OpenSource alternatieven voor MS SBS 2003/2008 Server

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Al enige tijd ben ik allerlei mogelijke concurrenten voor MS SBS Server aan het uitproberen. De laatste tijd komen er steeds meer volwassen OpenSource alternatieven voor zowel Collaboratie als 'alles-in-één' server beschikbaar.

Ik ben zelf op dit moment Zentyal aan het testen. Zentyal is een Ubuntu 10.04 server die via installatiescripts alle componenten met elkaar laat samenwerken. Voor collaboratie wordt Zarafa gebruikt, verder wordt er gebruik gemaakt van OpenLDAP voor de authenticatie. Er wordt zelfs een 'domein' gecreëerd zodat zowel linux als Windows clients zich kunnen aanmelden en gebruik kunnen maken van de services. Via Zentyal Desktop client kan je een client pc zo inrichten dat alles mooi wordt afgestemd op de Zentyal server.
Zentyal is OpenSource en als zodanig vrij te gebruiken. Er zijn ook betaalde varianten waarbij er actieve monitoring van services en backup in de Zentyalcloud worden aangeboden.

Op dit moment is Zentyal 2 de laatste versie. Deze is nog niet zo heel lang uit. Er is een uitgebreide installatie handleiding beschikbaar, maar een groot gemis is een uitgebreide admin guide.

Ik ga zeker ook nog andere oplossingen uitproberen en ben wel benieuwd wie er met dergelijke, op MKB/KMO gerichte OpenSource oplossingen gebruikt. (prive of professioneel)

Ik zal hieronder een lijst bijhouden van mogelijke MS SBS vervangers:

Zentyal linux small business server
IBM Lotus Foundations

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2011 09:07 . Reden: toevoegen links naar SBS vervangers ]

• PeeCee
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09-09 21:47
Wij hebben 2,5 jaar terug een jaar gebruik gemaakt van NITIX. Dit heet nu IBM Lotus Foundations. Dit was voor ons een tussenstap van 2003 naar 2008 omdat linux(debian) veel stabieler zou zijn dan Windows.

Buiten dat het bedrijf die de server en installatie zou verzorgen hebben we er alleen maar problemen mee gehad.

Nadelen van dit systeem:
  • Er kunnen geen aanpassingen in het systeem zelf gedaan worden. Enkel dmv. het aanpassen van image welke na systeem update weer weg is. Installatie van eigen software is dus niet mogelijk.
  • Installatie van pakketten vereist vaak een reboot, dit terwijl linux alleen een reboot nodig heeft bij kernel update
  • (Web)Interface is onoverzichtelijk en onlogisch te noemen
  • Bij problemen resulteerde dit vaak in een herstart omdat services niet individueel zijn te herstarten
  • Back-up verliep slecht doordat het systeem geen andere mogelijkheid bood dan extern via USB
  • Systeem bied geen enkele functionaliteiten zoals GPO, Logon Scripts, Toegangs beveiliging op netwerkschijven enz. Of het werkte niet.
  • Firewall was zeer onduidelijk, en bij poortscan bleek alles gewoon open te staan
Voordelen:
  • Systeem is op zich zelf erg stabiel, als er niets aan de hand was draaide het rustig 3 maanden probleemloos
  • Systeem is redelijk snel
  • Systeem kan draaien op simpele hardware
  • Licenties zijn goedkoop
Als je veel gebruik maakt van Windows op clients, office en outlook(MAPI) bijvoorbeeld, en je beheer over de clients wilt hebben, is dit geen alternatief voor Windows server.

Mijn ervaring met een alternatief voor Windows Server is dan ook slecht te noemen. :N Ik gebruik Linux tegenwoordig enkel voor servers die maar een functie hebben zoals firewalls of gateways. Want dat werkt geweldig. _/-\o_

Bedrijf MKB ~30-40 medewerkers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Nu online
Niet meer ervaringen en suggesties? Heb ik het voor niets gebookmarked... :D

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zou nog SME-Server en ClearOS (wat vroeger ClarkConnect was) kunnen noemen maar heb heb geen diee over de gebruikers ervaring. Het zou leuk zijn als er iemand die deze versies in gebruik heeft, (of heeft gehad) er iets over kwijtwil in dit topic.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2011 18:53 ]