Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Probleem bij booten

Pagina: 1
Acties:

• FelixR1991
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-11 22:12
Sorry voor het lastig vallen, maar dit is mijn laatste redmiddel, denk ik.

Mijn computer is 4-5 jaar oud. vorig jaar heb ik hem geupgrade om te voldoen aan de hedendaagse eisen. (zie specs hieronder). Ik begin nu echter steeds vaker een probleem te krijgen bij het opstarten. Het begon ongeveer vier tot vijf maanden geleden. Tijdens het opstarten, vlak na het plaatje gebonden aan het moederbord, komt een knipperende underscore. dit is normaal, maar wat niet normaal is dat mijn PC daar op blijft hangen. meestal moet ik hem 5 - 10x uit en weer aanzetten voordat hij naar het windows laadscherm gaat.

Ik dacht eerst dat het een driverprobleem was, dus heb ik alle drivers geupgrade. Dat werkte niet. Toen dacht ik dat het een hardware-probleem was. CDROM-drive uit de bootlijst in m'n bios gehaald, werkte ook niet. Toen een nieuwe harde schijf gekocht (schijven waren aan vervanging toe), werkte ook niet. Toen heb ik een nieuwe clean-install uitgevoerd van Windows (7, x86/32bit).

Dit haalde ook niks uit. Ik kreeg van mn vader de suggestie dat het te maken kon hebben met stof. Dus ik mijn kast stofzuigen, werkte niet. Alle overbodige hardware loshalen haalde ook niks uit.

Vervolgens kreeg ik de suggestie dat het met mijn processorkoeler te maken kon hebben, dat deze niet genoeg toeren wil draaien als de processor nog 'koud' is. Dus ik die settings veranderen in de bios, werkte ook niet.

Ik ben redelijk ten einde raad. Tuurlijk, mijn pc werkt nog gewoon, maar het is wel irritant als je elke dag een 5 minuten durend ritueel moet uitvoeren om hem op te starten.

Oja, en als mijn PC eenmaal heeft aangestaan (werkend), en ik start hem opnieuw op, heb ik 75% kans dat hij wel opstart (zie te 'koude' processor).

Specs:
Windows 7 32bit Nederlands
moederbord: Asus m2npv-vm
processor: AMD Athlon 64 x2 5600+ 2,9GHz
videokaart: MSI HD4650
RAM: 2x 1GB Kingston ValueRAM @ 800MHz
BIOSversie: Phoenix - AwardBIOS v6.00PG
Voeding: Aopen max 440W

verdere specs op aanvraag, kan niet meer verzinnen op dit moment.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, zoals ik al zei, jullie zijn mijn enige redmiddel want van google wordt ik niks wijzer, daar kan ik niks vinden over mijn probleem.

• elmertje
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22-11 23:34
Je bios versie klopt niet volgens mij. De nieuwste is in elk geval 1401. De beta ondersteunt zelfs AM3 cpu's. Maar er zijn meerdere mensen met dit probleem geweest. Ook hier op Tweakers. Zij kwamen allemaal tot de conclusie dat het moederbord dood aan het gaan is. Klinkt voor mij heel logisch. Eventueel kan je nog bios flashen naar 1401.

• Roel1966
  • Niet online
Als ik heel eerlijk mag zijn zonder je systeem af te willen kraken loop je denk ik zelfs sinds vorig jaar nog behoorlijk achter en is je nieuwe configuratie ook inmiddels toch wel al tamelijk achterhaald. Persoonlijk zou ik niet meer teveel aandacht aan het systeem besteden en toch langzamerhand gaan denken aan een nieuw systeem samen te gaan stellen. Probleem is namelijk wanneer je nog aan dit systeem veranderingen zou moeten gaan doen dat het ergens zonde geld is, en je beter dit dan opzij kan leggen voor een nieuw systeem.

Maar on topic zou ik bijna zeggen dat je voeding na al die tijd het wel welletjes vind en dit dan nog wel de moeite waard zou zijn om eens een andere voeding te proberen, maar het kan ook zoals Elmertje schrijft je moederboard zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door Roel1966 op 10-02-2011 20:57 ]

• FelixR1991
hmm, bedankt voor de info iig. was ongeveer wat ik vreesde.

en @Roel1966: ben een armzalige student die moeilijk rondkomt van het kleine beetje dat ik heb. maar ik begrijp je redenering; ik heb expres niet het duurste van het duurste gekocht, maar ik kan alsnog de meeste nieuwe spellen op volle kracht draaien :)

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:25

Theo

moederbord

Reset je bios eens, en mocht dat niets helpen flash hem dan naar de nieuwste stabiele versie. Mocht dat niets helpen draai memtest eens een nachtje. Mocht dat niets opleveren dan lijkt je mobo langzaam aan het overlijden te zijn (Vooral Asus borden kunnen de raarste kuren vertonen als dood aan het gaan zijn)

7400 Wp op het dak

• FelixR1991
Okee, even een update.

De BIOS-versie was 405, en heb hem geupdate naar 1401. ook dit werkte niet.

na een weekje zonder verbeteringen, heeft hij vandaag helemaal de geest gegeven. Bij de start-up gaan mijn fans wel gewoon draaien, alleen hij geeft geen signaal meer door aan m'n beeldscherm. Ik krijg nog wel een klein toontje uit de interne speaker van de kast, maar verder geen reactie. Als ik hem uitzet, gaat hij ook met 1 simpel drukje uit, waar ik hem eerst nog 5seconden moest inhouden alvorens hij uitging. Ik ben er zelf redelijk zeker over dat het aan m'n moederbord ligt en niet zoals hierboven werd geopperd aan de voeding, maar ik wil eerst nog even graag jullie mening horen voordat ik aankopen ga doen.

Ik denk dat ik naar een redelijk goedkoop alternatief ga zoeken hier op de pricewatch, misschien een ASUS M3N-serie. Dan kan ik in ieder geval mijn PC nog verder upgraden in de toekomst.

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Als ik jou was zou ik aan een nieuwe computer gaan denken...... Je mobo kan je naar de begraafplaats brengen

• BrammT
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18:48

BrammT

The one and only!

Als ik jou was zou ik eens gaan kijken of je een voeding en/of moederbord kunt lenen van een vriend.
Denk dat die bezig zijn te vertrekken naar de eeuwige jachtvelden.. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door BrammT op 20-02-2011 18:11 ]

Helaas niet meer zo'n bevlogen Tweaker als voorheen...

• FelixR1991
Beatboxx schreef op zondag 20 februari 2011 @ 18:05:
Als ik jou was zou ik aan een nieuwe computer gaan denken...... Je mobo kan je naar de begraafplaats brengen
als ik het budget zou hebben dan zou ik het zo doen. maar dat heb ik niet ;)

• FelixR1991
Okee, quick update:

Ik heb nu een nieuw moederbord erin zitten (ASUS M4A78LT-M) en daarbij twee latjes DDR3 (1333MHz) gekocht. Dit wilde ik gisteren opstarten. hij ging wel aan, maar vervolgens geeft hij geen signaal door aan m'n beeldscherm. (ook geen piepje bij het opstarten van de BIOS)

Dus ik maakte de conclusie dat het dan maar aan m'n voeding moet liggen. Bij de Mycom een nieuwe voeding gehaald (Cooler Master Elite Power 400W) en deze geinstalleerd. PC aangezet en....

... geen verbeteringen.

ik sta hier bijna te janken omdat niks lijkt te werken. heb overigens ook al mn BIOS-batterij er uitgehaald en weer in gedaan, mocht ook niet baten.

heeft iemand nog een geniale inval van wat het kan zijn?

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
videokaart hoogst waarschijnlijk. Dat had je met je oude mobo ook al kunnen weten eigenlijk. Je moederbord piept namelijk als er wat fout is. Die piepjes bevatten een fout code die je vaak terug kan vinden in de manual van je mobo.

volgens mij heeft je moederbord een onboard gpu. probeer die eens.

[ Voor 13% gewijzigd door Galaxis op 24-02-2011 17:57 ]

• Roel1966
  • Niet online
Ik zou mij ook zo kunnen voorstellen dat de cpu misschien te oud is voor dit moederboard, ondanks dat AM3 socket dan wel backwards compatibel is. Probleem zal hem denkelijk ook wel erin liggen met de combinatie met het ddr3 geheugen en ik eerder daar eens naar zou gaan kijken.

Verwijderd

Am2 cpu's kunnen inderdaad niet overweg met DDR3 geheugen. Dat is voor 99% de redenen waarom hij nu niet opstart. Helaas kan het mobo geen DDR 2 aan, dus vrees dat het een nieuwe cpu wordt.
Pagina: 1