Nauwkeurigheidsprobleem met muis in windows 7

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Verwijderd

Topicstarter
Sinds gisteren heb ik een nieuwe muis: een Razer DeathAdder (de 3500dpi versie). Het probleem hiermee is dat de cursor zich met een grote onnauwkeurigheid over het scherm beweegt. De beste manier om dit te laten zien is een lijn die ik trek in MSpaint.

Afbeeldingslocatie: http://i1210.photobucket.com/albums/cc402/Tjomme_Wooper/Untitled.jpg
Ik heb de nieuwste driver voor de muis geïnstalleerd.

Met de firmware van de muis heb ik de DPI op 3500 gezet en de polling rate op 1000Hz (met een programma'tje "Direct Input Mouse Rate" gecontroleerd, het werkt ook echt). Sensitivity op max, de "Windows Pointer sensitivity"-setting ook (alhoewel ik geen idee heb wat het verschil tussen die twee is). Acceleration uit.

Bij de opties in windows7 heb ik de Mouse Acceleration uitgezet, speed op z'n hoogst en "Enhance Pointer Precision" uit. Die laatste optie aanvinken lijkt iets te helpen, maar ongeveer alles wat ik heb gelezen over soortgelijke problemen zegt dat ik het uit moet vinken.

Ik heb geprobeerd te muizen op verschillende oppervlakken, maakt geen verschil.
Ik heb de muis in verschillende USB-poorten gestopt (voor, achter), maakt geen verschil.
De muisgevoeligheid (in windows en in de firmware) verlagen lijkt te helpen, maar ik heb dit ding juist gekocht om niet meer m'n pols te hoeven slopen met het muizen.
Ik heb ook even m'n oude muis (goedkoop 125Hz low-dpi dingetje) geprobeerd en die heeft het probleem ook, maar minder. Dat komt waarschijnlijk door de lage dpi.
Het enige apparaat dat geen problemen geeft is mijn tablet.

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-09 13:16

EMP

Krulloos!

Waar ligt de pen van je tablet als je muist? Leg die eens een eind weg... Pen op tablet geeft bij mij altijd leuke effecten bij het muizen (ongeveer het getril wat je beschrijft).

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hem aan de andere kant van de kamer gelegd, maar het probleem blijft. :p

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 19:28:
Bij de opties in windows7 heb ik de Mouse Acceleration uitgezet, speed op z'n hoogst en "Enhance Pointer Precision" uit. Die laatste optie aanvinken lijkt iets te helpen, maar ongeveer alles wat ik heb gelezen over soortgelijke problemen zegt dat ik het uit moet vinken.
:F

Dat is nu hetgeen wat je niet moet doen. De instelling correspondeert met een bepaald aantal pixels beweging per keer, NIET met de dpi van de muis.

instellingaantal pixels
11/64?
61
71,5
82
92,5
103
113,5

(uit het hoofd)

met de instelling op max, skipt je muis dus gegarandeerd enkele pixels waarmee het onmogelijk word om de muis exact op, laten we zeggen, 1 pixel naast de linkerbovenhoek te krijgen.
Voor een optimale controle zet je de instelling op 6 (= het midden), en stel je vervolgens de DPI instelling van de muis naar wens in. :)

Ik heb hem wel op zijn hoogst staan, maar dat komt omdat ik doorgaans met een touchpad werk, die extra snelheid komt da bijzonder goed van pas :+

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2011 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok, gedaan. Het helpt een heel eind, maar de lijnen blijven minder precies dan met het tablet. Wat wel werkte is de windows instelling op 6 en dan via de muisfirmware de polling rate terug naar het default van 125Hz. Alleen dan is die polling rate van 1000Hz dus weer niet bruikbaar. (Op zich geen ramp, want 6ms verschil in response time merkt geen hond, maar het blijft een afknapper aangezien Razer daar juist zo'n reclame mee loopt te maken.) In ieder geval bedankt, ben nu weer heel wat wijzer.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2011 01:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Net even getest, maar mijn Super Koole Logitech G5 geeft op hoge DPI ook geen rechte lijnen.. het ligt dus niet aan je muis maar aan Paint en its not a bug its a feature! Het is wat Darkstone al enigszins zegt: Hoe hoger de DPI hoe meer reports (o.t.w. punten op 1 plek in paint) per seconde en dus hoe onzuiverder de lijn word (het is eigenlijk een veelfout van punten op 1 lijn. Z'n tablet is een hele andere vorm van input en helaas moet je geen muizen met tablets vergelijken (appels en peren). Mocht je een touchepad willen voor je PC kan je of een teken tabled halen of bv de Logitech Dinovo Edge deze heeft er standaard 1 aan boord !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bijna, hoe hoger de dpi, hoe groter de kans dat er meer dan een "unit" bewogen word tussen 2 polls in.
Als je de muis langzaam beweegt komt er wel een rechte lijn, in tegenstelling tot hetgeen wat de instelling in windows doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat het aan paint ligt betwijfel ik, want als ik even goed naar m'n scherm kijk zie ik de cursor gewoon alle kanten op bibberen. Met de polling rate op z'n laagst werkt het, zoals ik al zei, beter maar nog steeds niet 100%. Als ik de muis wat langzamer beweeg gaat 'ie toch weer uitwijken.
Pagina: 1