booten, kun je het beste je harde schijf of ssd op de sata 3 poort zetten, en dan windows opnieuw installeren.

Maar let op, de sata 3 poort heeft de Intel bug.
Ik wil me twee HD's perse op de SATA 600 aansluitingen, vanwege die Intel bug. Maar tot nu toe werken de SATA 600 aansluiting dus niet, misschien zoals Toettoetdaan zei, in de BIOS aanzetten.
Nielson schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 09:57:
[...]
Even in de bios de bootvolgorde aanpassen. Heb je Windows wel opnieuw geinstalleerd of is dit een oude install?
[...]
Drivers van de videokaart wel geinstalleerd? PCI-e voedingsstekker er trouwens ook opzitten?

[...]
Voltage correct ingesteld in de bios?
Het is een bestaande Windows die ik gebruik. Nieuwe install zou niet nodig moeten zijn, toch?
Drivers van de videokaart staan op mijn Windows, dus neem aan van wel. PCI-e voedinstekkers zit er ook in. 2x 6 pins
Voltages van het geheugen moet ik nog checken. Hij ziet iedergeval wel 2x 4 Gig (overigens wel op 1333 Mhz, terwijl het 1600 Mhz is, dus daar moet ik ook nog naar kijken)

Ik zit op het moment op school, dus straks kan ik pas weer gaan testen/troubleshooten.

• Toettoetdaan
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 05-02 09:46
Nou jah, waarschijnlijk staat bij je boot volgorde de SATA6 aansluitingen niet geselecteerd. Dus dat moet je sowieso doen, maar mogelijk moet je je SATA nog op ACHI zetten (of iets dergelijks)

Met een windows7 is het mij al eens gelukt om gewoon mijn hardeschijf over te pluggen, ook al stond hij wel de hele middag updates voor de hardware te downloaden en installeren.

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17-02 21:23
Het is ten alle tijden verstandig om bij een nieuw systeem een verse windows installatie te gebruiken! Soms gaat het goed, vaak gaat het fout wanneer je een HDD overzet. Ook zou ik je bios even doorspitten (met naast je de handleiding) om daar alles goed te configureren

• Soundstorm2010
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03-07-2025
Toettoetdaan schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 11:30:
Nou jah, waarschijnlijk staat bij je boot volgorde de SATA6 aansluitingen niet geselecteerd. Dus dat moet je sowieso doen, maar mogelijk moet je je SATA nog op ACHI zetten (of iets dergelijks)

Met een windows7 is het mij al eens gelukt om gewoon mijn hardeschijf over te pluggen, ook al stond hij wel de hele middag updates voor de hardware te downloaden en installeren.
Voor hem zou ik zeggen, pak ff een andere (lege HDD) en zet ff nieuwe win7 er op...

Heb wel vaker mee gemaakt, dat je de ouwe hdd (met win7) overzet, dat tie daarna niet erg lekker loopt.
Of inderdaad de hele middag hardware aan het updaten is en updates aan het downloaden is. Wat ook weer veel ruimte KAN kosten.

Verder rest zijn waarschijnlijk je instellingen in de BIOS niet goed... DUs verander wat iedereen voorstelt en dan kan je als goed is genieten van je nieuwe systeem :)

Build To PLay /\ Kicking Ass, and Taking Names // My New Specs 2024 // Orgin: PitBullNL2010 // Steam: PitBullNL2010 //

• vinom
Alright, dus even BIOS checken straks en Windows 7 op een lege HDD zetten. Moet namelijk nog aardig wat back-uppen van me huidige Win7.

• Soundstorm2010
vinom schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 12:23:
Alright, dus even BIOS checken straks en Windows 7 op een lege HDD zetten. Moet namelijk nog aardig wat back-uppen van me huidige Win7.
Als je op de lege HDD win7 opnieuw installeert. Kun je vanuit die Win7 gewoon op je andere HDD (Waar win7 al op staat) dingen gaan overzetten, naar je back-up hdd (erxtern)

Suc6 alvast, en we horen wel als het lukt :)

Build To PLay /\ Kicking Ass, and Taking Names // My New Specs 2024 // Orgin: PitBullNL2010 // Steam: PitBullNL2010 //

• vinom
Yup, zo had ik het ook in gedachten. Ben alleen mijn Windows 7 CD kwijt en de iso staat op me oude Win7 :P
Maar neem aan dat Vista ook prima werkt.

• Soundstorm2010
Tuurlijk... Je hoeft ook niet altijd op Vista te blijven..

Ik zou naar dat je alles geback-up hebt, je ouwe win7 er af gooien en er nieuwe opzetten.. Drivers en de rest doen, en dan kun je lekker genieten van je nieuwe systeem met een verse win7 O-)

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18-02 16:26
jaapsander schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 11:35:
Het is ten alle tijden verstandig om bij een nieuw systeem een verse windows installatie te gebruiken! Soms gaat het goed, vaak gaat het fout wanneer je een HDD overzet. Ook zou ik je bios even doorspitten (met naast je de handleiding) om daar alles goed te configureren
Ik heb het de laatste paar jaar nog nooit fout zien gaan. Pentium4->core2duo op xp, core2duo naar sandy bridge op win7, een paar core2 systemen moederbord gewisseld, ging allemaal goed. Ik zou het gewoon proberen, als het mis gaat kan je altijd nog herinstalleren.

Gewooon de bios uefi instellingen goedzetten en kijken of het werkt.

[ Voor 5% gewijzigd door haarbal op 11-02-2011 13:49 ]

Mechwarrior Online: Flapdrol

• Soundstorm2010
haarbal schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 13:44:
[...]

Ik heb het de laatste paar jaar nog nooit fout zien gaan. Pentium4->core2duo op xp, core2duo naar sandy bridge op win7, een paar core2 systemen moederbord gewisseld, ging allemaal goed. Ik zou het gewoon proberen, als het mis gaat kan je altijd nog herinstalleren.

Gewooon de bios uefi instellingen goedzetten en kijken of het werkt.
Ooit data verloren daardoor ?? Ik wel... dus vandaag dat ik het eens ben met jaapsanders en mezelf :)

het kost hooguit een klein uurtje om win7 te installeren met drivers... daarna is het wat dingen back-upen en daarna kan die het altijd proberen ;)

(ik zou nooit onnodige risico lopen als dat niet nodig is... en vooral niet met een nieuwe systeem.)

• haarbal
Nee, nooit een bit kwijtgeraakt daarbij, al backup ik het belangrijke (en dat is bijna niks) toch wel. Hoe ging dat dataverlies in z'n werk, moest je daar nog wat voor doen of ging het vanzelf?

• Soundstorm2010
haarbal schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 14:04:
Nee, nooit een bit kwijtgeraakt daarbij, al backup ik het belangrijke (en dat is bijna niks) toch wel. Hoe ging dat dataverlies in z'n werk, moest je daar nog wat voor doen of ging het vanzelf?
dat ging jammer genoeg zelf... Ik had het niet in de gate, tot dat ik iets zocht en niet meer te vinden was (nee niet zelf verwijderd)

Hij ging de hardware update en andere updates binnen halen, en na ene paar keer opstarten kon ik meerdere bestanden die in mijn documenten en op C:\ te vinden waren. Nergens meer terug vinden..

Ik heb ook gelezen dat het bij sommige wel goed gaat, maar bij mij al 2x niet... vandaag dat ik meestal een Lege HDD pak en dan alle belangrijke dingen overzet of/en als het niet belangrijk is, gelijk een nieuwe win7 er op zet.. Vooral bij een nieuwe systeem of bij systemen die problemen blijken te hebben.

• haarbal
Apart, je zou toch zeggen dat windows bij het installeren van een driver van de my documents map afblijft.

• vinom
Alright, heb wat dingen kunnen concluderen. Als ik mijn Spinpoint aansluit op de SATA-600 poort en verder niks, dan ziet hij de schijf in de BIOS en kan ik daarmee booten. Sluit ik daar mijn Hitachi mee aan of mijn DVD Drive,dan ziet hij maar een van de twee of als ze alle drie zijn aangesloten twee van de drie. Hoe vreemd is dat.

EDIT: Nu ben ik het spoor bijster. Nu heb ik alleen mijn Spinpoint erin en ziet hij die ook al niet :S

EDIT 2: Mijn SATA-600 poorten zijn kapot. Moeten daar op het moederbord nog speciale kabels op, voordat SATA 600 kabels ' actief' worden?

[ Voor 26% gewijzigd door vinom op 11-02-2011 17:53 ]

• vinom
Excuses voor dubbelpost.

Ik heb de HDD's en mijn DVD drive maar op de SATA 3 poorten geinstalleerd en so far draait mijn nieuw systeem als een zonnetje. Over een maand of twee ruil ik het moederbord wel om, vanwege de kapotte SATA 6 poorten en de verslechtering van de performance of de SATA 3 poorten

[ Voor 216% gewijzigd door vinom op 11-02-2011 21:05 ]

• vinom
Mag verwijderd worden.

[ Voor 89% gewijzigd door vinom op 11-02-2011 21:05 ]

Pagina: 1