[prolog] Simpele? opdracht.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• mysticyx
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 04-11-2024
[removed]

[ Voor 101% gewijzigd door mysticyx op 27-02-2012 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je maakt het jezelf moeilijk.

Kijk eens naar je zes predicaat bijv. Wat je wilt uitdrukken is dat de waarden van drie stenen samen opgeteld 6 zijn. Wat je echter doet is zelf dat een beetje met de hand de mogelijkheden opschrijven.

Je wilt ook dat je elke steen maar een keer gebruikt, maar dat zie ik alleen nergens terug.

Je laatste regel heeft niets meer met Prolog te maken en geeft ook aan dat je weer alle mogelijkheden met de hand hebt opgeschreven. Dat maakt je code langer en zorgt alleen maar voor mogelijkheden om het fout te doen. Je maakt er kort gezegd een zooitje van.

Ik hoop dat je docent je soortgelijk advies geeft, want daar zou je toch eigenlijk naartoe moeten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mysticyx
[removed]

[ Voor 97% gewijzigd door mysticyx op 27-02-2012 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toevallig 1ste-jaars CKI :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mysticyx
[removed]

[ Voor 81% gewijzigd door mysticyx op 27-02-2012 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb de opdrachten nog niet gemaakt, maar wat ik je sowieso kan aanraden, misschien ter overvloede: begin eens met een set van 2 dominostenen en bouw daar uit voort. Als je aan het programmeren bent is het vaak handig om een probleem in kleinere deelprobleempjes op te delen, zodat je je kunt focussen op een prototype.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voeg liever wat inhoud toe aan je posts ipv lukraak dit soort dingen te posten die niks bijdragen.

On-topic:
Waarom vraag je niet hulp van mede-studenten? Er zitten altijd wel een paar lui in de klas die steengoed zijn in dit soort vakken dus die zouden je makkelijk moeten kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raynman
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:02
Allereerst: Er zijn ook gewoon twee computerpractica geweest met begeleiding van docent+studentassistenten. En nu wat inhoud :)

Kijk nog eens naar de opdracht. Dat predicaat moet perm heten (zonder u) en het moet voor drie willekeurige elementen werken: perm(A1, A2, A3, B1, B2, B3) als B1,B2,B3 een permutatie is van A1,A2,A3. Er staat ook 'in de vorm van feiten' en je hebt nu een regel.
Maar ik kan volgens mij geen steen() meer gebruiken in zes()...
Denk aan de voorbeeldquery uit Learn Prolog Now die bij het college voorbij kwam:
code:
1
2
3
loves(marcellus,X),woman(X).
% en niet
loves(marcellus,woman(X)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mysticyx
[removed]

[ Voor 99% gewijzigd door mysticyx op 27-02-2012 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet wel dat je studentassistenten ook meelezen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mysticyx
[removed]

[ Voor 98% gewijzigd door mysticyx op 27-02-2012 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mysticyx schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 14:02:
Dat begrijp ik. :S. Ik vraag ook niet om het antwoord en volgende week zal ik ook gewoon naar het practicum gaan, maar deze week zat het gewoon tegen en kon ik niet komen.

Prolog:
1
steen(A,_,R),steen(B,R,L),steen(C,L,_), perm(A,B,C,D,E,F), zes(D,E,F)

Dit geeft in principe het juiste antwoord, maar alleen als ik zes/3 weer terug verander naar een regel in plaats van een feit. Ik geef 't op.

@ studentenassistenten: waarom is er trouwens geen google group ofzo, zoals bij adaptieve systemen, waar we elkaar kunnen helpen en jullie ons.
Je kunt elke regel met een eindig domein altijd omzetten naar een hoop feiten. Ik zou zeggen dat je dat dan maar moet doen als de opdracht echt zegt dat je feiten moet gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 13:56:
Weet wel dat je studentassistenten ook meelezen. ;)
Eigenlijk zouden studentassistenten het nooit zover moeten laten komen. Het is ook niet echt goede reclame voor de UU.

"Onze studenten hebben geen vertrouwen in het onderwijs". of
"Onze studenten moeten alles op Internet gaan vragen".

IMHO zijn beide opties ongewenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04:30
Ik denk niet of het feit dat mysticx het niet snapt per se de docenten te verwijten is (de studentassistenten sowieso niet; die voeren ook maar het leerplan dat door de docent is opgezet uit).

Als je geschiedenis geeft, kun je iemand simpelweg vertellen dat de Tachtigjarige Oorlog van 1568 tot 1648 duurde, maar er is geen vergelijkbare manier waarop je iemand kunt leren om in het logische paradigma te denken. Dat moet iedereen toch zichzelf aanleren.

De beste manier waarop je een student kunt begeleiden is door de concepten in een zinnige volgorde te introduceren, en bij elk concept duidelijke voorbeelden geven, maar zelfs dan zal je als student zelf moeten experimenteren om de manier van denken te internaliseren.

Een vraag zoals mysticx die stelt zou ik ook niet kunnen beantwoorden zonder het complete antwoord weg te geven, maar daar leert mysticx niet van zelf problemen op te lossen. Het beste is dus om zelf de interpreter te pakken en simpele queries te schrijven tot je de basis onder de knie hebt. Neem desnoods de eerste twee hofdstukken Learn Prolog Now! door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mysticyx
[removed]

[ Voor 96% gewijzigd door mysticyx op 27-02-2012 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apokalypse
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:54
Verwijderd schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 14:08:
"Onze studenten hebben geen vertrouwen in het onderwijs". of
"Onze studenten moeten alles op Internet gaan vragen".

IMHO zijn beide opties ongewenst.
offtopic:
Nee alles moet simpel en 100x voorgekauwd zijn. Wat is dat nu weer voor universitaire instelling? Prima dat je wat moet op- & nazoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

apokalypse schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 15:48:
[...]

offtopic:
Nee alles moet simpel en 100x voorgekauwd zijn. Wat is dat nu weer voor universitaire instelling? Prima dat je wat moet op- & nazoeken
Je hebt me verkeerd begrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yohsoog
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22-06 18:24
mysticyx schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 15:43:
Ik heb die hoofdstukken natuurlijk wel doorgenomen. Ik verwijt niemand het feit dat ik het niet snap, uiteraard had ik gewoon naar het practicum moeten gaan. Los daarvan zou het volgens mij goed werken als er online een plek was om naartoe te gaan met vragen, zodat ik mezelf niet voor gek hoef te zetten op GoT.
Offtopic, maar je zou jezelf nooit voor gek moeten voelen voor het stellen van vragen, eerder voor het niet stellen daarvan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Soultaker schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 14:37:
Ik denk niet of het feit dat mysticx het niet snapt per se de docenten te verwijten is (de studentassistenten sowieso niet; die voeren ook maar het leerplan dat door de docent is opgezet uit).
Dat bedoelde ik helemaal niet. Ik ben van mening dat iemand die een programmeertaal geleerd heeft, de rest in zijn/haar eentje zou moeten kunnen leren wanneer deze opgesloten zit in een grot; de heersende gedachte is dat dit niet werkt.
Als je geschiedenis geeft, kun je iemand simpelweg vertellen dat de Tachtigjarige Oorlog van 1568 tot 1648 duurde, maar er is geen vergelijkbare manier waarop je iemand kunt leren om in het logische paradigma te denken. Dat moet iedereen toch zichzelf aanleren.
Logisch paradigma klinkt erg Web3.0 ;) Wat is het logische paradigma van de Tachtigjarige Oorlog?
De beste manier waarop je een student kunt begeleiden is door de concepten in een zinnige volgorde te introduceren, en bij elk concept duidelijke voorbeelden geven, maar zelfs dan zal je als student zelf moeten experimenteren om de manier van denken te internaliseren.
Eens.
Een vraag zoals mysticx die stelt zou ik ook niet kunnen beantwoorden zonder het complete antwoord weg te geven, maar daar leert mysticx niet van zelf problemen op te lossen. Het beste is dus om zelf de interpreter te pakken en simpele queries te schrijven tot je de basis onder de knie hebt. Neem desnoods de eerste twee hofdstukken Learn Prolog Now! door.
Ik denk dat we hem toch aardig op weg hebben geholpen zonder het antwoord te verklappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04:30
Verwijderd schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 17:27:
Dat bedoelde ik helemaal niet. Ik ben van mening dat iemand die een programmeertaal geleerd heeft, de rest in zijn/haar eentje zou moeten kunnen leren wanneer deze opgesloten zit in een grot; de heersende gedachte is dat dit niet werkt.
Ik begrijp niet echt wat je hiermee bedoelt. Ik denk in ieder geval dat goed leren programmeren vaak een combinatie is van zelf dingen ontdekken en bruikbare technieken van anderen afkijken. Het is heel lastig om álles zelf te verzinnen... (Zou jij zelf verzonnen hebben hoe je een fix-point combinator kunt gebruiken om recursie in lambda-calculus te introduceren? Of hoe je een loop kunt unrollen met een while-loop-in-een-switch statement? Of hoe je impartial games naar Nim heaps kunt reduceren?) ... maar als je alles probeert op te zoeken en niet zelf experimenteert leer je überhaupt nioet programmeren. Je zal dus sowieso veel zelf uit moeten zoeken, hoe goed je leraar ook is.
Logisch paradigma klinkt erg Web3.0 ;) Wat is het logische paradigma van de Tachtigjarige Oorlog?
Niet, dat is precies het punt. Iemand die weet wanneer de Tachtigjarige Oorlog plaatsvond kan dat aan iemand anders vertellen en die weet het dan ook. Kunnen programmeren is echter grotendeels geinternaliseerde kennis die je niet zo eenvoudig kunt overdragen. Om een ander voorbeeld te geven: Stephen Hawkings begrijpt de relativiteitstheorie heel goed, maar ik begrijp dat niet, en ik denk niet of hij het mij goed zou kunnen uitleggen, hoe goed hij het zelf ook begrijpt.

Iemand leren programmeren is daardoor heel erg lastig. Dat is een bekend fenomeen; lees bijvoorbeeld: The camel has two humps of specifiek voor Prolog: What's wrong? Understanding beginner's problems with Prolog.

Vandaar dat je het niet de docent moet verwijten mysticyx het niet snapt, zeker niet als die (hoor/werk)colleges/practica overslaat. ;) Maar daar zijn we het geloof ik over eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Soultaker schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 19:07:
Ik begrijp niet echt wat je hiermee bedoelt. Ik denk in ieder geval dat goed leren programmeren vaak een combinatie is van zelf dingen ontdekken en bruikbare technieken van anderen afkijken. Het is heel lastig om álles zelf te verzinnen... (Zou jij zelf verzonnen hebben hoe je een fix-point combinator kunt gebruiken om recursie in lambda-calculus te introduceren? Of hoe je een loop kunt unrollen met een while-loop-in-een-switch statement? Of hoe je impartial games naar Nim heaps kunt reduceren?) ... maar als je alles probeert op te zoeken en niet zelf experimenteert leer je überhaupt nioet programmeren. Je zal dus sowieso veel zelf uit moeten zoeken, hoe goed je leraar ook is.
Ik denk niet dat ik die dingen zelf verzonnen zou hebben, maar dat is meer omdat het voor bijna alle programma's niet nuttig is om te weten.

Ik denk dat het kunnen lezen van wetenschappelijke artikelen wel nuttig is (en zonder universitaire opleiding is het lastig om dit niveau te bereiken).
Niet, dat is precies het punt. Iemand die weet wanneer de Tachtigjarige Oorlog plaatsvond kan dat aan iemand anders vertellen en die weet het dan ook. Kunnen programmeren is echter grotendeels geinternaliseerde kennis die je niet zo eenvoudig kunt overdragen. Om een ander voorbeeld te geven: Stephen Hawkings begrijpt de relativiteitstheorie heel goed, maar ik begrijp dat niet, en ik denk niet of hij het mij goed zou kunnen uitleggen, hoe goed hij het zelf ook begrijpt.
Ja, het is een beetje hetzelfde als lopen misschien. Lopen is lastig te leren, maar op het moment dat je het geleerd hebt, vergeet je dat het vroeger moeilijk was. De enige code die lastig te lezen is, is code die een wetenschappelijk artikel nodig heeft om er een touw aan vast te kunnen knopen.
Iemand leren programmeren is daardoor heel erg lastig. Dat is een bekend fenomeen; lees bijvoorbeeld: The camel has two humps of specifiek voor Prolog: What's wrong? Understanding beginner's problems with Prolog.
Ik vond dat zelf eigenlijk niet zo'n overtuigende paper.
Vandaar dat je het niet de docent moet verwijten mysticyx het niet snapt, zeker niet als die (hoor/werk)colleges/practica overslaat. ;) Maar daar zijn we het geloof ik over eens.
Nee, al is het in sommige gevallen wel zo dat een docent soms ook geen expert is. Simpelweg, omdat hij nu eenmaal nooit 40 uur per week geprogrammeerd heeft in Prolog.

Prolog is best een goed idee, maar zo wordt het nooit overgebracht op de studenten. Het is echt zoiets dat ze een keer gebruiken en dan alsjeblieft nooit meer.
Pagina: 1