Anoniem: 344999

Topicstarter
Ik krijg de laatste tijd regelmatig een Blue Screen of Death (BSOD) als ik mijn PC op virussen controleer. Verder heb ik geen enkel probleem dat op een virus lijkt. Ik probeer dit probleem met het BSOD zelf op te lossen, maar loop er in vast. Misschien kunnen jullie mij verder helpen richting een oplossing?

Mijn situatie luidt als volgt. Ik heb tweemaal Vista geïnstalleerd op een en dezelfde harde schijf (Samsung Spinpoint van 1TB) in mijn PC. Een omgeving is een test omgeving waarin ik van alles uitprobeer en een andere is de officiële versie waarin alles netjes geregeld is. Als ik met Avast of Malware-Antibytes ga scannen, dan krijg ik bij de officiële nette versie een BSOD als ik specifiek in de windows folder scan, andere folders geen probleem. Bij de test versie gaat het helemaal goed en vond ik geen virussen. Dit geldt voor beide pakketten.

Het BSOD in de officiële nette Vista versie geeft de volgende informatie: Kernel_Stack_Inpage_error; stop: 0x00000077 (0xC000000E, 0xC000000E, 0x00000000, 0x00088000). Zoeken op deze foutcode (Troubleshooting "Stop 0x00000077" or "KERNEL_STACK_INPAGE_ERROR") leert mij dat het een hdd probleem kan zijn of een virus in de master boot record. Volgens mijn logica kan het niet aan de hdd liggen, anders zou niet alleen de nette windows versie crashen, maar ook de test versie. Ze zitten immers op dezelfde schijf. Dan blijft er maar een oorzaak over en dat is een virus in de mbr.

Nu blijft mijn vraag: Klopt mijn analyse? Indien ja, hoe haal ik dit virus weg als mijn virusscanner er op crasht?

• X-DJiNn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09-06 18:55

X-DJiNn

Knooier !

Een On-Line Virusscanner misschien ? Housecall (trendmicro)

Maar het hoeft volgens mij niet zo zeer een virus in je MBR te zijn. Wat ik gelezen heb kan het ook een slechte sector op je harde schijf zijn. En dat die dan toevallig weer in je wisselbestand zou kunnen zitten.

Heb je al een chkdsk gedaan ?

SE5K-RWB // 20x S500 Optimizers // 10x 455WP Longhi 42 graden Oost / 10x 455WP Longhi 42 graden West // Totaal 9100WP

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Wat je gaat doen:

[list]
• chkdsk
• Met crystaldiskinfo/HDtune harde schijf controleren op fouten
• Controleren op virussen met bovenstaand programma

• kunnen
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
En memtest86+ draaien.

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Een geheugentestje kan altijd geen kwaad, maar ik vraag me af, of het wel door rot-geheugen zou kunnen komen? De TS geeft al aan dat het alleen gebeurt als Windows directory wordt doorgescand...

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

• BastiaanCM
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11:58
Scannen in Safe Mode wellicht een idee om te proberen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dank voor alle reacties. Ik pak het op en laat jullie weten wat het me heeft opgeleverd.

Tussen-resultaat: chkdsk heeft een aantal bad clusters gevonden! Daarna HDTune gedraaid. Deze vindt ook een aantal bad sectors als ik het goed heb gezien (rode blokjes). Helaas knalde windows er vrijwel direct uit. Dit had ik niet verwacht. De kleuren op mijn scherm zijn nu beperkt tot zwart/wit. Dit gebeurt ook de tweede keer weer opnieuw. Blijkbaar is de schijf het probleem. HDTune geeft onder het tabje 'health' een warning voor health status. Met gele balken bij (C5) Current pending sector 100 en bij (C7) Ultra DMA CRC Error Count 100 voor zowel current als worst case. Ik weet zelf nog niet wat dat betekent.

Ik had gehoopt dat de bad-sectors als zodanig zouden worden gelabeld, waarna het hele probleem was opgelost. Wat nu ....? Is deze schijf nog te redden of moet er een andere in? Ik hoop dat hij nog te redden is, maar weet niet hoe ik dit moet aanpakken.

[ Voor 86% gewijzigd door Anoniem: 344999 op 11-02-2011 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-DJiNn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09-06 18:55

X-DJiNn

Knooier !

Wat zou je graag aan willen pakken ?
Ik bedoel een nieuwe Harddisk kost rond de 50 euro (Sata 1 Tb), en ik zou er niet op gaan besparen.

Ik zou je bestanden veilig stellen op DVD\USB\CD of misschien een tweede harde schijf.
Daarna gewoon nieuwe harde schijf kopen en weer van voorafaan beginnen met installeren.

Je blijft aan het martelen met je schijf totdat het echt een keer einde is.

SE5K-RWB // 20x S500 Optimizers // 10x 455WP Longhi 42 graden Oost / 10x 455WP Longhi 42 graden West // Totaal 9100WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Je hebt helemaal gelijk. Ik heb een nieuwe harde schijf aangeschaft en de data + 2 OS-en overgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

Anoniem: 344999 schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 20:34:
Dank voor alle reacties. Ik pak het op en laat jullie weten wat het me heeft opgeleverd.

Tussen-resultaat: chkdsk heeft een aantal bad clusters gevonden! Daarna HDTune gedraaid. Deze vindt ook een aantal bad sectors als ik het goed heb gezien (rode blokjes). Helaas knalde windows er vrijwel direct uit. Dit had ik niet verwacht. De kleuren op mijn scherm zijn nu beperkt tot zwart/wit. Dit gebeurt ook de tweede keer weer opnieuw. Blijkbaar is de schijf het probleem. HDTune geeft onder het tabje 'health' een warning voor health status. Met gele balken bij (C5) Current pending sector 100 en bij (C7) Ultra DMA CRC Error Count 100 voor zowel current als worst case. Ik weet zelf nog niet wat dat betekent.

Ik had gehoopt dat de bad-sectors als zodanig zouden worden gelabeld, waarna het hele probleem was opgelost. Wat nu ....? Is deze schijf nog te redden of moet er een andere in? Ik hoop dat hij nog te redden is, maar weet niet hoe ik dit moet aanpakken.
Of de schijf nog te redden is dat is onzeker. De schijf geeft in ieder geval signalen af dat er het één en ander foutgaat. Maak in ieder geval een backup nu het nog kan. Je kunt de schijf behandelen met het programma SpinRite (Kies niveau vier). Deze langdurige test/reparatie zal elke sector testen en waar mogelijk nog leesbare data terughalen. Maar ook als SpinRite het een en ander kan repareren is dit geen garantie dat de schijf goed blijft werken. Dus wat dat betreft is de meest veilige optie om de schijf te vervangen.

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik dacht bijna dat ik succesvol de schijf had vervangen, maar blijf nog met een probleem zitten, waar ik niet direct uitkom.

Ten eerste wil ik aangeven dat ik mijn belangrijke data altijd netjes back-up. Deze is dus reeds veilig gesteld.
Ik heb naast de twee oude schijven een tweetal nieuwe schijven geplaatst. De schijf met problemen beschouw ik als afgeschreven. De andere oude schijf wil ik als externe schijf gaan gebruiken via eSata. Ik heb met "Image for Windows'' een kopie gemaakt van mijn (nette/officiele) windows partitie van de oude/brakke schijf naar de nieuwe. Daarna heb ik met easyBCD de bootsector aangepast en in de BIOS gekozen om op te starten van de nieuwe schijf met het gekopieerde OS. De oude schijven hingen er nog aan. Dit ging perfect. Ik kon alles kopieren en mijn missie leek geslaagd.

In het zicht van de finish kwam nog een onvoorziene verrassing op mijn pad. Ik heb de twee oude schijven eruit gehaald en losgemaakt. Nadat ik opnieuw opstart merk ik dat het systeem begint te piepen (alsof je een usb apparaat verwijdert) en ik krijg weer een BSOD (irq_not_less_or_equal). Mijn vermoede is dat windows mijn oude schijven mist en dat niet zomaar accepteert.

Klopt dit vermoeden? Zo ja, hoe zorg ik ervoor dat windows dit accepteert en er geen probleem van maakt?
Dit punt lijkt mij ook van belang in de toekomst voor mij. Ik had gedacht met mijn nieuwe eSata aansluiting naar eigen inzicht de oude schijf er aan te hangen en af te halen als back-up-medium. Blijkbaar heb ik hier iets te makkelijk over gedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hmm, toch nog opgelost. Ik zal het voor de geinteresseerden even opschrijven. Uitgaande van mijn theorie dat ik de schijven niet softwarematig had afgekoppeld voordat ik ze van de sata bus haalde, heb ik de oude stabiele toestand met alle vier de schijven weer teruggebracht. Ook nu bleef de pc piepen. Dit dwong me om even verder te kijken naar andere oorzaken. Wat bleek? De HDMI van de videokaart hing er half uit, door het werk aan de hdd's. HDMI er goed in en probleem opgelost.

Om bij mijn theorie te blijven heb ik de oude schijven toch nog even netjes ge-disabled in diskmgmt.msc onder windows. Daarna de schijven van de sata gehaald. Systeem draait nu stabiel. Ik zal morgen eens kijken hoe het nu werkt met eSata. Heb iets gelezen over dynamische schijven. Klok en de klepel. Beter inlezen dus.
Pagina: 1