Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadoxfix
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22-07 08:22
Ik heb hier een netwerk dat bestaat uit:
- 1x Thomson TG712 Modem
- 1x Sitecom router wl-303
- 2x Wireless laptop
- 3x PSP 1x NDS en 2x Mobiele telefoon
- 1x Bedrade computer

Ik zit nu met het probleem bij gamen dat mijn poorten vaak dicht zitten en 2x moet portforwarden.
Dit gaat prima en de poorten gaan ook open helaas hebben sommige games UPNP nodig.
En dit werkt totaal niet met 2 netwerken.
Mijn eerste idee was om de modem als bridge te laten fungeren. Helaas heeft de modem een alternatieve firmware die is dichtgetimmerd door de provider.
Mijn tweede idee was dus om de sitecom router als switch te laten fungeren en dat de modem de DHCP adressen uitdeelt.
Ik heb alleen geen idee of dit mogelijk is.
Ik heb zelf al wat gegoogled en hebben een paar dingen gevonden zoals de DHCP server van de router uitzetten. En de ingang van de modem ipv de wan ingang te gebruiken de lan ingang te gebruiken. Dit leverde bij mij op dat de router geen ip adres meer kreeg.
Ik heb ook zien staan dat de DHCP van de router op client moet staan maar ik heb geen idee hoe ik dit doe en kan het ook niet vinden in de router firmware.
Ik zou het fijn vinden als jullie me konden helpen met dit probleem. En of iemand ervaring heeft met zo'n type netwerk op te zetten.

[ Voor 0% gewijzigd door Shadoxfix op 09-02-2011 21:24 . Reden: typfout ]

• Xorsist
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 26-03-2023
Het is een kwestie van die WL-303 een ip adres in de range van de thomson te geven dat buiten de DHCP scope valt.

voorbeeld:

thomson: 192.168.1.1
sitecom: 192.168.1.2
DHCP range: 192.168.1.10-100

Dan is het een kwestie van op de sitecom de DHCP server uit schakelen en verbinding te maken met 1 van de lan poorten ipv de wan poort.

Dus:

Internet---Thomson-lan-lan-Sitecom---rest van netwerk

• Shadoxfix
Ik kan in mijn modem de router geen ip-adress toewijzen.
Die word toegewezen door de DHCP en die kan ik niet veranderen.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:46

lier

MikroTik nerd

Mutakalah schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 08:17:
Ik kan in mijn modem de router geen ip-adress toewijzen.
Die word toegewezen door de DHCP en die kan ik niet veranderen.
Het IP adres van je router maakt helemaal niets uit (zolang het niet gebruikt wordt op je netwerk).

Het is (inderdaad) heel eenvoudig:

- DHCP uit op de router.
- LAN kabel uit modem aansluiten op LAN kant van de router.
- controleren dat de clients een IP adres toegewezen krijgen.

Precies dus zoals Xorcist beschrijft.

Andere oplossing is de router verkopen en daarvoor een eenvoudige switch aan te schaffen.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Shadoxfix
lier schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 08:30:
[...]

Het IP adres van je router maakt helemaal niets uit (zolang het niet gebruikt wordt op je netwerk).

Het is (inderdaad) heel eenvoudig:

- DHCP uit op de router.
- LAN kabel uit modem aansluiten op LAN kant van de router.
- controleren dat de clients een IP adres toegewezen krijgen.

Precies dus zoals Xorcist beschrijft.

Andere oplossing is de router verkopen en daarvoor een eenvoudige switch aan te schaffen.
Ik heb dit gisteren geprobeerd. Maar mijn router kreeg toen geen ip adres aangewezen waardoor de clients geen internet hadden.

[ Voor 0% gewijzigd door Shadoxfix op 10-02-2011 14:12 . Reden: zinsbouwfout ]

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:17

Quad

Doof

Mutakalah schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 14:06:
[...]

Ik heb dit gisteren geprobeerd. Maar mijn router kreeg toen geen ip adres aangewezen waardoor hij de clients geen internet hadden.
Dat is wel vreemd dan..
Normaal gesproken (bij mij op dit moment), is het zo dat ik een router heb aangesloten in het netwerk en daarmee heb ingesteld dat hij alles moet toelaten, dus NAT uit enzovoorts.
Tevens de bekabeling enkel op de LAN poorten gezet, en DHCP ook uit.

De router 1 (dat naar buiten gaat dus) verzorgt de DHCP en dus de IP adressen in het netwerk.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

• lier

lier

MikroTik nerd

Mutakalah schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 14:06:
Ik heb dit gisteren geprobeerd. Maar mijn router kreeg toen geen ip adres aangewezen waardoor hij de clients geen internet hadden.
Nogmaals, je router heeft helemaal geen IP adres nodig...IP adressen worden door je modem uitgedeeld. Het enige waar je op moet letten is dat je router niet een IP adres heeft dat gebruikt wordt of in de scope van de DHCP server (van je modem) ligt.

Overigens zal je router alleen aan zijn WAN kant een IP adres toegewezen kunnen krijgen, zijn LAN IP moet je zelf handmatig in stellen.

Kijk anders eens in de handleiding pagina 14.

Stel bij IP adres bijvoorbeeld 10.10.10.1 in (als dat buiten de huidige netwerk segment ligt) en stel DHCP in op "Disabled".

Tot slot moet de netwerkkabel in de LAN poort van de Sitecom. Let hierbij op dat er een verbinding is (je zou eventueel een cross kabel nodig hebben).

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:03

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Je moet op je Sitecom gewoon een statisch IP-adres opgeven onder System Status -> LAN en de DHCP server disablen. Op je Thompson moet je DHCP aan en een range waarin de Thompson en Sitecom niet vallen opgeven. Zie ook [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point

@lier (hierboven):
lier schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 14:18:
[...]

Nogmaals, je router heeft helemaal geen IP adres nodig...IP adressen worden door je modem uitgedeeld. Het enige waar je op moet letten is dat je router niet een IP adres heeft dat gebruikt wordt of in de scope van de DHCP server (van je modem) ligt.
Natuurlijk heeft de router wel een IP-adres nodig, anders zit-ie niet op het netwerk. Lees ook Wikipedia: Modem en Wikipedia: Router nog eens door, want je haalt een aantal dingen door elkaar :)

[ Voor 52% gewijzigd door Mad Marty op 10-02-2011 14:21 ]

Rail Away!

• Shadoxfix
Mad Marty schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 14:18:
Je moet op je Sitecom gewoon een statisch IP-adres opgeven onder System Status -> LAN en de DHCP server disablen. Op je Thompson moet je DHCP aan en een range waarin de Thompson en Sitecom niet vallen opgeven. Zie ook [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point

@lier (hierboven):

[...]

Natuurlijk heeft de router wel een IP-adres nodig, anders zit-ie niet op het netwerk. Lees ook Wikipedia: Modem en Wikipedia: Router nog eens door, want je haalt een aantal dingen door elkaar :)
Mijn thomson modem en mijn sitecom router zitten in de range: 192.168.1.xxx
Ik kan mijn dhcp range niet veranderen dus hij deelt alles uit in de range 192.168.1.xxx

• lier

lier

MikroTik nerd

Mad Marty schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 14:18:
offtopic:
Denk het niet...

Doel van TS is om zijn router als switch in te zetten. Waarvoor denk je dat de router een IP adres nodig heeft?

• Mad Marty

Mad Marty

Mutakalah schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 14:27:
[...]

Mijn thomson modem en mijn sitecom router zitten in de range: 192.168.1.xxx
Ik kan mijn dhcp range niet veranderen dus hij deelt alles uit in de range 192.168.1.xxx
Weet je zeker dat je je DHCP-range niet kunt veranderen? Stel anders op je Sitecom voor de zekerheid een hoog ip-adres in (bijv 192.168.254). Neem anders de HowTo die ik postte even door. Als je die gewoon volgt, zou het in principe gewoon moeten werken. Zo niet, geef dan even aan bij welke stap je vastloopt.
lier schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 14:35:
[...]

offtopic:
Denk het niet...

Doel van TS is om zijn router als switch in te zetten. Waarvoor denk je dat de router een IP adres nodig heeft?
Omdat de modem en clients toch met dat ding moeten communiceren ;) Lees anders ook de HowTo nog even door :)

[ Voor 6% gewijzigd door Mad Marty op 10-02-2011 20:33 ]

Rail Away!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadoxfix
Mad Marty schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 20:29:
[...]

Weet je zeker dat je je DHCP-range niet kunt veranderen? Stel anders op je Sitecom voor de zekerheid een hoog ip-adres in (bijv 192.168.254). Neem anders de HowTo die ik postte even door. Als je die gewoon volgt, zou het in principe gewoon moeten werken. Zo niet, geef dan even aan bij welke stap je vastloopt.

[...]

Omdat de modem en clients toch met dat ding moeten communiceren ;) Lees anders ook de HowTo nog even door :)
Het is me zojuist gelukt om de modem alles te laten doen :D
Ik heb zo'n stuk of 20x de howto doorgelezen want het lukte me niet.
Ik was vergeten de kabel in de lan ingang te doen.
In ieder geval dank u allen. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadoxfix
Blijkbaar is het niet opgelost.
Mijn broers pc heeft gewoon internet maar soms valt het er helemaal uit.
In die tussentijd heb ik gewoon internet.
Iemand enig idee?

edit:
Als ik kijk op de modem pagina zie ik wel een absurpt hoog nummer van fragment_out-of-order errors.
197330 om precies te zijn.

edit2:
Ik heb het probleem al gevonden.
De psp's en mobiele telefoon etc. krijgen automatisch een statisch ip toegewezen.
De overige computers krijgen een ip van de DHCP en dat raakt in conflict met de statische ip's.

[ Voor 55% gewijzigd door Shadoxfix op 11-02-2011 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

Mad Marty schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 20:29:
offtopic:
sorry voor het offtopic gaan

Kom dan maar eens gezellig onder het genot van een kopje koffie aan mijn switch thuis uitleggen dat hij echt een IP adres moet hebben.

:O

@TS: d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Marty

Mad Marty

lier schreef op zaterdag 12 februari 2011 @ 14:51:
[...]

offtopic:
sorry voor het offtopic gaan

Kom dan maar eens gezellig onder het genot van een kopje koffie aan mijn switch thuis uitleggen dat hij echt een IP adres moet hebben.

:O

@TS: d:)b
Jij hebt het over een unmanaged switch. TS heeft zijn router als switch geconfigureerd, waardoor die eigenlijk een managed switch wordt en dus een ip-adres nodig heeft. :>

Rail Away!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus
  • Registratie: September 2000

sus

is druk :+

En toch heeft die Sitecom geen IP adres nodig :) Heb het tot voor kort draaiend gehad, al was dat een Belkin router. DHCP uit, kabels in de LAN, WAN niet gebruiken, klaar. Verder nooit iets aan ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Mad Marty schreef op zondag 13 februari 2011 @ 13:11:
[...]

Jij hebt het over een unmanaged switch. TS heeft zijn router als switch geconfigureerd, waardoor die eigenlijk een managed switch wordt en dus een ip-adres nodig heeft. :>
Voor de werking heeft 't ding géén ip nodig, hij werkt nog steeds gewoon als 'domme' switch. De enigste reden om een ip toe te wijzen is om de wifi instellingen aan te kunnen passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waterwolf
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-05 22:34
Nielson schreef op zondag 13 februari 2011 @ 16:45:
[...]
Voor de werking heeft 't ding géén ip nodig, hij werkt nog steeds gewoon als 'domme' switch. De enigste reden om een ip toe te wijzen is om de wifi instellingen aan te kunnen passen.
Klopt :)
En opletten dat het ip dat de w-router heeft, niet binnen de dhcp range van je netwerk valt waardoor twee apparaten hetzelfde ip krijgen in je netwerk.
Het voordeel van het toewijzen van een vast ip aan de (w)router die je als switch gebruikt, binnen het subnet maar buiten de dhcp range, is dat je nog wel (via webinterface) kan inloggen zonder het ip van je pc aan te hoeven passen. Bijvoorbeeld om (wireless) instellingen te wijzigen. Er zijn verder eigenlijk geen instellingen meer nodig.
(Andersom heb ik een w-router (in wireless naar utp opstelling) wel een heel ander ip gegeven dan het netwerk als veiligheid.)
Pagina: 1