WD Scorpio met rare problemen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maar7en
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 31-08 14:35
Vandaag kwam er iemand naar mij toe met een laptop die niet meer op wilde starten. De laptop zelf heb ik nu al weer aan de praat gekregen, maar de hardeschijf vertoont erg rare problemen. Zo wil geen enkele computer waar hij inzit meer opstarten, ook niet als hij er als 2de HD inzit.
Afhankelijk van wat ik doe blijft of het laadbalkje van windows eindeloos lopen, of als ik de recovery disk gebruik die erbij zat; een leeg zwart scherm. De in de BIOS ingebouwde harde schijf check geeft al een error voordat de 1% behaald is.

Het gaat hier om een Wester digital WD1200BEVS van 120GB.

Mijn vraag is of er een manier is om een computer te laten opstarten als deze schijf erin zit, zodat ik kan zien wat er nog te redden valt, voordat ik hem helemaal plat gooi en windows opnieuw installeer.

Verder heb ik geen flauw idee hoe het kan dat de harde schijf zo erg is toegetakeld, de enige informatie die ik kreeg was dat hij steeds slechter ging werken na een reis naar Spanje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het kan van alles zijn: de elektronica van de harde schijf, of mechanisch, of een printbreuk.
Weet je welke foutmelding er precies komt als de BIOS hem test, dan kun je op internet vinden wat dat betekend.

Als de BIOS het ziet, dan kun een rescue cdrom proberen, of een LiveCD van linux.
Windows gaat al snel proberen om iets te schrijven, terwijl linux dat niet doet.

Eventueel kun je een SATA->USB adapter gebruiken. Dan start de computer op, en kun je via de USB misschien veel langer laten proberen of de schijf misschien ooit nog een herkend wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boers706
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16-09 17:57
Om een kapotte harde schijf te repareren moet je geduld hebben, het kan rustig een half uur duren voordat windows opgestart is met de kapotte harde schijf in het systeem. Daarna duurt het ook weer erg lang als je iets met je pc wilt doen, zoals verkenner openen oid. Dus gewoon wachten.